|
Bedre sent end aldrig. Min computer har været på værksted i nogle dage.
Mase'r eller masur er en naturlig forekomst i visse træarter. Det er simpelthen en masse "sovende øjne" ligesom, dem, kartofler har. ( der gik romantikken lidt af det, hva?) I nogle, genetisk disponerede træer, udvikler det sig til store knuder af dormante knopper, som gror og gror, men aldrig springer i kvist før toppen ryger af træet, eller resten af skoven vælter, så der kommer lys til dem.
For at forstå, hvordan de virker kan vi kigge på vintereg quercus robur.
Ud af 100 egetræer vil mindst 2/3 have en masse dormante vanrisskud overalt på stammen. Da industrien ikke kan lide vanris, men foretrækker træ, som ligner plastik ( sjovt nok var der for nogle år siden en savværksejer, som pralede til mig over nogle egeplanker fyldt med vanrispuder, han havde fået skåret til sig selv) Fjerner vi dem ved udtyndingerne.
Da eg som sagt er fyldt med dormante vanrisskud, som bare venter på lys, for at springe ud, tynder man egebevoksninger ofte og skånsomst. Desuden sørger man for at have en underetage af træer til at kaste skygge på stammerne.
Det drejer sig simpelthen om at forhindre, at egetræerne sender væksthormoner til de dormante skud, så de begynder at springe ud, og reducerer stammernes værdi.
Så når man ser en udvokset egekultur på 120 år eller mere og de står med rette, tvejeløse stammer uden vanris, er det et produkt af kyndig pasning, og ikke deres natur.
Jeg har en enkelt 120 årig smutter stående i en kultur, som er dækket med vanrispuder fra top til tå. Når en gang stykket skal afdrives, regner jeg med at vi samler ind til at købe den på forum.
Med alle de vanris, kan den ikke koste meget mere end c- pris eller brænde.
Mase'r er simpelthen en masse vanris, samlet i puder.
Jeg håber, det her gav en fornuftig forklaring på Mase'r.
Ellers spørg løs, så skal jeg gerne prøve at uddybe.
I forrige uge fældede vi 21 store ( den største nåede mig til brystbenet, da den lå ned) ege til gulv i et tysk slot. TOTALT fri for knaster og vanris. De får et fantastisk gulv, hvis de kan lide livløst plastik træ. Samlet pris for den nederste A-klsse del af stammerne 160.000kr. Så gælder det om at kunne fælde dem uden at de flækker!
Her kan du også se "underskoven", som skygger stammerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af stig bredsgaard 03 mar 2012, 22:17, rettet i alt 1 gang.
|