www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 19:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
Hvad skal man vælge til at slibe drejestål med? Jeg har en "langsom" Sheppach vådsliber fra HN. Er den kun til finslibning af jern?

Billede

Jeg har fulgt lidt med i Rasmus tråd om Cubic Boron Nitride (CBN) Grinding Wheels, og det ser spændende ud, men som jeg læser det, er det kun til hurtig roterende bænkslibere? Skal man have både en hurtig og en langsom eller hvordan?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
schreiber skrev:
Hvad skal man vælge til at slibe drejestål med? Jeg har en "langsom" Sheppach vådsliber fra HN. Er den kun til finslibning af jern?

Nej. Du kan ændre grovheden på den. Med grov overflade kan du godt ændre facon på et drejestål
Citat:
Skal man have både en hurtig og en langsom eller hvordan?

Det er ef fordel med begge dele, men ikke et krav.
Vådsliberen er - i det mindste i mine hænder - mere præcis og skånsom, når man blot skal skærpe stålet, men også mere langsommelig at arbejde med, hvis man skal ændre slibningen (vinkler og facon).
Der ligger 6 rigtigt gode (engelsksprogede) videoer om emnet på http://www.youtube.com/watch?v=9ljhd_WbAOw
Gary Gardner er dog efter min mening noget hurtig til at forkaste vådsliberne.

(Advarsel: Emnet kan starte en mindre religionskrig her på forum)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
ErlingSj skrev:
(Advarsel: Emnet kan starte en mindre religionskrig her på forum)

Det gider jeg ikke være en del, så alle der ønsker dette, bedes gøre det et andet sted.

Jeg skal kun bruge stenen til at skærpe jern med, intet andet. Er den medfølgende sten mon så ok og er det fint med langsom hastighed til dette? Stenen virker meget skrøbelig, da den nærmest smuldrer væk når jeg sliber (ganske roligt) på den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Det er den "smuldre-effekt" der sørger for at der altid er friske skarpe slibekorn fremme . . . :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har selv den viste Scheppach, og jeg har skærpet mange gange på den uden nævneværdigt slid på stenen. Den er også fortrinlig til slibning af knive.
Da jeg i sin tid købte den hos Onkel Harald på tilbud, købte jeg et par jigs med, bl.a. en til slibning af drejestål.
Jeg har så for nylig investeret i en jig fra Tormek, da den er mere gedigen og med skala til korrekt indstilling hver gang. Den kostede så ca. det samme, som jeg gav for maskinen i sin tid.
Tormek er lidt dyrt men helt sikkert også i rigtig god kvalitet.
Til at formslibe er en tørsliber nok mest effektiv.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
ErlingSj
Jeg synes det er mere problematisk at Gary Gardner overhovedet slet ikke forstår sig på piberygning og alligevel udtaler sig med stor sikkerhed :) .

Men, der er ingen tvivl om at manden har nogen erfaringer som han velvilligt deler ud af. Personligt har jeg svært ved at forstå at man kan påstå at det det groft tilhuggede "søm" der kommer ud af at slibe på en hurtigtkørende sten overhovedet kan skære.

Må jeg henvise til indllæg fra vores Store Stygge Skarpe Administrator andet steds på forum. Skarpe drejejern (så skarpe de tager de små hår på armen) er essentielle for et godt resultat uden for megen pudsning.

Når alle de sure opstød er gylpet op, så er Gary Gardner jo ærlig nok til at sige at han bare fortæller hvad der virker for ham, hvilket tjener ham til ære og næsten fejer hans bemærkninger om piberygning . . . øhhh . . . ind under gulvtæppet. :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Er der slet ikke nogen som vil gå i clinch med bade ænderne til fordel for en alm. Bænksliber. Lad religions krigen rase. :D

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Jeg har ca 225 stk skærende værktøj i skolens værksted, hvoraf de ca 70 er til drejning + mine egne derhjemme. Alt bliver slebet 2 gange om året og drejeværktøjet 5-6 gange om året.
Og det har jeg gjort siden 1978.
Hvis det skulle gøres på andet end en bænksliber, ville det tage alt for lang tid (det tager tid nok, det er ikke det !)
Men øvelse gør mester.

håbløs træ krammer

nilsfrederiksen skrev:
Jeg har ca 225 stk skærende værktøj

Og Rasmus står hele dagen og drejer, og sliber derfor tit.
Det er jo nok sagens kerne. Skal man slibe ofte og/eller meget er en vådsliber for langsom at arbejde med.
Men når Schreiber har anskaffet en vådsliber hos HN, så tænker jeg straks hobbybrug, slibning af og til og ikke så tit, så der kommer den store rutine.
BowAndFiddle skrev:
Personligt har jeg svært ved at forstå at man kan påstå at det det groft tilhuggede "søm" der kommer ud af at slibe på en hurtigtkørende sten overhovedet kan skære.

Han pointe er jo netop, at den superskarpe æg som en Tormek kan lave er svær at få til at begynde skære, mens den lidt mere hakkede lettere bider sig fast. Om det er rigtigt er jeg ikke sikker på, jeg synes ikke, at det giver problemer at vådsliberen giver en "glattere" æg. Til gengæld er jeg glad for, at jeg lyn hurtigt kan slibe et jern med et minimum af tabt gods og i den rigtige vinkel. Det, der tager længst tid er at hente vand til stenen, den når stort set at fordampe det hele fra dag til dag, fordi den er i et opvarmet rum. Netop Garbers forbrug af drejestål virkede lidt besynderligt på mig.
Schreiber: Jeg tror at Kai Ingemann's løsning er den helt rigtige for dig. Køb hellere et Tormek-styr til drejerør end en hurtig bænksliber - det får du mere glæde af.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
når i siger man ikke skal vælge en hurtig bænksliber. Vil sådan en som denne her så være bedre?
http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... rod460432/

Eller er det bare en fiks titel de har givet den?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
uha... det her er altid en lidt farlig ting at diskutere... jeg har og bruger begge dele (og en håndsten)

jeg bruger primært min vådsliber fordi den er klart den hurtigste og bedste. det har også noget med vane at gøre men den er med den rigtige sten lige så hurtigt at vedligeholde skær på... genopslibning fra rå er hurtigere at tage det grove på hurtig sliberen. resten på vådsliberen.

den æg der kommer af vådsliberen er renere (mindre takket) og dermed "skrapere" men det vigtige i den snak er at den holder længere i brug.

jeg bruger bænksliberen til mine skrupstål, grovdrejnings rør skrabere og ligeslebne skålrør. havde tænkt at bruge mit nye cbn hjul til mere men som nævnt andetsteds så har jeg udfordringer med det lige pt.

jeg vil sige som jeg plejer til folk når de spørger.. hvis du spørger 10 drejere om hvordan man sliber bedst og rigtig så får man 11 forskellige svar... det er individuelt...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg bruger ligesom Rasmus forskellige slibemetoder. Spørgsmålet fra Schreiber var vel egentligt om scheppachen var tilstrækkeligt til de slibeopgaver han havde i forbindelse med trædrejning. Kort sagt-ja :!: den kan alt du har brug for. Selvfølgelig kan man opnå andre resultater med andre værktøjer, jeg bruger to bænkslibere med forskellige sten og to forskellige sten på min vådsliber. Til skolens værktøj bruger jeg udelukkende bænksliber. Man kan altså nemt klare sig med en slibemetode, flere er dog sjovere!
Mvh. Morten

håbløs træ krammer

VWSorensen skrev:
Eller er det bare en fiks titel de har givet den?

Normalt kører en bænksliber med den dobbelte hastighed, men med så finkordene sted vil det brænde stålet på et øjeblik.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
BowAndFiddle skrev:
ErlingSj
Personligt har jeg svært ved at forstå at man kan påstå at det det groft tilhuggede "søm" der kommer ud af at slibe på en hurtigtkørende sten overhovedet kan skære.

Nu er vandpjaskeriet et ret nyt opstået modefænomen i forbindelse med drejning.
Mange af os har drejet i masser af år med "søm" uden problemer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Helt enig med Stig, en god- gammeldavs bænksliber med en hvid sten (for mig ligegyldigt om den kører 3000 eller ca. 1500 O/min). Den sliber både de gamle kulstofstål OG HSS stål ganske fortrineligt. vandpjaskeriet kan jeg godt undvære, har såmænd prøvet, men solgte maskinen ganske hurtigt igen.

Omvendt, forstår også Rasmus ganske godt, hansliber jo næsten udelukkende mejsler på vandpjaskemaskinen, og det er den velegnet til.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]