I går aftes i Kælderen i Rømersgade udspandt der sig en rigtig god diskution omkring rådrejning, behov for pudsning og afspærring af træet generelt.
jeg havde lidt svært ved at forklare hvordan jeg har valgt at gøre disse ting, og har derfor valgt at bruge en rådrejet Robinie skål på D= 20 cm, som stammer fra den store Robinie vi fældede hos John Helm i November 2012.
Skålen blev rådrejet umiddelbart efter fældningen, og ydersiden blev gjort HELT færdig, d.v.s at ydersiden er pudset til K240 og der er påført 1 x vådt i vådt H-olie, som så er hærdet ud direkte. træfugten var da 25 %RF.
Her til morgen var træfugten faldet til 16 % RF, og skålen viste ingen (næsten) ovalitet da den blev sat i chucken.
På fotos ses tydeligt at træets sap er bakterie angrebet (sorte pletter), men det ses også at kernetræet ikke er angrebet, heller ikke på den ubehandlede indvendige kurve.
Diskutionen i går gik meget på hvordan man kan undgå at pudse alt for meget, specielt på skålens indvendige side.
Diskutionen omkring brugen af U-jern etc kontra skrabere, er jo universal, men min foretrukne metode til indvendig drejning er så absolut div. skrabere, som alle er lavet/tildannet af f.eks. hul stemmejern, gamle Hovfile, HSS 14 mm rundjern, et udslidt 10 mm U-jern etc, MEN, alle indvendige overflader jeg laver er lavet med disse, OG, pudsning er normalt ikke nødvendigt - før jeg skal til at lave den færdige overflade.
På den viste Robinieskål er den indvendige side rendrejet og den har fået en gang olie, men, den skal igen ud i skuret og tørre ned til 10-12% RF, og det tager nok endnu nogle måneder.
Slibning af diverse jern gav også anledning til en del snak, og bare for at vise hvor simpelt det kan gøres er der her et par fotos af min lille vådsliber - som for mig er "uerstattelig" og tilfulde gør "jobbet" ligeså godt som de store vådslibere som koster en formue.