gammel nybegynder skrev:
Hej Bjørn!
Det kan godt være veddet er det samme i alm. bøg og blodbøg, men jeg følte der var forskel:
Det alm. bøg m. svamp jeg har drejet i har virket fastere i veddet, modsat denne blodbøg der virker lidt løsere i veddet og støver når der drejes (svævestøvsfiltret er igang), spånen er pæn lang og glat, giver en overflade på emnet der virker lidt nusset, pudsestøvet er næsten gråt, kan det evt. skyldes bakterier og svampes nedbrydning af cellulosen i træet???
Når jeg olie/voksbehandler suger det enormt af olien, se billede med råt stykke sammen med skålene.
Træet væltede i stormen i 1999 og har ligget under tag uden jordkontakt siden.
Ikke for at skuffe dig, men mon ikke det er sandsynligt at:
1: Træet er "Knastørt"
2: Måske temmelig (og skønt) bakterieangrebet,
3: Er grundigt "modnet" på tørt lager i mange år,
4: bakterieangrebet/nedbrydningen er stoppet på det bedst mulige tidspunkt ved at træfugten er faldet tilpas til at bakterieangrebet ikke kan udvikle sig yderligere. (Skønt held)
Og jo, det grå støv er simpelthen så bakteriefyldt og også fyldt med nedbrudt cellulose, at støvfilter er et MUST, og jo, træet er generelt så frønnet (sprængte celler) at der går meget olie til at mætte træet. Selv flere gange Shellak/sanding sealer vil have svært ved at spærre træets cellestruktur ordentligt af.
Men det ændre ikke ved at du har lavet et godt resultat.