Torben K skrev:
Hvordan laver man noget der ikke ligner noget andre har lavet før?
Man tager noget andre har lavet før og kombinerer det på en måde ingen andre har gjort før.
En gammeldags DSB-træfløjte + ring-delen fra en rangle = en fløjterangle.
En stor rangle af bøg med to runde ender + et håndtag 90° på tværs = en rytmehammer til klassebrug.
Et tyndvægget 100 mm langt rør af bøg Ø 35 mm med støbesprøjt fra et jernstøberi, en prop i den ene ende og et håndtag i den anden = en maracas til klassebrug (den larmer ikke så meget som en rigtig maracas af oliventræ). Enden med proppen slibes lige, så instrumentet kan stå på den i skabet.
En motor fra en grammofon + en bøjet messingstang + en elastik og lidt trækasse til at holde det hele sammen = en spoleapperat til at vikle tråd på kniplepinde (især kuglepinde).
Det er nogen af de ting jeg har lavet, og som jeg ikke har set andre lave før mig.
En vinprop + et vinglas af træ = en vinprop man kan drikke af. Den ide havde jeg ikke set før den blev præsenteret her på forum.
Men den her snak handler jo ikke så meget om hvad man kan finde på, som om hvad man viser frem, som om man har fundet på det selv. Det hele startede jo med at Palmu1609 viste en række billeder af ting han havde lavet. Jeg opfattede ikke hans indlæg som et forsøg på at tage æren for andres ideer og design, så egentlig bare billederne som et udtryk for præcis det han skrev, nemlig billeder af hvad han går og roder med når han hygger sig i sit værksted. Egentlig læser jeg lige så meget Stigs første kommentar som en irritation over at de kommentarer, der ligger imellem, ikke beskæftiger sig med, at der med blandt billederne er nogle ting, som i høj grad er efterligninger af andres meget kendte ting. Tjmanden er den eneste som nævner Bo Bøjesen, resten kommer ikke ind på den side. Iøvrigt var Bo Bøjesen mest kendt som tegner, designerens navn er Kay Bøjensen
http://www.designcentershop.dk/category/kay-bojesen-61/, men lad nu det være.
Det emne som Stig er inde på er bestemt alvorligt - altså krænkelse af andres ophavsret / mønsterbeskyttelse / patent, men set i sammenhæng med en hobbydrejer er kanonen måske lige stor nok.
Et langt mere alvorligt eksempel kan man læse om her:
http://www.simplylaw.dk/lovlige-engelsk ... er-kopier/Jeg følte netop det problem på egen krop. Møder hver mandag frem på RUC for at lege med Linux, og pludseligt en mandag var alle de lækre stole erstattet med helt billige og ubekvemme stole som gav ondt et vist sted på meget kort tid.
Ideen bag den slags rettigheder er som sådan god nok. Samfundet giver rettighedshaveren et monopol i en vis periode, så han kan profitere på sin ide mod til gengæld efter denne periode at stille ideen til rådighed for alle samfundets borgere. Desværre er denne ide blevet perverteret i en grad, så den i dag er en af de største hindringer for udvikling og nytænkning. Den periode rettighedshaveren får monopol i er helt urimeligt lang, uanset om det drejer sig om maskiner, medicin, musikværker, tegneseriefigurer eller design.
PS.
Spørg en gang dig selv om det er rimeligt at Kay Bøjensens rettigheder stadig er beskyttet af samfundet - manden døde trods alt den 28/8 1958? Var det ikke på tide, at vi alle kunne begynde at arbejde med hans ideer og - hvem ved - måske komme op med noget endnu bedre?
(Hvem var det nu lige, der puttede mønter i mig denne gang).