www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 09:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenløse
hvoor dan får jeg "fyldt de åbne årer ud" eller hvad man nu gør?

Billede

Billede

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Kære Jeepster...

Inden du fylder hullerne med rødplastik maling, sliber du altså lige nogle mm at godset. Du har lavet en fin foldekniv, men den kommer til at fylde for meget der i lommen, hvor der også skal være lommeuld, usb-stik, nøgler og hvad der ellers kan ligge et er par herrebukser. Et par kroner til P-automaten ikke at forglemme.

Wenge skal også have noget olie, for at blive lækkert. Danish oil er ok, mener også noget snask i det fine leje som er det smarte ved en foldekniv... Det hærder dumt på og lægger sig alle steder... Så du skal tænke dig om når du olierer...

Med venlig hilsen

Mikael

spånbunke
Brugeravatar

Knivmikael skrev:
Kære Jeepster...

Inden du fylder hullerne med rødplastik maling, sliber du altså lige nogle mm at godset. Du har lavet en fin foldekniv, men den kommer til at fylde for meget der i lommen, hvor der også skal være lommeuld, usb-stik, nøgler og hvad der ellers kan ligge et er par herrebukser. Et par kroner til P-automaten ikke at forglemme.

Wenge skal også have noget olie, for at blive lækkert. Danish oil er ok, mener også noget snask i det fine leje som er det smarte ved en foldekniv... Det hærder dumt på og lægger sig alle steder... Så du skal tænke dig om når du olierer...

Med venlig hilsen

Mikael

Umiddelbart skal der ikke flere mm af da planen er at lave en lille "FatBoy" lommekniv da den er meeget lille, mener du det seriøst med det plastmaling? :( eller hærder olien op så det fylder ud :?:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj KBH
Jeg er ret sikker på Mikael ikke mener du skal fylde ud med rød maling ;) Men han har ret i hærdende olie vil lave ballade med lukkemekanismen. Prøv at læg kniven på siden i et lille bad af den olie-du-ved-nok uden der løber olie ind i de bevægelige dele. Lad den ligge et døgn der og skift så side. Så er jeg ret sikker på den nok skal blive flot :)

Hvor "tyk" er kniven ?

Medlem af knivklubben

"Stuarts Disiple"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis du har en mulighed for det, lav dig lidt forum vox, og fyld træets åbne porre op med det. brug derefter danish Oil, H-olie - og en god portion "knofedt" med en god polerskive, hvor du kan få "lunet" træet op, så du kan se at olie/vox blandes jævnt, og at overfladen "hærder".

Der ligger en blandeanvisning under "Finish" som skulle være til at gå til.

Tips: Påfør forumvox i tynde lag, og poler den ned i de åbne porer - og bliv ved indtil overfladen ser så jævn ud som du ønsker.

Danish oil/H-olie har til opgave at "forsegle" overfladen til sidst, og det kan være nødvendigt at påføre flere lag, men på denne måde undgår du at der trænger noget ind i lejet på kniven som Michael beskriver.

God fornøjelse.

For en anden gangs skyld, hvis du ønsker at anvende så åbenporet træ som Venge'. Overvej at bruge en "sandingsealer" først til at "lukke " porene. Det er nok sandsynligt at du må påføre flere gange, men god mellemslibning, inden du anvender forumviox og hærdende olie.

Den der med rød maling er en såkaldt "joke" tro jeg nok :(

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

boatbuilder skrev:
Jeg er ret sikker på Mikael ikke mener du skal fylde ud med rød maling ;) Men han har ret i hærdende olie vil lave ballade med lukkemekanismen. Prøv at læg kniven på siden i et lille bad af den olie-du-ved-nok uden der løber olie ind i de bevægelige dele. Lad den ligge et døgn der og skift så side. Så er jeg ret sikker på den nok skal blive flot :)

Hvor "tyk" er kniven ?

God ide med olien, har i øvrigt anskaffet mig sandpapir så jeg kan gå fra 120-320-600-800-1200 så må vi se hvordan det bliver :)

kniven er når jeg lægger mine spæde Låsesmed tommelfinger på ret præcist en tomme tyk, men kniven er laaangt fra færdig den har kun fået korn 120 ind til videre så der er masser af hygge tilbage i den, måske jeg skriver i den med "overfræseren" eller noget spændene man ved aldrig ;)

spånbunke
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Hvis du har en mulighed for det, lav dig lidt forum vox, og fyld træets åbne porre op med det. brug derefter danish Oil, H-olie - og en god portion "knofedt" med en god polerskive, hvor du kan få "lunet" træet op, så du kan se at olie/vox blandes jævnt, og at overfladen "hærder".

Der ligger en blandeanvisning under "Finish" som skulle være til at gå til.

Tips: Påfør forumvox i tynde lag, og poler den ned i de åbne porer - og bliv ved indtil overfladen ser så jævn ud som du ønsker.

Danish oil/H-olie har til opgave at "forsegle" overfladen til sidst, og det kan være nødvendigt at påføre flere lag, men på denne måde undgår du at der trænger noget ind i lejet på kniven som Michael beskriver.

God fornøjelse.

For en anden gangs skyld, hvis du ønsker at anvende så åbenporet træ som Venge'. Overvej at bruge en "sandingsealer" først til at "lukke " porene. Det er nok sandsynligt at du må påføre flere gange, men god mellemslibning, inden du anvender forumviox og hærdende olie.

Den der med rød maling er en såkaldt "joke" tro jeg nok :(

Det er modtaget, tester lige med voxen og olien på en stump inden jeg går videre i forløbet...

Tænkte nok det var en joke men man ved aldrig med jer trætosser :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Jeg er nu egentlig ret sikker på at mikael mener det med plastikmalingen. Hullerne bliver fyldt ud med malling, og så skal man i gang med slibbe papiret igen. men det kan sagtens gøres med maling.

Hilsen Kennett

men forstår scepcis. der skal noget til før man plasker sin kniv til med maling ;)

Discipel

spånbunke

Hej Venner

Selvfølgelig mente jeg det med malingen. Den kan være rød, hvid, blå, eller guld! Mal det forsigt i nu, inden voks, og slib af fyld på igen, og slib ned. og fyld en gang til og slib så turen op til korn 1200. Så olie. Smart med at lægge den i et lille bad. Enig i at et døgn er rigeligt til wengé, som er så olierig, som den er.

Det ser herre fedt ud med farve i den åbne træsort. Prøv af på en rest, og test om det dur for dig...

Jeg har prøvet teknikken af flere gang. Det giver noget ekstra, som træet ikke har. Læste om teknikken i en engelsk bog om møbelrestaurering.

Men for de der synes, at træ er fantastisk i sig selv, er jeg klar over at dette er grænseoverskridende. Men hvis ikke man laver eksperimenter lærer man ikke nyt.

Med venlig hilsen

Mikael

spånbunke
Brugeravatar

Knivmikael skrev:
Hej Venner

Selvfølgelig mente jeg det med malingen. Den kan være rød, hvid, blå, eller guld! Mal det forsigt i nu, inden voks, og slib af fyld på igen, og slib ned. og fyld en gang til og slib så turen op til korn 1200. Så olie. Smart med at lægge den i et lille bad. Enig i at et døgn er rigeligt til wengé, som er så olierig, som den er.

Det ser herre fedt ud med farve i den åbne træsort. Prøv af på en rest, og test om det dur for dig...

Jeg har prøvet teknikken af flere gang. Det giver noget ekstra, som træet ikke har. Læste om teknikken i en engelsk bog om møbelrestaurering.

Men for de der synes, at træ er fantastisk i sig selv, er jeg klar over at dette er grænseoverskridende. Men hvis ikke man laver eksperimenter lærer man ikke nyt.

Med venlig hilsen

Mikael

Jeg kan sagtens se fidusen skåret ud i pap, det skal da helt sikkert prøves en dag

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hvis kniven absolut skal ødelægges med maling så prøv at komme GRØN maling i og se hvad vores alle sammen kniv-Mikael siger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Medlem af knivklubben

"Stuarts Disiple"

spånbunke
Brugeravatar

boatbuilder skrev:
Hvis kniven absolut skal ødelægges med maling så prøv at komme GRØN maling i og se hvad vores alle sammen kniv-Mikael siger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Så er det nok både nemmere og billigere og bygge den i pakkawood :P

spånbunke

Thomas!

Der er no-go på grønt på en kniv. Slut. Færdig. Basta.

Det var derfor jeg nævnte de andre farver, som sagtans kan gå på kniv.

Og lad os så tage den anden ting også, nu da tråden har tabt sin lødighed: Blikpismetallet nysølv, kan heller ikke bruges på kniv.

Sådan er det.

Jeg så om nysølv, at det bruges i lynlåse. Jeg ved at der er krom i nysølv. Krom giver let allergi. Så tror pokker mine bukser strammer.... :D

med venlighed

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Maling kan godt give en lille twist til kniven selvom man kan lide det eller ej.
Det er en smag sag. Kniven/ træet bliver ikke udelagt af det :)
Been there..... done that 8-)
Men hvis du laver din kniv færdig op til korn 1200 vil disse huller slet ikke være så stor som dit billede med korn 125.

Så polerer nogen Danishoil ind i den med en kludskive

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

spånbunke
Brugeravatar

Skotteknive skrev:
Maling kan godt give en lille twist til kniven selvom man kan lide det eller ej.
Det er en smag sag. Kniven/ træet bliver ikke udelagt af det :)
Been there..... done that 8-)
Men hvis du laver din kniv færdig op til korn 1200 vil disse huller slet ikke være så stor som dit billede med korn 125.

Så polerer nogen Danishoil ind i den med en kludskive

Konen er lagt i seng så hygger i værkstedt med det nu :)

spånbunke

Så Jeepster---

Nu er der så gået et døgns tid... hvad er der sket? Vi skal se nogle bedler (ert ik de det hejeer på Kjøvenhavnsk?)

Vi vil se nogle prikker og striver!

Med venlig hilsen
Mikael

spånbunke
Brugeravatar

Det er faktisk blevet rigtig godt efter korn 1200 nu lægger den så i olie så må vi se hvad det ender med :)

Dagen idag er gået med en totalt stoppet fedtbrøndfilter og støbning af stolper til plankeværk :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tsk tsk Mikael dog...fordømmende over for den ædle farve grøn og det blanke nysølv...måske vi kunne lave en kniv sammen når jeg kommer forbi.

Jeg vil foreslå trykimprægneret træ i al sin grønne pragt og en smuk forholk i nysølv(bedre kendt som blikpismetal) :mrgreen:

Sov godt ;)

Medlem af knivklubben

"Stuarts Disiple"

spånbunke

Hej Thomas

Jeg sov godt. Fik først set din besked her over middag...

Jaja. Begynderne skal jo lave sine fejl. Lydt lidt til Stuart. Han har trods alt hørt efter...

Med venlig hilsen

Mikael

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8670 Låsby
Indrømmet - det er vildt at give sin næsten færdige kniv hvid plasticmaling.
Man kan nemt fornemme en anelse panik. Men det giver et fedt resultat.
Så en tynd plasticmaling og maser det godt ned i træet. Lad det tørre og slib så færdig.
Olie/voks behandling til sidst.
Er du i tivl om udfaldet så lave en prøve på klodsen inden du starter men gør det med behøring slibning
inden påføring af maling samt efterfølgende slibning/polering.
Ellers ser du ikke resultatet godt nok.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.schroderbo.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]