www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 01:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenløse
Jeg har ladet mig fortælle at klingerne på min høvl vil blive meeget sløve af at høvle trykimpregneret træ, dvs jeg har 8 stk. 100x100mm stolper købt i gåjemogfix som jeg ville høvle pæne til plankeværk. kan jeg slibe dem op så de bliver så gode som nye evt på en tormek vådsliber og skal de bare slibes i 25 grader eller hvordan er det med det?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Send kutterklingerne til slibning et sted, hvor du er sikker på resultatet. Det er temmelig svært at slibe dem selv, så de fungerer optimalt bagefter, med mindre du har en eller anden form for opspændingsanordning.
Og ja, det sløver at høvle trykimprægneret træ betydeligt mere end ubehandlet.

spånbunke
Brugeravatar

nilsfrederiksen skrev:
Send kutterklingerne til slibning et sted, hvor du er sikker på resultatet. Det er temmelig svært at slibe dem selv, så de fungerer optimalt bagefter, med mindre du har en eller anden form for opspændingsanordning.
Og ja, det sløver at høvle trykimprægneret træ betydeligt mere end ubehandlet.

hvordan kan jeg se om klingerne er slidte? hakker det det nye træ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Det høvler ikke længere glat

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Tormek har ellers et anlæg specielt til maskinhøvlejern. Skulle der være noget i vejen med at bruge sådan et?

http://www.dorchdanola-netbutik.dk/prod ... duct=20236

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg skriver med meget lille stemme at jeg har slebet mine maskinhøvljern på en Tormek. Mine høvljern er kun 260mm, men jeg tror nok jeg har opnået et tilfredsstillende resultat. "Tror nok", fordi de resulterende overflader indtil videre kun er bedømt af mig selv. Knivene blev skarpere. Knivene laver så vidt jeg kan se en jævn glat overflade.

Vinkel? Hmm - det står jo enhver frit for at eksperimentere, men jeg plejer at holde mig til den vinkel værktøjet har oprindeligt.

Jeg har set hvordan trykimprægneret træ blot ligger udenfor i al slags vejr hos tømmerhandlerne. Så det kan godt være imprægneringen slider mere på værktøjet, men det gør skidt og møg altså også. Hvis jeg skal til at bearbejde et stykke træ som jeg har mistanke om er fuldt af grus og sten, så får det lige et grundigt eftersyn med en højttryksrenser :oops: . Der kommer altså meget gøjemøg af som ikke har så meget med træ at gøre. Der kommer også en del træfibre af - bør jeg nok nævne.

Noget andet er at imprægneringen er godt for træet, men dårligt for værktøjet. Det ætser og får en større mængde smul og støv til at klistre sig fast.

Bruger jeg mine maskiner til trykimprægneret træ? Ja! :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke
Brugeravatar

BowAndFiddle skrev:
Jeg skriver med meget lille stemme at jeg har slebet mine maskinhøvljern på en Tormek. Mine høvljern er kun 260mm, men jeg tror nok jeg har opnået et tilfredsstillende resultat. "Tror nok", fordi de resulterende overflader indtil videre kun er bedømt af mig selv. Knivene blev skarpere. Knivene laver så vidt jeg kan se en jævn glat overflade.

Vinkel? Hmm - det står jo enhver frit for at eksperimentere, men jeg plejer at holde mig til den vinkel værktøjet har oprindeligt.

Jeg har set hvordan trykimprægneret træ blot ligger udenfor i al slags vejr hos tømmerhandlerne. Så det kan godt være imprægneringen slider mere på værktøjet, men det gør skidt og møg altså også. Hvis jeg skal til at bearbejde et stykke træ som jeg har mistanke om er fuldt af grus og sten, så får det lige et grundigt eftersyn med en højttryksrenser :oops: . Der kommer altså meget gøjemøg af som ikke har så meget med træ at gøre. Der kommer også en del træfibre af - bør jeg nok nævne.

Noget andet er at imprægneringen er godt for træet, men dårligt for værktøjet. Det ætser og får en større mængde smul og støv til at klistre sig fast.

Bruger jeg mine maskiner til trykimprægneret træ? Ja! :)

Har en kæmpe spånsuger på min høvl så det er jeg ikke så bekymret over, det er mere mht det kan svare sig mht slitage på værktøjet

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Et afretter og høvljern skal slibes på 41 - 42 grader,
der har de den bedste skære evne og holbarhed.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak til Steffen for faktuel information omkring høvljern, det skriver jeg mig lige bag øret.

Til Jeepster
Betale sig og betale sig . . . :? Jeg tror ikke der er et entydigt svar på det.

Som eksempel kunne jeg fortælle, at jeg i nærmeste fremtid har tænkt mig at lave nogen lister til vores drivhus. Her i huset kan vi godt lide kontrasten mellem bearbejdede overflader og rå overflader. Samtidig skal listen have en profil, som jeg ikke kan gå ud at købe. Sluttelig, men ikke mindst, er der en tilfredsstillelse i at lave listerne selv. Så i dette tilfælde vælger jeg at sige at udbyttet af at slide lidt ekstra på værktøjet, når det skal arbejde i trykimpræneret træ, er stor nok til at jeg går i gang.

Hvis jeg derimod blot skal bruge et høvlet trykimprægneret brædt, så køber jeg det færdighøvlet.

Uden at have regnet på det og uden helt at vide hvordan man i givet fald kan regne på det, så tror jeg, at det alt inkluderet vil være billigst at købe træ i den grad af bearbejdning man har brug for.

spånbunke
Brugeravatar

BowAndFiddle skrev:
Tak til Steffen for faktuel information omkring høvljern, det skriver jeg mig lige bag øret.

Til Jeepster
Betale sig og betale sig . . . :? Jeg tror ikke der er et entydigt svar på det.

Som eksempel kunne jeg fortælle, at jeg i nærmeste fremtid har tænkt mig at lave nogen lister til vores drivhus. Her i huset kan vi godt lide kontrasten mellem bearbejdede overflader og rå overflader. Samtidig skal listen have en profil, som jeg ikke kan gå ud at købe. Sluttelig, men ikke mindst, er der en tilfredsstillelse i at lave listerne selv. Så i dette tilfælde vælger jeg at sige at udbyttet af at slide lidt ekstra på værktøjet, når det skal arbejde i trykimpræneret træ, er stor nok til at jeg går i gang.

Hvis jeg derimod blot skal bruge et høvlet trykimprægneret brædt, så køber jeg det færdighøvlet.

Uden at have regnet på det og uden helt at vide hvordan man i givet fald kan regne på det, så tror jeg, at det alt inkluderet vil være billigst at købe træ i den grad af bearbejdning man har brug for.

Det var også lidt sådan jeg ville stille regnestykket op, tror dog alligevel jeg vil bruge jemogfix jern til overfræseren når jeg suser over med den :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg plejer at slibe mine høvljern frihånds- det går rimeligt nemt hvis de kun er døve og ikke hakkede.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeepster

De billige overfræserjern fra Onkel Harald og flere andre leverandører efterlader en acceptabel overflade. Den er i min vurdering fin til emner som skal sidde udendørs.

Mine dyre(re) overfræserjern fra CMT laver en ganske anden fin overflade og de bliver altså heller ikke sat til at arbejde i trykimprægneret træ og slet ikke noget med sten og grus i.

Jeg tror du misforstod mig lidt længere oppe på siden med hensyn til smul og skidt på værktøjet. Store spåner og savsmul bliver selvfølgelig suget væk af spånsugeren på helt almindelig vis. Men,
så er der noget meget fint klistret støv (stads), som sætter sig på savklinger og overfræserjern. For det første er støvet næsten ikke til at fjerne. Og, for det andet ruster klingen. En af mine båndsavklinger blev tydeligt misfarvet fra den ene dag til den anden, da den havde savet trykimprægneret træ.

spånbunke
Brugeravatar

Det noterer jeg mig og jeg nænner ikke at udsætte mit værktøj for det så de bliver are skudt i jorden...

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har selv forsøgt med trykimprægnieret træ.
Det skidt der samler sig på, savklinger, fræsejern, høvlejern og lignende, har jeg med held fjernet med WD40.
Sprøjt WD40 på, vent et minuts tid, og tør af med en klud - det virker for mig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
BowAndFiddle skrev:
Som eksempel kunne jeg fortælle, at jeg i nærmeste fremtid har tænkt mig at lave nogen lister til vores drivhus. Her i huset kan vi godt lide kontrasten mellem bearbejdede overflader og rå overflader. Samtidig skal listen have en profil, som jeg ikke kan gå ud at købe. .

Du bor jo ikke langt fra mig, så måske kunne det være en ide' at lave listerne i thuja plicata istedet for trykimprægneret træ.

Jeg har 3 planker liggende fra en Thuja, jeg købte af Bidstrup Skovdistrikt for 18 år siden og fik skåret op til at lave vinduesrammer af.

Jeg har ikke noget at bruge dem til, så hvis du vil have dem, kan du få den for det samme, du skulle have betalt for det trykimprægnerede.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig

Tak for dit venlige tilbud :) .

Jeg har dog allerede gjort Bygma i Ringsted rigere ved at indkøbe et passende antal trykimprægnerede brædder. Og, de er blevet leveret på matriklen.

Meeen, jeg skal også have lavet en udvendig fyldning (fylding?) til vores terrassedør, så det kan godt være jeg er interesseret i noget af dit thuja.

Jeg sender dig lige en mail.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]