Stig du har helt ret: Det er selvfølgelig ikke Rio palisander,men Wenge. Jeg har lavet en kniv mere og den skæftet i wenge. Bare mig der havde hovedet under armen da jeg skrev det og fik byttet rundt på det
Det er svært at diskutere smag,og personligt er jeg vild med de råsmede klinger. At kalde en råsmedet "dårligt håndværk" synes jeg på ingen passer. Hvis du smeder en klinge for derefter at slibe dig frem til hele formen kan du nemt skjule "dårligt håndværk" i form af smedningen. En klinge som den her hvor kun skæret er slebet viser netop det kræver gode skills ved armbolten for klingen skal bankes hele lige ud,for man kan jo ikke slibe sig ud af det bagefter i og med den skal stå rå.
Ang om den ligger godt i hånden synes jeg den er rigtig god at holde på.De kantede linier gør man ligesom får et bedre greb når kniven er glat/våd.
Nielsfrederiksen jeg kan kun sige jeg ikke er enig i den konklusion at man "aldrig" skal vælge at lave afslutningen på skæftet vinkelret. Jeg synes det passer godt til lige den her kniv og til en anden ville jeg måske vælge en helt anden løsning. Vinklen på forholken har jeg lavet for at den kommer helt ud og ligger glat med bladet og ikke som det sjusk man ellers ser hvor tangen er synlig for at holken kan "stå" op. Faktisk har jeg lavet hele skæftet færdig incl forholk inden klingen blev sat i,da jeg jo ellers ikke ville kunne slibe rundt om holken. Meget mere besværligt ja,men på den måde fik jeg holken helt ud til bladet hvilket de jo normalt ikke er. Jeg kommer aldrig til at lade mig begrænse at "aldrig" og "man plejer" men sådan er vi jo så forskellige

og jo den ligger dejligt i hånden

Medlem af knivklubben
"Stuarts Disiple"