www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 09:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
!! der er sortimentsæsker store dobbeltfløjede i lidl i morgen til 100 bobs stykket! jeg skal selv have (har en i forvejen) de er super lækre god kvali og store ... kan anbefales... jeg tager gerne ekstra med hvis det er i ikke selv kan nå det. men jeg skal have en sms inden klokken 08.55 ...

Jeg bruger sådan en i small til alle de små stumper, penne kits dimmer dupper osv... de er skide gode... jeg bruger faktisk sådan en allerede til alle mine VVS fittings :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Har du et billede eller kan du beskrive den, for der er mange modeller.. er det sådan en der kan deles på midten som den du har i forvejen? (hvis det er, så må du da gerne tage en med til mig) Eller kan du fortælle hvor det er fra?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

den er fra lidl. de har den på bud denne uge startedende i dag. og det er den model der deles på miden bare størrer... jeg tager en med til dig .

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Godt set Peter !!
Det lyder fint..
WIHI indlæg nr. 500 kæft hvor nørdet ;) og så er jeg endelig blevet opgraderet til "håbløs træ krammer"

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hehe velkommen blandt dem med intet liv peter :-)

Og jeg har fået en til dig :-) det er samme gode kvali :-)

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Hej Rasmus!

Det er en rigtig fin sortimentskasse, den fra Lidl - men det blev lidt dyrt bekendtskab, for de havde også en bordsav på tilbud til 999 kr. Sådan en måtte jeg selvfølgelig ha' med, den er ret fin til prisen ....

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

muhahahaha sådan kan det hurtigt gå.... ot tillykke med erhvervelsen :-)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Lennart K skrev:
Hej Rasmus!

Det er en rigtig fin sortimentskasse, den fra Lidl - men det blev lidt dyrt bekendtskab, for de havde også en bordsav på tilbud til 999 kr. Sådan en måtte jeg selvfølgelig ha' med, den er ret fin til prisen ....

Lennart: Når du nu er tidligere tømrer, kan du så ikke lave en lille anmeldelse af bordrundsaven. Jeg har nemlig også købt den :D :D :D . Jeg synes den er helt fantastisk til så få penge, men min erfaring med bordrundsave er måske ikke stor nok til at jeg kan lave en god kritik. Jeg savede en del amrikansk valnød ud igår og det gik igennem som smør. ;) :D ;) :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

lille spån
Brugeravatar

Hej Anders!
Jeg kan kun give dig ret, med hensyn til bordsaven fra Lidl - Den er super til prisen, jeg har også kun roser til den.
Jeg faldt for den måde man spænde landet fast på(fastspændt i begge ender af bordet) - Fastspænding af landet plejer at være et ømt punkt på små save - og den skær med sine 1800 w som en god bygningssav, der nemt koster 3 - 4000 kr. - jeg har kun et minus på den fastspænding af smigsætningen er for dårlig lavet - man skal holde igen på modspændet i den modsatte ende - der er jeg ved at få lavet en ny bespænding hos en maskinarbejder(min svigersøn).
Men alt i alt en rigtig god og gedigen sav, og havde den kostet det dobbelte - havde den også været god til pengene.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det vil så sige en klar anbefaling ?? for så kunne jeg godt finde på at tage en også

lille spån
Brugeravatar

Sådan en sav får du ikke bedre andre steder - Skynd dig medens der er nogle tilbage Rasmus....

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ok vil jeg så gøre :-) napper en, specielt med den slags anbefalinger .. så må jeg se hvor filans jeg skal have den henne... hvad var det du var ved at få fremstillet til den ?

lille spån
Brugeravatar

Hej Rasmus!

En møtrik - eller bespænding - den der låser bordet, nå man har sat smigen

Her er en lille skitse af den

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

spændende... hvis jeg nu henter mig sådan en sav kan jeg så bestille en tilspænderopgradering ?

lille spån
Brugeravatar

Det kan du da Rasmus - du skriver bare - hvis den også er gal med din maskine ....

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

super jeg ser på det skal først om og hente senere... hvad hed den model du nappede ?? måske kan jeg huske der stod en anden gammel model deromme bare så jeg ikke køber den forkeret :-)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror ikke den er gal med min tilspændning - tror jeg - men jeg skal da have kigget odentlig efter her i eftermiddag. Det kan være at jeg står med den samme opgave. :(
Tak for den konstruktive kritik af maskinen, jeg synes også at den køre overraskende godt. :D :D :D

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Det er nu alletiders med dette forum!
Først fik jeg et godt tip om hviklken drejebænk jeg skulle vælge og så
har jeg også været en tur i Lidl for at købe en sav - og jeg må sige, at den ser
rigtig godt ud.
Jeg glæder mig meget til at få gang i den - men jeg er ikke færdig med mit
projekt "fjerne gammel olietank" endnu - det er virkelig hårdt at gå og vente.
Nu er det snart 3 uger siden jeg fik min nye drejebænk og smeden kommer først
i næste uge for at skære tanken i stykker.

venlig hilsen
Mogens

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!

lille spån
Brugeravatar

Som tidligere nævnt købte jeg også en af de bordrundsave, som var til salg i Lidl - og jeg var vældig glad for den
indtil i torsdags, hvor jeg skulle starte den (den har max været startet 20 gange i den tid jeg har haft den) - men så ville
den ikke starte - jo når jeg holder tænd-knappen inde så kører den - men det er jo upraktisk i brugen :cry:
Så jeg kontaktede Lidl (det telefonnummer 48 24 53 30 som står i garantibeviset er til et reklamebureau i Fredensborg)
det korrekte nummer er 49 75 84 54 (til Jer som har købt en sav magen til).
Nu er det bare sådan, at det firma som har servicen her i Danmark (PAX Consulting, Hornbækvej 473, 3080 Tikøb) åbenbart ikke er til at få fat i.
I første omgang blev jeg ringet op og bedt om at finde et nummer på saven og så ville jeg blive ringet op igen,
men ingenting sker - jeg lægger telefonbeskeder men de ringer ikke tilbage - så vær på vagt, hvis der skulle blive brug for service eller lignende på maskinen.
Ja, det var bare en lille advarsel!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det er vel nok uheldigt Mogens. Min køre stadig fortrineligt og jeg er glad for den. Håber du får den fikset, når først man har en bordrundsav er den jo svær at leve uden.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Mogens.

I følge købeloven er det den butik hvor du har købt saven, der har ansvar for at få maskinen repareret,
eller tage den tilbage hvis ikke de kan få den repareret.
Der var en langvarig sag med ALDIs salg af computere, hvor kunderne blev bedt om selv at sende dårlige computere til et værksted i Tyskland for egen regning... den går ikke... butikken skal sørge for det.

Det kan i øvrigt være det nemmeste for dig, er at finde en ny kontakt et eller andet sted. Det er ikke sikkert LIDL kan få den ordnet, og hvis ikke de har flere save er du lige vidt.
Smid evt. et billede af den dårlige kontakt på forum, så kan det være jeg har en der kan bruges.
Jeg har en kasse med alle mulige kontakter og alt muligt på mit "lager"

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det kan være et ? om at rense kontakten. det var det på min den gamle blå bænk. skilles ad og smøres.

lille spån
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej Mogens.

I følge købeloven er det den butik hvor du har købt saven, der har ansvar for at få maskinen repareret,
eller tage den tilbage hvis ikke de kan få den repareret.
Der var en langvarig sag med ALDIs salg af computere, hvor kunderne blev bedt om selv at sende dårlige computere til et værksted i Tyskland for egen regning... den går ikke... butikken skal sørge for det.

Det kan i øvrigt være det nemmeste for dig, er at finde en ny kontakt et eller andet sted. Det er ikke sikkert LIDL kan få den ordnet, og hvis ikke de har flere save er du lige vidt.
Smid evt. et billede af den dårlige kontakt på forum, så kan det være jeg har en der kan bruges.
Jeg har en kasse med alle mulige kontakter og alt muligt på mit "lager"

Hej Kaj

Tak for tilbuddet - jeg vil tage et billede og lægge ud.
Jeg startede også med at skille kontakten ad, for at se om der sad et eller andet i klemme - men det gjorde der ikke.
Problemet med blot at skifte kontakten er, at maskinen har noget de kalder "soft start" d.v.s. at den starter
langsomt op, hvilket jo nok må være en fordel. Så spørgsmålet er, om man kan finde en kontakt som besidder samme
egenskaber.

lille spån

Geografisk sted: Nyborg
"Soft start" Er det noget der sidder i kontakten, hmm jeg ville tro det sad i forlængelse. Når men jeg kender ikke pågældende maskine. Ville bare tro "enhver" kontakt vile kunne bruges.

Håber du finder ud af det

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det kan være et ? om at rense kontakten. det var det på min den gamle blå bænk. skilles ad og smøres.

lille spån
Brugeravatar

Mogens

Hvis du har klager over maskinen, så henvend dig i den forretning hvor du har købt den - du skal bare aflevere den i forretningen, så skal de sørge for det videre forløb - Jeg ved godt det er en Tysk ejet forretning, men den Danske forbrugerloven gælder også for dem, når de driver forretning i Danmark - Du skal ikke spidse dig af med tlf. nr. og den slags pladder - det er forretningen der sælger varen - og skal derfor også stå for reparationerne, der måtte komme...... Hvis ikke, så fortæl dem at du vil henvender dig til forbrugerklagenævnet - de prøver bare at snige sig uden om - Det samme har Aldi også forsøgt med, men den går ikke - Bare gå til dem.... :) :)

lille spån
Brugeravatar

Ja, så kom jeg da så langt, at Lidl fik saven tilbage og jeg fik mine 999,- kr. Lidl's kundeservice kunne heller ikke komme i kontakt med servicefirmaet så der avr ikke andet at gøre.
Men jeg er åbenbart ikke den eneste i verden der havde problemet - ved søg på 'Parkside Tablesaw PTLS 1800 SE' på internettet kom denne her frem:

[color=#004080]Wiring diagram for Parkside Table Saw PTLS 1800 SE?
I have a parkside table saw PKTS 1800 SE and the power switch is not working. In order to get an electrician to fix I need a wiring diagram. Please help.

Nicky[/color
]

Så med de 999,- på lommen begav jeg mig til Bauhaus for at se på en sav. Her fandt jeg en Metabo TKHS 315C som så fornufig ud. To klinger og 2000 W motor. Men så måtte jeg også op med en 'tusse' mere - men efter at have prøvet den er jeg nu godt tilfreds med byttet - selv om jeg så må til at have udskiftet en gruppe i eltavlen - den kræver nemlig 16A sikring og den gruppe som dækker kæderen her kun 10A. :cry:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Mogens.

Jeg synes ikke det hænger sammen. Maskinen er på 2000w. 10A ganget med 230 v er lig med 2300w. Hvis det er på grund af stor opstartsstrømforbrug, kan du evt prøve at skifte ud til en 13A sikring. Den passer til en 230 v gruppe, så får du 2990w. Mig bekendt kan man ikke få 16A på en 230 v gruppe, kun på 400 v.
Kunne dit problem være at du belaster den samme gruppe med meget andet f.eks lys, varme, spånsuger?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Mogens og Bjørn,

Pas nu på med den der gruppe. Du kan selvfølgelig få en en-faset gruppe med 16 Ampere, men det er ikke nok at udskifte sikringen for den gruppe i el-tavlen. Ledningsnettet i den gruppe skal også være af den rigtige størrelse for at må bære 16 Amp. Det er jo det sikringen er der til for at beskytte. Alså ledningen, ikke saven!

Hvis du har en tre-faset gruppe med 16 A per fase, kan du sagtens bruge den. Du behøver ikke at forbinde tre faser i et tre-faset stik, kun én, en nul og en jord. Så har du 230 Volt fase til nul i stikket.

Tag lige en snak med en elektriker om det her.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

lille spån
Brugeravatar

Hej Bjørn og Agerbundsen

Tak for jeres råd!
For det første har jeg kontaktet min elektriker.
For det andet så er det sådan, at den stikkontakt, hvor saven er tilsluttet kommer fra en 3-faset gruppe med 10A.
For det tredje så har Bjørn ret - det er nok med en 13A sikring - og den passer også hvor der ellers sad en 10A, hvis
det ikke lige var fordi sikringsgruppen var den gamle type med store sikringer.
Kablerne som går fra sikringsgruppen er, efter hvad elektrikeren siger OK til 16A, så vi vælger nok at skifte den gamle sikringsgruppe ud med en ny.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]