Carsten skrev:
Hej
Tusind tak for jeres råd, der er utrolig værdifulde for mig.
Hatmand du skal nu ikke være nervøs for at synke i, - hvis du skulle komme forbi en dag!!
Det ville jeg ellers gerne en dag.

Jeg har lige hørt i radioen i dag at der er ca 100.000 danskere der besøger landet hvert år. Selv om i har en del uroligheder i landet for tiden.
Carsten skrev:
Problemet er bunden som er blød meget langt ned, faktisk skal jeg 22- 23 meter ned for at få rigtig fast bund, hvor der er et sand lag, men det her lille værksted skal jo bygges helt i træ, der ikke slår revner som beton, så de kloge hoveder siger at de seks meter skulle være nok.
Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvordan du egentlig havde tænkt dig, at fastgøre den store drejebænk. Plankegulvet holder den ikke uden at der er forholdsvis store bjælker under hver bensæt. Med en egenvægt på 410 kg trykker den ansegeligt, og med en ordentlig klods opspændt, på måske op til 50 kg, der skal køre vibrationsfrit, kræver det virkelig noget af underlaget.
Carsten skrev:
Jeg har på grund af jeres gode råd, været nød til at udvide med en halv meter, og det syntes jeg bare har givet en hel anden indretning, som jeg føler er meget bedre, for nu er der plads til at den store dreje bænk kan komme ud i rummet at stå, og samtidigt har jeg kunne vende mit bord om. Så du havde ret i at huset allerede var for lille, men heldigvis er det jo til at ændre i endnu.
Det er godt, at der er plads hele vejen rundt om den store bænk, du kunne måske have glæde af, at ophænge en form for gardin omkring bænken, for ikke at spånerne springer rundt i hele lokalet. Når det går voldsomt for sig, springer de rundt over det hele. Det er også en fordel, at slibegrejet står tæt ved bænken. Den lille drejebænk ville jeg nok ikke have en fast opstilling på, men tage den frem på arbejdsbordet, når den skal bruges.
Carsten skrev:
Nej jeg skal ikke dreje i jern, for at jeg vil købe en metal bænk er udelukkende til pibe spidser og mellem ringe til dem, for min store drøm er at lave piber.
Hvis jeg var dig ville jeg spare den drejebænk. Jeg er overbevist om at du ville være i stand til at dreje de pibespidser du skal bruge i hånden, hvis det i det hele taget kan betale sig. De kan ikke koste mange basseøre og mellemringene gælder det samme. Se her:
http://shop.hermanns.dk/group.asp?group=21 Du skal lave en del piber med de priser på færdige spidser.
Nu kan du vel høre jeg en BONDE, den kan spares.
Carsten skrev:
Den der pudsemaskine har jeg også været en del i tvivl om, men syntes at den nok kunne være fin til at pudse/ slibe piber på, men når du nu skriver det, kommer jeg da i tvivl igen, for det var lige netop den der 31 A jeg ellers havde tænkt på, men ved ikke hvordan den vil være at slibe piber på, men det ved jeg jo heller ikke med den lodrette pudsecylinder.
Du kan sagtens selv lave runde stave til at pudse med, uden den specielle maskine. Når jeg bygger knive, har jeg tre aksler på ca 70 cm. på henholdsvis 8 mm. 14 mm. 21 mm. som jeg spæder op i drejebænken. De er beviklet med smærgellærred, og de er kanon at pudse deverse krumninger på. Du kan jo bare lave de rundstokke, i hvilken diameter du vil bruge. Jeg har så brugt akselstål, fordi de er lange og tynde, og undgå de slår. Du kan også lave dem kortere, og opspænde dem i dit bore og fræseværktøj. Jeg bruger nogen, der er mindre end 10 mm. i min lille søjleboremaskine. Så du har allerede to muligheder, for at pudse på runde aksler. Jeg har en lille patron på 80mm. lige som dem der sidder på metaldrejebænke, som jeg opspænder den slags specielle slibegrej med. Den er billig og koster ca 500 kr.
Men den der 31 A kan du ikke undvære efter min mening, al slibning af mine knive foregår på skive og båndpudser. Den er et must.
Jeg har undervist i vores lokale husflidsskole i over 20 år og det er afprøvet til bevistløshed.
Det var så mit lille indput for i dag, det blev da vist også noget sent.