www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 00:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej!

Jeg har tænkt på at skaffe mig lidt grej, så jeg kan dreje lidt i værkstedet. Jeg har søgt lidt rundt på nettet og kigget her på forummet, og synes der er mange forskellige ting jeg skal have fat i.
Jeg vil gerne kunne dreje kuglepenne, salt/peberbøsser osv., men også små skåle med diameter på ca 25 cm.. Mindre er også fint, hvis det passer med prisen. Jeg har omkring 2000 kr, håber det er nok lidt at få et startsæt.
Har i nogle forslag? Evt en forhandler med et godt tilbud? Håber på hurtige svar :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hej Peter.
Velkommen til forum.
Prøv at udfylde din brugerprofil, så vi kan se hvor i landet, du kommer fra - det kunne jo være, at der var et medlem i nærheden, som bød indenfor til an snak.
Et budget på 2.000 kr rækker ikke så langt, men du kan jo kaste et blik på dba.dk eller degulesider.dk efter en brugt maskine.
http://www.dba.dk/traedrejebaenk-elektr ... -83848435/ er ikke et ringe køb i den prisklasse, hvis du ellers bor på den rigtige side af den interne toldmur i forhold til Vejen.
Generelt: Hvis du kan finde en bænk hvor vangerne er af støbejern er det en fordel. De helt billige bænke er ikke (Elecrea Becum heller ikke, men den har ret kraftige stænger).
Du får ikke en drømmebænk, men du kan komme i gang.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Peter og velkommen til en sjov hobby. Du kan købe en scheppach dmt 450 drejebænk af mig for 900 kr og en spændepatron fra eksempelvis trædrejerbutikken. For lidt ekstra kan jeg nok også finde et par drejejern. Så er du igang for under 2000 kr. Du kan få en søjleboremaskine med som bonus (jeg har ikke plads til mere værktøj). Jeg tror ikke at du kan komme igang billigere.
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Ja det lyder som lidt af et scoop! generelt er bænken næsten det billigste. Udstyr og jern, samt andre maskiner til at hjælpe med lave træ til bænken, se det koster ufatteligt mange penge

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Ny bruger

2000,- er måske også lidt lavt sat - jeg kan godt skrabe mere sammen ;)
Jeg ville bare understrege at jeg ville have noget af det billige grej, men stadig det bedste til prisen.

Når i skriver maskiner til at "lave" træ, hvad tænker i så? Jeg er i lære som tømrer (færdig til september), så lidt værktøj er der kommet i værkstedet (vendbar kap/geringsav - hvis det er det der tænkes på). Og jeg kan låne mig frem til andet, hvis det er nødvendigt.

Men hvad er det sådan lidt mere præcist jeg skal bruge for at komme igang?
Når jeg kigger på trædrejerbutikken, falder mine øjne over en som denne p=productsMore&iProduct=1416&sName=MC-1018-Manuel-4-remskiver . Er det en helt dårlig start og hvilke/hvor store emner kan den klare??

håbløs træ krammer

En båndsav er ikke noget dårligt tilvalg, selvom man også kan klare meget med en motorsav eller en stiksav. Jeg vil anbefale at købe brugt, da man kan få gamle kvalitetsmaskiner billigere end nye lavkvalitetsmaskiner. Hvor i landet hører du hjemme?
Mvh Morten

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg forstår ikke helt at du kigger på MC-1018, når du kan få Mortens Scheppac, til den halve pris.
Det er samme maskine, lavet på samme fabrik, bare en pænere farve.
Du kan se spec. på den her: http://www.power-tool.dk/29/3/SCHEPPACH ... ENKE/1/144

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej med jer
Jeg kan da godt forstå at mc 1018 er i kikkerten, for den jeg havde engang havde støbejerns understel, og det er da langt at foretrække frem for en pæn farve og nogle tynde pladeben.
men held og lykke med dit kommende drejeri.

håbløs træ krammer

Rene, scheppachen har ikke pladeben, det er rent støbejern. Man kan selvfølgelig stille den på et bord med pladeben :D jeg foretrækker dog en kraftigere bordkonstruktion ;) . Prisen er sat for at hjælpe en ny drejer igang. Hvis jeg en dag vil sælge via dba, så bliver den dyrere! Jeg vil dog altid foreslå det største og dyreste man har råd til.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej igen
Den henvisning Gulbæk skriver er der pladeben det er den jeg henviser til, ellers var jeg udemærket tilfreds med den mc. jeg havde.
Men p.g.a. mine drejeopgaver, blev den udskiftet med en Nova som der kunne fås en del ekstra udstyr til, som bedre passede med mit humør.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Rene, kør lidt ned på siden, som linket henviser til. Der finder du DMT-450, som er den Morten tilbyder. Den kommer fra samme støbeform som MC1018. Om der fås støbejerns understel til den, ved jeg ikke, men det er ikke med i prisen, som jeg hetyder til.
Kommentaren med farven, skulle nok have haft en smiley!

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Finn
Ja du har ret med farven jeg kan godt lide de to farver som den har, jeg syntes man bliver lidt glad af dem :D :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]