schreiber skrev:
Morten Gundtoft har anbefalet mig, at købe noget gammelt industriværktøj som er lavet til at kunne køre de næste 100år - jeg tror det er vejen at gå

Helt enig. For et par måneder siden købte jeg en SerrMac med gevindautomatik. Den vejer som bare den, kan kun lige være i kælderen, men kører som en drøm.
Den har stået i mange år og skåret gevind i messing - det svarer vel nærmest til den gamle dames brugte bil, som kun har kørt 1500 km om året i de sidste 10 år, og aldrig i regnvejr.
Min har remtræk, nummeret større (Arboga, Strands osv.) har gearkasse. I alle tilfælde skal du mærke efter slør, og lytte efter mislyde hvis den har gearkasse.
Jeg kender ikke dit værksted, men i mit kælderværksted er der kun 2,10 m til loftet, og det er ikke nok til fx. en Arboga.
En fræser til træ løber typisk 10 - 15 gange hurtigere rundt end en søjleboremaskine kan. De kombinerede bore/fræse maskiner er til at fræse i metal, ikke træ, og de er oppe på omkring 3.000 omdr. som max. Stadig for lidt til en ordentlig fræsning i træ. Du vil kunne fræse i træ, men det kræver næsten, at du ikke ved, hvordan det burde køre, for det er altså ikke en ideel løsning.
Men god jagt, der er en stadig strøm af maskiner både på g&g og dba.