www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 07:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
I forbindelse med at et nyt medlem efterspurgte kvalitets håndværktøj, så kom jeg lige til at tænke på, at hvis man lige mangler en høvl, lidt ud over det sædvanlige, - så prøv lige at se på dem her:

http://www.holteyplanes.com/

Vist ikke lige sådan en høvl, man tager med ud på byggepladsen!!

Ny bruger

Geografisk sted: Holstebro
Fy for den lede, sådan et par stykker ville godt nok pynte i min samling:-) Så skal jeg bare lige have sparet de der 25000DKK sammen, som den billigste høvl koster!!!

Mvh Michael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Wauv - lækkert !

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
De høvle ville aldrig komme i brug. De ville stå i bankbokse.!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
De er meget lækre.

Jeg læste dog et sted at Holteys høvljern ikke holder skæret længere end andre høvljern af god kvalitet. Jeg synes det er interessant at læse om alle de gode stykker værktøj man kan købe. Personlig har valgt at blive i hvad jeg opfatter som den danske tradition med høvle lavet af træ . . . med alle de fordele og ulemper det giver.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er efter min mening en god del bullshit involveret, når man laver en høvl af fiddleback ahorn.
Det gør dem flotte, men jo ikke til et bedre stykke værktøj end den høvl, som er lavet af et stykke kedeligt men superstabilt træ.

Jeg har lige haft hyret en skover fra et andet firma for en måneds tid. Da regningen kom, havde de sat 75 kr/tim af til sav.

Så jeg skrev et pænt brev til dem og spurgte om de fik deres kædesave lavet hos Cartier, med rigeligt brug af diamanter som dekoration.

Så kom prisen ned på et fornuftigt niveau.

Ny bruger

Så er jeg lige kommet hjem efter en måned i USA. Nogen Holtey-høvl blev det ikke til, men jeg kom forbi Lie-Nielsen Toolworks og så fabrikken hvor de laver alt deres værktøj. Det var en super oplevelse. Og så kunne man jo ikke stå for at tage lidt med hjem :lol:

Det er første gang Jeg har brugt så mange penge på et stykke håndværktøj, men de er hver en krone værd. Det er en ren fornøjelse at arbejde med uanset hvad for noget træ jeg får fingrene i:-) Og så pynter de unægteligt på det andet gamle skrammel jeg har stående:-)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Den lille Rabbit Block plane er meget rar at have - og jeg kan ikke se om den anden er en #3 eller#4? Har selvbåde #3 or rabbit plus en low angle block.

Gamle Stanley er heller ikke til at kimse af, men trænger tit til en ordentlig omgang or nogen finjustering.

Tillykke med købet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Det er en #4, og den er helt kanon. Den gamle #7 stanley kører også rigtig godt. Gav bunden den helt store tur for et halvt års tid siden, men når træet bliver lidt for "curley" begynder den at "chatter" og laver grimme mærker. Det har jeg ikke oplevet endnu med den nye:-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Der er ingen tvivl om at Lie-Nielsen laver nogle rigtig gode ting. Det er stadig værktøj og ikke kunst.

Men, jeg synes nu at du skal tale pænt om dine gamle træhøvle :) Det er sådan nogen som har været med til at grundlægge hele den danske snedkertradition, som er anerkendt vidt omkring. Amerikanerne har f.eks. lært om den af Tage Frid fra København.
Jeg kan da se at en af dine træhøvle har sål af pokkenholt . . . den er vel ikke sådan at kimse af :)

Til lykke med dine Lie-Nielsen, som for øvrigt har norske aner.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Super lækkerr høvle hvorfor findes den kvalitet ikke i dk? Tillykke. Jeg bruger selv stanley no. 3- 41/2-6 samt en lille blokhøvl og en no.92 alle er gamle renoverede høvle. Jeg har også en low angle quengsheng no. 62 det er ikke lie nielsen, men tæt på :D . De gode gamle træhøvle bliver ikke gemt og glemt!
Jeg savner dog en lie nielsen eller en veritas!
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
mi_ro_ca skrev:
Det er en #4, og den er helt kanon. Den gamle #7 stanley kører også rigtig godt. Gav bunden den helt store tur for et halvt års tid siden, men når træet bliver lidt for "curley" begynder den at "chatter" og laver grimme mærker. Det har jeg ikke oplevet endnu med den nye:-)

Nu er der jo stor forskel på hvad en #7 afretterhøvl og en #4 slethøvl er beregnet til, men prøv at sætte "the Cap iron" meget tæt på skæret - helt ned til 0.5 mm fra skæret. det brækker spånen tidligt, så spånerne ikke river overfladen op før jernet skærer dem af. Du kan også lukke revnen i sålen ved at flytte "frøen" (the frog, som holder jernet) længere frem, men ikke så meget at spånerne ikke kan komme igennem. Det reducerer vibrationerne i jernet noget.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]