www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 00:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenløse
Nu fik jeg mig en båndsav Dewalt DW876 men hvordan indstiller jeg den. som jeg ser det er der to lejer der kan røre klingen på siderne, et over landet og et under landet. Mit spørgsmål er bare, bør det ikke være et leje bag ved klingen så jeg ikke kan skubbe til den nå jeg skærer?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Og hvilken klinge bør man købe til? jeg vil gerne have noget der kan skære fint og noget jeg kan skære en cirkel ud med så jeg forestiller mig den ikke skal være så bred klingen...

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Bagkanten af klingen skal køre på siden af det store kugleleje der ses lige til højre for klingen på dit billede. Det skal altså ikke ramme siden af klingen.
Der skal ikke være kugleleje på siden af klingen, den styres af de to klodser.

spånbunke
Brugeravatar

ErlingSj skrev:
Bagkanten af klingen skal køre på siden af det store kugleleje der ses lige til højre for klingen på dit billede. Det skal altså ikke ramme siden af klingen.
Der skal ikke være kugleleje på siden af klingen, den styres af de to klodser.

Modtaget så langt så godt, hvad hindrer så klingen i at blive skubbet bagud når jeg skærer?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Jeepster.
Som Erling skriver så skal det leje der ses på billedet føres ind BAG klingen. De 2 klodser der ses - en der er på skrå og en der er vandret - skal styre klingen. Du kan evt. bruge et stykke papir til at lave afstanden fra klingen til klodserne og fra klingen til lejet Løsne klods/leje, læg papir imellem klinge og klods/leje, skub ganske let klods/leje ind imod klingen så de lige nøjagtig rører. Spænd fast og fjern papiret. Der burde nu være plads til at klingen kører frit men bliver styret henholdsvis leje og styreklodser. Bemærk at lejet skal stå således at klingen er i yderkanten af lejet, så at lejet har mulighed for at køre rundt hvis klingen bliver presset mod lejet. Det er lejet der hindrer klingen at blive presset bagud når du saver. Under landet er der sikkert et tilsvarende system.
Håber at det gav lidt mening :)

spånbunke
Brugeravatar

Bent Karlsen skrev:
Hej Jeepster.
Som Erling skriver så skal det leje der ses på billedet føres ind BAG klingen. De 2 klodser der ses - en der er på skrå og en der er vandret - skal styre klingen. Du kan evt. bruge et stykke papir til at lave afstanden fra klingen til klodserne og fra klingen til lejet Løsne klods/leje, læg papir imellem klinge og klods/leje, skub ganske let klods/leje ind imod klingen så de lige nøjagtig rører. Spænd fast og fjern papiret. Der burde nu være plads til at klingen kører frit men bliver styret henholdsvis leje og styreklodser. Bemærk at lejet skal stå således at klingen er i yderkanten af lejet, så at lejet har mulighed for at køre rundt hvis klingen bliver presset mod lejet. Det er lejet der hindrer klingen at blive presset bagud når du saver. Under landet er der sikkert et tilsvarende system.
Håber at det gav lidt mening :)

Modtaget, tror jeg forstår nu, det der driller mig i forståelsen er den vej lejer vender, jeg vil jo gerne have at det sidder således at der rammer lejet som en hjul der kører rundt

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg er næsten sikker på at det leje som ses bag klingen er beregnet til at skulle forskydes ind bag klingen, sådan at klingen, hvis den kommer i kontakt med lejet, får det til at rotere. D.v.s at lejet skal stilles således at klingen kommer til at trykke på lejet ca. 3-5 mm inde fra yder diameteren.

Når du justerer klingen skal den - ved at justere "tilt" på det øverste drivhjul (hvis jeg husker rigtigt), så klingen - ubelastet kører forbi kuglelejet med en afstand på ca. 1 mm.

Klingen skal være spændt ret hårdt, men det er lidt afhængigt af hvilke type belægning der ret faktisk er på hjulene. Er det den gamle korkbelægning kan klingespændingen ikke være alt for stram, er det en moderne PU-gummi belægning kan man med fordel stramme klingen noget mere.

De to sidestyr skal indstilles således at der er en lille tolerance på begge sider når klingen kører ubelastet, og det er vigtigt at de vedligeholdes jævnt tit, så anlægsvinkelen er helt parallel med klingen.

Tolerancen er normalt 0,2 til 0,5 mm totalt, og HUSK : Det er vigtigt at holde klingen ren så evt "fastbrændte spåner" ikke skader styrets klodser.

Når saven skal save, specielt når savhøjden udnyttes (op mod de 200 mm) er det meget vigtigt af saven "Saver fri", d.v.s at savspånerne kommer fri af savsnittet, hvilket igen betyder at du ikke trykker hårdere en at klingen IKKE får kontakt med det bagved liggende kugleleje.

bortset fra alt dette ser det ud som om hele styret vil have godt af en god overhaling.

God fornøjelse, det er grundlæggende en rigtig god sav. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Tak for alle de hjælpsomme indlæg Det er super fedt :D

Har lavet ny indstilling, hvordan ser dette ud? Hvis i kan se bort fra jeg kom til at skyde dem på hovedet....

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej igen jeepster.
Jeg forstår hvad du mener, men klingen skal køre på siden af lejet som Bjørn så fint beskriver det. Jeg ved det kan virke lidt forkert med at bruge den side af lejet, men det er sådan det er indrettet. Med hensyn til at tilte det øverste hjul, skal det gøres med MEGET små justeringer ad gangen - ellers kan klingen nemt smutte af. Jeg plejer at køre hjulet med hånden mens jeg justerer "tiltet" på hjulet. Klingen skal gå lige midt på hjulet. Når den gør det, spændes kontramøtrikken på hjulakslen. Den sidder sikkert bag på saven øverst. Når det er gjort kan du justere lejet der er modhold på klingen nede ved landet.Som Bjørn beskriver det kan der være forskel på hvor stram klingen kan være afhængigt af hvilken belægning der er på hjulene, så der må du prøve dig lidt frem.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Assens kommune / Vest Fyn
Hej Jeepster

Jeg skal lige have skannet 6 sider ind om opsætning af båndsav generelt, så skal jeg nok lægge den op her i pdf format.

Den kommer sener i dag.

Hvor intet vover intet vinder.
Hvorfor udsæt til i morgen, hvad man kan nå i dag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej igen,

Nu ser det ud til at kuglelejet for oven står godt, så nu skal du lige indstille de to klodser så de også står som de skal.

Under bordet skal du nok også justere styret.

Læg mærke til den messingskrue som ses på fotoet til venstre. Den er beregnet til at indstille det underste kugleleje så det drejer med hvis klingen rammer under skæringen. Det to klodser skal også indstilles - og både for oven og nedenunder gælder at tolerancen fra klods til klinge på begge sider er ens, og korrekt.

Fra fotos at se ser det ud til at der er en meget fintandet klinge der sidder på den.

Hvis du ønsker at bruge saven til at save "rundeller" til drejning er en 10 mm bred klinge, med 4 tænder pr. tomme nok den bedste.

Sådan en klinge kan klare en rundel (cirkel) fra ca. 18 cm i diameter, og opefter.

Ønsker du at skære mindre diametre er en 6 mm bredde god (også 4 tænder pr.tomme)

(Her er der tale om standard klinger, men der er jo også folk som selv lægger tænderne ud, så en bredere klinge kan save en mindre diameter)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jeepster.
Det ser fint ud, men jeg ville nok sætte sidestyrene lidt tættere på klingen. Prøv metoden med et stykke papir.

spånbunke
Brugeravatar

Tak for input :-)

Jeg justerer lidt videre det er allerede 1000 gange bedre

Jeg skal have en 6mm klinge på, den der sidder nu er en nedslidt stålklinge fra tidligere ejer, nogle der ved hvor jeg kan få den i håndkøb?

jeg vil justere det helt perfekt ind når jeg får sat den nye klinge på, den der sidder nu er 20mm.

hjulene er med gummibelægning

sådan som jeg læser tallene så kan jeg stramme klingen op med op til 1000N

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Rårup (Juelsminde-Horsens)
Jeepster skrev:
Jeg skal have en 6mm klinge på,

Hvor små cirkler skal du da skære ??????

Det jeg lærte var at man skal bruge bredest mulige klinge,
i forhold til de cirkler man ville skære.
Smalle klinger er hårde ved belægningen på hjulene. Jeg tror jeg ville vælge en 16mm.
vær opmærksom på at udlægningen har rigtig stor indflydelse på hvor skarpt en klinge
kan dreje.

http://dorchdanola-netbutik.dk/search.a ... arch=S%F8g

Jeg lavede lige en skematisk tegning af hvordan bagstøttehjulet og sidestøtterne er
placeret i forhold til klingen, endvidere skal du være opmærksom på klodsen i bordet
den skal vende sådan at der er endetræ ind mod klingen og den skal være skåret så
præcist som muligt uden at røre klingen.

http://asger-p.dk/tredrejer/tredrejer.php
New program for storing clips, mails bookmarks and manipulating clip text.
See the Video: http://asger-p.dk/software/macromenu.php#QuickTour

spånbunke

Geografisk sted: Frøstrup Nordjylland
PROMAT har også båndsavklinger. De kan fåes i alle str.
Vh. Jeppe

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Lejet på bagsiden skal støtte klingen, og jeg vil sige at der måske skal være 0,5 - 1mm luft når klingen er helt på plads på både øverste og nederste hjul. Sidestyrene skal så tæt på klingen som muligt. Og skal på forsiden passe med den afstand der er mellem bagkanten af klingen og lejet. Det forhindrer at du beskadiger sidestyret, og ej heller har så let ved at køre klingene af top og bundhjul. Det øverste styr skal være rimeligt tæt på emnet når du skærer rundeller.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeepster skrev:
Tak for input :-)

Jeg justerer lidt videre det er allerede 1000 gange bedre

Jeg skal have en 6mm klinge på, den der sidder nu er en nedslidt stålklinge fra tidligere ejer, nogle der ved hvor jeg kan få den i håndkøb?

jeg vil justere det helt perfekt ind når jeg får sat den nye klinge på, den der sidder nu er 20mm.

hjulene er med gummibelægning

sådan som jeg læser tallene så kan jeg stramme klingen op med op til 1000N

Ups ---- pas lige lidt på. Det der med 1000 N er bare et tal. Det som tæller er:

1: Klingetilspændingen skal være lige præcis så "hård" at du kan se at klingens tænder IKKE skærer i gummibelægningen,
2: Indstilling af sidestyr er forklaret helt rigtigt af Kaj Petersen. og
3: lad være med at sætte en 6 mm klinge på, risikoen for at den gnaver sig gevaldigt ned i gummibelægningen er meget stor,
med mindre du absolut ønsker at skære rundeller på 75 mm i diameter eller mindre.
4: til langt de fleste "rundel savninger" er en 10 - 12 mm klinge langt bedre, og tandantal pr. tomme på 4 stk er ganske passende til langt det meste TRÆSAVNING.

Og helt rigtigt. Promat sælger en ganske god kvalitet klinger.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeepster, du skal have flere klinger ved hånden.
Nogle er gode til at skære store rundeller, andre til små rundeller. Med mindre du har et styr til at skære rundeller, så betyder det ikke så meget om klingen er 8 eller 10 mm. Størrelsen på de rundeller du vil skære, har meget at gøre med klingens bredde, og diameter på rundellen. Når det er til hobbybrug ... så kan du save ligeud, hvis du presser klingen for meget, og begynde med et nyt spor igen - sådan lidt a'la skære hjørner af.
Forestil dig hvordan du kan skære en runddel på en rundsav ...

Bjørn A ... hvis tænderne gnaver gummibelægningen af, er der noget helt galt. Evt. er gummibelægningen helt flad, og ikke rundet/buet, eller belægningen er af dårlig kvalitet. (Det har Steffen tidligere skrevet om) "Søgefunktionen er din ven"

spånbunke
Brugeravatar

Morn, har lige læst alle indlæg igennem.

Tror jeg køber lidt forskellige klinger. Årsagen til jeg ønsker en 6mm klinge er jeg ville lave bandsawboxes for sjov :-P og lignende små og store opgaver... Jeg syntes det er rigtig sjovt at printe en tegning ud og følge den i ny og næ... :-)

Og tusind tak for de mange input vedr justering af båndsav jeg vender tilbage straks jeg får monteret en ny klinge. Jeg har desværre ikke kunne finde disse klinger i håndkøb på Sjælland så må bestille en online og bare vente... :-(

God weekend. :-)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Jesper.
prøv at kikke lidt på denne her:
htto://www.ebay.de/itm/Original-Uddehol ... 0769445952?
jeg håber det virker , har set på det og der sælges i 3stk pakninger.

spånbunke
Brugeravatar

Ole i Horsens skrev:
Hej Jesper.
prøv at kikke lidt på denne her:
htto://www.ebay.de/itm/Original-Uddehol ... 0769445952?
jeg håber det virker , har set på det og der sælges i 3stk pakninger.

Den virker ikke her

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Prøv med denne her i stedet:

http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=Or ... 0769445952

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Axminster sælger også klinger i forskellige kvaliteter.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke
Brugeravatar

martin_r skrev:
Axminster sælger også klinger i forskellige kvaliteter.

Hej Martin! :-)

hvad plejer leveringstiden at være?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Assens kommune / Vest Fyn
Hej Jeepster

se under tips og trick PDF filer, der har jeg lagt en vejledning i opsætning af båndsav, og det virker.

Jeg køre selv med 3 forskellige breder på klinger, alt efter om det er lige eller cirkler jeg skal lave.
De købt hos promat, det er en god kvalitet til prisen.

Hvor intet vover intet vinder.
Hvorfor udsæt til i morgen, hvad man kan nå i dag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har præsteret at bestille hos Axminster en torsdag og have pakken om lørdagen, men ellers er 3 - 4 hverdage meget normalt.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
jeg er lige ved at påstå axminster kan levere hurtigere end promat, men det er kun fordi michael (promat) til tider kan være svær at fange. tilgengæld er der penge at spare hos axminster. jeg må dog tilstå at jeg intet kender til axcaliber kvalitet, men sålænge det er axminster som sælger det er det aldrig helt galt. du har jo selv prøvet en ax-bænk!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke
Brugeravatar

He he tror jeg ringer til D&D og hører deres leveringstid fordi man kan ikke vente en uge på en klinge.... :-)

spånbunke

Geografisk sted: Løkken
Jeg har handlet klinger med Promat og de kommer kvikt. Der er det også muligt, at få dem lavet i de længder, som man skal anvende. Jeg har en Kity 613 båndsav, som anvender 2300mm klinger og de er ikke standard ret mange steder.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
JO, såmænd.

Jeg bruger klinger fra axminster (selvfølgelig - både runde og båndede) og det fungerer vældigt fint. Der køber jeg også en anden gang.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]