www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 17:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Næstved
Hej, Nu har jeg godt gang i min nye Jet drejebænk :-) Tak for råd og vejledning i forbindelse med køb. -Det går super!
I dag har jeg fødselsdag og har fået en Scheppach TIGer 2000s vådslibesystem (købt i Harald Nyborg) - og nu er jeg fuld af spørgsmål igen.....
Er det mon fint til sådan en drejebegynder som mig? Der er en stendiameter på 200mm og stenen er blå? (aluminiumsoxid)- og så er der en læderskive.
Er der nogen derude, der kunne mene noget om det, så ville det være super. - Selvfølgelig er der mange blandt læserne her på forum, som er feinsmeckere, men maskinen skal bare passe til mig ;-)
Håber på et par meldinger. - God weekend. Mette

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Det er en udmærket gave du har fået dig der.
Den passer værktøj med en Tormak, så det HN ikke kan klare kan du finde andre steder.
Hvis den ikke fulgte med, skal du have en karborundumsten med grov/fin side til at skifte grovhed på slibestenen (http://www.harald-nyborg.dk/p4349/scheppach-stenjuster). Tryk den grove side ned på den roterende sten i 5-10 sek. så har du en grovsliber, skift til fin ved at trykke den fine side ned i 5-10 sek.
Det er hurtigere at slibe et stål i facon på en hurtigtgående bænksliber, men med lidt tålmodighed kan det bestemt også gøres på en vådsliber. Vådsliberen er mere skånsom, og du kan ikke komme til at gøre emnet rødglødende hvilket er ødelæggende for hærdningen.
Jeg er ikke rigtigt klar over, hvor meget værktøj, der fulgte med, men her er et bud på ting du bør anskaffe snarest:
Til stål der ikke er flade skal du anskaffe en holder: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/tormek-holder-svd-185-4450/. HN har dem ikke længere i sortimentet, men det har flere andre.
Til en egentlig afretning af stenen bruges en "diamant": http://dorchdanola-netbutik.dk/product/tormek-stenafretter-diamant-tt-50-4446/
Til læderskiven skal du bruge slibepasta: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/tormek-slibepasta-pa-70-4460/
Ud over de tre ting er der et hav af værktøjer og holdere, så belav dig på at fylde år en gang eller to mere, der er masser af gode gaveideer.
Hvis du kan ramme mimreekspressen den 4.6. sammen med Næstved-nisserne, så kan du lære en masse mere om slibning i Rømersgade (og om alt mulig andet på rejsen).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har en af slagsen, og den er jeg vældig glad for.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at en Tormek til en noget højere pris er af bedre kvalitet, men, men, men....
Jeg har også købt Tormeks slibejig til ujern, og den er af noget bedre kvalitet en den fra Scheppach.

God fornøjelse med det hele.
Kai

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Ny bruger

Tak for meldingerne. Det lyder som om jeg bare skal flå kassen op og se at komme i gang,- og så skal jeg måske med til Rømersgade i juni og lære nogle slibe-fif.
Mette

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Mette Oesterby skrev:
Tak for meldingerne. Det lyder som om jeg bare skal flå kassen op og se at komme i gang,- og så skal jeg måske med til Rømersgade i juni og lære nogle slibe-fif.
Mette

Du kan jo slå følge med en flok drejernisser fra det sydsjællandske som sædvanligvis slår følge nå en hyggedag i Rømersgade kalder.

Vi tager MIMREEKSPRESSEN kl. 15.23 (vist nok) fra Næstved, og næste gang bliver den 4 juni.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Rømersgade den 4. juni er en mægtig god idé. Vi havde flere nye drejere med i tirsdags, som nok er lidt overvældede af divergerende råd fra forsamlingen af gamle drejernisser - der er en 15 stykker tilstede.

Om du ikke har tålmodighed til at vente til den 4. juni, så er der flere drejere her i området. Du er velkommen til at kigge forbi her, men jeg må advare dig at jeg ikke vådsliber, men derfor kan du godt få slebet nogle jern og prøve noget forskelligt. der er nok også nogle træstumper og råemner som du kan få med hjem.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Hej igen, Tak for alle svar og gode råd. Jeg vil bruge jeres ekspertise hen ad vejen, regn trygt med det! - lige nu øver jeg mig bare lidt for migselv :-) Lige nu har jeg brug for at opklare, hvad "maskinolie" helt præcist er. Der står, at jeg skal give min læderskive maskinolie før jeg bruger slibepastaen. - Hvad er maskinolie - det jeg smører min cykel med,-eller det jeg smører min symaskine med,- eller det jeg hælder på bilen, eller noget helt andet?
Vh, MetteØ

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Mette, Ja tll alle eller en af de nævnte.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]