www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 05:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvilken lim?
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har lavet et ud i elm med en pålimet skive, som er af aluminium.
På billedet, hvor uret lige var færdigt, var det vældig fint, jeg havde pudset med fint sandpapir på begge flader og limet med CA lim, en ikke helt tynd lim (den fra Biltema, hvor der medfølger aktivator)
Efter en lille måned i stuen, lindede skiven fra, så jeg tog den helt af og kunne se, at limen sad godt fast på træet men ikke på skiven.
Jeg pudsede lidt mere på den og prøvede så med et ganske tyndt lag PU lim, da jeg har læst, at det skulle være godt til at lime flere forskellige materialer sammen. Jeg vidste godt, at det udvidede sig, så derfor kun et tyndt lag.
Efter at have ligget i pres siden i går skulle jeg se til det, og limen var flydt ud over skive og det hele, og skiven sad ikke spor fast alligevel :x
Det er en bestilling, som jeg skal aflevere om små 14 dage, jeg bestiller en ny skive, men hvordan og med hvad limer jeg den, så det bliver godt?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Problemet er at de forskellige materialer har forskellige måder at reagere på fugt, og træets Udvidelses "parametre" er mange gange større end Aluminiums.

Du kan prøve om ikke Danalims D3 lim (PVAc) kan klare jobbet. Sådan en lim er uden fyldstoffer men har alligevel en god flexibillitet, som burde kunne optage de forskellige bevægelser fra træet og Aluminium.

Hvis det allgevel svigter er der kun den limtype som hedder skruer tilbage.

PS: I forberedels til limning af Aluminiumbagsiden bør du sørge for at overfladen er helt ren og nypudset - helst relativt groft sandpapir (Korn 150 - 180), og limning bør ske umiddelbart efter pudsning, OG, der bør lægges et ensartet pressetryk på HELE overfladen, og pressetrykket bør holdes i 24 timer/20C for at sikre at fugten fra limen er distribueret tilstrækkeligt ud i træet.

Et alternativ til PVAc lim er en tyndflydenede Silikonelim (Setlim), men det er en "triky afære" at får den jævnt distribueret.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Prøv med montagelim. Det er lidt fleksibel, og kan holde til at materialerne arbejder forskelligt.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Tak for hurtigt svar :D
Jeg har en D3 lim på "lager", den er godt nok ikke fra Dana, men jeg prøver med den, når jeg får en ny skive hjem om et par dage.
Så fik jeg også lige en grund til at bestille lidt mere med fra min yndlingsbutik :lol:

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Et lille indspil: De fleste "montagelime" er lavet på såkaldte "Co-polymerer" og er sædvanligvis tilsat div. fyldstoffer, netop for at de skal blive så lidt flexible som muligt.

De fleste D3 PVAc lime som findes i markedet er sædvanligvis UDEN fyldstoffer, og det er en fordel til det job du har gang i.

Den fra Danalim er bare et eksempel ;)

Held og lykke med projektet :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]