Den skive med syningerne er beregnet til POLERING. D.v.s at man ved at "lune" på voxen ved hjælp at friktionsvarmen fra den roterende - temmelig hårde skive, "udjævner" voxen til en homogen "film". (Dette er den korte forklaring, den lange omfatter en del mere)
Glinseskiven er lavet af løse stoflag. og er beregnet til at få glansen (og overfladens "renhed") frem. Glansen afhænger også af et stort antal faktorer, men i korte træk vil brug af en glinseskive (og evt. glinsemiddel) frembringe en høj glans på overfladen.
Glinseskiven er ikke beregnet til at "få voxen til at flyde" ved at varme voxen op.
Polerskiven vil normalt bruges ved ret høje hastigheder - hvorimod glinseskiven virker best ved relativt lave hastigheder.
Polerskive 200 mm : 1000 - 1500 o/min
Glinseskive 200 mm: 400-600 o/min
Vedr: Spidsløn skålen: Låg, Tja, det var såmænd også det første min hustru pegede på - så jeg må nok prøve at finde et stykke træ som passer.

Vedr. den øverste sorte ring: Formålet med at lave den lige der er såmænd for at markere overgangen fra en kurveform til den anden. jeg tror ikke det ville være så godt at sætte den "for lavt".