www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Carsten skrev:
Hej Hatmand

Jeg glæder mig også helt vildt til at komme i gang med at øve mig, og jeg har al den til det kommer til at kræve, - 10-12 timer om dagen, hvis jeg ellers kan klare det i varmen.

Nu bliver jeg noget nysgerrig. For er du bosat i Thailand, hvordan så med at få noget ordentlig grej. For hvis du har tid, og varmen kun kan sætte begrænsninger for din udøven. Så ville jeg nok se efter noget grej, der er noget bedre, end det jeg tit har set folk begynder med herhjemme.

Har du noget specielt i tankerne angående drejebænk og værktøj???

De fleste af os har alle startet langt fra det grej vi benytter os af nu, Jeg har efterhånden drejet på en halv snes forskellige bænke, og først de senere år, hvor der er kommet tungere bænke på markedet, at man får sine evner sat på prøve.

Hvilke bænke er egentlig tilrådighed dernede??

Husk på!!! Er du virkelig hooked på at komme til at dreje, så skal du bestemt ikke være for nærig med det grej du skal starte med. Her går det sagtens med lidt men godt.

En rigtig god bænk, og nogle få drejerør, en mejsel og en god patron. Men så er der også gået en god stabel Bat-sedler.

Lad os høre lidt mere om dit projekt. Nu er det vel ikke så langt ude på landet at der ikke er strøm!!! :lol:

For så har jeg set en på vikingemarked her i sommer der blev trukket af et trædelad, men der kan vel også findes en ukonfirmeret knægt, til at træde den, til billige penge. :lol:

Godt ord igen, vi skal også være ordentlige. :)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Hatmand

Ja jeg er bosat her i Thailand, og været det i næsten 5 år hvor jeg brugt de sidste to tre år til at bygge mit hus, har dog ikke selv bygget det, men det skulle følges på tæt hånd for at undgå de værste fejl. Jeg bor lige udenfor Bangkok, så der er ikke ret langt ind til forretningerne med værktøj.

Det er sjovt nok at alt det du spørger om faktisk har været problemer, man skulle næsten tro du havde boet her. Strømmen var nok det største problem, for da vi flyttede ind havde vi kun en fase, og det resulterede i at hver gang en aircondition startede blinkede lyset, og blev svagere, jeg målte på et tidspunkt vores strøm til 178 volt, - det var ret kritisk, men så fik vi lagt tre faser ind med 150 ampere, og nu er der ingen problemer. Det lyder nok lidt voldsomt, men der skal noget strøm til, med syv aircondition, fem el vandvarmere, otte pumper, og så det løse. Hvis det hele skulle kører på en gang tror jeg faktisk ikke engang de 150 ampere ville være nok, men det skal det heldigvis ikke, så jeg håber også der vil være nok strøm til et par maskiner.

Jeg har haft utrolig stor glæde af at læse alle jeres indlæg om værktøj og maskiner. Det gik ret hurtigt op for mig at det var en god idé at kikke efter noget godt og tungt maskineri, så jeg valgte to mærker - Jet og Bernardo, Jet har en forhandler her i Thailand, og Bernardo her meldt tilbage at jeg kan købe direkte fra deres fabrik i Østrig, men jeg kan nu bedst lide Jet, og så slipper jeg også for selv at få maskinerne herud, og ind fortolde dem, så selvom jeg kan købe Bernardo maskinerne til en rimelig pris bliver de alligevel næsten ligeså dyre som Jet når de først er kommet herud, - og det er rigtigt, det løber da op i en hel del Bath.

Mit værktøj havde jeg i første omgang tænkt mig at købe fra Robert Sorby, der har en forhandler i Australien, så må jeg hen af vejen se om jeg kan finde noget andet hvis det ikke er det rigtige værktøj for mig, men er stadigvæk ikke helt sikker på hvilke værktøj jeg skal købe, - udvalget er alt for stort til en nybegynder!! Opspændings patron er faktisk det jeg er mest i tvivl om hvad jeg skal købe, jeg syntes der er så meget forskelligt, og afhænger jo også lidt af hvad jeg vil dreje, men jeg må nok bare prøve med et eller andet, og så ellers skifte hvis det ikke er det rigtige.

Men men – der kommer også til at gå lidt tid inden der kan laves spåner, for jeg skal første have bygget mit lille værksted, havde egentlig planlagt at starte i næste uge, men ville så lige snakke med en bygningsingeniør først, for det er lidt en sump jeg bor på, så der skal bankes nogle beton pæle i jorden, og jeg var ikke helt sikker på om det var nok pæle jeg havde planlagt, og langt fra – jeg ville have tre, seks meter lange under hvert hjørne, og med en løs udregning i aftens mente han minimum fem, seks meter lange under hver stolpe, og ikke kun i hjørnerne, så i alt 60 pæle, nu ville han så lige gå hjem og regne lidt mere på det og så komme tilbage, men ting tager tid her i Thailand, så der går nok en uge eller to inden jeg hører fra ham igen, - det er en god træning i tålmodighed!!!

Jeg havde egentlig tænkt på at lave en tråd med bygningen af mit lille værksted her i Thailand, for det her har jo ikke ret meget med venstrehånd at gøre, men nu spurgte du jo, og det kan jo altid slettes igen og eventuelt lægges ind et andet sted.

Her er en tegning med en idé til indretningen, hvor jeg har skrevet de forskellige maskiner på.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
nu kiggede jeg lige på tegningen ... hvis du skal ud og købe alle de stumper inden du går i gang bliver det da en pæn udskrivning... uha... uha...

nå men jeg har den jet 18dx båndsav.. og er meget glad for den. Men lad være med at købe hjulsættet til den, de passer ikke ordentligt og er noget skrammel i forhold til prisen. Desuden kan du lige så godt fra starten købe nogen ordentlige klinger til den. den der følger med er mest kun tiol pynt. mhs. til patron, overvej en vicmarc. de laves i aus. og dermed skal du ikke sende dem så langt for at få lavet service på den skulle problemet opstå. sådan en 120 med lidt forskellige kæber ville være et godt valg. Ellers ved jeg at ap og jeg nemt kan anbefale Sorby Patriot / teknatool supernova II.

men det ser ud som et meget meget lækkert værksted :-)

jeg opretter og flytter lige noget af tråden senere i dag til værktøj og maskiner..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Carsten.

Er det med vilje du har valgt den mindste 'støvsuger' fra Jet? Hvis du vil lave udsugning fra de fleste/alle de støvende maskiner, så skal du trække nogle meter kanaler med tab af 'sug' til følge. Det er selvfølgelig underforstået at du lukker for de steder der ikke bruges. Når du nu alligevel bygger et helt hus til en sublim hobby, så ville jeg nok have anbragt spånsugeren i et rum for sig selv, de larmer temmelig meget.

Held og lykke med projektet. :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Hej Hatmand

Her er en tegning med en idé til indretningen, hvor jeg har skrevet de forskellige maskiner på.

Hilsen - Carsten

Tak for din udførlige beskrivelse, af dine værksteds overvejelser.

Nej jeg har dog endnu aldrig været i Thailand, men kender mange der har holdt ferie der, og en enkelt der har slået sig ned der fast.

Du er en MAND med stil, nu ved jeg ikke hvor mange m2 dit værsted er på, men med nedramning af pæle, for at det hele kan bære, ville under danske forhold koste kassen. Selv et beskedent byggeri med isolering og træbeklædning ville let gå over 10000 kr/ m2 når der skal så meget fundering til.

Du har fat i den rigtige ende, med din værksteds indretning tager du pusten fra de fleste, også undertegnede. Det bliver spændende at følge dit byggeri.

Med hensyn til værktøj er Sorbyes kvalitet, og der går du ikke galt i byen. Som patron vil jeg også anbefale en Vicmarc 120. Det er en dejlig patron at arbejde med, og har en god evne til at holde godt fast.

Pøj-pøj med byggeriet.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Rasmus

Ja jeg skal ud at købe alle maskinerne, og der er kun lige et par småting mere jeg skal være sikker på, så bliver de bestilt, for der er en leveringstid på over 6 uger, og det er bedre maskinerne venter på at jeg bliver færdig end omvendt.

Nogle ordentlige klinger til båndsaver, - dem som Jet sælger som tilbehør kan de bruges eller skal jeg ud og finde et helt andet fabrikat?

Jeg har kikket på forhandlere i Australien af Vicmarc, og der er en som også sælger Robert Sorby værktøj, så det passer jo fint, - to ting mindre at tænke på.

Hej Bjørn

Det med størrelsen af støvsugeren havde jeg egentlig ikke tænk på, men nu vil jeg da lige snakke med ham forhandleren om det, og så høre hvor meget en lidt større koster, for det er jo ikke sikkert at den er så meget dyrere, det vil være ærgerligt at købe en der er for lille, - så tak fordi du vækkede mig fra mine drømme!!!

Jeg har lavet plads til at bygge et lille run hvor støvsugeren kan stå, hvis den larmer alt for meget må den jo udenfor at stå.

Hej Hatmand

Ja der er ingen tvivl om at nedramning af pæle i Danmark vil koste kassen, jeg tør slet ikke tænke på hvad det ville have kostet med de 350 pæle der er banket ned til mit hus, indkørsel, mur, m.m. hvoraf de 95 af dem til selve huset er 24 meter lange, men der er mange der har fået sig en meget ubehagelig overraskelse efter nogle ganske få år, ved at sparre på det man ikke kan se.

Mit værksted bliver lige knap 20 m2 plus det udvendige, det er sjovt nok som det ofte passer med at prisen i Thai Bath vil være den samme som Danske kroner, altså 6,5 gange mere i Danmark. Jeg regner med at værkstedet kommer til at koste ca. 200.000 Bath, det svarer jo meget godt med 10.000 kroner pr. m2 – jeg havde bare aldrig bygget det i Danmark!! Men så er hele huset også lavet i hårdt træ, med 1½ x 6” gulvbrædder indvendig og udvendig, tegl på taget, og strøm til div. maskiner.

Jeg skal nok tage billeder når de begynder at bygge, - det hele foregår jo med håndkraft!!!

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Imponerende værkstedsbyggeri du der vil sætte i gang.
For din egen skyld, så lad være med at binde dig selv for meget med hensyn til placering af maskiner.
Det er selvfølgelig rart at de tungeste af maskinerne bliver placeret, men meget af det andet finder du
måske ud af er bedre på en anden placering.

Med hensyn til Vicmar har jeg selv en 120'er. Den kan jeg varmt anbefale... den holder godt fast i træet... ja den er nærmest brutal, men så undgår man at skåle og klodser flyver rundt om ørene. Skulle jeg købe en patron i dag,
blev det Vicmarc 150 med et par ekstra sæt kæber... Prøv at kigge på deres hjemmeside... der kan du se alt deres tilbehør.

Og så en ting mere. Jeg kan anbefale at du får fat i et par Thompson "Bowl Gouges". Jeg har selv et 3/4" og et 1/2" hvor jeg selv har drejet skafter til. Jeg bruger dem til næsten alt hvad jeg drejer, og de holder et rigtigt fint skær.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Kaj

Jeg er helt enig i at de mindre maskiner først finder deres naturlige plads, efter man er begyndt at bruge sit værksted. Jeg lavede også mest indretningen for at være sikker på at jeg kunne have det hele inde i rummet, - så også lidt for elinstallationen.

Hvor kan jeg finde de der Thompson ”bowl Gouges”? Jeg har søgt på dem, men kan ikke rigtigt finde noget.

Hilsen - Carsten

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
De findes her ... http://www.thompsonlathetools.com/

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hvad skal jeg sige ... en mand med en mission!! du skal tænke på at det uhyre af en drejebænk du bestiller skal have noget plads rundt om sig så du kan komme til ! den model jet (den største der fåes) kan tage emner på begge sider af hovedet og der skal du have plads til. desuden skal der være rimeligt god plads bag den ind mod vægen så du har plads til de længere jern og større armbevægelser...

Jeg glæder mig meget til at se byggeriet og de første resultater af drejeriet...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ang. valg af patron er jeg enig med Kaj om at du bør overveje 150. Noget tyder på, at du ikke har tænkt dig at spare nogen steder, VM 150 er bare lige den tand federe og større end nogen af de andre. Og så har den et par ekstra features. Jeg overvejede VM 150, men min bænk var for lille og derfor har jeg en 120, og den spænder fantastisk. Jeg kan anbefale Stubais jern. De er fra østrig, og de er altså efter min mening også bare mega gode.. Jeg ved ikke helt, men jeg tror faktisk jeg ville placere drejebænken ude midt på gulvet. Det ville jeg med den ene grund, at så kan du gå rundt om den og arbejde som du har lyst til.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

spånbunke
Brugeravatar

Rasmus skrev:
hvad skal jeg sige ... en mand med en mission!! du skal tænke på at det uhyre af en drejebænk du bestiller skal have noget plads rundt om sig så du kan komme til ! den model jet (den største der fåes) kan tage emner på begge sider af hovedet og der skal du have plads til. desuden skal der være rimeligt god plads bag den ind mod vægen så du har plads til de længere jern og større armbevægelser...

Jeg glæder mig meget til at se byggeriet og de første resultater af drejeriet...

Jeg er også meget spændt på, hvordan det bliver når det er færdigt.
Jeg synes det er så spændende, at jeg har kikket lidt på det her i eftermiddag, og der er nogle ting, som du skal overveje inden du går i gang.

Tænk nu hvis det var mig selv der skulle indrette et så lækkert værksted. :mrgreen:

Først må det da være utrolig blødt, når der skal rammes så mange pæle i jorden. Jeg kunne da være bange for, når jeg bruger nr. 43 i træsko, at synke i til knæene bare ved at færdes i haven!!!

Hvis det er tilfældet, så vil du også få problemer, med at tøjre den store drejebænk, men jeg går ud fra, at det bliver et støbt gulv i beton, med gulvbrædder ovenpå. Du skulle jo nødig til at ramme fire pæle ned, bare for at styre bænken.

Jeg ville ikke have metaldrejebænken, i et rum hvor der er så stor risiko for, at det er konstant støvet. Det samme gælder bore og fræsestanden, hvis den er til metal. Hvis du arbejder tit med metal, og har brug for at slibe med vinkelsliber, eller meget med bænksliber, og risikoen for at der kommer gnister, og slibestøv rundt omkring, ville jeg nok dele værkstedet med en væg. Det mindste ville være at dække dem ned.

Den store trædrejebænk kræver, der er plads hele vejen rundt, så den skal væk fra vægen. Spånsugningsanlæget vil jeg også foretrække udenfor, med udblæsning i det fri, du har jo nok ikke problemer med tab af varme. Lav en central rørfordeling, til dine maskiner, så du bare skal lukke af for luften, når du ikke bruger dem. Jeg ville også vælge den, der var et nr større.

Din pudsemaskine, hvis jeg har set rigtig, er den model med en lodret pudsecylender.
Der ville jeg vælge den model der hedder 31 A, som er en skivepudser og båndpudser. Skiven er på 30 cm og båndet er 15 cm bredt. Den er meget mere universel, den kan du enda slibe dine jern på. Den er efter min mening umulig at undvære. Jeg har begge dele, men bare hver for sig.

Hæ-hæ jeg kan allerede mærke at huset vist bliver for lille. :lol:

Efter dine mål på tegningen er bygningen knap 3x7 m. og det svarer jo meget godt på en god gammel dansk regel at husets bredde er 3/7 af længden.
________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Tusind tak for jeres råd, der er utrolig værdifulde for mig.

Hatmand du skal nu ikke være nervøs for at synke i, - hvis du skulle komme forbi en dag!! Problemet er bunden som er blød meget langt ned, faktisk skal jeg 22- 23 meter ned for at få rigtig fast bund, hvor der er et sand lag, men det her lille værksted skal jo bygges helt i træ, der ikke slår revner som beton, så de kloge hoveder siger at de seks meter skulle være nok.

Jeg har på grund af jeres gode råd, været nød til at udvide med en halv meter, og det syntes jeg bare har givet en hel anden indretning, som jeg føler er meget bedre, for nu er der plads til at den store dreje bænk kan komme ud i rummet at stå, og samtidigt har jeg kunne vende mit bord om. Så du havde ret i at huset allerede var for lille, men heldigvis er det jo til at ændre i endnu.

Nej jeg skal ikke dreje i jern, for at jeg vil købe en metal bænk er udelukkende til pibe spidser og mellem ringe til dem, for min store drøm er at lave piber.

Den der pudsemaskine har jeg også været en del i tvivl om, men syntes at den nok kunne være fin til at pudse/ slibe piber på, men når du nu skriver det, kommer jeg da i tvivl igen, for det var lige netop den der 31 A jeg ellers havde tænkt på, men ved ikke hvordan den vil være at slibe piber på, men det ved jeg jo heller ikke med den lodrette pudsecylinder.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Carsten.
Dit nye værksted ser ud som det vi andre går herhjemme og drømmer om.
Pas nu på at vi ikke kommer alle sammen og siger tillykke på den store indvielsesdag. :D
Kunne du ikke tage lidt billeder hen ad vejen som projektet skrider frem, så vi kan følge lidt med på sidelinien.
Hvis jeg skal komme med lidt til indretningen, ville jeg nok ændre lidt på indgangsdøren: enten lade den lukke den anden vej op mod bordet så man ikke får den i nakken når man står ved sliberen, eller af sikkerhedsmæssige årsager lade den lukke op udad.

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Hej

Tusind tak for jeres råd, der er utrolig værdifulde for mig.

Hatmand du skal nu ikke være nervøs for at synke i, - hvis du skulle komme forbi en dag!!

Det ville jeg ellers gerne en dag. :) Jeg har lige hørt i radioen i dag at der er ca 100.000 danskere der besøger landet hvert år. Selv om i har en del uroligheder i landet for tiden.
Carsten skrev:

Problemet er bunden som er blød meget langt ned, faktisk skal jeg 22- 23 meter ned for at få rigtig fast bund, hvor der er et sand lag, men det her lille værksted skal jo bygges helt i træ, der ikke slår revner som beton, så de kloge hoveder siger at de seks meter skulle være nok.

Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvordan du egentlig havde tænkt dig, at fastgøre den store drejebænk. Plankegulvet holder den ikke uden at der er forholdsvis store bjælker under hver bensæt. Med en egenvægt på 410 kg trykker den ansegeligt, og med en ordentlig klods opspændt, på måske op til 50 kg, der skal køre vibrationsfrit, kræver det virkelig noget af underlaget.
Carsten skrev:
Jeg har på grund af jeres gode råd, været nød til at udvide med en halv meter, og det syntes jeg bare har givet en hel anden indretning, som jeg føler er meget bedre, for nu er der plads til at den store dreje bænk kan komme ud i rummet at stå, og samtidigt har jeg kunne vende mit bord om. Så du havde ret i at huset allerede var for lille, men heldigvis er det jo til at ændre i endnu.

Det er godt, at der er plads hele vejen rundt om den store bænk, du kunne måske have glæde af, at ophænge en form for gardin omkring bænken, for ikke at spånerne springer rundt i hele lokalet. Når det går voldsomt for sig, springer de rundt over det hele. Det er også en fordel, at slibegrejet står tæt ved bænken. Den lille drejebænk ville jeg nok ikke have en fast opstilling på, men tage den frem på arbejdsbordet, når den skal bruges.
Carsten skrev:
Nej jeg skal ikke dreje i jern, for at jeg vil købe en metal bænk er udelukkende til pibe spidser og mellem ringe til dem, for min store drøm er at lave piber.

Hvis jeg var dig ville jeg spare den drejebænk. Jeg er overbevist om at du ville være i stand til at dreje de pibespidser du skal bruge i hånden, hvis det i det hele taget kan betale sig. De kan ikke koste mange basseøre og mellemringene gælder det samme. Se her:http://shop.hermanns.dk/group.asp?group=21 Du skal lave en del piber med de priser på færdige spidser.
Nu kan du vel høre jeg en BONDE, den kan spares.
Carsten skrev:
Den der pudsemaskine har jeg også været en del i tvivl om, men syntes at den nok kunne være fin til at pudse/ slibe piber på, men når du nu skriver det, kommer jeg da i tvivl igen, for det var lige netop den der 31 A jeg ellers havde tænkt på, men ved ikke hvordan den vil være at slibe piber på, men det ved jeg jo heller ikke med den lodrette pudsecylinder.

Du kan sagtens selv lave runde stave til at pudse med, uden den specielle maskine. Når jeg bygger knive, har jeg tre aksler på ca 70 cm. på henholdsvis 8 mm. 14 mm. 21 mm. som jeg spæder op i drejebænken. De er beviklet med smærgellærred, og de er kanon at pudse deverse krumninger på. Du kan jo bare lave de rundstokke, i hvilken diameter du vil bruge. Jeg har så brugt akselstål, fordi de er lange og tynde, og undgå de slår. Du kan også lave dem kortere, og opspænde dem i dit bore og fræseværktøj. Jeg bruger nogen, der er mindre end 10 mm. i min lille søjleboremaskine. Så du har allerede to muligheder, for at pudse på runde aksler. Jeg har en lille patron på 80mm. lige som dem der sidder på metaldrejebænke, som jeg opspænder den slags specielle slibegrej med. Den er billig og koster ca 500 kr.
Men den der 31 A kan du ikke undvære efter min mening, al slibning af mine knive foregår på skive og båndpudser. Den er et must.
Jeg har undervist i vores lokale husflidsskole i over 20 år og det er afprøvet til bevistløshed.

Det var så mit lille indput for i dag, det blev da vist også noget sent. :o

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bent

Det er helt sikkert at alle der har lyst er meget velkommen, og ikke kun når det skal indvies, hvor der vil komme 9 munke, og sikkert en hel masse mennesker - det er dog ikke kun for at indvi mit lille værksted, men også vores hus, for det har vi endnu ikke fået indviet, og det er en meget vigtig tradition de har i Thailand, - man må jo følge landets skikke.

Billeder skal der nok komme, - alle dem systemet tillader!!

Det med den dør, har jeg også tænkt lidt over om den skulle åbne til den ene eller anden side, og eventuelt udad, men det har jeg en anden dør der gør, og det ser ikke så pænt ud med karmen, som så kommer til at sidde på indvendig side.

Hej Hatmand

Det med urolighederne skal nu ikke holde dig tilbage for et lille besøg. Det er som med så meget andet rundt om i verden, - blæst alt for meget op af pressen, 99% af landet er som altid fredeligt, roligt og pragtfuldt af færdes i.

Jeg vil lægge ekstra bjælker under gulvbrædderne der hvor den store bænk skal stå, så er gulvbrædderne også 3,5 cm tykke, og af hårdttræ der næsten er lige så tungt som beton. Så jeg håber bænken vil stå stille, men ved det jo ikke med sikkerhed.

Ja jeg ved godt der er lidt vildt med den metal bænk kun til at lave spidserne på, men engang imellem må der jo være lidt af den slags, og så kan jeg godt lide at kunne lave det hele selv.

Det er utrolig som man kan overse så enkel en løsning, jeg havde overhovedet ikke tænkt på den mulighed, og er helt sikker på at jeg vil blive meget glad for den 31 A skive båndpudser, så den skal det bare være, men hvordan får du smergellærred til at sidde fast på akslerne?

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:

Det er helt sikkert at alle der har lyst er meget velkommen, og ikke kun når det skal indvies, hvor der vil komme 9 munke, og sikkert en hel masse mennesker - det er dog ikke kun for at indvi mit lille værksted, men også vores hus, for det har vi endnu ikke fået indviet, og det er en meget vigtig tradition de har i Thailand, - man må jo følge landets skikke.

Det bliver man jo helt varm om hjertet ved at høre. Bare nogen af dem med tørklæde ville gøre det samme her til lands. ;)

Carsten skrev:
Ja jeg ved godt der er lidt vildt med den metal bænk kun til at lave spidserne på, men engang imellem må der jo være lidt af den slags, og så kan jeg godt lide at kunne lave det hele selv.

Det er utrolig som man kan overse så enkel en løsning, jeg havde overhovedet ikke tænkt på den mulighed, og er helt sikker på at jeg vil blive meget glad for den 31 A skive båndpudser, så den skal det bare være, men hvordan får du smergellærred til at sidde fast på akslerne?

Du vikler det på i omdrejningsretningen og hæftet i enderne med maler tape, isolerbånd eller anden form for tape. Jeg bruger korn 80 og 150.
Jeg vil lige tage nogle billeder i dag og lægge ind.
_________
Hatmand

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Håber det skrider fremad med byggeplanerne.

Jeg vil give Hatmand en smule ret. Når du investerer i så stor en drejebænk, er det vel ikke meningen du bare vil dreje penne og små skafter på den? Jeg ved der i Thailand er eksotisk og tungt træ, som du måske får lyst til at dreje en elefant eller en skål af :D :D :D :D Sådan en skæv klump træ på bare 10 kilo, kan godt få din tunge bænk til at ryste og vibrere en del.
Du skal måske finde en måde at få din drejebænk til at hvile på fundamenteringen, så du ikke får rystelserne forplantet ned i det gulv der er af træ.
Jeg kan lige forestille mig at du bliver en smule modig en dag... knald på og masser af omdrejninger... drejebænken hopper den ene vej og får gulvet til at ryste og du står midt på gulvet og hopper rundt om dig selv :o :o :o :o Det bliver altså ren tegnefilm... eller også skal du få en til at filme det, så vi andre kan få et kig. Men bed kameramanden om at stå udenfor, så ikke filmen bliver rystet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det var ikke for at tage modet fra dig... det er et imponerende byggeri og imponerende maskinere.
"Just remember - you are not at Pianist just becauase you have a Steinway Grand Piano."
Jeg glæder mig til at se noget mere af byggeriet, men ikke mindst til at se noget af det du kommer til at dreje.
Desværre bliver det nok lidt svært for nogen af os her på forum, lige at smutte ned om hjørnet og give et godt råd.

moderator
Brugeravatar

Og til alle andre der følger med i Carstens værkstedsbyggeri...

Her kan I alle sammen se hvilke forfærdelige vejrforhold og temperaturer han skal døje med... http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=28 den stakkel :D :D :D

Og vi andre er allerede begyndt at fyre op i Stokerfyret... det bliver vist en lang vinter :twisted: :twisted: :twisted:

spånbunke
Brugeravatar

Hej Kaj

Jo det skrider godt fremad, men med en lidt anderledes hastighed end jeg kunne ønske mig, det er bare den hastighed ting laves med her i Thailand, og jeg ved det nok skal blive færdig på et tidspunkt, selvom det er svært at vente. Nu er indretningen også ved at være på plads, efter jeg har skiftet pudsemaskine, så jeg tror alt er klat til at bygge, skal kun lige have de sidste tegninger fra ingeniøren, og hans beregninger på hvor mange beton pæle der skal bankes ned.

Det har godt nok givet mig en del hovedbrud med den store bænk, og være sikker på at få den til at stå fast, så nu har jeg lagt ekstra bjælker der hvor den kommer til at stå, og der vil kun være 18 cm imellem hver, men det må da også være muligt at bolte den fadt i gulvet og bjælkerne under, så skal den jo nærmet sætte helt huset i svingninger, for ikke at stå stille, - og det skal den bare, for jeg vil helt sikkert komme til at dreje nogle stor ting på den, der er så meget spændende og flot træ herude. Jeg har lavet nogle møbler af det, og det er helt fantastisk at arbejde i, man skal bare lige først finde ud af hvor hårdt det egentlig er, når man skal skrue en skrue i er det nødvendig først at bore for med et bor der kun må være en halv millimeter mindre end skruen, for ellers er den simpelthen ikke til at skru i, men så for man også drejet et fint gevind i træet. og når jeg har fræset nogle pynte spor i træet kan man lave nogle flotte skarpe kanter, det flækker slet ikke som det træ jeg ellers har prøvet at arbejde med. Så det bliver spændende at komme til at dreje i den slags træ.

Jeg skal inden ret længe en tur lidt nord for Bangkok for at finde træ, der er et område hvor der sælges gammelt træ , store gamle stammer og rødder, - ved selvfølgelig ikke om det er noget der kan bruges, men alt skal prøves.

Du har helt ret når du skriver at maskiner eller udstyr ikke gør en mere eller mindre dygtig, det er kun tid og øvelse der gør det, men jeg har altid prøvet på at finde og købe det bedst mulige, til alt hvad jeg har foretaget mig, - man skal jo ikke give sig selv den mulighed for undskyldning, jeg kan bedst lide det kun er mig selv der kan være noget galt med hvis det ikke virke, og ikke udstyret!!! – det bare skal virke.

Det med tegnefilmen håber jeg ikke bliver aktuelt, men kan sagtens forestille mig hvor sjovt det kunne se ud, og ville godt give jer det lille grin for alt det i har hjulpet mig med.

- og varmen, den er nok et større problem end det er til at forestille sig hjemme i det nu snart kolde Danmark, tror faktisk det bliver nødvendig med aircondition i værkstedet!! Lige nu regner det godt nok en del og temperaturen er til at holde ud, 26-28º, men så er fugtigheden til gengæld meget høj, og det en næsten lige så slemt.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Hej. Carsten
Jeg har kigget lidt på din tegning, af under stødtningen af drejebænken.
Efter min vudering, vil du ved at plasere de bærende bjælker på langs, få en dårligere stabilisering af bænken, end hvis du havde plaseret den på tværs af huset.
Normal byggeskik i DK siger, at alle strøer og understøtning går på tværs af huset, og gulvbrædder går på langs.

Når ingeniøren er færdig med beregningen af antal pæle, går jeg ud fra at du lægger en ramme ovenpå dem. Derpå rejses vægge, og gulvstrøer lægges på tværs heraf. Nu ved jeg ikke hvor store dimension den ramme er af, men herhjemme er det som regel 4x4 tomme i gran.
Men lægger du ekstra strøer i længde retningen, får du en forkert belastning, af den enkelte bjælke, da jeg går ud fra at gulvbrædderne har samme retning. Jeg vil tro at en bjælke i hårdtræ i 8x8 på tværs under hver bensæt ville kunne tøjre den. Hvori at du bolter bænken direkte igennem gulvbrædderne.
Husk på at en vægt på bare 10 kg der er i uballance i 115 cm højde giver en noget stor belastning på bensættet i rotationsretningen, og værre når det hele er ovenpå et trægulv der evt giver efter. Vægten af selve bænken er heller ikke uvæsentlig.
Det er virkelige voldsomme kræfter der kan udløses ved evt at starte op med for høj hastighed.

Det er noget andet, når vi herhjemme altid bruger beton, men under dine forhold skal der både bruges livrem og seler.

Jeg er noget imponeret, af den iver og sjæl du lægger i opgaven, selv om, som jeg forstår det, du ikke har drejet alverden.
Men som du skriver, at der er ikke noget ved det, hvis ikke grejet virker. Det skal virke.

Jeg er helt enig med dig, sådan skal det være.
Resten kommer af sig selv med tiden.
_________
Hatmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Carsten
Ja, jeg er skam også imponeret over din indsats, og håber du bliver glad for det altsammen. Jeg vil ikke give gode råd, du får så mange i forvejen, så jeg kan vist ikke bidrage med noget positivt i den retning.
Jeg vil derimod gerne høre lidt om det træ, du kommer til at arbejde med. Jeg har været i Thailand et par gange, og har set, at der er mange muligheder.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Nu begynder der vist snart at ske noget. Jeg havde møde med ingeniøren i går aftes, og fik snakket rigtig meget om understøtning af gulvet. Han mente dog at gulvet som det var sagtens vil kunne holde den maskine på plads, og meget mere til, med 6 x 1½” gulvbrædder ville jeg ikke få nogen problemer med vibrationer, Det ville jeg bare ikke sådan lige acceptere, for jeg vil have mere understøtning under den store bænken. Det resulterede så i at der kommer to styk 2 x 8” på hver side, og så ellers 9 styk 2 x 6” strøer under gulvet, hvor maskinen kommer til at stå, med kun 18 cm. imellem, - han syntes godt nok ikke jeg var rigtig klog, - med at lægge alt det unødige træ under gulvet, men det gør mig nu mere rolig, hans regning bliver så nok 10% højere, når jeg sådan bare vil bruge penge til ingen verdens nytte!!! – men det går nok også.

Vi snakkede også lidt om længde retningen på gulvbrædderne, og byggeskikken er den samme herude som i Danmark, - gulvbrædder lægges normalt i længde retningen af huset, men som han sagde er det kun skik, og ikke et stabilitets spørgsmål, for med alle de 2 x 6” strøer i længde retningen ville det realt give en stører stabilt, og 1½ x 6” gulvbrædder i 6,50 meters længde kunne han ikke anbefale, for det første vil de være en del dyrere pr. meter end 3,5 meter, og med en stor risiko for at de ikke vil være lige, syntes han gulvbrædderne skulle ligge på den korte led.

Jeg vil nu alligevel tage ud og kikker på gulv og væg brædder i dag, for at se hvad jeg kan finde, men han har sikkert ret i det med de 6,50 meter gulvbrædder.

Hej Kaj S.

Ja - jeg er så overvældet og taknemmelig over alt den hjælp jeg har fået med alle de gode råd, men altid dejlig at hører fra en der har været herude, og som har lagt mærke til det træ der bruges her. Jeg skal prøve at finde noget forskelligt, og skrive lidt om det når jeg kommer i gang, det bliver så spændende.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

en ting... når du laver plads til udsugningen et eller andet sted. så smid din kompressor samme sted hen :-) den har de jo også med at larme sådan en :-)

spånbunke
Brugeravatar

Hej Rasmus

- ja selvfølgelig skal den også udenfor at stå, det havde jeg ikke engang tænkt på, der er godt nok også en del at tænke på lige nu. Så tak skal du have.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

I går gik håndværkerne så i gang med at bygge, og de første materialer kom.

Jeg ændrede i sidste øjeblik gulvkonstruktionen så den nu bliver lavet i beton, for følte mig ikke tryk ved den træ konstruktion, efter det i har skrevet om at fastgøre den store drejebænk.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej carsten.
Du milde moses - det er en fin baghave du har der, og ja - det ser lidt fugtigt ud. Det er nok en god ide at støbe det gulv. Du kan jo altid lægge at trægulv ovenpå, så det bliver lidt mere behageligt at gå og stå på. Send flere billeder, vi er ved sprænges.

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Hvordan går det fremad med byggeriet?

Jeg vil da gerne se nogle billeder undervejs... specielt hvordan du får pælene i jorden og
lagt betongulv. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om betongulvet kommer til at hvile ovenpå
pælene, og om de pæle er træ eller beton?

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bent

Tak for komplimentet af min have, men det er godt nok forhaven, - sender dig en af dagene et billede af baghaven, det hører jo nok ikke rigtig hjemme her.

Hej Kaj

Det går forrygende med byggeriet.

Pælene er alle trykket i jorden, 38 blev det til i dag. De er 50 cm. under overfladen og der er så gravet huller hvor pælene bliver støbt sammen 2 og 2. Oven på de beton klodser støbes der en ramme og to tværlæggere til at lægge beton plader på, som der støbes gulv ovenpå, hvor jeg kan lægge parket. Så hele gulvkonstruktionen bliver nu lavet i beton, det første træ der kommer er hjørne stolperne, og det føler jeg mig meget mere tryk ved, end den træ konstruktion jeg egentlig havde planlagt, takket være jer herinde.

I morgen skal der så bindes jern i bunke vis, - det blive lidt kedeligt, men så sker der jo noget spændende igen på torsdag, hvor de begynder at støbe, hvis de ellers følger planen.

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Det ser spændende ud. Som jeg ser det får du en dejlig udsigt fra dit værksted, over en have med både vand og det hele.
Thaierne er vant til at bygge i/over vand så jeg er sikker på at hele konstruktionen nok skal holde.
Det bliver spændende at få nogle maskiner op at køre og komme i gang med at dreje.
Hvornår regner du så med at de hele skal indvies?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]