nilsfrederiksen skrev:
Jeg har ca 225 stk skærende værktøj
Og Rasmus står hele dagen og drejer, og sliber derfor tit.
Det er jo nok sagens kerne. Skal man slibe ofte og/eller meget er en vådsliber for langsom at arbejde med.
Men når Schreiber har anskaffet en vådsliber hos HN, så tænker jeg straks hobbybrug, slibning af og til og ikke så tit, så der kommer den store rutine.
BowAndFiddle skrev:
Personligt har jeg svært ved at forstå at man kan påstå at det det groft tilhuggede "søm" der kommer ud af at slibe på en hurtigtkørende sten overhovedet kan skære.
Han pointe er jo netop, at den superskarpe æg som en Tormek kan lave er svær at få til at begynde skære, mens den lidt mere hakkede lettere bider sig fast. Om det er rigtigt er jeg ikke sikker på, jeg synes ikke, at det giver problemer at vådsliberen giver en "glattere" æg. Til gengæld er jeg glad for, at jeg lyn hurtigt kan slibe et jern med et minimum af tabt gods og i den rigtige vinkel. Det, der tager længst tid er at hente vand til stenen, den når stort set at fordampe det hele fra dag til dag, fordi den er i et opvarmet rum. Netop Garbers forbrug af drejestål virkede lidt besynderligt på mig.
Schreiber: Jeg tror at Kai Ingemann's løsning er den helt rigtige for dig. Køb hellere et Tormek-styr til drejerør end en hurtig bænksliber - det får du mere glæde af.