www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: kalundborg området, eskebjerg
:evil:
det er godt nok dejligt at man kan få positivt respons og ikke kun altid negativt tilbagemelding, tænke på om de få tilbagemeldinger har noget at gøre med at folk herinde kun kan skrive negativt og derfor har så skide svært ved bare at være søde ved andre, har lagt mærke til at nogle kun kan skrive lidt godt men tilføjer altid noget skidt. det er sku syndt hvis mennesker i almindelighed kun kan være negative, hvor er menneske kærligheden, forsvandt den da 1 verdenskrig kom, eller i 60'erne da husbygger bare skulle bygge hurtigt og billigt, eller skal vi meget længere tilbage i tiden hvor hulemanden slog kvinderne for at vise at de bestemte ????? hvor er det positive i folk henne ...... nogen der ved det ? :evil:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Sådan tror jeg ikke du skal se på det. Ros & Ris er jo for det meste obhjektivt et udtryk for mange menneskers smag, og det er jo nu engang sådan, at hvad øjet ser - det kan man forholde sig til - tror man. Det er jo nok også grunden til at der findes så uendeligt meget forskelligt udtryk i alt hvad der findes på markedet, og der findes jo også utroligt mange "forsmåede genier" i den ene ende af skalaen, og så dem - i den anden ende af skalaen, som bare kan "det der".

For hobbydrejere er det, syntes jeg, rigtigt fint at vi, her på forum, kan diskutere, vurdere, blive vurderet, give udtryk for oplevelser, holdninger, erfaringer osv. osv. Man lærer altid noget nyt - og det er da både godt og sjovt,ikk ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvor er det synd at du har opfattet det på den måde.
Jeg ved godt at du relativt nystartet udi drejningens kunst, og derfor har brug for at blive bekræftet i at det er pænt lavet.
Men det er jo et maskulint domineret forum, og mænd har pr. definition svært ved at rose. Det observerer jeg selv når jeg er ude at rense gulvtæpper. Kvinder kommer med begejstrede udråb, og siger neeej hvor er det flot, mens mænd siger: Nåååe, det er da meget godt.

Hvor mange der læser forum i disse dage ved jeg ikke. Men forklaringen kunne være at der var få der læste med i øjeblikket.
En anden forklaring kunne være, at der måske ude i krogene blev tænkt: Nå, en vinprop der er blevet lakeret. Den er da meget pæn, men det behøver jeg da ikke at skrive, det kan alle jo se. :lol: (Sådan noget i den retning tænkte jeg) ;)

Så på med vanten, og vis noget mere. Og husk så på: Vi er kun mænd 8-). Hvad dine medsøstres undskyldning kunne være, ved Jette.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: kalundborg området, eskebjerg
bjørn b ,, ja nu var det ikke kun møntet på mine ting, jeg kan klare det , bor også sammen med sådan en mand du omtaler :lol:

det var mere generalt 8-)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Falster
Hej Jane

Jeg er nok mere af den opfattelse, at har man ikke noget godt at sige skal man tie stille, og hvis det man vil sige er sagt i forvejen, behøver det jo som regel ikke blive sagt igen. :lol:

Hilsen

Vibeke

Vibeke
Man skal lære så længe man lever.
Smil og verden smiler med, græd og du græder alene

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Jeg er meget taknemmelig for den kritik jeg får. Det viser at personen har taget stilling til det jeg har lavet.

Hvis man kun vil have ros synes jeg man skal skrive det i sit indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Helt ærligt.
Hvis meningen er, at man kun må stryge folk med hårene og ellers skal holde sin kæft, hvad er så ideen med at vise ting frem på forum?

Den kritik, der er blevet givet i "galleri" tråden har været medvirkende til at højne kvaliteten af trædrejning i Danmark i helt utrolig grad i løbet af de år, forum har eksisteret.

Jeg gik egentlig rundt og troede at det var et af grundformålene med et trædrejerforum.

Oprindelig skrev folk, "kritik modtages gerne" hvis de ville have kommentarer til deres ting, men til sidst forsvandt det, fordi alle tilsyneladende var interesserede i at få noget feed-back på deres arbejde.

Jeg har ikke oplevet ret mange gange at der er blevet givet en totalt negativ bedømmelse af drejede ting. Stort set alle sørger for at finde en detalje at rose, for at opveje det negative.

De få gange, jeg selv har "slagtet" en eller anden, har jeg udtrykkelig gjort opmærsom på, at det var fordi den viste genstand ikke på nogen måde levede op til den standard, vi var vant til at se fra vedkommende drjer og burde have været smidt i fyret istedet for på forum.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Min menig: Idioten med saven har ret. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Falster
Selvfølgelig skal man kunne tåle kritik, når man lægger noget ud til offentligt skue. :lol: Men jeg har bare ikke lyst til at "kritisere" andres ting, når jeg ikke kan gøre det bedre selv. :oops:
Nogle ting kan jeg da godt se kunne være bedre, men jeg ved også at jeg endnu ikke selv kan gøre det bedre, så derfor giver jeg måske ikke den kritik som måske var berettiget.

Vibeke
Man skal lære så længe man lever.
Smil og verden smiler med, græd og du græder alene

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg giver Stig så evig ret.

Så længe man "går efter bolden og ikke manden", er kritik i mine øjne konstruktivt. Udover nogle ganske få uheldige kommentarer igennem årene, går alle her på forum efter bolden, og det synes jeg er prisværdigt.

Jeg har selv på et tidspunkt skrevet at en kommentar som "pæn" på en ting for mig et nytteløs ... eller næsten.
Bliver der vist virkeligt ypperligt håndværk frem, er det i mine øjne bedre af fremhæve detaljerne, overflade eller hvad som helst i kommentarer. Bare ikke at den er pæn.

Hvis jeg som drejer laver noget lort (undskyld mit franske), vil jeg da hellere have det af vide, en at høre det er pænt, selvom jeg inderst inde ved det ikke er godt nok.

Så jeg tilslutter mig Stig - jeg vil heller ikke stryge nogen med hårene.

Og sidst men ikke mindst. Flere drejere her kender hinanden, også udenfor forum. Jeg vil tro at tonen mellem dem,
kan blive endda meget grovkornet.

Og godt nytår til jer alle.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Jane,

Da dit inlæg er her i Small Talk, så er der selvfølgeligt frit slag med diverse meninger, idéer, filosofier oge alle andre former for at udtrykke sig. Jeg tager det som at du kommenterer om indslag i "Vise Frem". Formålet her er at drejere viser deres arbejde og søger andres meninger om hvad de har fået ud af netop det stykke træ de har drejet. Det er også i sagens natur at hvis du giver 25 drejere det samme stykke træ, og lader dem lave hvad de har lyst til, kommer der 25 forskellige stykker ud af det.

Det betyder at de 24 andre vil have en anden idé end den du kom frem med. Formålet med at vise frem er netop at få andre til at udtrykke hvad de ser anderledes, så du kan modtage idéer og evaluere om du er enig - eler måske synes at din egen idé er bedst - ud fra dit syn.

Kritik er ikke "skidt", sålænge de er udtrykt med respekt, men en vej frem mod at du måske får en eller anden anderledes maåde at betragte dit eget arbejde på.

Der er ingen af os, som lærer ret meget af en masse ros - falsk eller berettiget - men vi kan alle lære af andres divergerende opfattelser. "Jeg synes at du kunne bedre have ....." betyder ikke at "Jeg synes du har fejlet" eller værre. Der er mange af os herinde, som efterhånden kender hinanden meget godt - og det fører en gang i mellem til kommentarer, som opfattes pænt af modparten, men måske kan synes lidt barskt for udenforstående. Der er også nogle, som har stejlt modstående meninger, men så længe de holder sig til kammertonen i indslag, ja så forstår og akcepterer de fleste af os også det.

Der er utroligt meget "kærlighed" her på forum, selvom det nok ikke er et udtryk som ville blive brugt af ret mange - mandehørm er måske årsagen, men der dog trods alt en stor tolerance for divergerende meninger - pg megen lidt hvad mange ville opfatte som skamros.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Angående kretik / ros, kan jeg kun sige, det hjælpe en fremad.

jeg er sikkert den på forumet som har fået de største spark KRETIK,

Fanden tag de satans kritiske trædrejer :D de skal have hug.
jeg skal vise dem jeg godt kan, men kretiken blev ved, og jeg blev bedre og bedre.

jeg kan kun sige tak til de 3 værste kritiker for mit vedkommende, tak for deres spark.

jeg nævner ingen navne , vel , Stig, Bjørn B og Kaj Petersen, men tak for hjælpen.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Måske er dette anledningen til at jeg så også kan komme med min undren over "manglende" eller meget lidt feed-back på (specielt) det sidste, jeg lagde på forum i galleriet "vise frem/ kritik".
Jeg har jævnligt - faktisk meget tit - været på forum for at se, om der da ikke var nogen, som havde en kommentar til mine skulpturer.
Måske skyldes det, som et af indlæggene påpeger tiden lige omkring nytår, hvor det måske mere er hovedet end bænken, som snurrer rundt, måske som en anden siger, at I er en del, der kender hinanden temmelig godt, og måske er mit indlæg bare ikke interessant nok.
Imidlertid vil jeg dog ikke undlade at nævne, at følgende tanke var igennem mit hoved; skal man være medlem af Nova-klubben, kende nogen personligt i forvejen eller være i besiddelse af en af disse - for mig uforståelige - håbløse træk-rammer ? (undskyld, men jeg kunne ikke lade være. Den er useriøs, jeg ved det godt).
Med andre ord: jeg vil frygtelig gerne have (mere) feed-back på mit sidste indlæg:" Two of a kind" i galleriet "vise frem/kritik"
Jeg er med stor fornøjelse på forum næsten hver dag - og glæder mig over alle de skægge, positive og andre ting, som hele tiden plopper op.
Godt nytår
Nils Frederiksen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Hej Nils

Jeg ville da være tilfreds med seks kommentarer.

har du selv kommenteret på mere end seks "vise frem" ting?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg kan sagtens forstå, at der efterlyses flere kommentarer.
Hvis man ser på det arbejde, som visse personer lagde i Stigs vinprop-udfordring, affødte det meget få kommentarer.
Men der er trods alt mange, som har set billederne. Så forhåbenligt har det inspireret et par drejere alligevel.
Jeg har selv, af forskellige grunde, været tavs på det sidste. Men jeg lover ikke at det fortsætter.

Finn

PS. Jane, dejligt at du tager emnet op. Verden udvikler sig ikke ved at se på, men ved at deltage.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Senest rettet af Finn Guldbaek 03 jan 2012, 02:09, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg synes heller ikke, det er fedt, bare at skrive pæn eller flot eller godt lavet eller lignende, som jeg nogle gange HAR gjort.
MEN jeg er heller ikke vild med at komme med kritik, da mine egne arbejder heller ikke altid ender med at være 100%, som jeg egentlig gerne ville have dem.
Derfor er det ikke så tit jeg kommenterer mere, men jeg kigger hver dag, fryder mig over smukt arbejde og får ideer og inspiration.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Steffen.
Når man ser hvor dit arbejde har udviklet sig siden forums start, har det været hele kritikken værd.
Til andre intreserrede ... prøv at se nogle af Steffens indlæg i "Kritik vise frem". Der er en verden til forskel fra starten, og til de sidste ting han har vist frem.

Kai Ingemann.
Det er da helt i orden, at du ikke kommenterer. Hvis du mener dit arbejde mangler noget, er det da bare med at få vist frem, og få noget kritik. (Og nej jeg skriver ikke mere om billeder). Det kan måske også være en idé at lade en anden drejer kigge dig lidt over skulderen, og give dig gode råd med på vejen.

Jeg tror de medlemmer her på forum, der giver hård kritik gør det af et godt og positivt hjerte, for at få højnet standarden, og ikke mindst hjælpe alle drejere godt på vej med deres hobby.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg vil gerne lige stilfædigt påpege, at man sågu godt kan kommentere og kritisere
selv om man ikke kan gøre det bedre selv.
Vovede mig ud med en undren over et at Stigs produkter og fik da ikke revet hovedet af
selv om de fleste her på forum godt ved, at jeg ikke ville kunne lave det nær så godt,
selv på min allerbedste dag.

Hvis kritik

- handler om genstanden og ikke om drejeren
- er ærligt ment
- Kun indeholder drilleri eller lignende, hvis man kender modtageren

så tror jeg ikke, man kommer galt afsted.

Et andet sted har én lagt en Bowiekniv op til kommentar. Jeg kan ikke lide den,
men jeg har ikke nogen fornuftig eller saglig grund, det handler udelukkende om smag.
Jamen så er det ikke dér, jeg skal lægge en kommentar ind, for hvad hulen rager dét
modtager og resten af forum, hvis jeg ikke så i det mindste har konstruktive forslag?

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nilsfrederiksen skrev:
Måske er dette anledningen til at jeg så også kan komme med min undren over "manglende" eller meget lidt feed-back på (specielt) det sidste, jeg lagde på forum i galleriet "vise frem/ kritik".

Nils Frederiksen

Der er flere grunde til at jeg valgte ikke at kommentere dine to skulpturer.

For det første er jeg drejer, godt nok efterhånden emeritus, så jeg har ingen forstand på "kunst".

Derfor ligger de totalt uden for mit kompetence område at bedømme på andet end drejeteknikken.

Den har jeg ikke noget at udsætte på, det er pænt arbejde.

Jeg gider bare ikke lave en kommentar, som bare siger" pænt arbejde" medmindre det er for at opmuntre en begynder ud i drejningen.

Det var ikke lige det indtryk, jeg fik af dig, så er du ihvertilfald en meget talentfuld begynder.

Desuden kommenterer jeg ikke gerne ting uden at have set bagsiden.
Det ville være ærgerligt at rose dine plaques, eller hvad de nu kaldes på dansk, og så senere opdage at de var fulde af skruehuller på bagsiden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Det er de - ikke fulde af, men der er skruehuller. Da de imidlertid er beregnet til vægophæng, har jeg ikke gjort meget ud af at skjule dem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Cool.

Det var lige netop derfor jeg ikke kommenterede dem.
De hører ind under en del af drejningen, jeg ikke har forstand på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]