www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 15:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Fik lige lyst til at vise denne.
Finishen har altså ikke topkarakter fra min egen side, men det er sådan en rar skål ... det synes fruen også :D
Den er 12,5 cm i diameter og 6,5 cm høj.

Ang. det med finishen; pga. det råd, er noget af træet mere blødt end andet, så det er sk... svært at pudse den jævnt (synes jeg - gode råd?)
Jeg har stabiliseret lidt undervejs med ca-lim og pudsesmuld samt flere gange sanding sealer, men der bliver ved med at være små ujævnheder, som jeg dog kan leve med, da den fungerer som en brugsgenstand.
Sluttelig har jeg poleret med poleresæt i 3 trin, hvoraf den sidste er med carnaubavoks i.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Om jeg har ret ved jeg ikke, men det ligner et svært stykke træ (smukt men svært). For mig ser det umiddelbart ud som om du har for små omdrejninger på bænken til at få et godt skær på træet - selv om det er behandlet med sanding sealer.

Jeg går selv efter - for en skål på den diameter, at komme op på omkring 2000 O/min når der skal sletdrejes - og hvis træet ikke er alt for frønnet, måske at komme endnu højere op (2500-2700 O/min). Nu gør jeg nok også tingene lidt anderledes end de fleste da jeg næsten udelukkende bruger skrabere som sættes mod træet i en vinkel - ligesom man vil gøre med en mejsel.

Dermed bliver skærevinklen rigtig god, og sammen med den høje skærehastighed, ender overfladen sædvanligvis så glat at den mindst svarer til K240/320, og så er slutpudsning jo ikke det store problem.

Hvis du bruger f.eks et U-jern - slebet med lange vinger, kan du jo anvende "Shear cut" og "trække" nogle særdeles fine "fehår" spåner som efterlader en meget glat overflade, også selv om træet er ret frønnet (med sanding sealer).

Andre har ganske sikkert andre gode ideer, men med få ord er mit generelle råd : Så høj fart på bænken som muligt. :D :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Kaj

Selvom det ikke blev til en Ferraripolering ser skålen "rar ud".
Der er også nogle fine farver i træet.
Pæne brugsgenstande er et must, i en verden med jagten på det ultimative.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Kai,

Det ser ikke sååååå slemt ud, men her er teknikken:

http://www.youtube.com/watch?v=BDIvtr7S ... QGlwkLG-6g

Du kan sæ'fø'li' også gøre det som BjørnA og andre med en skraber på skrå.

Læg mærke til at det som skærer i begge tilfælde er den lille grat efterladt af slibestenen - så det nytter ikke noget med en sløv skraber eller U-rør. Det skal være ny-slebet. det afhænger lidt af stålet i værktøjet hvor længe graten holder - når den er væk må du slibe igen. "Tormek" stil af slibning, hvor du fjerner graten med læderskiven duer IKKE til shearscraping.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for tips :D
Jeg bruger også gerne skrabere og også (selvfølgelig) shear scraping, men et mine "ømme punkter" er nok hastigheden, jeg tror ikke, jeg har været oppe på mere end 1200 o/m med denne, og bænken kan ellers klare 3200, så jeg skal nok prøve at vænne mig til højere hastigheder :D

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kai,

Hvis du studerer Lyle Jamiesons videoer på youtube, so er der kun fire måder at skære på i skåldrejning:

1. Push Cut.
2. Pull Cut
3. Scraping.
4. Shearscraping.

I 1 og 2 er skæret understøttet af fasen, som glider på det lige-skårne træ.
I 3 og 4 er der ikke nogen kontakt mellem træet og fasen, og det er graten som skærer.

Til en god overflade i frønnet træ kand du bruge en meget forsigtig og kontrolleret 1 eller 2, hvis træet ikke er så blødt at det ikke kan "bære" fasen. Åbningen i røret skal vende ca. 45° i skæreretningen.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der kun 4 tilbage.

..................og så er der jo 80/100/120/150/ osv.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

1200 o/m er i sig selv nok ikke problemet. Højee hastigheder gør det nemmere at tage en fin spån - og dog få lavet noget.

På den anden side, så er frønnet ræ og høje hastigheder en god opskrift på at få noget af, eller hele skålen i hovedet.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg har lige fået fingrene i et gratværktøj: http://www.leevalley.com/en/shopping/In ... px?p=41670
De første test er meget lovende. På meget brede skrabere, kræver det øvelse at lave en ensartet grat.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Finn,

Hvor bred er en meget bred skraber?? 3/4 inch - 19 mm? Facon?
Efter min ringe mening, så er figur 2 b en sikker invitation til en katastrofe. Især hvis landet er så tæt på emnet som det er vist.

Der har været mange diskussioner på WoodCentral om grater fra forskellige sten og lavet på forskellig måde. Jeg mener at konsensus er at graten fra en ikke alt for fin sten (ca. korn 80) taget direkte til bænken er helt OK, og at "burnishing" ikke er nødvendigt eller hjælper nok til at det er møjen værd.

Stålet har nok også en indflydelse. jeg har lige haft besøg af BjørnA, som skraber meget - han er helt vild med de to Thompson skrabere han blev prakket på. :D At han så sliber på en noget utraditionel måde er så et helt andet kapitel.

I kan måske begge to blive overtalt til at tage noget med at vise frem i Rømersgade til januar??

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jesper, den brede skraber jeg har prøvet med, er ca. 40mm med en let runding.
Hvis jeg får mulighed for Rømersgade den 7/1, skal jeg tage det med.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vedr. Omdrejninger på bænken : På prof. trædrejningsbænke hvor man kører med diameter op til ca. 100 - 150 mm løber bænken sædvanligvis omkring 5-6000 o/min, og så er er ikke det store behov for pudsning efterfølgende.

På langt de fleste af vore hobbybænke er det muligt at komme ret højt op i omdrejninger, og HVIS MAN SØRGER FOR AT TRÆET SIDDER SIKKERT, er det kun en gevaldig fordel at få omdr. op når man har fået klumpen i balance.

Jeg kører sjældent under 1200-1500 o/min, selv på en diameter op mod 200 -250 mm, bare afstanden fra fastholdelses punktet ikke er for stor (80 - 90 mm, skåldrejning). Er der tale om langs drejning får bænken typisk lov til at løbe alt hvad den kan (når balance er opnået), d.v.s. fra ca 3000 til 3800 o/Min afhængig af træsort.

Vedr. Slibning: Graten på enhver skraber er absolut det bedste man kan ønske sig. Prøv at slibe modsat af den side Finn Guldbæk henviser til. D.V.S at GRATEN kommer i MEDLØB på stenens omdrejningsretning - og så er den særdeles let at kontrollerer.

D.V: igen sige at man stiller landet på slibemaskinen modsat af hvad den side viser, og at skraberen vendes så skraberens OVERSIDE vender nedad. Bruger man f.eks en korn 80 Hvid sten med 3000 o/min, er det utroligt let at se hvordan graten dannes, uden at man skal trykke for hårdt.

Jeg har stillet landet til 40 Grader da jeg også typisk bruger skraberne som (næsten) mejsler.

Jeg vil gerne demonstrerer i kælderen i Rømersgade hvis der er interesse for det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Bjørn

Du må meget gerne vise hvad du praktiserer næste gang.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg må vist en tur forbi optikeren.
Jeg kan nemlig ikke få øje på nogen problemer med finishen.
Er I venlige at pege fejlene ud for en stakkels blind halvgammel mand?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Kaj, jeg har lige været til øjenlægen og mine øjen, ifølge ham, fejler ingenting, så kan vi snag om alderen, så øndskyld Stig jeg er enig....må jeg bede de eksperter om at fortæle... hvor er de /den fejl i finishen på den meget flot lille skål?????

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er heller ikke så nemt at se her, jeg må være blevet bedre til at tage billeder :D
Der er ujævnheder både indeni og udenpå, hvor glansen ikke er ens.
Jeg synes ikke, jeg kunne pudse dem væk, da træet ikke er lige hårdt over alt.
Man kan især se det IRL.

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvorfor diskutere finish, når snakken - som jeg har opfattet tingene, mere går på skæretekniker osv. Finish bliver - principielt aldrig perfekt, og langt de fleste ting som vises her på forum har fået en god og grundig behandling inden fotoet blev taget.

Kaj, du kan være ganske godt tilfreds med finishen på den skål - som du skriver, fruen er tilfreds, og når fruen er tilfreds, har alle at være det samme, ikk ;)

Glædelig jul, til alle, med et lønligt håb om at der vil blive vist MEGET mere her på forum i 2014.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu har jeg jo ellers fået ros, så jeg burde måske bare stoppe her :D , men jeg synes nu alligevel, om ikke andet for de halvgamles skyld, at jeg vil lægge et par nærfotos ind.
Jeg vil egentlig nok mest gerne vide, om det er noget, I andre også oplever af og til.
Nogle vil sikkert endnu engang sige, at det skal drejes mere rent og mere shear scraping, og det forstår jeg godt, men jeg erfarer tit, at når det er noget med lidt råd, frønnet o.s.v., så er der også tit ubalance i emnet, så det er svært at gøre mere ad den vej.
Normalt vil jeg jo også slibe/pudse mig frem til en ren og jævn overflade, men dette snyder mig på en skål som denne, de blødere steder vil jo hurtigt blive slebet mere ned end godt er.
Det med polering til slut er så nok den dårligste ide ;) , da det jo netop fremhæver fejl og mangler.

Som sagt, er jeg glad for skålen, men jeg vil jo gerne lære samt forbedre mine resultater :)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kai, den ser ikke så slemt frønnet ud til at du ikke kan skære eller shearscrape den ren. Nu siger du jo ikke noget om din arbejdsgang, men du skal nok lave den udvendige side helt færdig før du begynder på at udhule den indvendigt. Så er der ikke så meget vibration, og det er nemmere at skære rent med enten pushcut eller shearscrape. det er tit at en skål slår sig noget når den bliver udhulet - og så er det ikke så nemt at gøre ydersiden færdig uden at skulle skære en mm af.

Noget helt andet er at du skal IKKE fjerne graten på rørene efter slibning når du skal bruge dem til at skrabe med.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Der komme du først Jesper, jeg had skrivet næsten det samme, lave udvendig side helt færdigt først, ellers... så forstå jeg bedre hvad det er i skriver om,.... må jeg få pengen tilbage fra øjen lægen :evil: :D ;) :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg polerer gerne mine jern efter slibning på en polereskive på en gammel bænkpudser. Jeg må prøve det med graten.
Jeg har heldigvis en del af det ahorn med råd, så jeg har god mulighed for at træne.

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj,

Det er godt at se de sidste fotos du har lagt ind, og du kan tage det for hvad det er værd, men den overfladebehandling du har giver skålen er nok (IMO) grunden til at du ser de små skavanker som sådan et stykke træ næsten helt naturligt giver.

Det er næsten umuligt at undgå at der sker nogle små udrifter på områder hvor træet er lidt mere frønnet end omgivelserne, og det er også noget nær umuligt at pudse disse udrifter væk - de er simpelthen for dybe.

Og når man ikke kan hekse - "dan haber wir andre metoden".

1: En god ide er at buge en god SANDING SEALER, sandsynligvis 3 gange påført med pudsning K240 imellem hver påføring.

Nu kan du holde øje med om sealeren "fylder" udrifterne op, d.v.s at sealeren skal være tyndtflydende - meget tyndtflydende,
så den er istand til at "flyde ud" og fylde bundens ujævnheder ordentligt ud.

2: Når du er tilfreds med overfladens "Jævnhed" og det er s-- ikke så nemt at se, er det bedste at begynde med en god hærdende olie - IKKE LINOLIE HOLDIG. Der findes mange kvaliteter pånmarkedet, men de lider næsten alle af at "Tørstoffet" - d.v.s det som bliver tilbage på overfladen når opløsningsmidlerne er fordampet er væk, er en kende for lavt, hvilket vil betyde at det bliver nødvendigt at påføre flere lag, men en grundig hærdning imellem hvert lag.

3: Du kan også vælge at påfører en god Canaubervoks - eller forum voks i flere omgange, med grundig polering mellem hver påføring. Brug af ALLE typer voks betinger at man er særdeles omhyggelig med at skabe et TYNDT OG JÆVNT lag.

Diverse voks typer har den fordel at de alle er god til at fylde "udrifterne" pænt op, men har samtidigt også den (IMO) kedelige egenskab at de også fylder træets naturlige porrer totalt op, og man ender let med et "plastiklook" - og det bryder jeg mig selv ikke særligt om, men der findes naturligvis andre oplevelser/holdninger.

Hvis du vælger at prøve voksløsningen af, vil jeg foreslå at du anskaffer noget "https://www.google.dk/search?client=firefox-a&hs=hie&rls=org.mozilla:da:official&channel=np&q=renaissance+voks&spell=1&sa=X&psj=1&psj=1&ei=A7axUvy7GZP04QTA_YE4&ved=0CCkQvwUoAA , det er dyrt, men virker generelt gevaldigt godt på sådan noget træ.

God fornøjelse og glædelig jul. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kai Ingemann skrev:
Jeg polerer gerne mine jern efter slibning på en polereskive på en gammel bænkpudser.

La' vær' mæ det! Polerskiven både fjerner graten og mikroskopisk runder spidsen af skæret over.

Hvis jeg husker rigtigt, så bruger du enten en Tormek eller Tormek klon til at slibe med. Den sten er vel noget lignende korn 180 - som er helt fin til rør, men alt for fin til skrabere -der er korn 80 bedre og korn 60 ikke helt tosset.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Ikke for at fjerne Focus fra din fine skål Kai. Men det skurer lidt i mine gamle møbelsnedker ører, når I taler om grater. En grat er typisk et hak i en tykkelseshøvls jern som laver en opkant på en ellers jævn høvlet flade. Og det "skæg" der kommer når man sliber et stemmejern, eller for den sags skyld et drejejern, det kaldes en ru-æg.
Undskyld forstyrrelsen i denne tråd. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu har jeg fået en masse brugbare inputs, tak for det.
Det var jo netop derfor, jeg lagde denne skål ind samt også for at vise, at jeg stadig er aktiv.

Kai Ingemann

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Kaj.
Jeg har samme problem med et par skåle i kastanje, men har fået det meste væk med sandpapir i str. kampesten, og i begge kørsels retninger, og ned til korn 320 men tre gange sprit og schellak, og det blev lidt hæderligt.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup
.. og flere med dig Kaj. Tak! Spændende tråd at følge!

Knud

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Niels Erik skrev:
Ikke for at fjerne Focus fra din fine skål Kai. Men det skurer lidt i mine gamle møbelsnedker ører, når I taler om grater. En grat er typisk et hak i en tykkelseshøvls jern som laver en opkant på en ellers jævn høvlet flade. Og det "skæg" der kommer når man sliber et stemmejern, eller for den sags skyld et drejejern, det kaldes en ru-æg.
Undskyld forstyrrelsen i denne tråd. ;)

Det er da rart at vi kan komme til at kalde tingene ved deres rigtige navne. Nu har jeg kikket lidt på både oversættelser og ordbøger:

Den rigtige engelsksprogede terminologi er "Burr", som direkte oversættes til grat på dansk.

Efter at have kikket i diverse danske ordbøger, så ser det ud til at "ru-æg" og "grat" begge to passer rent sprogligt til det skæg der opstår når man sliber et værktøj.

Det du beskriver om et høvlejern, som har måske ramt et søm eller lignende ville jeg umiddelbart kalde et hak. ved et sådant hak mangler der materiale i kniven, hvorimod ved en ru-æg/grat er der ekstra materiale.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Enig Jesper.
Jeg har ikke formuleret mig rigtigt. Min gamle mester kaldte den opkant, som hakket i jernet lavede i træet, en grat. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]