Woody Alan skrev:
Bjørn A, du ved åbenbart ikke hvad du taler om når du skriver: "Du bør ikke sammenligne brugen af f.eks. æg med med skummetmælk generelt i den slags malinger "
Det er netop proteinerne i begge dele man anvender.
Ligesom din indlæg: " Milk Paint svarer nogenlunde til de oliebaserede (nu vandbaserede) produkter som f.eks. Junkers, Trip Trap og mange andre laver med "Hvidtoning"." var helt forkert! Kan vi fastslå at olie og mælk baseret maling har intet med hinanden at gøre?
Nej, du har helt ret, jeg har kun arbejdet med tilsvarende kemi i ca 30 år, så jeg er en ren novice.
Hvis du f.eks læser hvad der skrives her.
From Wikipedia, the free encyclopedia
Milk paint is a non-toxic water based mixture used as a paint. It is made from milk and lime with or without pigments added for color.[1][2][3] Borax may be added to the milk paint recipe to assist the lime in dissolving the
casein and as a preservative.[4][5]
Though milk paint has been used for thousands of years it does not compete commercially with oil paints mostly due to its short shelf life.[6] Milk paint will spoil and must be used within a day or a little longer if refrigerated.[7]
Milk paint can be used to mimic the look of antique furniture.[8] Milk paint has also received renewed interest from the green building community. There are recipes for milk paint that are considered eco-conscious "safe", non-toxic, and "green" because they are made from natural materials plants and pigments.[9]
Det er den helt centrale komponent,
casein (Mælkesukker) som mig bekendt ikke findes i ÆG, dog er det også sådan at kunstmalere i gammel tid anvendte BÅDE Mælk OG æg til deres malinger, så hvis man skal dybere ind i den diskution skal der nok sættes mange sider her på forum til dette, og det er næppe ideen.
Casein anvendes i moderne limformuleringer i enorme mængder indenfor kartonage, bølgepap og paprør, og de afledte recepter anvendes også til formuleringer til f.eks maling.