www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 15:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dampspærre
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Haslev
Hej alle.

Så er Spørge-Jørgen tilbage igen :D

Projekt "Værksted" går stille og roligt fremad. Det eksisterende skur er blevet udbygget lidt, og jeg skal snart igang med at isolere.
Men hvordan nu med dampspærre?
Planen er at isolere med 100 mm og som udgangspunkt skal værkstedet være uopvarmet.
Min nabo, som er bygningsingeniør synes ikke det er nødvendigt, men til gengæld har jeg ikke fortalt ham om det vandpjaskeri som drejning i frisk træ medfører. Hvad synes I?
Dampspærre eller ej?

God drejelyst til jer alle :D

Ole

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Formålet med en dampspærrer er at adskille varm (og dermed relativt fugtigere) luft i rummet fra den koldere luft i isoleringen. Når man køler luft ned, vil damp fortættes som vand i isoleringen. Dampspærren forhindrer dette.
Selv om dit værksted skal være uopvarmet, vil der garanteret være varmere inde end ude, så jeg ville sætte dampspærrer op. Maskiner, lys o.s.v. varmer jo op. Så skal du heller ikke begynde forfra den dag, hvor du evt. installerer opvarmning...
Plasticfolie til dampspærrer koster 400 kr for 100 kvadratmeter, så det er ikke de store penge i forhold til udgiften til isolering.
Venlig hilsen Jens

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge
Hej Ole
Hvis du læser i "den lille lune" - håndbogen fra rockwool- så skal der ikke dampspærre i uopvarmede lokaler.
Jeg har selv snakket med dem om mit eget værksted, og der kom diffutionsåbent pap på begge sider af isoleringen, men INGEN dampspærrer.
"Den lille lune" kan du få i et byggemarked....

Held og lykke med projektet.

Kurt

Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk

spånbunke
Brugeravatar

Hej Kurt og Jens. Tak for jeres svar.

Jeg har også hørt om det med vindpap på begge sider af isoleringen, og tror det er sådan jeg ender med at gøre. Kan man regne med at vindpap er diffusionsåbent - eller er det en speciel type vindpap?

Min nabo fortalte mig at det kunne være direkte skadeligt med dampspærre i et uopvarmet lokale, da den kan komme "på den forkerte" side af isoleringen.
Men vandpjaskeriet fra trædrejning, har ingen betydning for om man skal bruge dampspærre eller ej?

Mvh. Ole

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Ole,
Man må jo lige stille spørgsmålet om formålet med isoleringen hvis lokalet ikke opvarmes??? Mon ikke det hænger sammen med at det er rart at det er noget lunere end udendørs? Så selv om det ikke bevist opvarmes med ovn eller lignende, så ER det opvarmet - og der skal dampspærre indvendigt på isoleringen. det er svært at forestille sig at det er varmere udenfor - med undtagelse af en dejlig sommerdag hvor solen skinner - og så kommer der nok ingen kondens i isoleringen.

Selv om du ikke tænker dig at varme op nu, vil jeg næsten vædde at på et eller andet tidspunkt kommer du til at forlænge brugen af værkstedet ved a t lune det lidt på en eller anden vis. Der skal ike ret mange ekstra grader til for at brugssæsonen forlænges.

.......men sørg for god ventilation på ydersiden af isoleringen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Ole!
Hvis du vil have nytte af isolering, så skal der dampspærre på indersiden (ind mod værkstedet), men under evt. vægbeklædning.
Du vil have opvarmning, måske ikke nok, men ihvert fald ca. 250 watt pr hk du har på dit maskineri, og du udånder selv noget vanddamp.
Dampspærren skal forhindre, at isoleringen bliver våd på grund af kondenserende vanddamp, vanddamp skal ventileres ud.
Så vidt jeg ved, skal vindtæt pap forhindre, at der er for meget blæsevejr over isolationen, om du behøver det her skal jeg ikke kunne sige, men hvis du har et mellemrum mellem isolerring og yderbeklædning er det nok godt, om ikke andet så for at holde isolationen på plads. Hvis yderbeklædningen er tynd bræddebeklædning, så ville jeg mene det er ok uden mellemrum og vindtæt pap.
Hvis du bruger Alukraft eller lign. som dampspærre, husk da, at den blanke side skal vende indad, og husk også en god overlapning, 30-40 cm. det sidste gælder også hvis du bruger plasticfolie.
God fornøjelse med værkstedet.
Erling_j

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det var vel også en mulighed at anvende en isolationstype, som ikke kræver dampspærre.
Papir for eksempel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er ingen grund til dampspærre. Selvom du opvarmer vil fortætning af damp til vand først ske udvendigt på din isolering ø problemmet opstår i forbindelse med isolering over 150mm hvor fortætningen vil ske inde i selve isoleringen. Husk 50 mm luft på den kolde side af isoleringen. Som alternativ til vindpap ham du anvende klima board på den kolde side af isoleringen. Den er perfusions åben.

Klima board er en gips som kan tåle vind og vejr.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Øhhhh, Martin, tjek nu lige din psykromatri. Det er slet ikke usædvanligt at have en indendørs temperatur på måske 15° og 70% RH om vinteren og en stiv frost ude = i yderste lag isolering.Der skal ikke så meget afkøling til for at der kan dannes kondens i ydervæggen.

Hr. Bredsgård, jeg er lidt uenig med dig. Jeg kender ikke noget isoleringsmateriale som ikke kræver dampspærre -- med undtagelse af de der er helt uigennemtrængelige for vanddamp. Det er for eksempel dem der allerede har dampspærre indbygget i form af asfaltpapir eller folie på den indvendige side.

Molekyler af vanddamp er meget små, og trænger igennem næsten alt - afhængig af graden af mættelse på begge sider af materialet. Diffussion er meget effectiv. Den udligner simpelthen så mætningen bliver den samme på begge sider. Se på en plastik dunk med maling - vandbaseret eller ej. Lad den stå lukket i ret kort tid, og siderne buler indad. Hvoffor? Mætningen af dampene inde i dunken er simpelthen meget større end ude i luften, så dampene siver ganske langsomt gennem den ellers "tætte" plastik væg.

Baggrund: (min) adsorption af dampe på zeoliter og aktivt kul gennem en årrække - 1980-2011 - se evt. hjemmesider hos Seibu Giken eller Munters. der findes også tabeller til brug ved beregnig af luftfugtighed.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Netop derfor skal der være ventilation på den koldeside af isolering 50 mm. Hvis temperaturen er ens på begge sider er der ingen problemer. Problemmet opstår jo netop når varm og kold luft mødes. Når der kun er 100 mm isolering og der er lavet en 50 mm luft kanal fjernes damp problemet.

Men som skrevet tidligere så er en dampspærre ikke nogen kæmpe udskrivning, kunne jo også være at der på et senere tidspunkt ville komme mere isolering på. Hvis der vælges dampspærre skal den bare være 100% tæt!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kommer også lige til at læse første indlæg. Et eksisterende udhus udbygges; er der isoleret i dette og er der anvendt dampspærre her?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
"Diffussion er meget effectiv. Den udligner simpelthen så mætningen bliver den samme på begge sider."

Det var min opfattelse at vandet bevæger sig igennem papirisolering og fordamper på ydersiden, i modsætning til mineral/glasuld, hvor det bliver i isoleringsmaterialet.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Martin og andre.
Tak for de mange besvarelser - dejligt med lidt diskussion ;)

Skuret, som udbygges er ikke isoleret. Det er et skur i forlængelse af vores carport.

Synes sgu det er svært at beslutte, om der skal dampspærre eller ej. Det er jo ikke af økonomiske grunde det evt skal udelukkes. Mere om det kan være skadeligt for konstruktionen.

Jeg har læst en masse på nettet, og der er meget delte meninger.

Hvad dælen gjorde man før Dampspærren blev opfundet? Der gik det vel ganske fint alligevel?
Håber diskussionen fortsætter lidt endnu - jeg lærer en masse :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Før dampspærren var der alukraft og endnu før det, gad man ikke isolere. Der fyrede man bare mere op i kakkelovnen.

Eks. mit køkken blevet revet ned og gulvet ligeledes hevet op. Herunderr var der lavet en kasse på 75 mm fyldt med lecasten. Der var selvfølgelig gennemtræk af frisk luft under lecastenene. Nu ved alle jo at leca isolere som mindst 1200 mm styrolit lagt med overlæg ;) så gulvet var derfor altid sindsygt koldt. Ja brændeovnen er rigtig god og have.

Når den ene ende af skuret ikke er isoleret så må du forvente en del træk derfra som vil sørge for ventileringen.

Skulle du vælge at sætte dampspærre op, så kan du komme forbi og låne en fugepistol (den til poser) og så kan du købe folieklæb. Det er meget nemmere end at bruge tape. Hvis du så lige venter en 14 dage til 3 uger, så kan det være jeg har nogle kvadrat meter dampspærre tilovers. Jeg har endnu en hel rulle stående som jeg ikke har fået taget hul på endnu og mangler kun at sætte dampspærre op på første salen. så der skulle være mulighed for at kunne være nok til dig også.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ingen isolering, ingen grund til dampspærre.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
"Diffussion er meget effectiv. Den udligner simpelthen så mætningen bliver den samme på begge sider."

Det var min opfattelse at vandet bevæger sig igennem papirisolering og fordamper på ydersiden, i modsætning til mineral/glasuld, hvor det bliver i isoleringsmaterialet.

Stig,

Jeg tror ikke at der er nogen forskel i denne sammenhæng - det afhænger simpelthen af tempertur og mætning ved frysepunktet.

Jesper

spånbunke
Brugeravatar

Tak for det Martin. Det kan være jeg kontakter dig, hvis jeg vælger dampspærreløsningen. Hehe

Har ikke besluttet det endnu. Prøver at finde den rigtige løsning. Aargh... :shock:

Tror jeg er blevet misforstået, Agerbundsen. Skuret er uisoleret nu, men hele projektet går ud på at isolere det. Derfor spørgsmålene vedr. dampspærre :D

spånbunke
Brugeravatar

Hov. Lige en anden ting. Det blev nævnt at der skulle være 50mm luft på den kolde side af isoleringen. Taler vi her om yder- eller indersiden af vindpappet? Nu har jeg 50mm på ydersiden af vindpap til bræddebeklædningen.
Jeg går ud fra at man lægger isoleringen op ad vindpappet på indersiden uden "ventilering"?? :!: :?:

spånbunke

Geografisk sted: Hadsten
Agerbundsen skrev:
Hej Ole,
Man må jo lige stille spørgsmålet om formålet med isoleringen hvis lokalet ikke opvarmes??? Mon ikke det hænger sammen med at det er rart at det er noget lunere end udendørs? Så selv om det ikke bevist opvarmes med ovn eller lignende, så ER det opvarmet - og der skal dampspærre indvendigt på isoleringen. det er svært at forestille sig at det er varmere udenfor - med undtagelse af en dejlig sommerdag hvor solen skinner - og så kommer der nok ingen kondens i isoleringen.

Selv om du ikke tænker dig at varme op nu, vil jeg næsten vædde at på et eller andet tidspunkt kommer du til at forlænge brugen af værkstedet ved a t lune det lidt på en eller anden vis. Der skal ike ret mange ekstra grader til for at brugssæsonen forlænges.

.......men sørg for god ventilation på ydersiden af isoleringen.

kan du give ret og har nu lavet huse ( både som håndværker og som konstruktør / arkitekt ) i næsten 20 år

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Troede sgu lige jeg ved en fejl var røget ind i et diskussionsforum på Stark eller Byg & Fusk eller et andet gør-det-selv trælastfirma. Det var jeg så ikke. Rundt om bænken ?? Ja måske, men lidt langt ude i periferien fra bænken i hvert fald.

spånbunke
Brugeravatar

Beklager Niels.

Og tak fordi du sparker os endnu længere ud i periferien ;)

Tror også tråden stopper her, så kan du blive glad igen :D

Senest rettet af meyersahm 10 sep 2012, 20:22, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

meyersahm skrev:
Hov. Lige en anden ting. Det blev nævnt at der skulle være 50mm luft på den kolde side af isoleringen. Taler vi her om yder- eller indersiden af vindpappet? Nu har jeg 50mm på ydersiden af vindpap til bræddebeklædningen.
Jeg går ud fra at man lægger isoleringen op ad vindpappet på indersiden uden "ventilering"?? :!: :?:

Rigtigt.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nilsfrederiksen skrev:
Troede sgu lige jeg ved en fejl var røget ind i et diskussionsforum på Stark eller Byg & Fusk eller et andet gør-det-selv trælastfirma. Det var jeg så ikke. Rundt om bænken ?? Ja måske, men lidt langt ude i periferien fra bænken i hvert fald.

Drejerværksted - det er da relevant.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Meget relevant når man står i -10 grader og drejer, så er det sku meget rart med en petroleumsovn eller lignende til at stå og puste sig i nakken.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]