schreiber skrev:
Jeg står og skal bruge tre gode jern (tror jeg?), men er lidt usikker på navne/anvendelse og hvad jeg skal købe (mærke).
Én til at tage alt grove og få klodserne runde i en fart, og som samtidig kan trimme dem til den rette diameter. (Hedder det en bowl gauge eller roughing gauge på nydansk?)
Én til at plane/jævne træet så det bliver helt plan (scraper?)
Én til at dele og lave snorlige 90graders vinkler på overgange mellem forskellige diametre (parting tool?)
Jeg er ret begejstret for min Sorby patron, men det ser ud til at jern fra samme firma koster lidt. Har kigget på dette sæt, men er åben overfor alt:
http://www.hobbynyt.dk/index.php/compon ... l?Itemid=0Træet vil typisk være mindre stykker på max 20-30mm som skal drejes ned ca. 17mm, og nogle gange 100mm stykker som skal drejes ned til ca. 70-80mm. Stykkerne er dog ikke særlig lange. Hvad er oplagt at bruge til de forskellige opgaver?
På forhånd tak for jeres hjælp.
Thomas, til de ca. 20 mm diameter stykker behøver du kun en mejsel. Det er en mejsel beregnet til drejning - ikke til alm. håndværk.
Når du kommer op i 100 mm diameter skal du begynde med et skrubstål - roughing gouge på nydansk. Det kan sagtens lade sig gøre med en mejsel, men nok ikke for en begynder.
Det er OK at købe ret billegt værktøj til sådan noget småt. Du skal slibe lidt mere, men der er ikke meget slid i det du beskriver. Det er bedre at prøve med de billige først, så finder du ud af hvad du kan lide og ikke lide, så du kan bruge pengene til det du kan lide sener. Vær do opmærksom på at det du ikke kan lide nok først er dine egne evner - og meget senere værktøjet.