www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 16:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Ebberup, Fyn
I en gammel stald, der hvor jeg har mit værksted, sidder der en gammel malkemaskine af mærket Effektiv. Motoren er en Thrige-Titan, og jeg overvejede om den er noget værd i dreje-sammenhæng.
Vedhæftet fil:
20131018_021110.jpg

Jeg har kun en gammel kinabænk og tænker straks kraft (jeg har kraftstik) og frekvensomformer.
Er den værd at pille ned fra væggen?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er en fire-polet motor med 1410 o/m, så den egner sig nok ikke til en drejebænk, selvom dens 0,75 kW nok er stor nok. Om de gamle motorer kan klare den "underlige" sinuskurve på strømmen fra en VFD kan jeg ikke sige. Heller ikke om den vil kunne klare at blive fodret med 100 Hertz, så den kom op i de dobbelte omdrejninger.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Du kan fint bruge den sammen med en frekvensomformer, det gør jeg med en tilsvarende Thrige-Titan.
Men husk lige at kontrollere, om din frekvensomformer passer til den - de har et begrænset område at gøre godt med.
Thrige-Titan lavede motorer i en fin kvalitet, og det at trække en malkemaskine to gange en time dagligt har næppe kunnet slide den op.
Men hvad med pumpen? Kan den ikke anvendes direkte til noget vakuum-sjov?
Jeg ved ikke, hvor stort undertryk der skal til, men det er der sikkert andre, der har erfaringer med.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg har ikke en frekvensomformer endnu. Hvad skal jeg kigge efter for at finde en der passer?

Her er et billede af malkemaskinen i fuld figur
Vedhæftet fil:
20131018_140010.jpg

Og her er et af klemkassen
Vedhæftet fil:
20131018_142722.jpg

Og navneskiltet
Vedhæftet fil:
20131018_142736.jpg

Måske der er nogen der kan en lille anekdote om motoren eller firmaet :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Andreas K skrev:
Jeg har ikke en frekvensomformer endnu. Hvad skal jeg kigge efter for at finde en der passer?

Danfoss VLT 3002 passer i størrelse.
Da du har tre faser kan du jo både bruge en en-tre omformer og en tre-tre, så der er en del at vælge mellem.
Jeg ville nu starte med at undersøge, om den kan bruges til vakuum på drejebænken. Det er noget lettere at finde en brugt motor i den størrelse end det er at finde grej til vakuum.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Min aksel er ikke gennemboret, så det med vakuum bliver ikke nemt ... :lol:

Kan man sige noget om hvorvidt motoren har været tilsluttet kraft? Da den sidder i stjerne konfiguration?

håbløs træ krammer

Andreas K skrev:
Min aksel er ikke gennemboret, så det med vakuum bliver ikke nemt ... :lol:

Kan man sige noget om hvorvidt motoren har været tilsluttet kraft? Da den sidder i stjerne konfiguration?

Lav en skål af den type der bruges til vakuum. Bor et passende hul i den til slangen. Se om du kan fastholde en skål med det undertryk malkemaskinen kan lave.
Der findes et vakuumsystem til maskiner uden gennemboret aksel.

Stjerne/trekant er mest et spørgsmål om hvor meget strøm motoren trækker i startstrøm. En kraftig motor kan startes i stjerne for så at blive slået over i trekant, når den er oppe i omdrejninger. På den måde undgår man at skulle have meget store sikringer.
Startstrømmen er i stjerne ca 2*driftstrømmen og i trekant ca 6 gange.
De 2A der står på mærkepladen er motorens driftstrøm. Har du sikringer på 13A eller større (og kabler der passer til), kan du lige så godt starte den i trekantkobling.
Motoren har på billedet de tre skruer øverst forbundet med lasker = den er koblet i stjerne. Der står sikkert på indersiden af låget, hvordan laskerne skal vendes for at lave en trekantskobling.

Motoren har helt sikker altid været tilsluttet tre faser = 380V.
De tre gange 220V der står ud for stjernesymbolet skal forstås som "spændingen mellem nul og en fase er kun 220V", mens de 380V der står i trekantskoblingen skal forstås som "der er 380V mellem to faser".
I dag er 220 blevet til 240 og 380 til 400, men den øgning kan motoren godt tåle.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej,

Jeg er enig med Erlingsj, brug dog malkemaskinen til et vacuum system, det vil du aldrig fortryde.
Prøv maskinen om den giver et ordentligt vacuum først, søg så på nettet, så findes der løsninger du kan bruge.
Jeg ved at flere bruger en gammel malkemaskine, eneste ulempe kan være at den støjer noget.

Ny motor til drejebænken kan du lettere finde.

Held og lykke med projektet.

Mvh
Niels

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Sådan som laskerne er anbragt, er motoren koblet i stjerne, og derfor til 3x380 volt
Hvis den kobles i trekant var den til 3x220 volt, det havde man tidligere i udkanterne, hvor man oprindeligt havde haft små lokale el-værker. Koblingen i trekant eller stjerne har ikke noget med stjerne-/trekantstart at gøre. (Her havde jeg tidligere skrevet noget vrøvl, det er nu korrigeret)

Ved stjerne-trekant start, skal viklingerne være til driftspædingen. Ved start kobles de i stjerne, d.v.s. motoren får for lav spænding og trækker mindre strøm (Anp), den kan ubelastet løbe op i omdrejninger, når den er oppe i omdrejninger, skiftes til trekant kobling, og motoren kan belastes.
Det har næppe været tilfældet her, det er jo kun en 1 hestes motor, og pumper belaster motorer ret snart efter start.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer

erling_j skrev:
derfor til 3x220 volt, det havde man tidligere i udkanterne, hvor man oprindeligt havde haft små lokale el-værker.

Det er en fæl vandrehistorie den med 3*220V.
De to tal angiver den spænding der ligger over spolerne i motoren.
Mellem NUL og een fase er spændingen 220V, mens den mellem to faser er 380V.
Det, der var problemet i gamle dage var, at man kun førte en eller to faser ind i husene. Deraf udtrykket at få kraft ind (læs de manglende faser), så man kunne trække 3*380 V mellem faserne.

I trekantekoblingen rammer de tre faser den ene ende på to spoler, hvis anden ende rammer de to andre faser.
I stjernekoblingen sidder de tre spoler sammen i et punkt (den øverste række skruer). Dette bliver til et nulpunkt, idet summen af de tre faser altid er nul. Den anden ende af hver spole er så koblet til hver sin fase.

Du har helt ret i det du skriver om startstrømmen. I stjerne er den ca. dobbelt op, mens den i trekant er 6 gange det antal A der står på motoren. Det gælder faktisk også under drift. Hvis motoren belastes, vil en stjernekoblet motor ikke reagere så kraftigt på faldet i omdrejninger som en trekantkoblet.

Man kunne så tro, at en 10A sikring ville stå af, hvis den belastes med en 6*2A startstrøm, men sikringer er nogle sløve indretninger. En 10A sikring kan kortvarigt belastes med omkring 18A, uden at brænde af af den grund.

Om vakuum test:
Man kan sagtens bygge vakuum på en maskine uden gennemboret spindel - det findes i de fine butikker, som jeg ikke skal nævne.
Du kan jo prøve at dreje en hulning i en klods, bore et hul, der passer til slangen fra malkemaskinen, lime et lag gummi på, og se, om konstruktionen kan holde en skål, når der kommer sug på. Sidder skålen fast, er du langt tættere på at få vakuum end jeg er - jeg har ingen malkemaskine.
Og vil du ikke lege med det, så vil jeg gætte på, at maskemaskinen med motor let kan byttes ud med en motor i en passende størrelse.

Du har guld hængende på væggen - ødelæg det nu ikke bare fordi det ser gammelt og støvet ud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er vist ikke mange af jer, som nogensinde har malket en ko, hva?

Så ville i ikke være i tvivl om hvorvidt en malkemaskine genererer vacuum nok til at holde skåle fast.

Guys, en gammel Nilfisk laver undertryk nok, og den suger altså ikke ret hårdt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Næh, du har nok ret Stig, men jeg er en af dem, som har malket både med hånd og maskine. Der er et godt sug på sådan en fyr, og den kan sagtens holde en skål fast.
Det er rigtigt, at mange maskiner støjer en del, men de gamle Alfa Laval var nu ret støjsvage.

håbløs træ krammer

kajesor skrev:
den kan sagtens holde en skål fast.

Hvis den er i orden. Andreas er den det?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Nu har jeg skilt malkemaskinen ad, og lavet en opstilling, så jeg kan slutte den til de tre faser fra kraftstikket. Skal jord eller nul også forbindes?
Men motoren starter kun lige og så er der noget der slår fra. Det er ikke sikringerne eller relæet, for jeg kan vente lidt og så kan jeg give den et "stød" igen.
Jeg arbejder på en skole der blandt andet uddanner maskinmestre, og jeg har snakket med en af underviserne.
Han nævnte at der normalt sidder et motorværn, der beskytter motoren mod overbelastning. Er det det der sidder indbygget i kontakten?
Vedhæftet fil:
20131024_195109.jpg

Jeg har prøvet at skrue på skiven i midten. I den ene yderposition starter motoren kortvarigt, i den anden starter den slet ikke.
Eftersom det er en opstilling for at teste motoren, har jeg brugt 1 mm2 "blød" kabel, har det nogen indvirkning? jeg er klar over at 1,5 mm2 er anbefalet i den endelige opstilling, lavet af en autoriseret ellert.

Hvis alt andet fejler, så tager jeg opstillingen med på skolen, men der kunne godt være en enkelt eller to her på forum, der kunne komme med et kvalificeret bud, håber jeg.

håbløs træ krammer

Andreas K skrev:
Skal jord eller nul også forbindes?

Jord skal ubetinget, Nul er ligegyldig, den er ofte ikke med i ældre kabler.
Citat:
Er det det der sidder indbygget i kontakten?

Ja. Og den skal indstilles til den strøm (A) der står på motorens mærkeplade.
Den beskytter motoren mod overbelastning.
Du skriver, at du har skilt det ad. Vil det sige, at det kun er motoren selv, der skal køre, eller har du stadig pumpen monteret?
Hvis pumpen er monteret, så pil remmen af, så motoren ikke er belastet af den.
Kablets tykkelse har næppe den store betydning, bortset fra, at det kan blive så varmt, så det smelter sammen. Det er formodentlig et kort, fritliggende kabel du tester med.
Prøv at puste kontakten ren, hvis du har en kompressor.
Prøv at sætte motoren til en almindelig afbryder for at se, om den kører som den skal.
Hvis motoren er forbundet i stjerne kan du ikke gøre startstrømmen mindre, er den i trekant kan det være et problem, fordi den så under start trækker mere end kontakten kan klare uden at falde ud.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Min kraftinstallation er ny, så jeg starter ved et rødt 400V CEE stik (3 faser, nul og jord). Kan det være min manglende jordforbindelse, der forhindrer motoren i at køre?

Kablerne er korte og fritliggende. Jeg forsøger at rense kontakten.
Skalaen på drejeskiven er i stykker, så jeg kan kun se at den starter ved 1,6A. Den stod i midterstilling da jeg åbnede for kontakten, så der lader jeg den stå.

Motoren kører ubelastet uden pumpen.

Jeg har ikke en 3faset afbryder, kan jeg sætte den direkte til kraftstikket i væggen? Og så være klar til at rykke stikket ud igen.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jord betyder ikke noget, for motorens gang, "kun" for din sikkerhed.
Du sætter bare stikket direkte i, afbryderen sidder jo på dit motorværn.
Det er sikkert dit motorværn, som slår fra pga for høj strøm. Det kan skyldes at klemmerne i motoren sidder forkert.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hvis jeg kortvarigt sætter strøm direkte til motoren fra kraftstikket udenom afbryder og motorværn, ødelægger jeg så motoren?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Så vidt jeg syntes jeg kan se - er den koblet i "Stjerne" d.v.s 3 x 220 V, og så er det sandsynligt at du brænder den af hvis du sætter "kraft spænding" på den.

Hva' med lige at snakke med en elektriker om hvad den kan - og hva' den skal fremover, det er ligesom lidt mere lovligt, og så er du da sikker på ikke at futte et hele af. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Motoren er koblet i stjerne, d.v.s. koblet for den høje spænding = 380 v, se billedet af motorskiltet.
Hvis motoren er i orden, skulle der ikke ske noget ved at starte den direkte, men jeg kan ikke lide at du vil bruge stikket som afbryder, er der ikke en afbryder i forbindelse med stikket?
Hvis motoren er i uorden, slår du måske sikringerne, det får så være, men du kan risikere at trække en lysbue og derved brænde stikbenene, når du hiver stikket ud.
Følg BjørnA's råd og gå til en elektriker.
Hilsen Erling_J

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg tager opstillingen med på arbejde, så kan jeg få syn for sagen under ordnede forhold.

Der er ingen afbryder på mit kraftstik.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Så har jeg fået fagfolk til at kigge på mit lille setup.

Den gamle afbryder/motorværn er defekt, så jeg har fået tiltusket mig en Siemens afbryder med motorværn indbygget.
Den er jeg ved at indbygge i den gamle kasse.
Vedhæftet fil:
20131112_202318.jpg

Motoren kører fint og er ganske kraftig. Den trækker 1,3 A ubelastet, målt med et tangamperemeter. Ved at holde et bræt mod remskiven kunne vi presse motoren til at trække 2 A, uden at den gik mærkbart ned i omdrejninger.

Så nu er jeg ved at lave opstillingen.
Vedhæftet fil:
20131112_201714.jpg

Pumpen er, såvidt vi kunne se, en oliesmurt vinge-pumpe, SACCO 120/170.

Så har jeg ledt efter en adapter til min aksel, der ikke er gennemboret. Det kan jeg ikke umiddelbart finde. Er der nogen der har et link?

håbløs træ krammer

Vicmarc V01216 eller V01217
Ellers søg efter rotating union.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Andreas,

Prøv at se på vedhæftede tegning.
Det er en måde at lave en adapter på når akslen ikke er gennemboret.

For at styre vacuum så sæt et vacuummeter og et par ventiler på, google f.eks Vacuum chuck, så får du mange resultater med billeder og tegninger.

Med venlig hilsen
Niels

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Så har jeg haft gang i maskineriet, og det kører glimrende. I første omgang kørte pumpen den forkerte vej og spyttede olie ud, men nu leverer den et gedigent sug.

Så kommer udfordringen med at overføre vakuum til bænken.
Jeg tænker umiddelbart at jeg vil forsøge at lave det selv i første omgang, jf. Niels' tegning. Men kan jeg bruge forseglede kuglelejer fra biltema? De er rimelige i pris.
Eller kan jeg lige så godt krybe til korset og investere i noget færdigt? Kan det købes i DK?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej,

Efter min opfattelse kan du sagtens bruge forseglede lejer fra Biltema.
Lejerne bliver jo ikke belastede som sådan, de skal bare sikre at du kan få vacuum ind i chucken.

Jeg tror sagtens du med lidt snilde kan lave det selv.
Prøv evt at søge på YouTube, der er sikkert en video omhandlende vacuum chuck.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Niels

håbløs træ krammer

Andreas K skrev:
Eller kan jeg lige så godt krybe til korset og investere i noget færdigt? Kan det købes i DK?

Har du grej og materialer til at lave akslen? Ellers må du nok til lommerne.
Enhver Vicmark forhandler kan tage en af de to modeller jeg foreslog hjem til dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]