www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 14:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Da midlerne til indkøb af nyt "legetøj" til værkstedet nogle gange er begrænset, må man jo tænke lidt alternativt.

Her en lille nem og ikke mindst billig løsning som luftrenser i et lille kælderværksted som mit eget.

Havde en Jet AFS-500 på ønskesedlen, men den må stadig vente lidt, http://www.axminster.co.uk/jet-jet-afs- ... prod21189/

Den midlertidige løsning er en simpel kasse i 6 mm MDF, 1 stk. ventilator fra Onkel Harald samt 3 stk. HEPA filtre, også fra Onkel Harald.
Samlet udgift til indkøb: 170,- kr.

Og støjen fra ventilatoren, tjaa... det er faktisk ikke særligt slemt, slet ikke når man ved hvad formål den tjener.

Og som det kan ses på det første billede; støvet sidder fint på den indvendige side, og filtrene kan afmonteres for rengøring og udskiftning.

Så har du en stump plade i hjørnet i værkstedet, og har du ikke lige de knap 2 kilo til Jet eller lign. så bare gå i krig!

Foruden det hjemmebyggede filter, har jeg monteret en almindelig ventilator i væggen som kører efter behov. Det har hjulpet en del...

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Fremragende ide og løsning.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Hej.
Har du en ide om hvor effektiv den er iforhold er til jet. Her tænker jeg på hvor småt støv den tager.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

De kan ikke sammenlignes. Jet hiver 5~6 gange mere luft igennem pr. time med ca. 5 gange så højt strømforbrug og støjniveau til følge. Onkel Harald skriver ikke om klassen på filtrene, men jeg ser om der står noget på dem i morgen. Men det er helt sikkert både tiden og pengene værd.

Allan Mogensen

Senest rettet af allmog123 16 sep 2012, 22:51, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Det ser ud til at være et fint filter. Kunne det være en ide at vende motoren således at der blev undertryk i kassen. Så kan man se om filtrene trænger til at blive renset uden at skille hele herligheden ad, og den støvede luft skal ikke passere blæseren, som så måske holder lidt længere. Bare en tanke jeg fik da jeg kiggede på billederne. Jeg er så heldig at have et Jetfilter, og der virker det på den omtalte måde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Det ser rigtig godt ud, det ligner så absolut lige et projekt for mig :D
Jeg har godt nok en gammel emhætte sidende, som sender støvet ud på det gamle høloft, men jeg kan godt bruge denne her til at have nærmere støvkilden.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Bent Karlsen skrev:
Det ser ud til at være et fint filter. Kunne det være en ide at vende motoren således at der blev undertryk i kassen. Så kan man se om filtrene trænger til at blive renset uden at skille hele herligheden ad, og den støvede luft skal ikke passere blæseren, som så måske holder lidt længere. Bare en tanke jeg fik da jeg kiggede på billederne. Jeg er så heldig at have et Jetfilter, og der virker det på den omtalte måde.

Hej Bent,

Det er jo ligetil, da ventilatoren blot sidder med en skrue i hvert hjørne. Men jeg ønskede størst sugeeffekt, og derfor vender den således.

Men der er masser af muligheder at arbejde videre på. Måske model nr. 2 bliver med to eller tre ventilatorer vendt modsat og måske også foret en smule for at dæmpe eventuel støj....

Allan Mogensen

Senest rettet af allmog123 16 sep 2012, 22:51, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Undskyld, at jeg smider spåner i maskineriet, men har en toiletventilator nok suge- eller trykevne?
Hvis jeg sammenligner med JET's støvfiltre, så har disse 0,16 hk motor, d.v.s ca. 120 W, mens HN's ventilatorer er på 19 W, samtidig er volumenstrømmen for JET 6-10 cu.m pr h mod 100 cu. m. eller mere for HN's, dette gælder nok for ubelastet udstrømning.
Noget siger mig, at trykket fra HN ventilatorerne ikke er ret højt.
Det vil gavne filtreringen, hvis man kan finde større ventilatorer (Større tryk).
For at filtrere mindre end 1 micron skal filteret være ret tæt.
Ang. om ventilatoren skal suge eller trykke, så har det ingen betydning for sugeevnen, det er det samme volumen (i praksis), som passerer ind i ventilatoren, og som går ud af filteret, kun undgår man at ventilatoren og motoren sætter til med støv, som Bent nævner.
Hilsen Erling_j

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Erling,
Som jeg også skrev længere oppe i tråden er det ikke to ting man umiddelbart kan sammenligne.
Det er heller ikke det man skal.
Men der strømmer med sikkerhed rent filtreret luft fra filtrene når den kører. Så den del er godkendt.
Mht. volumen flytter en 19w ventilator 100m3 pr. time, og ideen er så at få filterarealet gjort stort nok til at der kan strømme så meget luft ud som muligt.
Og sidst men ikke mindst; det er jo ikke udsugning der er formålet, men at fange de små og yderst ubehagelige tingester der hænger i luften som ikke er røget i punktudsuget på maskinen. Derfor er trykket knap så væsentligt. Det er klart at et tryk på 5-6 gange vil rense 5-6 gange så meget luft pr. time. Den del er jeg klart enig med dig i.

Allan Mogensen

Senest rettet af allmog123 16 sep 2012, 22:52, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Jeg er helt med på at den ikke flytter så meget som jet. Det kan man vel i praksis forbedre ved at lave 5 styks.
Men hvor langt ned filtrer den. tager den f.eks. 0,5 micron. vis den lader alt under f.eks. 2 micron passere tager den jo ikke det aller farligste

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Med hensyn til at tage de allermindste støvpartikler: Jeg kommer til at tænke på min skumle fortid som VW mekaniker. På de gamle "bobler" var der et luftfilter som egentlig ikke var et filter, men en box hvori der var almindelig motorolie. Luftstrømmen til indsugningen blev tvunget forbi/blæst ned på olieoverfladen inden den blev suget ind i motoren. Olien tog alt støv, sand og andet skidt. samme princip må kunne bruges her hvis blæsermotoren vendes og udblæsningen fra filterkassen føres i et rør ned på en olieflade i eks. en spand. Jeg kunne forestile mig en bøtte på størrelse med en bøtte rejer med ca. 500 gr. rejer kunne bruges med ca. 1/4 liter olie i. også en god undskyldning til at få sig en rejemad :D hvem sagde georg Gearløs???
Jeg vil, når ånden kommer over mig, prøve at lave et lille eksperiment i forbindelse med udblæsningen på min Jet. Udfaldet vil senere blive beskrevet her.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Victor,
Der var ikke nogen kode eller andet på filteret. En søgning på nettet gav lidt forskellige hits om HEPA:
http://dinhverdag.astma-allergi.dk/inde ... stoevsuger
http://www.electrolux.dk/Inspiration/hj ... oevsugere/
Så toppen af poppen er et klasse 13 filter. Men der findes også et utal af klasse 12 filtre.
Og da filteret sælges som HEPA må det alt andet lige nappe det meste.
Men lad os se om der er andre som springer ud til Onkel Harald den kommende uge og prøver ideen af hos dem selv.
Alle erfaringer er jo guld værd.

Allan Mogensen

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Assens kommune / Vest Fyn
Hej

Jeg har lige læst indlæget /tråden om 100mm slange og tænkte de to (dette og det andet) er meget om det samme støv og eventuelt spåner,
1. kan en Cyklon ikke tage det fine støv ?
2. vil det ikke være smartere med en spånsuger med støvfilter ?
3. hvad med støjniveau med alle de maskiner, suger, blæser m.m. ?

Jeg har lige købt denne aske/spånsuger hos biltema
http://www.biltema.dk/da/Hjem/Indretning/Brande-og-ovntilbehor/Askesuger-84124/

http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm se også hans video i bunden af artiklen

med de 2 koblet sammen eventuelt som denne (fundet i forum under samme artikel / se diskussions forum i bunden)
se det sidste billede

Kan man spare nået og får man støvet ordenligt væk???

Mvh Kvisten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hvor intet vover intet vinder.
Hvorfor udsæt til i morgen, hvad man kan nå i dag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kig engang på : viewtopic.php?f=7&t=3082

Tønden til venstre med den gamle Nilfisk støvsuger på toppen fungerer i praksis som den opstilling du viser, bortset fra at Nilfiskopstillingen er forsynet med et særdeles effektivt filter - som de gamle støvsugere jo var.

Til højre i billedet ses lidt af mit hjemmegjorte svævestøvsfilter. Det er forsynet med 3 stk Onkel harald baderumssugere, og behandler luften i mit værksted ca. 10 gange pr. time.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby
Jeg er også træt af svævestøv, samt af larmen fra min støvsuger, som jeg har haft tændt, når jeg pudsede.

Jeg har netop i dag købt to forskellige baderumsudsugninger fra Baushaus, som jeg lige har afprøvet med et lidt overraskende resultat:

Reton 100, 14 W, 95 m3/h. Suger godt og har få vibrationer. Pris 100.-
ELF T, 19W, 65 m3/h. Suger mindre godt og har flere vibrationer. Tilbudspris 80.-

Det er altså den ventilator, der har bruger mindst strøm, der suger bedst!!!

Jeg har planer om en løsning med 4 stk. Reton, hvilket skulle svare til det anbefalede luftskifte i mit værksted.

Jeg er i øvrigt blevet inspireret af Laymar Crafts. Han har mange gode hints, bl.a. et forslag om at placere en ventilator over bænken, således at der er en nedadgående luftstrøm foran ansigtet, der trækker støvet ned. Samme princip som ved en luftsluse som vi kender fra indgangen til Magasin.

Jeg overvejer, at placere indsugning bagved drejebænken, og evt., lede den rene luft opad i en kanal til udblæsning over hovedhøjde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]