www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 19:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
hej alle sammen jeg har kikket rundt på nettet for at finde ud af hvad den ideelle arbejdshøjde på ens drejebænk skal være og syntes ikke at blive klogere af det så nu vil jeg høre om der er en her på forumet der kan hjælpe med en sådan oplysning.
Det jeg søget er et punkt på kroppen at måle efter da det nok er det der mest relavante da der jo er stor størelses forskel på diverse drejere
håber der er en der kan hjælpe mig
pft
robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg går gerne ud fra, at hvis man står ret op og bøjer underarmen til vandret, så passer det meget godt med højden på din albue.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det er den der er rigtig for dig :) men kai har rimeligt godt fat i det.. min er lige høj nok til skål arbejde.. men jeg laver også mest langsdrejning med mindre ting og detaljer så er det rart den ikke er for lav. desuden har jeg når jeg skal lave mange skåle (rå dreje emner som sælges i rå form) en trinplade der hæver mig lige et stykke

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Kai Ingemann skrev:
Jeg går gerne ud fra, at hvis man står ret op og bøjer underarmen til vandret, så passer det meget godt med højden på din albue.

hej kai tak for oplysningen men er lidt i tvivl om det er ud for pinolen albuen skal være elller bunden af bænken men allerede der er min for høj da jeg ikke er særlig stor passer det nok med at den skal ca 30cm længere ned
pft
robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Af de to er pinolhøjden nok tættest på din arbejdshøjde.
Min bænk holder præcis pinolhøjde med min albuespids, og
jeg er to meter høj, så det passer nok meget godt som
tommelfingerregel.

Skulle jeg indrette igen, ville jeg sænke hele herligheden 5 cm og
lægge et flytbart underlag at stå på sådan som Rasmus beskriver det.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Robert,

30 cm lyde "helt vildt",

Prøv at gøre som Rasmus skriver. Det virker sædvanligvis. forskellen i højde når man drejer skåle contra mejsel/skrabere ligger inden for ca. 5 cm i forskel, så hvis din preference pt er f.eks skåldrejning er "albue - pinolhøjde" nok det du skal vælge.

jeg har selv måtte acceptere er "kompromis" netop fordi jeg bruger både u-jern og skrabere i en forvirret blanding, men man lærer sig alligevel at finde den arbejdsstilling som passer en godt (eller bedst muligt).

God fornøjelse,

Kom f.eks. med en tur til Sandved den 29/6 hvor Agerbundsen holder drejertræf, der kan du få mange gode råd og erfaringer fra garvede hobbydrejere. Det er gratis og totalt uforpligtende - med særdeles hyggeligt. :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

hej alle sammen og først et tak til alle de gode svar og så lidt om mig og min bænk.
Da jeg ikke er mere end ca 160cm og min bænk har en pinol højde på 145cm og jeg også drejer en del skåle eller retterre sagt prøver på det ;) skal den nok ned i højden.
Det skal lige siges at det er min første rigtige drejebænk så er ikke vandt til at stå foran en bænk er det jo vigtigt at man vender sig til den rigtige høje og samtidig har jeg en dårlig ryg så den gir mig en del kvaler når jeg drejer men regner med den vender sig til det ellers må den sku leve med det drejes det skal der dælme
Jeg er så heldig at jeg faldt over en sådan hølvbænk med et hæve sytem og den er meget stabil så overvejer at bruge den som understel til min axminister 1416 vs så jeg er i stand til at ændre højden uden besvær.

http://www.lervad.com/produkter_b2.asp? ... rier_id=32

Det er nok en dyr løsning for et understel og kan det betale sig ved jeg ikke rigtigt er der nogen der har råd til det ?

Med hensyn til at deltage i diverse aragementer såsom rømersgade og andre drejemøder ville jeg meget gerne deltage og kommer også til det forhåbentlig men lige pt er jeg ikke i stand til det jeg er desværre gået hen og blevet indvalideret af en operation på nykøbing hospital og er igang med nyt medecin kan jeg ikke køre bil og vil heller ikke bruge maskiner hvor andre kan komme til skade på grund af mig. Men der er ved at værre styr på det og har fået det en del bedre så håber jeg kan deltage snart
mvh
robert

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hvis du stiller din bænk oven på en høvlbænk kommer du jo til at løfte den op og ned af bænken i tide og utide.
Har du ikke en mulighed for enten at lave en kasse at stå på, save af højden på det understel der er med til bænken eller bygge et bord af passende kraftige stolper og plader?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Robert,

Når du bliver frisk til det, stikker vi lige næserne sammen, og du får smidt din drejebænk ind i bagagerummet og kommer en tur her til Ørslev.

Så finder vi hurtigt ud af at få lavet et godt bord til din bænk, og som passer i højden til dig.

Lad være med at bruge en formue på det bord du viser til. Et bord til en drejebænk skal (efter min mening) have 4 ben at stå på.

spånbunke
Brugeravatar

ErlingSj skrev:
Hvis du stiller din bænk oven på en høvlbænk kommer du jo til at løfte den op og ned af bænken i tide og utide.
Har du ikke en mulighed for enten at lave en kasse at stå på, save af højden på det understel der er med til bænken eller bygge et bord af passende kraftige stolper og plader?

Hej Erling
det er ikke muligt for mig at løfte bænken selv så den skal stå fast og jeg tænkte på at ofre bænken og skaffe en anden bænk eller lave et andet understel til den og kun bruge understellet til bænken. Det med at save af benene på det nuværende understel er måske også en mulighed men da har ned igen en fast højde, og er heller ikke helt tilfreds med det nuværende stativ det er også et uorginalt lavet af et gammel maskinstativ
jeg har et meget lille værksted og tror det vil blive belasttende med noget på gulvet til at stå på det kommer nok til at være i vejen heletiden
:idea: buffolo skø eller låne konen højhælet :lol:
så meget bruger jeg ikke en høvlbænk kunne faktisk nøjes med en stor skruestik istedet for
hilsen robert

spånbunke
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Robert,

Når du bliver frisk til det, stikker vi lige næserne sammen, og du får smidt din drejebænk ind i bagagerummet og kommer en tur her til Ørslev.

Så finder vi hurtigt ud af at få lavet et godt bord til din bænk, og som passer i højden til dig.

Lad være med at bruge en formue på det bord du viser til. Et bord til en drejebænk skal (efter min mening) have 4 ben at stå på.

Hej Bjørn
1000 tak for tilbudet og jeg vil meget gerne tage imod det.
Jeg kan tage både bænk og maskine med så kan vi se om det er muligt at gøre det mere stabilt eller om vi skal bygge et nyt.
Jeg har også et ønske om at tage min nye Jet vådsliber og mine jern med så jeg kan lære lidt om det også, så tager jeg en god flaske vin og en kage med til kaffen til hyggen.
høvlbænken er en jeg har og næsten aldrig bruger så derfor ofre den det var min ide men kan også se det dumme idet da det er en meget dyr bænk.
Jeg har dit Tlf nummer så jeg ringer bare til dig og aftaler nærmere når jeg har det lidt bedre
1000 tak igen
mvh robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du giver bare et praj ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]