stig bredsgaard skrev:
BjoernA skrev:
Nu er der nok mange som slet ikke er enige med nedenstående, men alligevel: Det er kun min oplevelse og mening.:
1: Vario drev som på mange af MC typerne (og hvad de ellers kaldes), har lider af den begrænsning at:
A: De kan ikke kører hurtigt nok til at arbejde med små diametere,
B: De fleste af dem har kun hovedlejerne siddende på EN-side. D.v.s at hovedakslen udsættes for temmelig store vridnings kræfter.
2: Lyseslukker (spændingsregulator) for hastighedsregulering, betyder at en varierende del af den maximale TILFØRTE energi Forsvinder i den modstandsregulator som hastighedsregulatoren faktisk består af. Det betyder igen at det kan være svært at holde et tilstrækkeligt MOMENT på akslen, og at bænken dermed kun kan "tage en meget lille spån".
Jeg er ihvertfald ikke enig.
Jeg drejede i rigtig mange år på en Vario bænk fra Promat.
Tophastigheden afhænger af udvekslingen mellem remhjulene. Min bænk kunne køre hurtigt nok til at emnet næsten selvantændte pga luftmodstanden.
Bundtræk var heller ikke noget problem, med en 2 hk motor.
Den variogearkasse, bænken var udstyret med, bruges til at trække bagagetransportbånd i lufthavne, og jeg gad godt se dig stoppe den bænk ved at tage en grov spån.
Tja Stig, men du glemmer tilsyneladende at det var en PROMAT med en 2 HK MOTOR og et Variogear nogenlunde modsvarende det som sad i en VOLVO (du husker nok de der fra Holland/belgien mange år tilbage) - og ikke en Hurtig futtende Kineser med en meget mindre motor, et væsentligt mindre variogear, fyldt med plast og div. underlige ting, som du IKKE fandt i Promat gearene.
Noter venligst at jeg specifikt henviser til MC -typerne og tilsvarende.
Promat maskinerne kunne jo nok direkte sammenlignes med de bedste engelske, tyske og Amerikanske i den helt tunge ende af kvalitets skalaen.
Og, du har da helt ret hastigheden afhænger af remhjulenes gearing, og her syntes jeg heller ikke du kan sammenligne Promaten med Kineserne - der er en kæmpe klasse til forskel.
At Promat gearkassen var stærk nok til at bruges på transportbånd er rigtigt, men også et udtryk (IMO) for den kvalitetsopfattelse man havde hos Promat dengang man byggede de maskiner. (Og det var jo nok lidt før frekvensomformerne var til at komme i nærheden af - sådan prismæssigt i forhold til Variogearene)
Dette sådan bare for måske at sammenligne tingene på en (måske) bedre måde.