www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 09:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Jeg er ved at ombygge en drejebænk til skåle og hatte. Jeg forhøjer dokkene. Jeg har målt højden til pinolen på flere forskellige bænke, og de varierer en del, lige fra 98 cm. og til 110 cm.

Hvordan finder man egentlig den idielle arbejdshøjde?

Jeg er godt med på at der er forskel på om man er 175 eller 196 cm. høj
________
Hatmand

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja det svinger meget... jeg vil dog sige at den ca højde jeg har set anbefalet af flest drejere rundt om på kloden er afstanden fra din albue og ned til gulvet når armen er hold til kroppen og underarbejde ud i 90 grader...

ved faktisk ikke hvad min egen er hehe

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Det var også metoden jeg gik ud fra, men når jeg måler er den 115 cm med træsko på, og det synes jeg er lige i overkanten, eller er det bare mig det er galt på den.

Min kineser (MC900) på pladejernsben er på 104 cm. og den store promat jeg bruger er på 100 cm. andre bænke jeg har adgang til ligger mere omkring de 105-7 cm.
________
Hatmand

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Hatmand.

Jeg er 1.91 høj uden træsko, som jeg heller ikke går så meget i.
Pinolhøjden på min bænk er ca. 120, og der fungerer perfekt. Jeg står fint for alt hvad jeg drejer, og skal ikke stå og bukke mig ned over bænken.
Af hensyn til ryg og så videre er det nok bedst at den er ikke er for lav.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Den eneste ulempe der kan være i, at få bænken så højt op er svingningerne.. de kan blive ret voldsomme i den højde, men ellers bør den nok være over 110 i hvertfald. Men det er helt sikkert en smagssag.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

det der med arbejdshøjde er jo grundlæggende et spørgsmål om både hvor høj man er (med/ uden træsko), men også et spørgsmål om hvilke værktøjer man bruger.

Bruger man jern med lange skafter, og foretrækker at kunne bruge hoften som "modstød" ja, så er det den generelle totalhøjde man bør beregne - så man stadig syntes man står afslappet når man drejer,

Bruger man korte håndtag, og arbejder man meget i centerhøjde, ja, så er centerhøjden nok anderledes, så grundlæggende må man jo tilpasse arbejdspladsen så den er bedst egnet.

Deraf følger vel at det er bedre (måske ;) ) at bygge bænken "højt" - og så lave sig et solidt trægulv i den "rigtige" højde som man har det godt med.

Mulighederne er "uendelige". Jeg selv har lidt af problemet idet jeg både bruger hoften meget, men også arbejder meget ind i centerhøjde med korte håndtag - og det er ikke lykkes mig at finde den ideelle højde endnu, og det gør jeg nok aldrig - kompromiets tid er ikke forbi endnu. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Bruger man jern med lange skafter, og foretrækker at kunne bruge hoften som "modstød" ja, så er det den generelle totalhøjde man bør beregne - så man stadig syntes man står afslappet når man drejer,

Bruger man korte håndtag, og arbejder man meget i centerhøjde, ja, så er centerhøjden nok anderledes, så grundlæggende må man jo tilpasse arbejdspladsen så den er bedst egnet.

Deraf følger vel at det er bedre (måske ;) ) at bygge bænken "højt" - og så lave sig et solidt trægulv i den "rigtige" højde som man har det godt med.

Mulighederne er "uendelige". Jeg selv har lidt af problemet idet jeg både bruger hoften meget, men også arbejder meget ind i centerhøjde med korte håndtag

Da jeg bruger jern med lange skafter og gerne vil bruge hoften så meget som muligt som modstød, er det nok det bedste at bygge den højt, og så som du foreslår lave et trægulv, F.eks beklæde en palle eller to, så kan de jo altid vippes til side.

Så vil det mest logiske være at bygge den til 115 cm.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Hatmand.

Hørte engang at hvis man knytter hånden, bøjer armen, placerer knofladen på den bøjede arm under hagen og måler fra spidsen af albuen, på den bøjede arm og ned til gulvet, skulle det give den rigetige pinolhøjde.
Jeg ved ikke om det passer.
Min bænk er høj, og jeg bruger langskaftede værktøjer og nogle med kort skaft og det virker fortræffeligt.
Personligt kan jeg bedst li' at man ikke skal stå bøjet med hele "snudeskaftet" ind over bænken.
Det er også nemmere at få samme snude til sig, når der sker et eller andet, når/hvis man ikke står bøjet ind over bænken, og det der snurrer rundt.

Det hjælper også at være langsynet... så kan man nemmere se når der er god afstand :D :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja jeg bruger både lange og korte og arbejder også vel over center med noget af det (mejsel mest) så jeg roder stadig med hvor høj den skal være. men kajs kno albue trix lyder ikke helt galt..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Rasmus

Som smed anbringer man skruestikken i den højde der passer med højden af en bøjet arms albue, mon ikke det også passer til en pinolhøjde.

MH Erik LJ

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg arbejder en del med det arkitektoniske og ofte indretning af arbejdspladser. Normalt placere jeg arbejds emner ca. to fingre over min navle eller lidt der over.
Det er vigtigt at finde de rigtige arbejdshøjder. Skuldrene og den nederste del af ryggen kan belastes forkert med grimme konsekvenser tilfølje.
Når man stille bænken op kan man overveje om man kan regulere bænken op og ned evt. med klodser under bænken. Den med en palle og stå på er en meget fornuftig løsning. :idea: (husk bare at den ikke må vippe eller være skrå)
Noget helt andet er at hvis man selv laver sin bænk, så pas på med pladseringen af maskinen horisontalt, den skal så tæt på din krop så muligt. Jo længere ud du skal have dine arme jo mere belaster man skuldrene og det medføre i de fleste tilfælde betændelse i skulderled. Det gør nas skal jeg lige hilse og sige. :( (Den skal så heller ikke stå så tæt at den laver rullepølse af maveflæsket) :D
Den fleksible arbejdsplads med skiftende arbejdsstillinger er MEGET vigtig at indregne i sit værksted. Desværre har jeg ikke råd til en onway hvor man kan skifte mellem at sidde og stå. Det mener jeg ville være den ideelle løsning.
Pas godt på ryggen gutter, jeg selv og alle mine brødre ved hvad jeg mener - vi er alle ramt af folkesygdommen dårlig ryg. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Hej Anders
4 gange på skadestuen på 3 mdr. er så måske slet ikke nok.. )o:
nej, man skal passe på ryggen. Maveøvelser er ret godt.
vh. Allan

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Yep, før jeg brækkede kravebenet tidligere på året arbejde jeg også med at styrke muskel korsettet pga. en nerve der sad i glemme lige over måsen.
Skadestuen har reserveret en seng kun til mig, måske regner de med at jeg kommer igen :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]