www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 30 jul 2026, 23:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Og jeg kunne godt tænke mig at tilføje en ting mere. "Hvor/Hvad køber man ikke?"

Sidste uge købte jeg fem ruller sandpapir af forskellig kornstørrelse, ved det lokale byggemarked (XL BYG). Sandpapiret var af mærket "SHARK". Jeg skal hilse og sige at der ikke er meget haj over det.
Sandkornene falder af for et godt ord, og den gule farve smitter af. XL Bygs kommentar er - "det fejler ikke noget".
Jeg kan slibe mere med en våd avis, end jeg kan med det sandpapir.

moderator
Brugeravatar

Hej Peter.

Nogen erfaring med deres slibelærred. Jeg kan faktisk bedre lide slibelærred til de drejede ting.
Alm. sanpapir bruger jeg mest på store flader.

Desværre kan jeg ikke se de helt fine typer - over 240 på deres hjemmeside.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Vedr. sandpapit/lærred.

jeg har en lille smule forstand på dette emne:

Sandpapir: Er som navnet indikere, en eller anden for for slibende materiale limet på papir (sædvanligvis lamineret).
Limen er typisk en Ureaformaldehyd limtype, som typisk giver en meget "sprød" limning, og derfor er de fleste sandpapirtyper bedst egnet til at slibe flader eller regulære cirkler (runde cylindre)

Slibelærred: Er som navnet indikere, et slibemiddel, limet på en (flexibel) lærredstype.
Limen kan være en ureaformaldehyd type, men er ofte en Phenollimstype som fylder meget og som dermed "omslutter" slivekornene.

Slibelærredet er jo i sin natur et vævet stof, og dermed flexibelt - langt mere end slibepapir, og dermed velegnet til at slibe/pudse kurver etc.

Den anvendte lim kan være meget flexibel, og dermed meget velegnet til brug på en trædrejebænk.

Et generelt træk er:

Jo billiger et sandpapir/lærred er, desto større variation er der sædvanligvis i kornstørrelserne, og i mange tilfælde er limningen mellem korn og papir/lærred relativ dårlig ved "billige" typer.

Man skal også være opmærksom på at mange sandpapirstyper meget dårligt tåler forhøjet varme. mange har sikkert prøvet af trykke lidt for hårdt, og så lugter det lidt af "rådden fisk". sker det sliber papiret/lærredt ikke længere, og så kan man som Kaj siger, ligeså godt bruge avispapir.

De dyreste lærredstyper er sædvanligvis dem som er beregnet til at slibe metal/jern/stål etc. Den anvendte limtype er her beregnet til meget hårde belastninger og også høje temperaturer, samtidigt med at de anvendte korn har en meget ens størrelse.

Der bliver brugt en "uendelighed" af slibekornstyper, carbid, carborundum, silikat osv, samt mange andre slags, og det er nok mest et spørgsmål om pris/udbytte/kvalitet som sætter prisen for hvad man har det godt med at bruge.

jeg kommer selv fra træindustrien, og bruger p.t Micra og Slip.Naxox slibelærred i alle kornstørrelser, men der findes en masse ligeså gode typer generelt i markedet. Det er nok mest et spørgsmål om at prøve sig frem.

Et lille fif: Er du i tvivl om "tilbudet" i det lokale marked er ok at slibe med: Prøv at lægge to stykker mod hinanden (korn mod korn) og bevæg dem langsomt - uden for meget tryk frem og tilbage et par gange. Dryser kornene af, er det nok ikke lige den kvalitet man ønsker at bruge på sine flotte drejede emner. :(

Husk også lige at der er enorm forskel på et sandpapir/lærred lavet til at slibe/pudse maling imod en kvalitet lavet til at slibe træ/metal/stål etc.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn A.

Tak for svar... meget af det vidste jeg godt i forvejen.
Som sagt er XL Bygs "SHARK" sanpapir ikke egnet til hverken det ene eller andet.
Jeg synes faktisk at det værste er, at den gule farve smitter af... og det er meget.
Jeg glemte det lille fif med at gnide sandpapiret mod hinanden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Mirox er gult, men smitter ikke af.. Når jeg bruger lærred, så er det axminster / PSI's ruller (froholdt forhandler det til 500 kr for 4x5 m 180-400, og det har jeg købt en gang for snart 2 år siden, og jeg har stadig noget tilbage selvom jeg har lavet over 300 kuglepenne med det. Da jeg skulle have en maske hjem fra axminster, havde de præcis det samme lærred til 10£, så jeg tog da lige 2 pakker med.. jeg regner med, at jeg har smergel til de næste mange år.. Men Mirox' smergel kender jeg altså ikke.. men jeg ved faktisk heller ikke, om det smergel, som slivern forhandler er Mirox. Jeg synes ikke det fremgår klart.

Mirox papir er ikke voldsomt stift, det tager overhovedet ikke skade af, at blive opvarmet ekstremt (så længe man ikke brænder træet med det) men det gør man jo ikke, for det er en tand for smertefuldt for hænderne.. det eneste der virkelig kan smadre sådan et stykke papir er vådt træ, men det kan bruges nogle gange, hvis man har en stålbørste..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Kender godt MIROX...

Mit indlæg var fra starten ment som en advarsel mod "SHARK".
Skal vi holde denne tråd til det der var meningen fra starten?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hov Hov du startede Kaj! :lol: Kajesor's emne hedder: Hvor køber man....?
Og straks lavede du en tilføjelse 'hvor køber man ikke'. Det skulle måske have været en ny tråd? :? :D

Undskyld Kaj - den lå til højrebenet. :mrgreen: :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn.

Sådan du... du var vågen. :D :D :D

Regnede med at det var OK med en tilføjelse, når Kaj S ikke gjorde indsigelser.
:? :? :?

moderator
Brugeravatar

Hej.

Opretter den her tråd, så Kaj S´tråd kan handle om det han skrev om.
Så undgår vi fnidder på skærmen, som jeg selv var med til at starte... undskyld :( :( :(

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Det er ike nødvendigt at undskylde. Begge dele af tråden er jo for så vidt af samme stykke - og jeg er ikke så sart.

moderator
Brugeravatar

Hej Kaj S.

Jeg havde nu heller ikke en fornemmelse af at du er sart, men alligevel er det nu rart at skille tingene ad så det hører hjemme et sted. For nye medlemmer bliver det også noget nemmere at overskue, og de enkelte tråde heller ikke så lange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]