www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 06:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Svendborg
Hej alle,

Har købt en Elektra Beckum HDM 800-1000 drejebænk. Den virker fint, men pinollejet hyler noget, så jeg formoder, at lejet er slidt og bør skiftes. Der sidder en låsering som holder "pinolhætten" fast i fht lejet, men selv om jeg fjerner låseringen kan jeg ikke lirke pinolhætten af. Det sidder alt sammen på en gevindstang M 20, 1.5. Hvis jeg får pinolhætten af, kan jeg så måle mig til dimensionerne af kuglelejet så jeg ken købe et nyt? Maskinen er fra 1985, så jeg tror ikke et kunne skaffe reservedele fra Metabo. Kunne en alternativ løsning være at anskaffe en M20 -M33 konverter, save pinol og leje af gevindstangen, og så montere en pinol med m33 gevind eller en spændepatron med M33 gevind som så holder en løs pinol?
På et tidspunkt skal jeg nok også skifte remmen. Kan I fortælle mig hvor man får fat i en sådan?

Beklager hvis jeg formulerer mig omstændeligt og med tvivlsom terminologi, men jeg her ikke håndværksmæssig uddannelse (eller forstand).

Venlig hilsen

Niels Erik Petersen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej, og velkommen her på forum. Skriv lige hvor i landet du opholder dig.

Gå ind på Metabo's hjemmeside, og send dem en e-mail med angivelse af maskindata : navn, type og nummer. De plejer at være rigtigt flinke til at skaffe stumper til de "gamle" Electra Becum" maskiner (om næsten er de samme idag - bare med et nyt navn)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
NepSvendborg skrev:
pinollejet hyler noget

Har du prøvet med olie?
Citat:
lirke pinolhætten af

Det skal den næppe heller kunne. Kan du ikke tage et billede af den, og sende ind.
Prøv at spænde pinolen (selve den spids, der kører rundt) fast i en skruestik, og se om ikke du kan slå kroppen af (hvis den har et lige stykke at spænde på).
Kroppen er formodentlig et rør med et kugleleje yderst, og et trykleje i bunden.
Citat:
Kunne en alternativ løsning være at anskaffe en M20 -M33 konverter

Nej.
Alternativer er at få lavet en klump med Morse Konus 2 og et M20 gevind. Der behøver ikke at være hul igennem gevindstangen, man kan lave et hul i siden, så man kan slå konussen ud med en kile - samme system som på en søjleboremaskine. Det er en primitiv løsning, men den vil virke.
Citat:
På et tidspunkt skal jeg nok også skifte remmen. Kan I fortælle mig hvor man får fat i en sådan?

Find et værksted, som reparerer landbrugsmaskiner, de har som regel en masse remme. Du skal måle remmens bredde i toppen (udvendig side) og dens længde i bunden (indvendig side). Med de to mål kan du evt. finde den på nettet.

spånbunke

hej
prøv Promat ved han har adaptor til din bænk han vil nok oså kunne hjælpe di med en rem
oså er du heller ikke så væk fra Gislev

Ny bruger

Tak for velkomsthilsenen og alle jeres gode kommentarer. Har angivet min bostad, vedhæftet et par billeder, kontaktet Metabo i Tyskland som har sendt mig en splittegning af HDM 800 som dog ikke hvad angår pinolen og gevindstangen den sidder på, er identisk med min. De har anbefalet mig at kontakte Metabo Danmark. Jeg har prøvet at smørre lejet under pinolen, men der en helt sikkert fejl i lejekuglerne - det klikker som om ikke alle kugler er helt runde. Tak også for iden med landbrugsredskabsreparatør mht. remmen. En klump med M20-MK2, er det mon noget man får en værktøjsmager til at fremstille? Og Promat i Gislev - den kendte jeg ikke, hører lige om de kan hjælpe.

Tak til jer alle!

Nieis Erik Petersen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
På foto E.jgp viser du jo at pinolen er presset på en gevindstang, og at det så bør være muligt at bruge den viste møtrik som "aftrækker" (når sikringsringen er taget ud).

den slags pinoler kan man vist nok købe "færdige", lige til at presse på gevindstangen, når man har fjernet den gamle.

Læg hele pinolen i et WD40 bad (eller anden god rustopløsend olie) i et døgns tid, og prøv så at presse selve pinolen af lejerne.

held og lykke med jobbet. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg ville prøve dette:
1. Fjern låseringen
2. Find et stykke jern med et 20 mm hul og stort nok til at hvile på bagkanten af hovedet. (Maskinhandleren har sikkert kraftige skiver med 20 mm hul.)
3. Stram møtrikken, så skiven presser mod bagkanten.
Dette burde trække akslen ud af lejet eller aksel med leje ud af hovedet.
Herefter skal du nok have hjælp til at skifte lejet, og presse akslen ind igen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Velkommen til.
Har ikke noget at bidrage med i f.t. bænkproblemerne, men skriv
lidt ved lejlighed om, hvad du går og drejer.
Hyggeligt at se endnu én fra Fyn.

VH,
Lars, Odense

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hej, tag det nu heeeelt roooligt!!!

Og så kig ordentlig efter på billederne.

Når nu låseringen sidder på pinolhylsteret, så betyder det at kuglelejet sidder med en strammere pasning på akslen, end det gør i pinolhylsteret.

Så hvis du bruger møtrikken til at presse kuglelejet af akslen først med, risikerer du at stå med et pinolhylster, hvori der sidder et kugleleje du ikke kan komme til at afmontere!!! Selv om den har en løsere pasning!!!

Gør som BjørnA siger, brug møtrikken til først at afmontere pinolhylsteret, dernæst lægger du noget mindre imellem møtrikken og kuglelejet, og trækker også kuglelejet af ved hjælp af møtrikken.

Ny bruger

Tak til jer alle for svarene! Jeg har nu forsøgt mig med at presse pinolen af med møtrækken, men uden held. Kørte så ud til Michael Kristiansen, "Promat", og fik der hjælp til problemet. Michael prøvede som jeg at benytte møtrækken som presse på pinolen, men også uden held. Vi blev derfor enige om en løsning med en borepatron med medløbende pinol. Michael klarede dette samme dag og efter at have fjernet pinol + leje (irreversibelt), skar han gevind i spidsen af gevindstangen hvor lejet tidligere havde siddet, skruede spændepatronen på, drejede konusiteten på en medløende pinol med morsekonus af, så den sidder fint i borepatronen.
Med hensyn til at fortælle om mine drejeprojekter: der er ikke meget at fortælle endnu :-) Jeg har været i brændeskuret og fundet en håndfuld hasselpinde som jeg har drejet nogle garnvindepinde af til min hustru. Ydmygt, men sjovt! Så jeg har mange oplevelser og erfaringer til gode indenfor trædrejning :-) Overvejer at anskaffe en mindre spændepatron så jeg nemmere kan fastholde og dermed dreje nogle små skåle og ikke mindst kugler. Drejning af trækugler og ringe vil jeg gerne "mestre". Har set nogle super flotte spændepatroner hos "Promat", men det bliver nok en mere budgetvenlig version. Har set at flere her i forummet har sagt ok for BBB som vist kan fås for under en "tusse"...

Niels

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Det nåede I lige inden Michael gled på ferie :)

Må jeg helt for egen regning give et råd?
Hvis du overvejer anskaffelse af flere ting nu, så udsæt et enkelt
køb til senere og prioritér at få en virkelig førsteklasses spændepatron.
Den er den, der holder tingene fast og præcist og bare altid virker,
som man bliver virkelig glad for.
Hvis du har legekammerater, der drejer, så kan det være smart at gå
efter samme mærke, da man så kan låne bakker af hinanden, når det
handler om et mere specielt formål.
Jeg er selv medlem af en husflidsforening, hvor Vicmarc-patronen er
næsten enerådende, og så har vi megen fornøjelse af at låne af
hinanden. OneWay har også varme tilhængere her på forum som
virkelig gode.

Hvis du gider trille en tur forbi Odense en dag, kan du kigge nærmere på en
Vicmarc 100 eller 120 i brug.

VH,
Lars

Ny bruger

Tak Lars for råd og tilbudet om at se dine Vicmarc centrerpatroner i brug. Jeg har anskaffet et no name sæt fra Trædrejerbutikken - fik at vide derude, at dette skulle være i kvalitet som de originale Vimarc.
Nu afprøver jeg grejet på brændestakken og så opstår der sikkert 1000 spm. Så tak, det kan meget vel være, at jeg en dag spørger, om jeg se dig igang ved drejebænken. Det er ofte lettere at forstå når man ser det udført fremfor en lang forklaring.
Ja, det var flot at Michael kunne hjælpe mig akut sidste dag før ferien. Flink og kompetent fyr!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]