www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 11:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Blære, Års
Hej
Jeg vil så gerne begynde at dreje i træ, og har kikket meget på alle de forskellige bænke der findes, syntes det er underligt at de næsten alle kører fra 500 til 3000 rpm, når mange skriver at de skal køre langsomt for at man kan dreje skåle af store klodser.
Nå men jeg har en lupin metal drejebænk med 125 mm over vangen og 550 i længden, kan den bruges til at dreje træ med, eller er det bedre at sælge den og købe en rigtig træbænk, her tænker jeg på den lupin er jo mega stiv da den er støbejern så det jeg mangler er jo kun et anlæg og så fjerne værktøjs holderen.

Med venlig hilsen
Kent
ps.
Jeg skrev forkert den har kun 125 mm i pinolhøjde og ikke 250

Drejer på Jet JWL-1642

Senest rettet af Kannegaard 28 dec 2011, 15:31, rettet i alt 1 gang.

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Nu får jeg nok tæv, når jeg siger at det kan du godt bruge din støbejernsmaskine til.
Du skal bare huske at dække vangerne til, så du ikke får slibestøv ind under slæden, det vil være "hærværk"
Jeg har selv en lille metalbænk jeg drejer træ på, ingen problemer, udover der kun er 150mm i pinolhøjde så jeg går med en Axminster1200 i tankerne.
Bare smid noget træ i bænken og kom i gang, men PAS PÅ det er ikke ufarligt, især når man er nybegynder.

Godt Nytår.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg har set en del drejere - specielt i UK (Scotland) som brugte metaldrejebænke til trædrejning. man havde simpelthen taget stålholderen af, og erstattet den med en rundel af f.eks Jatoba (meget hårdt træ), hvor der så var boret et hul som passede til centertappen, som sædvanligvis også var skiftet ud.

trærunddellen var så afstemt så man direkte kunne bruge div. skrabere eller profile gouges til formgivning.

Hovedparten af de maskiner jeg har set blev brugt til f.eks at dreje tonepiper til sækkepiper etc.

Det største problem med en metaldrejebænk som bruges til trædrejning er at træstøv har en tendens til at trænge ind alle vejne, og det har lejer og gearkasse ikke så godt af, men hvis du passer godt på den - holder den såmænd nok.

PS: Det er nok at anbefale at du kigger hos http://www.sminge.dk eller andre udbydere af egnet udstyr, f.eks en bedre egnet patron, planskive etc som en beregnet til fastgørelse at træ. Tag en snak med en trædrejer i det område du bor i, du finder mange hyggelige drejere rundt omkring som gerne deler deres viden med dig.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Okay kan godt være det er en bedre løsning at sælge den her lupin og købe en rigtig drejebænk til træ, det ville jo være en skam at ødelægge den da den er ret ny.
Med venlig hilsen
Kent

Drejer på Jet JWL-1642

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Kannegaard skrev:
Okay kan godt være det er en bedre løsning at sælge den her lupin og købe en rigtig drejebænk til træ, det ville jo være en skam at ødelægge den da den er ret ny.
Med venlig hilsen
Kent

Sælg den ikke før du har fremstillet det hjælpeværktøj , man har brug for til en træbænk.
(Jeg ville ikke undvære min)

Mvh.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
treknuden skrev:
Sælg den ikke før du har fremstillet det hjælpeværktøj , man har brug for til en træbænk.
(Jeg ville ikke undvære min)

Jeg er helt enig.
Hvis du har mulighed for det, kan du erstatte forsætterslæden (den øverste) med en plade med et lige land. Landet skal kunne rotere, og det skal kunne stilles i højden. Bevægelsen ind mod midten og på langs af bænken klarer du så med tværslæden.
Du vil ikke blive glad for at bruge den som trædrejebænk, men du vil kunne prøve om det at dreje i træ er noget for dig.
Prøv at læse tråden viewtopic.php?f=6&t=1835&p=20378&hilit=Frylund#p20378 for at se mere om emnet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det er i orden at læse tråden, man skal nok bare ikke spørge FRYLUND om noget, han har ikke været på forum siden januar. :|

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Tak for de gode svar.
Men tror nu jeg er blevet lidt bange for at ødelægge min drejebænk, så jeg vil prøve at sælge den istedet og købe en der er mere egnet til formålet.
Med venlig hilsen
Kent

Drejer på Jet JWL-1642

spånbunke
Brugeravatar

Så kom jeg endelig et skridt videre. går og venter på min nye bænk, der kommer hjem fra Tyskland i morgen eller overmorgen. Det blev en Jet 1642 og der er ryddet plads og lavet lys og strøm, glæder mig til at komme igang. En bænksliber blev det også til en 175mm Lupin, så nu mangler jeg blot lidt jern og Chuck osv.

Drejer på Jet JWL-1642

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]