Jørgen,
Der er ikke nogen tvivl om at CBN "stenen" sliber bedre end dem jeg havde før. Mit "set-up" er sådan at den højre side af bænksliberen har CBN stenen og bruges til mejsler og drejerør med en Oneway Varigrind og den gamle blå korn 80 er på den venstre side med en platform slibelære justeret til en 70° slibevinkel for skrabere. begge er nok det bedste indenfor deres teknologi.
CBN stenen på korn 180 sliber lige så hurtigt som AlOx stenen, men er meget bedre balanceret og giver et finere skær. Det er især på mejsler at skæret er meget bedre og holder længere. Det er ikke nødvendigt at hone bagefter. At den er 40 mm bred gør det også nemmere, da det er lettere at blive på stenen.
Alt i alt er det en betydelig forbedring - især da jeg også har arrangeret slibelærene så det er nemt og hurtigt at slibe nøjagtigt til de vinkler jeg bruger - 60° til bowlgouges, 50° til spindelrør og 40° til detailspindelrør.
Da jeg er både noget utålmodig og lidt hysterisk over at have skarpt værktøj, så har det hele hjulpet en del. Det er lynhurtigt at slibe nøjagtigt - og det gør jeg tit.
Økonomien er et andet spørgsmål. En CBN sten er ikke et "must have". Det kan sagtens lade sig gøre med en ny blå AlOx sten. På den anden side, så har min filosofi altid været at købe det bedste grej jeg har råd til - og min erfaring er at så holder det meget længe og er økonomiskt i del lange løb. Samtidigt er det en glæde at have noget som virkeligt fungerer som det skal.
http://www.youtube.com/watch?v=rNCZP3veFqkHer er den samme bænksliber som min og den samme idé om slibelære etc. som jeg har - men ikke helt så kompleks som han viser.