www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 02:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg har længe ønsket mig et system til at lave flere skåle ud af en klods, om ikke andet så for ikke at stå med en hulens masse våde spåner hver gang.
Efter at have kigget på og lyttet til andre og ikke mindst at have set denne meget instruktive video, hvor Dale Bonertz giver et grundigt begynderkursus i indstilling og brug af McNaughton Centre-Saving http://www.youtube.com/watch?v=mS2yIb0HAU4, har jeg bestilt et sæt hos http://www.toolpost.co.uk/pages/Turning ... elton.html

Nu går jeg så og tripper utålmodigt - er der nogen, der har erfaring med firmaet hvad angår leveringstid?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeps.
3-4 hverdage. Har én gang oplevet, at det tog 2 dage.
Derfor er transport generelt ret dyr hos Toolpost.

VH,
Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Hej Erling.
Hvad størrelse købte du. Og hvad måtte du slippe alt i alt hvis jeg må være så fræk at spørge om det

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
hej Erling, må jeg være så dristig til at forslå at du ringer til Jørgen Nordskove i Grevinge og spørge om han vil sæt dig ind i brugen af sådan en krabat, trods det at det på videoer er SÅ nemt, kan jeg hils og sig det er det ikke, det tager øvelser, Jørgen kan og så slipper du for forslået finger ribben mm. Når du har lært det er det...vist nok, et super stykke værktøj og så må du gerne komme ned og lære mig at brug krabaten ;)

håbløs træ krammer

Herligt.
Bestilte fredag, så måske allerede tirsdag.
£58 i fragt, men jeg ved ikke rigtigt hvor meget sådan et sæt vejer. Dale Bonertz beskriver KH4 håndtaget som stort, tungt og unyttigt til andet end pynt på væggen, så noget må det hele jo veje.

håbløs træ krammer

VWSorensen skrev:
Hej Erling.
Hvad størrelse købte du. Og hvad måtte du slippe alt i alt hvis jeg må være så fræk at spørge om det

Kelton Combined McNaughton Centre Saver (Includes 5 pin turret, 2 straight and 5 curved blades, KH4 handle)
Total £ 461.96 = omkring 4400 (eller det dobbelte af hvad jeg gav for bænken)

håbløs træ krammer

joe-pearson skrev:
Når du har lært det er det...vist nok, et super stykke værktøj og så må du gerne komme ned og lære mig at brug krabaten ;)

Du skal blive den første, der får en demo, hvis jeg en dag får lært det.
Ellers mener jeg at Finn Guldbæk har haft et sæt med i Rømersgade (er ikke helt sikker på, om det var det mærke/den størrelse, men jeg tror det).
Det er bestilt med 25 mm stamme, så jeg skal lige have lavet mig et mellemstykke. MC900 har 25 mm mens Big Mama bruger 40 mm.
I videoen nævnes det, at den nye "Mark 8" er udstyret med et støttejern under stålet, som forhindrer en i at trykke ned (den naturlige reaktion), med alt hvad det indebar af problemer på den gamle T model. Det er den nye udgave jeg får. Du tror da ikke i fuldt alvor, at jeg kan styre mig for at prøve, i samme øjeblik det kommer inden for døren, vel?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
[quote="ErlingSj"]Du tror da ikke i fuldt alvor, at jeg kan styre mig for at prøve, i samme øjeblik det kommer inden for døren, vel?
NEJ... derfor mit forslag. du skal nok vent lidt pga af forsinkelse med alt fra GB pga de olympisk lege.... så kunne du brug ventetiden til noget "fornuftig" :twisted:

håbløs træ krammer

joe-pearson skrev:
så kunne du brug ventetiden til noget "fornuftig" :twisted:

Nå, du mener tyvstarte! Det passer bedre til mit gemyt. Men jeg har mandagen optaget, og sikkert også det meste af tirsdag, så mon ikke tingene kommer til at passe sammen.
Hvordan skulle O.L. kunne forsinke noget - jeg troede at det gik ud på at være så hurtig som muligt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det sæt Finn har haft med, er sandsynligvis mit.
Jeg har ihvertfald lånt et sæt ud, og kan PT ikke lige huske til hvem.

Hvis det er mit sæt, er det PRO sættet, med flere størrelser udstikkere.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Det er Stigs sæt, som har Co adresse hos mig.
Det har to størrelser udstikkere, en lige og tre buede X2.
Jeg han ikke se, hvad fordelen skulle være, med et mindre håndtag, med mindre man har meget lidt plads.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer

Finn Guldbaek skrev:
Jeg han ikke se, hvad fordelen skulle være, med et mindre håndtag, med mindre man har meget lidt plads.

Eller måske lidt korte arme. DB i videoen er vist ikke så høj.
Men han omtaler jo også, at der skal trykkes indad på jernet, man skal ikke bevæge det lodret. Derfor har det (stadig ifølge DB) ikke den store nytte, at håndtaget er langt og tungt (men hvad ved jeg, min er jo stadig i andre hænder).

håbløs træ krammer

Pakken kom tirsdag (den blev bestilt fredag). Desværre havde jeg ikke tid til at prøve den.
Onsdag fik jeg drejet en 40 mm stamme til den. Der var nogle ting omkring højden som ikke var helt korrekte, så først i dag (torsdag) kunne jeg komme rigtigt i gang.
Jeg har noget tilbage at lære om indstillingen, men brugen af den er som en leg.
Min bænk har en 750W motor. Det rækker fint til at skære skåle ud med det her sæt. Havde den haft flere kræfter, ville den sikkert have kunnet lave numre med mig, nu går den hellere i stå, end den laver ulykker.
Tappen, skålen er spændt op på, skal være så stor som mulig. Er den for lav, bliver skålen revet ud af patronen. Sker det i starten flyver skålen, sker det når man er nået et stykke ind, sætter den sig i klemme. Jeg har efterprøvet begge metoder, de er garanteret rigtige.
Stålet skal have et par strøg inden man går i gang. Man skraber sporet ud, så skæret skal være på toppen.
Arbejdet består i at løfte håndtaget med den ene hånd, samtidig med at man trykker enden af håndtaget fremad mod skålen med et let tryk. Der skal bruges lige så få kræfter på jernet, som der skal på en skraber - det vil sige meget få. Det tager lidt tid, men til gengæld skæres skålen ud som en leg.
Jeg har brugt en profil-skabelon dims af den type med en masse nåle, som kan presses ned over en profil til at afsætte målene. På en 30 cm skål trykkes den første nål frem, derefter en nål, der sidder 3 cm (10%) længere inde.
Den tredje nål skal sidde sporbredde længere inde, i mit tilfælde ca 10 mm. Nu har man så ydermålet på den næste skål, nemlig 30 - 2* (3+1) cm eller 22 cm, så den fjerde nå skal findes ca 2 cm inde, den femte yderligere 1 cm inde, og inderskålen kan nu blive 22 - 2* (2+1) cm eller 14 cm.
Med nålene på plads, er det hurtigt at sætte streger på hhv. forsiden og oversiden, således som DB viste i din video. På et tidspunkt tror jeg at jeg laver nogle mere permanente pinde med søm i til skåle på 30, 35, 40 .. 60 cm.
DB's system med at dreje stålet ud fra skålen, så han fik et fikspunkt, er ikke så let at eftergøre endda. Jeg endte med i stedet at lave øvelsen på en stump plade, hvor jeg tegnede buen af efter stålet, roterede og tegnede videre. Til slut fik den en tur i båndsaven, så jeg nu har en skabelon jeg kan holde over skålen, hvorefter jeg uden at flytte den kan finde samme fikspunkt. Det er meget lettere.
Hvor en 40 cm klods før endte med 1 skål og 1 sæk spåner giver den nu 2 eller 3 skåle, en pose småklodser til brændeovnen og en bærepose halvt fuld af spåner. Det er da en nyttigt udvikling.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Det kan godt være det er nyttigt, men hold da op en pris!!!!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København
Det lyder smart. Men de der 4400 er også ret dyrt syntes jeg.
F.eks. sådan en som denne
http://www.axminster.co.uk/woodcut-bowl ... rod819791/
Den er en del billigere men også lidt mindre fleksibel.

håbløs træ krammer

VWSorensen skrev:
Den er en del billigere men også lidt mindre fleksibel.

Den kræver MK2 i pinolen, min maskine har MK3, og der er ikke plads i længden til et mellemstykke.
Den er også meget langt fra at kunne tage skåle i den størrelse, jeg gerne vil kunne klare.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]