www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 21:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej alle,

Jeg mangler et holde-aggregat, og vil høre jeres mening om hvad jeg bør købe:

Jeg har brug for noget der kan holde tynde pinde (ned til 2 mm Ø) fast og CENTRERET i midten af min vicmarc 90.
Talte med ? fra promat på messen i Viborg, det ser ikke ud til at nogen af de kæber man kan få til vicmarc'en, kan nå langt nok sammen. Jeg har prøvet med en borepatron spændt op i vicmarcen, men det var nærmest umuligt at få den centreret.
Det er vigtigt at der er hul igennem hvad det nu end bliver, jeg skal kunne have en lang tynd pind spændt fast, så f.eks. kun et par cm stikker ud i arbejdsområdet ad gangen.
Jeg har en borepatron beregnet til drejebænken, men den har ikke hul gennem konus.
Forslag?
Næste spørgsmål, når jeg skal dreje strikkepinde, ville det være genialt hvis man kunne montere noget i pinol-enden der trækker i træet i stedet for at presse det mod den anden ende. Trækket ville forhindre de tynde pinde i at bøje
Findes det?

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Hej Kathe.
Min første tanke var denne her: http://www.axminster.co.uk/axminster-ju ... prod22446/
den kan du købe løse kraver/collets til, som går ned til 2 mm.
Jeg ved ikke, om den der har hul helt igennem, men det kan du jo ringe eller maile til firmaet om.

Denne her er måske endda en bedre mulighed: http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... rod802501/
Den bruger de samme collets som den anden, men denne her går hullet i hvert fald helt igennem (jeg har den selv).

Dit andet spørgsmål ved jeg ikke noget om, men jeg glæder mig til at høre, om der skulle være et svar på det :D

Ps.: med den sidste løsning, vil du ikke kunne trække i den, så trækker du den ud af Morse konussen.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hej Kathe.

Der har tidligere været en tråd om den "stræk-mekanisme", du efterlyder
til pinol-enden af projektet. Allan (Vordingborg) henviste til denne side:
http://www.morewoodturningmagazine.com/reviews/spindle_tensioning.php
Den er desværre ikke i handelen mere, jeg ledte i hvert fald energisk efter
dimsen på bllederne for et lille års tid siden. Søg evt. på "Spindle Tensioning Device".

Måske er der lidt inspiration at hente i en gammel tråd om drejning af tynde
genstande:
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2445

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Jeg har engang haft brug for at sætte en borepatron fast på en vinkelsliber, og for at kunne få den af igen skal der jo holdes kontra, som på denne gamle Bosch vinkelsliber bestod i at sætte en 6mm. unbrakonøgle, ind i spindlen. Så jeg borede et ø8 hul hele vejen igennem borepatronen. Borepatronen virker stadig den dag i dag. Det er en billig tandkranspatron, en Röhm Supra, som ligger oven på de andre på billederne.

Så hvis du har en ekstra borepatron så kan du bore et, jeg vil tro at et 5-6mm. hul er tilstrækkeligt, i både borepatron og dornen. Det er dog mest hensigtsmæssigt, at du borer dem hver for sig.

Så jeg vil foreslå, at du køber en billig borepatron og en løs dorn, borer hul i dem og samler dem. På en billig borepatron er det som regel kun kæberne der er hærdede, så man kan godt bore igennem resten, - på de dyrere borepatroner, så som Röhm Spiro, er hele patronen hærdet.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Møn
Denne her bruger jeg når der skal laves noget der er meget tyndt http://www.axminster.co.uk/axminster-ju ... prod22446/
Jeg har lavet master til model skibe, 10 mm rundstok og så fører jeg ca 5mm fram af gangen, der kan så laves lange tynde ting
Du skal så lige vide hvor mange mm huld der er i din aksel, rundstokken skal i gennem aksellen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Her er, hvad jeg bruger til tynde stænger. Hullet skal bores i den tykkelse, som man har rundstokken i, eller meget tæt på, og der skal bores helt igennem. Den sættes imellem de små kæber på min onevay.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bager, jeg kan ikke få dit link til at virke, men er det ikke den samme Junior Collet Chuck,
du henviser til som Kai Ingemann linker til højere oppe i tråden?

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Jeps Bager og Kai henviser til samme. Bare søg på prod. 22446

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Den fynske trædrejer har en mini trebakket patron som på en metaldrejebænk. Den har jeg selv har haft glæde af- kæberne er vendbare. Jeg mener den kostede omkring 600 kr. Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Også Toolpost har en trebakket og en firbakket micro-patron.
http://www.toolpost.co.uk/pages/Chucks___Accessories/MicroChucks/microchucks.html#MM50
Jeg har den firbakkede men er ikke voldsomt imponeret, den er temmelig groft lavet.

Den her fra Axminster
http://www.axminster.co.uk/axminster-key-operated-woodturning-chuck-set-prod807388/
er langt bedre og holder emner på i hvert fald ned til 3-4mm tykkelse uden problemer.

VH,
Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Ih du godeste, her er da materiale nok til et par søvnløse nætter.... ;-)
Det kigger jeg nærmere på altsammen.
Dimsen fra Axminster ser helt rigtig ud.
Spindle tensioning device'n har jeg kigget på før, men jeg kan ikke se hvad den gør, og hvordan den bruges. Der ud over ser den ikke overteknisk ud = nogen må kunne lave den, hvis først man fatter princippet. Jeg tænker at hvis man holder sit emne fast i chuck'en i den ene ende, og spænder det op i den anden (ikke med en konus dimmer, men gennem hullet), må det da kunne lade sig gøre....
Erling, jeg faldt af i svinget her: ... billig borepatron og en løs dorn, borer hul i dem og samler dem....
Hvad menes med dorn? og hvordan samles de? Hvordan ser din ud fra siden?
Jeg har diverse borepatroner til at ligge, med og uden hul.
Og der er hul gennem min aksel, ved ikke lige hvor stort, men i hvert fald stort nok, omkring 8 mm vil jeg tro.

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Glemte lige at give et eksempel på hvad jeg skal bruge fastholderen til, nemlig at sætte en 2 mm tyk sølvpind i, og med en fin lille stikkel skære riller på omkring 2/10 mm's dybde. Altså skal skidtet være centreret!
I virkeligheden mangler jeg en mini-metaldrejebænk, men den er ikke sådan lige at komme omkring ved...
Hilsen Kathe

Ny bruger

Geografisk sted: Flemløse - Fyn
Kathe - jeg har ikke så meget forstand på dit første spørgsmål, men det lader til at det er der en masse andre der har gode bud på.
Men det med strikkepinde. Dem har jeg til gengæld lavet en del af. Men ikke drejet, for så skærer man fibrene over. Jeg bruger træ fra "benved" . Den vokser i skove, hegn, strandkrat og haver. Træ eller busk. Find nogle lige stykker. Flæk langs fibrene med en kniv til du når ca den diameter som din strikkepind skal have.
Nu skal du lige et smut i metalafdelingen. Du skal bore nogle huller i et 4-5mm tykt stykke fladjern. Tyndere er også ok.
Skal din pind være 3mm så borer du 6-5-4 og 3. Start med at trække træet igennem 6mm og nedefter. Du får nogle skønne pinde. Og netop "benved" bliver hårdt som ben når det tørrer. Princippet i teknikken kan du gense i sidste uges (uge 37) udgave af bonderøven. God strikkelyst.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bonderøven, det starter cirka hér:

hthttp://www.dr.dk/TV/se/bonderoeven/bonderoeven-2-8-3#!/13:11

Og så med "Green Onions" som baggrundsmusik...

VH,
Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tak for linket, det skal jeg se.
Jeg har noget benved til formålet, det har ligget siden sidste år men er temmelig blødt og bøjeligt - selv om det har ligget savet op i 5 x 5 mm pinde i nogen måneder. Inden døre.
I øvrigt bruger jeg nogenlunde samme metode, blot bruger jeg mit trækjern til metaltråd - det har huller med spring på 1/10 mm, hullerne er koniske og skarpe i kanten. jeg putter træet i fra den skarpe side, så virker det som en "rundhøvl"!
Et trækjern bruges til gradvist at trække metaltråde tyndere og tyndere.
Der er også drejede pinde på markedet, som dem her der er lavet i ét stykke:
Vedhæftet fil:
AmericanHollyFenial-600PixHigh.jpg

Vedhæftet fil:
surinawood.jpg

Jeg har tænkt at prøve med taks, hvis jeg kan finde et stykke uden knaster - tænkte at hvis det kan holde til buer kan det nok osse holde til strikkepinde. For nogen år siden var det moderne med strikkepinde i ibenholt og rosentræ, lavet af rester fra musikinstrumenter. De var flotte, lækre og dyre, og knækkede hen ad en kant.
Er der andre forslag til egnede træsorter, ud over birk?

Nu om dag bruger man pinde af multifarvet birke-finer der er stabiliseret - det dur bare. Jeg vil bare lave mine egne i den længde og tykkelse der passer mig, og de kan ikke købes.
Vedhæftet fil:
AmericanHollyFenial-600PixHigh.jpg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
asketræ kunne være en mulighed, det anvendes til trommestikker.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Vedrørende opspændingsværktøjer; glem alt om borede borepatroner, den der dims fra Axminster ser ganske rigtigt helt rigtigt ud.

At undgå at strikkepindene ikke knækker, tror jeg, er mere et spørgsmål om rigtig teknik, snarere end at vælge de rigtige træsorter.

Jeg tror, at det er af afgørende betydning at man flækker træet så meget som muligt. Og så først drejer, snitter eller høvler på de sidste tiendedele millimeter, eller deromkring, inden færdig dimension.

Det, det gælder om, er at der så få fiberoverskæringer som muligt, ligesom det er beskrevet længere oppe af 2012- morten. Man bliver overrasket over at se, hvor smidigt og bøjeligt, et stykke der er flækket er, i forhold til et tilsvarende, som blot er skåret ud.

Og hvis det gælder om at blive ved med at flække, indtil nær færdig dimension, så er der en del arbejde med at flække birk, da birk er svært at flække. Så hellere taks, som du også er inde på, allerhelst ville jeg bruge europæisk valnød, men det er så dyrt, og der skal nok regnes med en del spild, så det bliver nogle dyre strikkepinde!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvad angår træsorter, så nævner du så selv Holly/Kristtorn.

Ud fra mine egne eksperimenter med mine bodhran-"trommestikker",
så er asketræ og amerikansk Hickory og Maple udmærkede, men
når netop de bruges til almindelige tommestikker, har det meget
med slagfasthed at gøre. En rock-trommestik dør en voldsom død,
ofte på trommens metalkant!

Mine trommestikker møder kun blødt gede- eller kavleskind og holder evigt.
Jeg er derfor mere interesseret i den rette grad af fleksibilitet,
"formbarhed" og vægt.
To danske træsorter har vist sig meget velegnede: Robinie og Avnbøg.
Du vil nok være mere afhængig af et ekstremt ret åreforløb end mig, men
det burde vel kunne lade sig gøre at finde noget egnet materiale.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er en sjov - og spændende diskution omkring - netop forholdet mellem at skære fibre over - i forhold til at flække træet til formålet.

Jeg besøgte engang en meget traditionrig fabrik i Kina, hvor man fremstillede spisepinde. (Det er tilladt at se forundret ud :D ).

Der brugte man udelukkende specielle typer af Balsatræ som var - så at sige totalt retvokset OG kanstfrit.

Der sad en del mennesker på gulvet og flækkede træet op, og de flækkede pinde blev derefter tildannet med håndkraft (Knive/skrabere) til den endelige form som bestod af et cylindrisk stykke på ca 4-5 mm i diameter og et konisk stykke som i enden kun var ca. 2 mm tykt.

Hele pinden var ca 250 mm lang.

Når pinden var færdig tildannet, blev den lagt til tørring, og alle pindene blev vendt en gang i døgnet, indtil de var tørre.

Alle de pinde som efter tørringen var afsluttet viste den mindste "krumning/vridning ect", blev kasseret, og de resterende blev så lakkeret med den traditionelle kinisiske lak og poleret færdig.

Efter lakkering og polering "krummede" enkelte pind alligevel, og de blev så kasseret.

I gammel tid var denne fabrik leverandør til kejserens hof, så vidt jeg forstod igennem flere århunrede.

Det klip Lars Kedelig viser til hos "Bonderøven" er jo en teknik som er særdeles effektiv, og som, hvis man flækker emnerne ud omhyggeligt kan ende som en god strikkepind. :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kathe, jeg er helt sikkert ikke den rigtige til at komme med
drejetekniske svar, men du får alligevel lige mit bud selv om
det indeholder nogle selvfølgeligheder.

Hvis jeg skal dreje noget tyndt og emnet ikke er større end den
diameter, der nu kan gå igennem hulllet i drevet, så stikker jeg
rundstokken igennem så kun 10-15 cm stikker ud.
Medløberen er en type med udskiftelig spids, hvor jeg kan sætte
et stykke træ ind, som jeg har drejet en hulning i.

Så drejer jeg med høje omdrejninger stykke for stykke *helt* færdigt
fra højre mod venstre - altså så jeg aldrig skal arbejde tilbage mod
højre igen.
På den måde skal jeg ikke arbejde midt på et langt stykke med
samme diameter, som har uhyggelig nemt ved at gå i svingninger.

Når jeg er færdig med 10 cm rykker jeg hele arrangementet
5 cm mod højre og fortsætter.

Vigtigt er det - som du selv antydede i begyndelsen - at der
ikke er stort tryk på fra medløberen men den den kun lige præcis
holder emnet fra at vibrere.

Du har sikkert allerede set disse videoklip:
http://www.youtube.com/watch?v=_qlwYgosoTU
http://www.youtube.com/watch?v=kmtj7ET2TZM

Den sidste er efter min mening den mest interessante.
VH,
Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej igen,
Det var da kvalitets-Tv! :-) jeg kendte ikke disse klip. Den første metode er jeg lidt loren ved, jeg er nervøs ved at få venstre hånd ind i drejeriet (den dårlige), men jeg kan godt se det er en god støtte. Jeg synes dog den pind er alt for bøjelig, måske den ikke er tør?

Nå, men den anden video, det var osse sådan jeg havde tænkt mig, bare meget tyndere pinde. Jeg prøver at dreje mig sådan en trædut til at holde med! Og så skal jeg vist have mejslen i brug.....

Men indtil videre vil jeg gå i gang med at splitte mit træ i stedet for at save.

Europæisk valnød = det der står i danske haver? min nabo har et gammelt et, må hellere lige lægge billet ind!

Mht det med stabilisering eller ej, så ved jeg bare at de pinde man kan købe der er lavet af stabiliseret træ, er så langt de bedste. Ikke bare fordi de er stærkere og holder bedre, men der er heller ingen porer i træet som fibre kan hænge fast i, så de kan poleres til de fineste glatte overflader. Og det betyder noget når man arbejder med fibre der har tykkelser ned til 12 micron, der skal ikke meget til før ting hænger i der.
Bare at lakere pindende med blank lak dur ikke, så bliver de klamme at holde på.

De her kommercielle pinde er lavet af stabiliseret træ, faktisk Dymond Wood som nogen nok kender, og er det bedste der er at få:
Vedhæftet fil:
Udskiftelige_pinde-p.jpg

Hilsen Kathe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]