www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Carsten skrev:

Tak for komplimentet af min have, men det er godt nok forhaven

Det går forrygende med byggeriet.

Pælene er alle trykket i jorden, 38 blev det til i dag. De er 50 cm. under overfladen og der er så gravet huller hvor pælene bliver støbt sammen 2 og 2. Oven på de beton klodser støbes der en ramme og to tværlæggere til at lægge beton plader på, som der støbes gulv ovenpå, hvor jeg kan lægge parket. Så hele gulvkonstruktionen bliver nu lavet i beton, det første træ der kommer er hjørne stolperne, og det føler jeg mig meget mere tryk ved, end den træ konstruktion jeg egentlig havde planlagt, takket være jer herinde.

I morgen skal der så bindes jern i bunke vis, - det blive lidt kedeligt, men så sker der jo noget spændende igen på torsdag, hvor de begynder at støbe, hvis de ellers følger planen.

Hilsen - Carsten

Intet mindre end imponerende. Du er virkelig en handlingens mand Carsten.
Det er en meget-meget fornuftig beslutning på funderingen af hele gulvfladen. Jeg havde da aldrig i min vildeste fantasi troet at du ville bygge så tæt på vand, ja det bliver vel faktisk ud over, og at der er så sumpet i din baghave.
Jeg er sikker på, at det er den rette løsning, for der er virkelig voldsomme kræfter, der bliver udløst bare ved at starte bænken op, med for høje hastigheder, selv ved en mindre ubalance.

Det bliver en perle af et værksted.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Skrider det fremad... VI VIL SE BILLEDER AF HELE PROCESSEN!!!

Det kunne være man skulle overveje at bygge et værksted hen over guldfiskebassinet i haven :D :D :D :D
Hvordan får du egentlig dine maskiner på plads når den tid kommer. Bruger du en kran og løfter dem ind over, inden der kommer tag på... eller? Sådan en drejebænk er er tung fætter at bære ind og op, selvom den bliver skilt ad.

Det er et spændende projekt at følge med i. Glæder mig til at du kan komme i gang med at dreje.

En af de piger der er ansat i det rengøringsfirma der gør vores hus rent efter branden er Thai... der i øvrigt taler flydende og perfekt dansk. Hun så lidt af det jeg har drejet, og sagde.... "Den slags er der ingen der laver i Thailand." Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det kan være at du Carsten, bliver en af de første rigtige trædrejere derude.... og pibedrejere for den sags skyld.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Kaj

Jeg skal nok læggen rigtig mange billeder ind, men i går lavede de jo kun jern bindinger, - ret kedeligt, i dag skulle de så gerne begynde at støbe omkring beton stolperne, for hele min indkørsel er fyldt med sand og sten.

Vil du bygge værkstedet henover guldfiskebassinet, -- skal du huske et vindue i gulvet, så du kan sidde og kikke på fiskene, når der slappes lidt af fra dreje arbejdet!!!

Det med at få maskinerne på plads tror jeg ikke er noget problem, for normalt kommer der bare en helt masse mennesker, og så løfter de tingene hen hvor de skal være, maskinerne kan også læsses af ret tæt på værkstedet, så det skal nok gå godt. Da vi flyttede ind i vores nye hus var der 18 flytte mænd. De kom hjem til vores gamle hus om morgenen, pakkede alt ned, køret det ud til vores nye hus, flyttede det hele ind, - og pakke så igen alt ud. Der er nu en del der er lidt lettere når dags lønnen kun er 40 kroner!!

Jeg tror heller ikke rigtig der er nogen her i Thailand, der drejer i træ som man gør mange andre stede i verden, for jeg har aldrig set noget i den retning. Det eneste jeg har set, er stolper til gelændere, og knopper til gardin stænger, men ikke noget med skåle eller andet i den retning. Så det er da lidt spændende, men jeg skal nok først bruge et par år eller tre til at øve mig, og lære de forskellige teknikker, men det vil jeg bare glæde mig til, og det gør jeg, - kan næsten ikke vente til det hele bliver færdig, og der vil jo nok gå mere end to måneder inden værkstedet er klar til at arbejde i, for der er en del af træ arbejdet jeg selv vil lave, blandt andet væggene, gang broen udenfor, parketgulvet, og så ellers alt male/lak arbejde. Det kommer nok til at passe med årets julegave.

I morgen har jeg aftalt møde med forhandleren af Jet maskinerne, og det er planen at jeg vil bestille alle maskinerne med tilbehør, så vil maskinerne jo komme om godt halvanden måned, og med lidt forsinkelse passer det sikkert godt. Jeg har bestilt en bænk sliber ved Axmister i England, så mangler der kun noget værktøj, og spænd patroner fra Australien, men det er jo lige rundt om hjørnet, så det går sikkert hurtigt.

Nu er håndværkerne også kommet, - de arbejder fra 8 morgen til 5 aften, 6 dagen om ugen, så der vil nok ske lidt i dag, - måske et par billeder senere på dagen.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Det er forståeligt, at det ikke er nemt at vente til det hele står klart. Men det må vel også være som juleaften, når engang dine maskiner kommer fra JET.
Men med en femmer i timen til dine håndværkere, kan det vel ikke gå andet, end at have lidt hjælp det meste af tiden. Jeg kan godt se, at det kan være anstrengende, hvis du er nødsaget til at være der hele tiden, for at der bliver lavet noget.

Vil det sige, at der ikke er nogen af de maskiner fra JET, der er lagervare i Thailand, som du skal have.

Nu gik det jo hurtigt med at få rammet pæle ned, men leverancer af byggematerialer, er det noget der kan sammenlignes med DK. Eller er der mangel og ventetider på forskellige varer.

Nu er der jo temmelig meget vand omkring din bolig, er det ikke noget der tiltrækker alt andet mærkeligt kryb. Herhjemme er der seson for myg lige nu.

Selve gangbroen rundt om huset er det med nogen særlig formål.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Ja det er svært at vente, og særligt når der ikke sker noget, som nu de næste dage hvor ham der bygger for mig vil have at betonen skal hærde i 7 dage inden han vil støbe bjælker til gulvet, men han ved nok hvad han snakker om.

Det er nu ikke fordi de ikke laver noget hvis jeg ikke lige er her, det er mere for at undgå er helt masse fejl at jeg bliver nød til at følge byggeriet hele tiden, - det er de mest utrolige ting de kan finde på at lave, også selvom de flere gange har fået at vide hvordan det forskellige skal laves, - laver de det alligevel på en anden måde, men sådan er det bare herude, jeg har set det så mange gange at jeg ikke mere bliver overrasket, - når den samme ting skal laves om for tredje eller fjerde, og det mest utrolige er næsten, at de gør det med et smil.

Jeg er ikke helt sikker på om der måske er en enkelt af Jet maskinerne på lager, men tror det ikke. Det var planen at jeg skulle have møde med forhandleren i dag, men han sendte ikke det sidste tilbud i går, og jeg er nød til at se det godt igennem inden jeg kan snakke med ham, så det bliver nok først i næste uge, men jeg har egentlig også nok lige nu med at finde den rigtige leverandør af træet, det er ikke svært at finde byggematerialer, det vanskelige er at finde den rigtige kvalitet, til den rigtige pris, og særlig træ svinger meget i både kvalitet og pris.

Den gangbro der komme rundt om huset er mest til pynt, men det vil også gøre det lidt lettere at komme rundt om huset, for der bliver ikke særlig meget plads bagved ved huset, hvor min udsugning, kompressor, og træ lager kommer til at være, men da jeg i går fik den første pris på træ, kan jeg godt se at det ikke bliver helt gratis at lave den gangbro, - under alle omstændigheder skal den nu laves, for jeg er sikker på at det kommer til at se godt ud.

Ja vores udendørs husdyr, er et helt kapitel for sig, vi har de mest spændende!!! Myggene kan være irriterende, for dem er der mange af, men så der også slangerne, de grønne, som der er flest af, - er ikke giftige, men så er der lige kobraen, og dem er jeg ikke særlig glad for. Ellers er der firben i alle størrelser, lige fra de helt små på ti centimeter til dem på over en meter. Store frøer der larmer efter mørkets frembrud, så det lyder som at være i en regnskov, og ikke mindst vandrotter, som der er mange af, men vi ser dem ikke ret ofte, - lad dig nu ikke holde tilbage for et besøg i dette pragtfulde land, på grund af disse små bagateller!!!

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Det byggeri ser bare spændende ude... også selvom der findes alt muligt kryb udenfor,
der forhåbentligt kan holdes ude hvis byggeriet ellers er i orden.

Og som altid er der ventetid... ting der skal tørre, hærde og alt muligt. Men når bare det skrider fremad.
Nu kan du snart så småt begynde at planlægge det første du skal dreje...

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
hej Carsten.
Ja, jeg drejer ikke, men lever af at lave træskulpturer. Jeg følger dog med i historien, som er spændende. Kunne du ikke arrangerer et symposie om nogle år, med 5-7 deltagere. En tur til Thailand med mulighed for at dreje i eksotisk træ. Jeg har været til en del symposier rundt i verden, og der er mange muligheder for støtte til kulturelle formål, også fra Danmark,..og måske især hvis det kunne dække et område, som var et potientelt erhverv. Nå, du har vist nok at rode med. Men det er en god måde at udveksle erfaringer på, dog et stort arbejde.
vh. Allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Den idee med et symbosium i Thailand er spændende, og burde være mulig med lidt statsstøtte hen ad vejen.

For mange år siden( 1980érne) arbejdede jeg meget i Thailand, og dengang var der - specielt i Chaing Mai området en masse små/mindre træforarbejdende virksomheder, specielt med trædrejning og træskærring.

Det var dengang skatten på "legal" Burma Teak var 1 Bath pr cbf, så alle kunne være med, og det var også dengang at moden i USA og Europa gik meget på brugsting - lavet af Teak, alt fra skåle, tallerkener, salt og pepper osv.

Man kunne ofte se hele familier beskæftiget rundt om en enkelt drejebænk med alt fra at opskære en stamme/planker til den færdige oliebehandling og pakning til export.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Carsten, du har os alle fanget, dine projekt er mega spændende :D jeg er bang for du ender med ca 60 forum medlemmer kommer på studie besøg -MED STATS STØT :D :D :D så jeg håber dine fundament kan hold :roll:
en hilsen fra joeP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej igen,

Jeg syntes lige I skulle se et foto fra langt inde i Burma, hvor en meget stor del at den "legale" Teak kom fra dengang.

Meget af denne Teak blev brugt i Chaing Mai området. Den gang var der stadig godt med Teak forsyninger fra Thailand til møbelproduktionerne længere sydpå i landet. Det har vist nok ændret sig en del siden da. men der er vist nok plantet store arealer med ny Teak igen, selv om store jungle arealer i Thailand er forsvundet.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej,

Det lyder som en rigtig god idé at arrangerer et symposium her i Thailand, for der er fortsat rigtig mange der beskæftiger sig med træ kunst, og specielt med meget store billeder der er udskåret i kæmpe træplader, så der er nok ingen tvivl om at der kunne udveksles nogle spændende erfaringer, og et erhverv er det helt sikkert. Det er stadig i området omkring Chaing Mai hvor det er mest udbredt. Jeg kørte en del rundt i området for at finde møblerne til vores hus, hvor jeg også så rigtig meget andet lavet i træ. Møblerne fik jeg så lavet i genbrugt teaktræ, til en pris jeg stadig slet ikke forstår at det kan laves til.

For øvrigt er der kommet 30% importtold på alt træ, og det er ligegyldigt om det er forarbejdet eller ej.

Langt den største del af teaktræet kommer stadig fra Burma, at der så også er Thailandsk teak imellem, er en helt anden sag, for det er jo ikke længere lovligt af fælde mere teak i Thailand, så man sender det i ly af mørket lige en tur fordi Burma, og så er det lige pludselig blevet lovlig, og det sælges så under navnet plantage teak.

Bjørn det er et vildt billede du har lagt ind af alle de stammer!! Det må da også have været noget af en oplevelse at rejse i Burma for måske mere end 25 år siden.

Men der skal lige gå lidt tid inden der bliver overskud til sådan et arrangement, og jeg ved for øvrigt heller ikke hvordan det eventuelt skulle gribes an, - men Allan det lyder som om du kender en hel del til det, så jeg vil have det i tankerne, og tage kontakt til dig når der lige bliver lidt luft.

Alt træet til værkstedet blev bestilt i går, og vil blive leveret på mandag, - jeg får det leveret fra den trælast som jeg allerhelst ville have det fra, så det kan jo ikke være bedre. Da de først fik det regnet rigtig igennem var de faktisk helt rimelige med prisen. Nu mangler der så kun lige teglstenene, og dem ved jeg stadig ikke hvor jeg kan finde, så måske bliver jeg nød til at kører en tur nordøst på, hvor der ligger et område hvor der laves rødt lertøj, måske kan jeg finde dem der.

Vi må jo se hvor mange der kan finde på at komme forbi, - så kan det jo også være at jeg kan rede mig en enkelt eller måske to lektioner trædrejning!! Jeg vil heller ikke udelukke at jeg vil betale det halve af flybilletten, hvis der var en der kunne tænke sig en lille ferie, - med lidt trædrejning, men nu skal jeg jo lige være færdig med værkstedet først.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Ja vores udendørs husdyr, er et helt kapitel for sig, vi har de mest spændende!!! Myggene kan være irriterende, for dem er der mange af, men så der også slangerne, de grønne, som der er flest af, - er ikke giftige, men så er der lige kobraen, og dem er jeg ikke særlig glad for. Ellers er der firben i alle størrelser, lige fra de helt små på ti centimeter til dem på over en meter. Store frøer der larmer efter mørkets frembrud, så det lyder som at være i en regnskov, og ikke mindst vandrotter, som der er mange af, men vi ser dem ikke ret ofte, - lad dig nu ikke holde tilbage for et besøg i dette pragtfulde land, på grund af disse små bagateller!!!

Godt nok har jeg arbejdet med husdyr hele mit liv, men den slags er jeg ikke så vilde med. Jeg har haft en medhjælper der har været på en rundrejse i Thailand, og han har fortalt om diverse kryb, bla de der grønne slanger. Herhjemme er det jo bare haveslangen der er grøn, og den er som regel temmelig fredelig. ;) Men firben på en meters penge, og vandrotter i hobe tal er jo heller ikke kræ vi kender så meget til.

Men det skrækker mig nu ikke, men det der med et seminar i Thailand kombineret med lidt ferie var nu ikke helt så tosset.

Du beskriver det træ du har bestildt som værende rimelig i pris. Hvilken diminsion skal du bruge til spær, beklædning, og selve rammen, og hvad koster det per løbende meter hvis de gør det op på den måde.

Hvis du kigger på danske hjemmesider hvad JET`s maskiner koster, er der så nævneværdig forskel på hvad du skal give.

I øvrigt er jeg selv begyndt med et byggeri her i weekenden, på et nyt stuehus. Så jeg ved også hvad fritiden skal gå med de næste mange måneder.

spånbunke
Brugeravatar

Hej!

Jeg glemte lige en lille detalje med hensyn til vandrotterne, - de kan købes som gril stegte her omkring hvor jeg bor, har dog endnu ikke smagt dem!!!

Spærene er 2 x 6”, og der bliver ingen ramme for den ramme af beton bliver brugt til at sætte væggene op på, som bliver lavet af 1 x 4” der bliver sat på et 1½ x 3” skelet.
Træet sælges lige som i Danmark, i meter, og en meter træ til spær 2 x 6” koster 830 bath, i kroner ca. 125,-

Jeg kan ikke helt forstå de priser jeg har fået på Jet maskinerne, for nogle er lidt billigere, og nogle lidt dyrere. Maskinerne de sælger her i Thailand kommer fra Tyskland, - de skal da også ud på en lille rejse, så det er underligt at de kan sælge nogle af maskinerne billigere end i Danmark.

Det er da noget af et projekt med et nyt stuehus, og så lige her inden vinteren, rigtig god fornøjelse med byggeriet.

Så kom træet også i dag, og godt nok lidt mere end jeg havde regnet med, men kvaliteten er helt i top, så det er dejligt. Nu skal der bare gang i fræseren de næste mange dage, og i 34ºc varme skulle jeg jo nok kunne holde varmen!!

Hilsen
Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Det ser ud som om der er ved at komme fart i tingene.
Imponerende læs træ du har fået...

Hvis det var mig der fik sådan et læs, ville jeg stable det op i de forskellige dimensioner hver for sig og med strøer imellem. Altså små tynde lister mellem hvert lag, så træet ikke slår og kaster sig til alle sider.
Det er selvfølgeliig også afhængigt af, hvor længe det skal ligge og vente.

moderator
Brugeravatar

Hvad sker der Carsten?

Er byggeriet gået helt i stå?
Og hvor bliver billederne af?

spånbunke
Brugeravatar

Nej nej – byggeriet er langtfra gået i stå.

I dag skulle vi meget gerne få hjørnestolperne på plads, og det er dem jeg har slebet og malet de sidste to dage, - det er bedst at de er beskyttet lidt for den stærke sol, ellers revner de meget let.

Der skulle gerne være noget at fotografere senere på dagen.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det gik ikke helt lige som jeg havde tænkt, men der er da alligevel sket lidt i dag, og det bliver så nok i morgen at stolperne bliver sat op. Jeg tror det har snydt håndværkerne lidt, - hvor lang tid det egentlig tager at save og stemme ud til de to bjælker der kommer op imod taget, og hvor tagspærene skal hvile på den ene.

Men så har de fået gjort klar til at støbe de bærende bjælkerne, og det sker sikkert også i morgen samtidigt med at de sætter stolperne op.

Hilsen - Carsten

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Hej Carsten.
Hvad er reglerne for byggehøjder i landzoner i Thailand? Kan du du bare bygge til opad? En hems til overnattende kursister (o: ....på sigt. Der er jo en fed udsigt.
vh. Allan

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Ved egentlig ikke hvor højt man må bygge i landzone. Jeg har bygget i to etager, og det er rigtigt at der er en flot udsigt fra første salen, men jeg tror let man kan få lov til at bygge højere, men jeg har nu rigeligt med plads, også til at huse nogle kursister!!!

En spændende dag, som startede tidligt i morgens, - kl. 5.30, men der en også sket noget siden da. Nu er der så igen vente tid, - syv dag for at hærde betonen, - ubehagelig lang ventetid.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

- så kom stolperne på plads

spånbunke
Brugeravatar

- og så lige det sidste billede for i dag. Klokken er nu ved at være ni, det regner, og håndværkerne har jo været i gang siden klokken halv seks i morgen, og der arbejdes stadig, - jeg syntes det er godt gået.

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
- og så lige det sidste billede for i dag. Klokken er nu ved at være ni, det regner, og håndværkerne har jo været i gang siden klokken halv seks i morgen, og der arbejdes stadig, - jeg syntes det er godt gået.

Jamen! det er da imponerende Carsten. Otte mand i 15 timer, :o det tør vi danskere jo slet ikke tænke på, hvad det ikke løber op i.
Det er også tankevækkende at se arbejderne i bare tæer, eller meget nødtørftigt fodtøj, og sidde på den flade eller på hug at arbejde, noget som er helt utænkeligt for vi andre.
De store stolper bliver de støbt fast i betonen?

Vi bliver jo helt syge, ved at se så flot træ, blive brugt til den form for byggeri. Hvor vi andre er opdraget med fyr og gran.

Det kan jo nok ikke hjælpe, at sige at du har det lukket med tag inden frosten kommer. :lol:

Men det skrider da frem.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Carsten,
Det er spændende at følge med i dit værkstedsbyggeri, og jeg glæder mig til at se når du får grejet på plads!
Du skrev at du ville lave piber, og have en metal drejebænk til at lave ringe og pibespidser på.
Hvorfor skal de drejes?
Nu ved jeg ikke hvad metal du vil lave dem i, men hvis vi taler messing, bronze, sølv og guld, ja så ville jeg stærkt anbefale dig at lære noget grundlæggende guldsmedehåndværk og indrette dig en lille plads til at håndlave dem i stedet. Der skal såmænd ikke så meget til, og det er betydeligt nemmere at lave helt præcise tilpasninger i hånden.
Du skal bruge en hængeboremaskine eller en micromotor, som har et lille elegant håndstykke hvori du sætter dine fræsere, poleregrej osv.
Desuden en fileklods, og et udvalg af file og slibegrej.
Du kan se billeder af herlighederne her: http://www.ravstedhus.dk

Fik jeg sagt jeg er guldsmed? ;)
Hvis du kan fortælle mig lidt mere om hvad det er du skal lave, kan jeg fortælle mere om hvad du har brug for.

Angående kravlet i haven - en ordentlig trædrejer kan vel hurtigt lave en "præst" at gokke dem med, eller hyr? :)

Hilsen Kathe

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Det ser ud som om der går en masse "mandetimer" på dit byggeri. En masse håndværkere der stemmer ud, høvler og banker.
Det ser ud som godt håndværk, og nok ikke noget man kan betale i Danmark i dag.

Jeg tænker tit på vores gamle hus, hvor spærene og hanebånd var håndhuggede, tappet, og stemmet ud og til sidst samlet med store dyvler af egetræ. Der var ikke hverken søm eller skruer i dem. Huset var bygget i 1872, og det stod med oprindelige spær.

Håber det skrider fremad på en god måde.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Ja der er godt gang i byggeriet, når der ellers ikke skal ventes på hærdning af beton.

Nu er det jo meget varmt her i Thailand, og specielt lige nu, så det er mest bare fødder der bruges, og næsten alt foregår nede på jorden, eller gulvet, og det er alt fra at lave mad, spise eller byggeri.

Stolper er støbt ind i betonen, og det har faktisk været lidt af en opgave, for jeg vil kunne se hjørnet, samt lidt af de to sider på stolpen hele vejen, så der er skruet otte stor brædde bolte ind i hver stolpe, for at holde stolpen på plads i betonen.

Frost er der vist ikke den store sansyndighed for, og jeg kan heller ikke sig at der bliver lukket med tag inden regntiden kommer, for den er ved at være slut, så om en lille måneds til venter der kun tørke de næste fire måneder.

Ja det er noget flot træ, og når det så får den sidste finish ændre det igen. Du nævnte tidligere hvad den gangbro skulle bruges til. Jeg har lavet en ved mit have hus, hvor du kan se det færdige resultat.

Hej Kathe

Det lyder rigtig spændende med at kunne lave sine egne pynte ringe, og det er rigtigt at det messing, bronze, sølv, og måske guld de skal laves i.

Jeg kikke på Ravsteds hjemmeside, og det er da det helt rigtige sted at finde værktøjet til at lave ringene, så tusind tak for den idé, - vil helt sikker vende tilbage til dig, når jeg nu lige bliver færdig med byggeriet, og indretningen.

Pibespidserne kan selvfølgelig købes som færdige spidser, men man laver dem også i hånden helt fra bunden, hvor man borer hullet til røgekanalen, drejer ud til tappen, og så ellers sliber den til i facon, og til slut at varmer den op for at bukke den i facon hvis den ikke skal være lige.

Nu er de der krave i haven altså ualmindelige hurtige, de er væk næsten før man får øje på dem.

Hej Kaj

Det er en stor fornøjelse at se hvordan håndværkerne kan arbejde med så simpel og gammel værktøj, og så alligevel få noget ud af det, men de kan nu godt lide at låne noget af mit håndværktøj, - for at save en 6 x 6” stolpe i hårdttræ over i hånden kan godt være lidt af en opgave, men det er sjovt nok ikke altid at elektriskværktøj giver et bedre resultat, for de har ikke den store erfaring i brugen af det.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Ja der er godt gang i byggeriet, når der ellers ikke skal ventes på hærdning af beton.

Hvis det er ved at være tørt og meget varmt, er det så ikke nødvendigt, at fugte det med vand for ikke at få for mange revner, selv om i har lavet meget ud af det indstøbte jern.
Carsten skrev:
Nu er det jo meget varmt her i Thailand, og specielt lige nu, så det er mest bare fødder der bruges, og næsten alt foregår nede på jorden, eller gulvet, og det er alt fra at lave mad, spise eller byggeri.

For vi andre isner det jo i hele kroppe, bare ved tanken om, hvad man kan træde op i fødderne på en byggeplads. Men der er jo også betydelig kulturforskel, når alt kommer til alt, kommer de nok ikke mere galt afsted end vi andre.
Carsten skrev:
Frost er der vist ikke den store sansyndighed for, og jeg kan heller ikke sig at der bliver lukket med tag inden regntiden kommer, for den er ved at være slut, så om en lille måneds til venter der kun tørke de næste fire måneder.

Her hvor vores klima er på vej mod den koldere tid, er det jo svært at forstå i er på vej til den varme tid. Men det er jo også helt på den anden side af kloden.
Carsten skrev:
Ja det er noget flot træ, og når det så får den sidste finish ændre det igen. Du nævnte tidligere hvad den gangbro skulle bruges til. Jeg har lavet en ved mit have hus, hvor du kan se det færdige resultat.

Ja nu forstår jeg bedre. Nu er din have jo utrolig idylisk. Man skulle tro at du havde haft besøg af TV 2, med deres haveprogram (Hokus krokus) Det ser virkelig godt ud med de gangarealer med hårdtræ. Nu kan jeg se, de er fugtige på billedet. Har i ikke det samme problem med hårdtræ, som vi får når det står ude hele sommeren, at det til sidst bliver askegråt. Mit eget havesæt skal da mindst behandles, en eller bedst to gange om året, for at se nogenlunde ud.
Jeg er godt klar over der er forskel på hvilken sort af træ det drejer sig om. Jeg er heller ikke sikker på at vi får den bedste kvalitet, når møblerne handles til lavpris.
Regntiden! Er det regn hver dag, og hvor meget vand kommer der i perioden. Året rundt bliver det vel til omkring 800-900 mm her i DK.

[/quote]

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Jo betonen skal have meget vand, tre gange om dagen får det en tur med vandslangen, men det er nu også vildt varmt lige nu, jeg tror temperaturen nærmer sig 40ºC midt på dagen.

Jeg har nu ikke haft besøg af TV 2, men til gengæld en helt masse Thaier da haven blev anlagt, de kommer jo ikke bare et par stykker når der skal laves noget.

Træet på billedet er nu ikke fugtigt, men har fået lak, det er en form for træbeskyttelse man bruger herude, og når nyt træ først har fået fire gange lak, holder det et år, og så skal det bare have en let slibning, og en enkelt gang lak igen, så holder det igen et år, men hvis det ikke får noget beskyttelse revner det i løbet af nogle ganske få dage, og bliver gråt og kedeligt, for med den sol der er her, og samtidigt regn, skal det have noget beskyttelse, - og regn det kommer der, når der først lukkes op er det ubeskriveligt de mængder der kommer ned, jeg ved ikke hvor meget det bliver til på et år, men min store sø kan godt stige 15 centimeter over en enkelt nat.

I dag skulle der så gerne støbes gulv, så det bliver spændende, der kommer billeder senere, - hvis ellers alt går som planlagt.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Gulvet blev støbt i går, øjnene var bare blevet for små til at lægge billeder ind, men her er de.

Der gik 4 m³ håndblandet beton til gulvet, nu er der så kun lidt puds der skal laves på soklen, og det svineri er færdig. Så ellers kun træ arbejde tilbage, og det skulle de gerne starte med på mandag, - ville lige have at gulvet skulle sætte sig i et par dage, eller også bare holde weekend!!!

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
hej Carsten, tillykke fra SJ med i går ;) ;)
alle de billeder af dine værksted, det er enorm spænde, jeg grinned af den hvor de blander cement i de bar føder, en klods om ben få en nye mening, håber han ikke sprang ud i dine sø når han var færdig :twisted: :D

spånbunke
Brugeravatar

Flotte billeder.
Jeg undres over hver gang hvor forskelligt at man griber tingene an. Bare ham der blander cement i bare tæer. Han får nok heller ikke cromeksem af den enkelte gang.
Jeg undres også under, at der bliver lagt præfabrikerede beton planker, over som bund for dit gulv. Herhjemme ville det hulrum, blive fyldt og stampet til med sand, og derpå støbt direkte.

Men med bløde jordbundsforhold, er det naturligvis noget andet. Får du nu ikke nogen af dine mærkelige husdyr, til at over natte under gulvet. ;)

Måske skulle du som noget af det første, dreje en fløjte, så du kan fløjte en kobra ud fra gulvet. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]