Hej Alan,
Det er jo en recept lige efter bogen, og forklarer så bedre hvorfor der fremkommer det lidt tågede udtryk (se det midterste foto).
Der er absolut intet galt med den blanding du beskriver, specielt på lysere træsorter, og det ville da være en hjælp hvis du også fortalte folk præcist hvilken laktype du her har anvendt.
Et "gammeldavs" problem med den formulering er generelt at den stiller store krav til træets fugtighed (som skal være under 10 %RF, helst ned mod 6-8 %RF, d.v.s ovntørret træ). I modsætning til de gamle recepter har din den fordel at Canaubervox delen er meget lav, men omvendt er receptens indhold af Kinaolie meget højt, og det forklarer så den meget fyldte overflade og dermed den forøgede riskio for at hvis træet er "lidt for fugtigt" at vanddamp "fanges" i filmen.
Ønsker man at anvende sådan et produkt, vil min anbefaling gå imod: (Gælder både lyse som mørke træsorter)
1: Puds som Alan angiver,
2: Påfør en gang sandingsealer, og når den er hærdet, puds til korn f.eks 400, efterfulgt af sandingpad grøn og hvid men helst ståluld 0000), (På åbenporede emner kan det nogen gange være nødvendigt af påføre 2 x sandingsealer.
3: Påfør Alans blanding, og fordel den jævnt. Forsøg at undgå at lagtykkelse bliver for tyk. (Hvad "for tyk er" er op til den enkelte at beslutte)
4: Vent ca. 5 min, og poler overfladen ved relativt lave omdrejninger (afhængigt af diameter) (600-1000 o/min).
5: Glansen vil umiddelbart synes høj, men den vil falde efterhånden som terpentinen forsvinder. Det er helt naturligt, og sker med alle produkter som indeholder "tunge opløsningsmidler".
Undskyld hvis jeg blander mig utidigt, det skal jeg nok afholde mig fra fremover