Og min pointe: At jeg *gætter* på, at et hjemmepresset produkt vil
være for usenartet til at være velegnet at dreje i og resultatet ikke
brugbart til sit formål.
Jeg krydser fingre for at jeg har fuldstændig uret!Nej lars, du har noget ret. Det er en lidt svær opgave Kathe er igang med, men - selfølgelig afhængig af hvad hun forventer, kan hun selv presse forskellige finerer sammen og skabe sig det kalaidioskop af farver hun ønsker sig.
De 8 kg/cm2 i pressetryk som jeg peger på et par gange eller 3, er grundlæggende en nødvendighed for at opnå et godt resultat.
Overskrider pressetrykket væsentligt de 8 kg/cm2, er der risiko for at træet deformerer, og det er vist ikke ønsket.
Omvendt, hvis alt træet er HÅRDTRÆ/Tætporet træ, kan pressetrykket hæves til omkring 12 kg/cm2 med et godt resultat.
Forskellen mellem - som jeg opfatter hvad Kathe ønsker, og de produkter I henviser til, er jo at Kathes finerer IKKE kommer til at indeholde Acryl eller lignede - kun LIM. Dermed er det den valgte lim som afgør hvor god limfuge fyldigheden bliver, og hvor høj grad af "befugtning" der sker i træmaterialet.
PS: jeg har - i tidernes morgen (1970'erne) arbejdet en del med disse teknikker, hvor der blev produceret enorme mængder såkaldt "Fineline Veneers" ogl. som blev limet sammen med UF-lim (Ureaformaldehyd lim) under højt tryk og varme (90 - 110 C).
Jeg glæder mig til at Kathe -hen ad vejen viser lidt af hvad hun får ud af denne snak.