BowAndFiddle skrev:
Det kunne være interessant at se skønheden
Her er den.
Vedhæftet fil:
Baandsav.JPG
Det tog lidt tid, da jeg først skulle hugge den gamle fræser op, derefter have smidt nogle sække selvnivellerende beton ud på gulvet, og endelig have sat strøm til den. Den står lidt skråt - det er fordi den er sat på plads med en gaffeltruck, som ikke kan komme længere rundt. Den skrå placering gør det muligt at save op til 1.5 m lange stykker, hvilket jeg er sikker på er rigeligt til mit brug.
Det gik lidt galt for mig, da jeg åbnede afbryderen for at se, hvilke ledninger, der var forbundet hvor hen. Der gik 1 kabel ind og 2 ned til motoren. Indmaden skilte sig ganske enkelt ad, da jeg tog låget af, og så stod jeg der med små stykker plastic og spinkle fjedre spredt ud over det hele.
Fra en anden gammel maskine havde jeg en trekant/stjerne afbryder med bremsefunktion, oven i købet med et armeret kabel ned til motoren. Den kom på i stedet. Det eneste problem var, at der løb 6 hvide ledere i det armerede kabel (ingen farvekodning til hjælp), så jeg måtte lige have fat i et ohmmeter til at vise hvilken ledning, der var forbundet til hvilket bogstav. Heldigvis havde motor og afbryder samme navngivníng (ZXY og UVW begge steder).
Med det på plads startede jeg så saven - og sikke en fornøjelse. Jeg har en Einhell båndsav i kælderen, og det er en helt anden verden, at save med den nye. Klodserne på bordet savede jeg ud på få minutter af en ende vådt egetræ. Det gør ingen forskel om der saves på langs eller tværs af årerne, den tygger sig stille og roligt igennem det, den får serveret. En af stumperne er savet krumt - det gik også flydende.
Det rør landet kører på var monteret på en helt fjollet måde, som ikke tillod justering. I første omgang har jeg bare boret et 14 mm hul på fronten, og sat en 8 mm undersænket umbracobolt igennem. Hullerne i forkanten af bordet til de to bolte er boret op, og der er nu en møtrik på hver side. Det fungerer, men jeg tror nu nok at jeg en dag laver noget med en lige skinne, som landet så kan spændes fast på. Jeg har svært ved at se det geniale i at bruge et rør til den funktion.
En anden ting, jeg skal have prøvet, er at lave et land til at save runde klodser med. Ideen er at lave en 20 mm tyk støbeplade med et spor savet ud fra højre kant til klingen (så hele pladen kan skubbes til højre / venstre) og et andet, 55 mm bredt spor fræset halvt ned i pladen fra forkanten og ind til midt ud for klingens venstre side.
Men en 55 mm jernskive skruet fast på undersiden af en klods, skal denne så kunne glide frem til den er midt ud for klingen, hvorefter den drejes rundt, til alt det overflødige er savet af. Jernskiven bruges derefter til opspænding i patronen, og skålen drejes. På papiret lyder det da som en vældig god ide, men om det også er det i virkeligheden får tiden vise.
Da jeg hentede de file Stig havde til mig, fik jeg lejlighed til at se hans sav. Se det er et monster, som er nødt til at stå mellem spærrene i loftet for at kunne være i værkstedet. Min har ca 1.5 m op til spærrene, så den er en sød, lille, meget velproportioneret skønhed, som jeg håber at få stor glæde af. Hvis bare den lader være med at bide fingrene af mig, så kan det ikke blive meget bedre.
Endnu en gang tak til Birger for det gode tip.