www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 12:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Frederiksberg sjælland
Hej
Jeg er ny både som knivbygger samt på dette forum.
Min passion startede egentligt med endnu et stangbygnings projekt, da en af mine venner gerne ville have en "hjemme lavet" fiskestang. Håndtaget skulle laves af Birkebark og dette kunne jeg finde på vores sommerhus grund hvor der stod et større træ der "desværre" var gået ud. Barken var flot hvid, rimelig tyk og uden for mange mærker/revner. Dette projekt blev dog udsat lidt, da jeg fik det råd at jeg ikke kan bruge Dansk birkebark da træerne vokser for hurtigt og barken derfor ikke er egnet. Så jeg må vente til jeg får en sending fra nogle finske venner. Jeg fik så den ide at bruge den høstede bark til en kniv så min kammerat kunne få både en kniv og en stang der matchede. Dette er nu et par måneder siden og jeg har nu fået lavet 6 knive samt skeder til et par af disse. Alle knivene, undtaget en Fuldtang, er lavet med birkebark da jeg synes at det giver en meget flot effekt mm
Jeg er ramt af Knivbasillen, og sygdommen har fået godt fat :biggrin:

Jeg har derfor en del spørgsmål om materialerne man kan bruge, jeg elsker at gøre det selv, finde alternativer til de købte, da dette er "lidt for nemt" selv om det sjældent kan betale sig både økonomisk samt tidsmæssigt. Jeg synes at det giver lidt mere, at jeg selv har fundet træ, bark, ben mm. Dette giver mig dog lidt udfordringer, hvor jeg håber at kunne trække lidt på andres erfaringer, inden jeg laver for mange begynder fejl.
Jeg har desværre ikke ikke mulighed for at smede og/eler slibe mine egne klinger, da alt laves ude på altanen, men håber at kunne lave min egen esse en dag og prøve dette, men bør nok tage et kursus eller et eller andet, selv om jeg har lidt erfaring med jern og metal arbejde fra mine unge dage

1) kan man benytte okseknogler eller andre knogler der er kogt eller er bedre at bruge rå?
2) hvor kan man købe eller finde alternative materialer, og hvilke bør man prøve (har fundet en del til mit fluebinding i bla. Panduro og div sy forretning)?
3) findes der nogle gode hjemmesider (ud over denne), bøger (har den store knivbog, knivmageri) youtube videoer som jeg bør læse/se?
4) er der nogle steder hvor man kan møde ligesindede, se og evt røre andres knive, udveksle erfaringer, jeg bor i frederiksberg/københavn men har bil, så alle arrengementer har interesse?
5) er der steder hvor man kan se forskellige grundmodeller/skabeloner (ved godt at det er op til mig, men jeg har bla. fået fat på en Bowie klinge, som jeg godt kunne tænke at lave "rigtigt") ikke for at kopiere men mere for eks se om der bør være dobbelt enkelt parrerstang og for at få inspiration, eller findes dette ikke?

Der skal nok komme flere spørgsmål :fun:

Jeg har allerede fundet en masse tips og tricks ved at læse dette forum igennem og skal forsøge at få lagt lidt billeder ud af mine spæde forsøg. Håber at det er lagt i rette forum, ellers må i meget gerne rette mig og fortælle hvor jeg skal lægge senere indlæg

Mvh
Topper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
velkommen til.

udfyld lige din profil så det ses hvor i landet du holder til (sådan cirka).

Der er en gruppe "Knivfantaster" (Hyggelige mennesker) som mødes i Rømersgade engang imellem. Snak evt med Torben TJ eller en anden af "Stuarts disiple" - de hygger sig gevaldigt med knivbyggeri har jeg hørt.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Hej
Takker for din kommentar
Profilen er hermed opdateret

Mvh
Topper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Biotoppw skrev:
1) kan man benytte okseknogler eller andre knogler der er kogt eller er bedre at bruge rå?
2) hvor kan man købe eller finde alternative materialer, og hvilke bør man prøve (har fundet en del til mit fluebinding i bla. Panduro og div sy forretning)?
3) findes der nogle gode hjemmesider (ud over denne), bøger (har den store knivbog, knivmageri) youtube videoer som jeg bør læse/se?
4) er der nogle steder hvor man kan møde ligesindede, se og evt røre andres knive, udveksle erfaringer, jeg bor i frederiksberg/københavn men har bil, så alle arrengementer har interesse?
5) er der steder hvor man kan se forskellige grundmodeller/skabeloner (ved godt at det er op til mig, men jeg har bla. fået fat på en Bowie klinge, som jeg godt kunne tænke at lave "rigtigt") ikke for at kopiere men mere for eks se om der bør være dobbelt enkelt parrerstang og for at få inspiration, eller findes dette ikke?

Hej Topper
Jeg vil prøve at hjælpe lidt.
Jeg ved ikke med knoglerne. Dem køber jeg altid nok mest fordi jeg er bange for bakterier osv, men der er måske nogen andre med erfaringer der.
Materialer kan købes både på nettet og div. butikker herhjemme. www.naturgalleriet.dk og www.læderiet.dk er en start. Ellers her under "tips og tricks" > "Danske Leverandøre" findes der et hav af sider.
Bøger er der mange af du kan låne på biblioteket "Den Store Knivbog" af Mikael Hansen kan anbefales, han var engang aktiv medlem herinde. Youtube søger du bare under "handmade knives" "Knife making" osv.
Hvis du ville møde nogen ligesindede kan det stærkt anbefales at du bliver medlem af Dansk Knivforening. Der findes flere klubber i KBH området. Jeg er i Holte Knivforening. Du er velkommen.
Rømersgade er ikke åben for tilgang desvære.

Håber det hjælper ellers send mig en PB hvis jeg kan hjælpe mere. Velkommen til woodturning

mvh
Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hej Frederiksberg.
Jeg drejer ofte knopper og pyntespidser i okseben.
Jeg er derfor altid aftager når familien får osso buco.
De skyllede og skrabede knogler kommer med i opvaskemaskinen en 2-3-gange.
Derefter et par dage i et syltetøjsglas med brintoverilte (H2O2 - hydrogenperoxid).
Efter en sidste afskylning og tørring er de flotte hvide og klar til diverse udskæringer.
God fornøjelse med diverse projekter.
Hilsen Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
turnersyndrom skrev:
Hej Frederiksberg.
Jeg drejer ofte knopper og pyntespidser i okseben.
Jeg er derfor altid aftager når familien får osso buco.
De skyllede og skrabede knogler kommer med i opvaskemaskinen en 2-3-gange.
Derefter et par dage i et syltetøjsglas med brintoverilte (H2O2 - hydrogenperoxid).
Efter en sidste afskylning og tørring er de flotte hvide og klar til diverse udskæringer.
God fornøjelse med diverse projekter.
Hilsen Birger

Tak for infoen Birger
Så ved jeg det til en anden god gang

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Ny bruger

Hej
Tak for rådet
Er på et andet forum blevet anbefalet at koge knoglerne et par gange, i et par timer med tøjvaskemiddel, om det har samme effekt hvad angår blejning som brintoverilten ved jeg ikke. Har 2 store stykker ben liggende. Det kunne være sjovt at lave et forsøg
Mon ikke man skal bruge det vaskemiddel man bruger til hvid vask? ;)

Mvh
Topper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

for rigtig mange år siden var der nogle "folk med specialkendskab" til hvordan man lavede Kød & Benmel som fortalte om hvordan man kunne koge okseben - så man fik det meste af proteinet/fedtstoffet ud fra "kalkstrukturen" i et sådan ben:

Man gør følgende:

1: oksebenet flækkes/rengøres for al marv og skrabes så rent som muligt,
2: benet koges derefter med en skefuld eddike tilsat vandet pr. l i 6 timer. Der er også tilsat ca. 10 gram bordsalt pr. l.
3: Mens det koger, skummes vandoverfladen jævnligt, således at både fedt og protein fjernes bedst muligt.
4: Når man kan se at der ikke afgives mere fedt/protein (Gråligt "slim") som kan skummes af, skiftes vandet ud, og der tilsættes ny eddike og salt, og man koger videre.
5: man vil typisk se at der igen frigives både fedt og protein fra benene, som så må skummes af.
6: Når man så, igen, kan se at der ikke frigives mere fedt/protein, holdes benene fast mod bunden af gryden, mens vandet drænes fra. Derved "klæber der næsten intet fedt/protein tiil benene, da disse stoffer typisk ligger i overfladen af vandet.
7: Når benene er kølet af, neddyppes de totalt i 30 % brintoverilte (Matas har en type med så høj konsentration.)
8: Benene skal ligge mindst 24 timer i Brintoverilten, og skal, når de tages op (HUSK AT BRUGE GUMMIHANDSKER OG BESKYTTELSESBRILLER) skylles grundigt under rindende vand.
9: Benene kontrolleres for evt stadig fasthængende senerester etc. som fjernes, og lægges til tørre på et sugende underlag.
10: De tørre ben lægges i en lukket beholder som ikke udsættes for sollys, og skal ligge der i ca 1 måned for at stabilliseres.
11: Efter denne tid burde benene være hvide og fine, velegnet til mange forskellige opgaver, MEN; Okseben vil, over tid "gulne" og antage en vis "patina". det er kun elfenben/ Valrostand og kaskelot tand som ikke gulnes helt så meget over tid. Men de er på den beskyttede liste.

God fornøjelse - opvaskemaskinen er ok, men dens brug laver ikke om på naturens gang.

Vandet som benene kogs i bør "Bullerkoge" - jo højere temperatur desto bedre opløses fedt og protein, og det betyder at man jævnligt må "spæde op" - både vand , eddike og også salt (man ender typisk med at have tilført 30-40- gram bordsalt totalt i kogeprocessen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Topper:
Hvis du vil eksperimentere med at koge i vaskemidler, skulle du måske kaste blikket mod maskinOPVASKEmiddel. De har typisk 5-15 % blegemiddel indeholdt i tabletten.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har med godt resultat kogt okseknogler i maskinopvaskemiddel. Kog et par gange, og brug evt. brintoverilte som slutbehandlig, hvis nødvendigt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En lille advarsel: Moderne maskin- og opvaskemidler indeholder også afkalkningsmidler, som pr. natur også vil opløse kalk og kalcium i f.eks okseben. Derfor er de gammeldav´s afkogningsmetoder (for mig) at foretrække. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hvis jeg husker rigtigt, da min gamle far var til benarbejde, kogte han knoglerne i natronlud - godt fortyndet. Det er noget forfærdeligt stads, men benene blev pænt hvide.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du husker nok rigtigt jesper. I gammel tid kogte man tit okseben i Natronlud, og det har sikkert kostet både øjne og hænder etc. ind imellem. Jeg vil ikke anbefale nogen at anvende varm natronlud - det er simpelthen for farligt - og husk også at dampene fra varm Natronlud er særdeles ætsende - SÅ, PAS PÅ. :o

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]