renefriborg skrev:
Ved arbejde med epoxy skal der bruges personlig værnemidler blå. heldrakt pluds hansker og åndedræts værn, det er det man lære når man er på epoxykursus.
Hej
Først lidt omkring min erfaring med epoxy:
Jeg har støbt glasfiber dele de sidste 15 år, både i epoxy og polyester. Jeg har lavet forme til bl.a. F15, Strikemaster, OV-10 Bronco og en lang række andre forme til tilbehørs dele. Og lavet afstøbninger i massevis. Jeg synes at epoxy er et pragtfuld materiale at arbejde med.
Jeg har i en periode arbejdet som model designer for Legoland, og i den forbindelse være på et 2 dages EPOXY KURSUS, og tro det eller lad være - fået bevis på bestået med kryds og bolle.
Yderligere er jeg for ca 8 år siden - blevet overfølsom overfor epoxy og polyester!
Følgende kan slåes fast (med syv tommer søm);
1 - Der er kæmpe forskel på epoxy og polyester
2 - Mal koden for Epoxy er typist 0-5 eller 1-5 (forklaring senere)
3 - Mal koden for Polyester er typisk fra 3-4 til 5-5.
4 - Mal koden for Polyurethan lim (skum lim) er typist 5-0 !!!! (læs senere)
forklaring på mal koden: første ciffer er indånding
andet ciffer er berøring
og jo højere tal, desto højere sikkerheds krav stilles i forbindelse med at arbejde med disse produkter.
talværdierne er fra 0 og til 5 for begge ciffre.
Oversat til alm. modelflyve sprog:
Epoxy er ikke farligt i forbindese med indånding. Du kan arbejde med alle gængse typer epoxy uden åndedrætsværn.
Epoxy er i sin opbygning sådan at den gennemtrænger alt!!!
(Det hjælper ikke med et par gummi hansker, eneste godkendte hanske som jeg kender herhjemme er en stiv plastik hanske fra 4H) INTET ANDET KAN AFHOLDE EPOXY FOR AT TRÆNGE IGENNEM. Det er jo derfor det er så god en lim!
Og du skal gøre alt for at undgå berøring med epoxy!
Polyester - er farlig - både m.h.t. berøring og indånding.
Selv om moderne polyester er tilsat et voks produkt som omgående ligger sig på overfladen og dermed lukker for en stor del af afdampningen, er der stadigvæk en stor del styren som fordamper fra polyesteren. Hærderen til polyesteren er en Methylethylketon/peroxid blanding som er usædvanlig farlig. Jeg var uheldig og holdt en klud i hånden, hvor netop denne hærder var hældt på og jeg fik det der svarer til en 2 grads forbrænding i hånden, og har lige siden være extrem overfølsom overfor polyester, hænderen og epoxy.
Polyurethan lim (skum lim) som jeg ved at mange modelbyggere bruger er FARLIG!
Hvis denne lim skulle bruges erhversmæssig ville den kræve frisk luft værn, på grund af dampene, som er kræft fremkaldende.
Pas på ved brug af denne lim, især fordi ikke kan lugtes.
Check mal koden på denne type lim!!!
Hvordan beskytter jeg mig selv når jeg arbejder med epoxy?
1. Først bomuldshasker derefter 4H hansker. Dog ved finere arbejder skiftes 4H ud med gummihansker. Disse skiftes så hver 1/2 time.
2. Hvis jeg får epoxy på mig selv, vaskes omgående med sæbe og varmt vand i flere minutter.
Jeg arbejder ikke mere med polyester (farligt og epoxy er bedre)
Jeg arbejder ikke mere (næsten) med pu lim (farligt)
Se iøvrigt mere omkring epoxy arbejde på
www.overfly.dk det er sakset fra andet forum