www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 22:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har nu investeret i en ny Premium båndsavsklinge fra Axminster
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-pr ... rod876223/
Den koster ca. 300 kr til min Scheppach hbs32 (2.096mm), men så skulle den til gengæld holde 4-5 gange længere end de almindelige.
Idag, 2 dage efter at have modtaget klingen, fik jeg så selvfølgelig en nyhedsmail om, at de nu sælger klinger med 20% rabat på..... hvorfor sker det altid lige for mig :x

Jeg har afprøvet klingen, og den lever fuldt op til mine forventninger, andre brugere har også kun gode ord til overs for dem.

På siden er der 2 video'er, den ene om hvordan de bliver lavet.. interessant nok, og den anden som omhandler Premium klingen, den var med til at overbevise mig om at købe sådan en.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
Kai,

Tak for tippet. Lige et spørgsmål.

Hvis man ikke lige ved hvor lang klingen der sidder i ens båndsav er, er der så KUN den ene vej, at tage den af og måle den i omkreds eller er der nogle standarder? Jeg har købt en ældre brugt båndsav, som jeg tror godt kunne bruge en ny klinge, og de priser de har hos AX afskrækker mig bestemt ikke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Ja, der er masser af standarder. Men en relativ nem måde at måle på: Sæt et mærke på klingen, hold en snor fast på klingen og ryk den det stykke det nu kan lade sig gøre. Slip den øverste ende, ryk så et stykke igen osv. Du kan nok hurtigt fatte, hvad jeg mener. Når du kommer til mærket igen, har du klingens længde.
PS: lad være med at bruge en elastik :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

Geografisk sted: Løkken
@thomas

Du kunne jo også bare tage en snor og ligge rundt om klingen, og derefter måle længden af snoren. Det er nok lidt nemmere end at tage klingen af. ;) ;)

spånbunke

Geografisk sted: Løkken
:( :( ØV Bjørn du kom lige først.....

spånbunke
Brugeravatar

Smart smart :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg må indrømme jeg ikke forstår jeres begejstring over prisen. I april købte jeg 4 båndsavklinger hos FC Larsen i Eskildstrup. Samlet pris 1138,58kr inkl moms. Alle er SILCO tandspidshærdede klinger. Det er ca 285 kr/klinge.

Yderligere er alle mine klinger 3,3m lange og da Kaj kun skal bruge godt 2m klinge, så han ville nok slippe lidt billigere end ovenstående.

Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om kvaliteten af Axminster-klinger i sammenligning med kvaliteten af FC Larsen-klinger. Jeg har dog svært ved at forestille mig andet end at de er af nogenlunde samme kvalitet.

Jeg har købt et lille antal klinger hos FC Larsen gennem de sidste 6 - 7 år og været yderst tilfreds med både pris og kvalitet.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jørgen: Hvis du nu lige sendte mig en pb med link'et til fclarsen, så kunne det da komme på lev. listen til gavn for flere.

I skal da ikke sidde og gemme gode leverandører. Gælder alle. :P

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jørgen..

De klinger, som jeg har linket til, er deres Premium klinger som er lavet noget anderledes end almindelige klinger (se bl.a. videoen). Jeg har kun brugt min en smule indtil videre, men den er mærkbart bedre, end nogle af de andre, jeg har haft.
Axminster har også deres HELT alimindelige klinger, som i "min" størrelse ligger på ca. 110 kr. stykket.

Jeg er ikke ude på specielt at reklamere for Axminster, jeg har ikke aktier i dem, men jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er MEGET glad for at handle med dem, da deres produkter plejer at være i rigtig god kvalitet og til nogle helt rigtige priser.
Jeg sammmenligner som regel priserne på de ting, jeg skal bestille, og det er ikke det hele, der kommer fra Axminster :D

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Tag den af saven - det er hverken svært eller tager lang tid.

Sæt et mærke med en tus et sted på klingen. Hold et målebånd på mærket, og træk så klingen og målebåndet gennem hænderne til du kommer tilbage til mærket. Længden kan direkte aflæses på målebåndet.

Det er selvfølgeligt bedst at have handsker på og at trækket båndet sådan at tænderne vender bagud i trækretningen.

Når du så skal sætte klingen på igen, er det en god idé at justere saven, så den kører ordentligt.

Det er også en god idé at måle nye klinger, så du ved at de har den rigtige længde :oops:

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Agerbundsen skrev:
Det er også en god idé at måle nye klinger, så du ved at de har den rigtige længde :oops:

Og en rigtig god ide at skrive målet op inde i kassen, så du har det næste gang.

spånbunke
Brugeravatar

Skal klingen være PRÆCIS f.eks. 102cm eller er det lige meget om den er 102,8cm eller 101,5cm ?

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg tror det er lidt lige meget. Min båndsav tar' maks 510 cm, men jeg vil tro den kan klare en der er omkring 470-480 cm.
Det der er vigtigt, hvis ellers klingen passer i længden, er at lodningen er udført korrekt: Altså på det rigtige sted mellem tænderne, så der ikke bliver øhhhh, en forkert afstand mellem de tænder hvor lodningen er udført, og at lodningen er udført korrekt. Her kan du lede efter Steffens inlæg om lodning af savklinger :D

spånbunke
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Det der er vigtigt, hvis ellers klingen passer i længden, er at lodningen er udført korrekt:

Det må man vel formode at de er, på de Axminster klinger der bliver henvist til i denne tråd? Jeg går ud fra at alle nye klinger er loddet korrekt sammen eller er det ikke tilfældet?

håbløs træ krammer

schreiber skrev:
Skal klingen være PRÆCIS f.eks. 102cm eller er det lige meget om den er 102,8cm eller 101,5cm ?

1. Mål din nuværende klinge.
2. Mål hvor langt du kan justere hjulet opad og gang tallet med 2
3. Mål hvor langt du kan justere det nedad, og gang med 2.
4. Læg Tallene fra 1 og 2 sammen. Det er den største længde
5. Træk tal 3 fra tal 1. Det er mindste længde.
Hver gang du øger hjulets afstand fra bordet med 1 cm, skal begge sider af klingen være 1 cm længere = klingen skal være 2 cm længere for at passe. Omvendt hvis du formindsker afstanden.

spånbunke
Brugeravatar

Jeg har nu målt klingerne, og de var begge omtrent 210cm. Dvs. jeg skal gå efter målene 82.5" eller 2,096mm i praksis når jeg skal bestille en klinge. Hjulene på min DW 738 er 17mm brede. Eller dvs. 17mm brede der hvor fladen der skal bære klingerne. Nu kan jeg se klingerne findes med forskellige antal tænder/afstand. Skal jeg vælge 6-10 eller 10-14? I mit Axminster catalog står der at 14 tænder kun kan burges til meget fine ting, og at emnet ikke må være tykkere end 25mm? Er en 6-10 mon den der er mest alround? Jeg skal overvejende save råt træ ned, så jeg kan få nogle klodser ud af dem, inden jeg drejer dem på bænken.

På forhånd tak!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Man kan vel sige noget om, at jo dybere et snit man ønsker, jo færre tænder skal der være på en klinge af given længde. Tanken er, at det store mellemrum mellem tænderne skal have plads til den savsmuld en tand saver af på sin vej ned gennem snittet.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer

schreiber skrev:
Hjulene på min DW 738 er 17mm brede.

Det bestemmer kun den bredeste klinge, du kan køre med. Skal du save runde klodser, skal klingen være så smal som mulig, mens lige klodser skal have en bred klinge. Du bør købe en af hver (bred/smal).
Jo grovere tænder jo bedre, hvis du bare skal have skåret en form til. Finere tænder giver en bedre overflade med færre savspor, men det er du jo ligeglad med, når du alligevel skal dreje noget ud af klodsen. De har en på 1/4" (6 mm) med 4 TPI og en anden, lidt bredere på 3/8" (10 mm) med 3 TPI. Jeg tror, at du vil få glæde af begge typer.
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-hi ... rod876133/

spånbunke
Brugeravatar

Tak for svarene. Jeg kiggede kun på de klinger der blev linket til øverst på siden, og de fås kun i én bredde i den længde jeg kan bruge. Jeg kommer sikkert kun til at save begrænset, ift. hvad I andre gør, så mon ikke de billige klinger kan gøre det lige så godt for mig som de dyre? Og så kan jeg få mange flere forskellige modeller/størrelser af de billige, plus at de koster det halve ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]