www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 09:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Er helt ny deltager herinde, og har lyst til at sætte mig lidt ind i "træets forunderlige verden". Er det ok at spørge til træarbejde i andre sammen hænge end lige "trædrejning"? ellers må i jo "smide" mig ud eller bedstefald linke til bedre forums :)

Nå, men mit spørgsmål går på følgende: Hvor længe skal grantræ, fældet i februar i år, og skåret i 2" kalmar for 14 dage siden ligge for at kunne anvendes fornuftigt til spærtræ til juniors legehus?

Til orientering skal huset døbes "Snickerbo" så emnet kan vel godt "drejes" ind i dette forum :D (Mon ikke Emil fra Lønneberg endte med en drejemaskine og eget snedkeriværksted? - det tror jeg nok ;) )

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
du er mere end velkommen til at sprøge og snakke om ting der ikke har noget med drejning at gøre :) velkommen til...

og herinde kan man hurtigt blive trukket ned i drejnings onde spiral

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Geografisk sted: Hadsten
det er jo lidt svære at vide når man ikke har nogle info om hvilke dimissioner træet er skåret ud i :-)

men som tømre plejer vi at sige 1 måned pr cm på den smalleste led ;-) ved ikke om det er nogle hjælp men hvad jeg plejer at gå efter

og velkommen til :-) håber at se meget mere til dig her i forumet

Ny bruger

Tak for jeres venlige intro.

Træet er som sagt skåret i 2" brædder, og stammerne var ca. ø35 oprindeligt. Har tænkt mig at "flække" disse i 2 stk til spærtræ. Kan du uddybe "1 måned pr cm på den smalleste led" Den er jeg ikke helt med på?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Da legehuset formodentlig er udendørs og ikke særligt strot kan du bare bruge det nu. Det kryber lidt i bredden efterhånden, men det gør vel ikke noget.

Du bør ellers stable det under tag med pinde mellem brædderne sådan for hver meter eller så, så det tørrer ordentligt uden at krølle alt for meget. Min tommelfingerregel er at det tørrer til ekvilibrium på ét år pr tomme - altså 2 år for 2 tomme brædder.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

hvis de er som du siger 2" ( ca 5 cm ) i bredden ville jeg lade dem tørre i 5 - 6 måneder

udregning på min måde at gøre det på

5 cm * 1 måned = 5 måneder

men du kan godt bruge den nu men du må forvente at de bliver lidt tynder ind de er nu
( som skrevet af en anden bruger :-))

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Husk lige at få kernen skåret ud af plankerne, ellers ender de som "propeller", og det er ikke så rart når du vil bruge dem sombeklædning.

Der er ikke noget i vejen for at du bruger plankerne friskskåret, bare husk at overlæget skal være stort nok til at "overdække" det naturlige svind som sker over tid som træet tørrer ud.

en god ide er at behandle træet med en grundingsolie inden du monterer dem på huset. så slår de sig ikke helt så meget.

God fornøjelse - og sæt lige et foto ind når du har holdt rejsegilde ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

BjoernA skrev:
Husk lige at få kernen skåret ud af plankerne, ellers ender de som "propeller", og det er ikke så rart når du vil bruge dem sombeklædning.

Der er ikke noget i vejen for at du bruger plankerne friskskåret, bare husk at overlæget skal være stort nok til at "overdække" det naturlige svind som sker over tid som træet tørrer ud.

en god ide er at behandle træet med en grundingsolie inden du monterer dem på huset. så slår de sig ikke helt så meget.

God fornøjelse - og sæt lige et foto ind når du har holdt rejsegilde ;)

Vil det sige at jeg bør fjerne center/kerne af plankerne? Plankerne er jo ca. ø35. hvilket ville give mig 2 stk spærplanker på godt 17 cm når jeg "flækkede" dem. Men hvor meget af kernen skal så saves væk? Eller har jeg misforstået dit indlæg. Troede "kærnetræ" var et kvalitetsudtryk, med referance til at det var skåret ud af den inderste del af stammen?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er kun ønskeligt at fjerne kernen lige omkring centeret i stammen. De øvrige brædder har ikke det samme problem.

Du skriver at plankerne er skåret som 2" (ca. 50 mm) tykke, og det vil normalt være nok til at fjerne selve stammens kerne.

jeg går ud fra at stammen simpekthen er "planskåret", hvorfor alle plankerne har faldende bredde, målt fra center til barkkant.

Stammen indeholder både kerneved og vækstved, men det betyder ikke så meget til det du vil bruge træet til.

Kernetræ kan normalt ikke imprægneres, vækstveddet kan imprægneres, og det er her at en god grundingsolie kaan/vil gøre gavn.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

kan måske hjælp dig lidt

http://www.e-pages.dk/traeinfo/76/13

Ny bruger

Se se...det er da bestemt spændende læsning for en "utrænet" træmand. Takker, bukker og nejer ;)

...og tak generelt for de gode input.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]