www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 15:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Lille Ladager ved Køge
Hej,
jeg øver mig på min nye Nova drejebænk. Det kniber med at have tørt træ, så jeg har grovdrejet nogle skåle og så ellers lavet små ting af stykker fra brændestablen.
MEN - jeg har også forsøgt med en stump lamel-køkkenbordsplade, som jeg havde stående. Det blev til en 30 cm brødbakke - eller platte.... Se billederne.
Men - da jeg tog den ind i stuen - gik der kun et par timer før den begyndte at "vippe".. den var altså blevet deformeret. Jeg kan rette det op ved at lægge den i pres. Men - når jeg slipper ement frit igen - alt efter hvilken side jeg vender opad - så deformerer platten den ene eller anden vej i løbet få timer...
Hvordan får man sådanne emner til at blive mere stabile? - træet burde jo være tørt...

Mvh
John

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.helmersen-woodturning.dk

Pas på dig selv når du er i værkstedet - brug sikkerhedsudstyr!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nu kan man jo ikke se bagsiden på bakken (som ser gevaldigt flot ud), men det der sker er at der er forskellig ventilation på overside og underside. bakken vil "vippe op" mod den side hvor fordampningen er størst, og selv om du nok ikke kan undgå det 100 %, kan du, ved at skabe ventilation på undersiden, reducerer krumningen.

Hvis du har mulighed for:

1: Hule bagsiden lidt ud. D.v.s dreje en kurve ind mod centrum på ca. 3 mm dybde i forhold til ydermålet,
2: drejer en "Fod" således at selve bunden ikke får kontakt til underlaget. Foden behøver ikke være mere end ca. 2 mm høj, da dette - sammen med den krumme bund, vil udligne en stor del af spændingerne i træet, og dermed reducerer krumningen væsentligt.

PS: Det du oplever er en "Typisk" hændelse når man laver en kantlimet plade om til en cirkelformet skive. Hvis du kigger ind i endetræet, vil du nok se at årringene danner sammenhængende cirkelslag. Hvis man ønsker at reducerer spændingerne mest muligt, skal de enkelte lameller "vendes" således at spændingerne udlignes.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Hej John
Har den ligget i en garage eller brændeskur uden varme vil den sikkert ligge på ca 20 % fugt.
Da det er en stavlimet plade, der efter al sansynlighed har været nede på en 10 - 12 % vil den ikke slå sig ret meget hvis den ellers er tør. Hvis jeg finder et eller andet i brændeskuret lægger jeg det inde i stuetemp. i mindst 14 dage inden jeg begynder at dreje i det.Pas i øvrigt på med at dreje i noget gammel stavlimet træ.Centrifugalkraften kan få en sådan til at eksplodere i værkstedet. Jeg finder stadig stumper når jeg fejer et et "big bang" jeg havde med sådan en. Limen krystaliserer, når træet bliver påvirket at alder, varme og kulde. ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hvis du har mulighed for:

1: Hule bagsiden lidt ud. D.v.s dreje en kurve ind mod centrum på ca. 3 mm dybde i forhold til ydermålet,
2: drejer en "Fod" således at selve bunden ikke får kontakt til underlaget. Foden behøver ikke være mere end ca. 2 mm høj, da dette - sammen med den krumme bund, vil udligne en stor del af spændingerne i træet, og dermed reducerer krumningen væsentligt.

PS: Det du oplever er en "Typisk" hændelse når man laver en kantlimet plade om til en cirkelformet skive. Hvis du kigger ind i endetræet, vil du nok se at årringene danner sammenhængende cirkelslag. Hvis man ønsker at reducerer spændingerne mest muligt, skal de enkelte lameller "vendes" således at spændingerne udlignes.[/quote]

Hej Bjørn,
tak for rådene. Jeg har drejet bunden lidt - kun ca. 1 mm - og den er lige hele vejen ind. Jeg vil prøve at følge dit råd med næste...

men inden da, vil jeg gøre som Niels Erik foreslår, lægge pladen ind i varmen et par uger. Det er nemlig rigtig gættet: Pladen har stået nogle år i en uopvarmet stald.

Samtidig vil jeg prøve at lade platten ligge i pres indendørs en uges tid - hvor jeg vender den et par gange - så må vi se om den bliver mere stabil.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Niels Erik skrev:
Hej John
Pas i øvrigt på med at dreje i noget gammel stavlimet træ.Centrifugalkraften kan få en sådan til at eksplodere i værkstedet. Jeg finder stadig stumper når jeg fejer et et "big bang" jeg havde med sådan en. Limen krystaliserer, når træet bliver påvirket at alder, varme og kulde. ;)

UPS! Det havde jeg ikke lige tænkt på. Tak for advarslen. :o
Jeg skal nok passe på:
- Vurdere træets soliditet inden jeg starter
- Ikke køre med for høje omdrejninger
- Ikke stå i skudlinjen...
- Huske sikkerhedsudstyr (hjelm med visir)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det der med at hive træ ind fra fugt/koldt lager, er noget nær det værste man kan gøre, og jeg må indrømme at jeg tog det for givet, at pladen var på "rumtemperatur" og stabil inden du begyndte at dreje i den.

Iøvrigt har Nils Erik helt ret, pas gevaldigt på med sikkerheden. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det der med at hive træ ind fra fugt/koldt lager, er noget nær det værste man kan gøre, og jeg må indrømme at jeg tog det for givet, at pladen var på "rumtemperatur" og stabil inden du begyndte at dreje i den.

Iøvrigt har Nils Erik helt ret, pas gevaldigt på med sikkerheden. ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Det der med at hive træ ind fra fugt/koldt lager, er noget nær det værste man kan gøre, og jeg må indrømme at jeg tog det for givet, at pladen var på "rumtemperatur" og stabil inden du begyndte at dreje i den. ;)

Ups... :oops: jo men... mit værksted er jo ude i stalden. Der er ikke varme på, så alt er på "naturlig" temperatur - også når jeg drejer det.
Jeg kan godt se problemet, når det nu pensles ud for mig - og jeg må vist i gang med at etablere et lidt bedre "værkstedsklima" i en del af stalden. ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har en masse stavlimet, bøg, eg og birk jeg har drejet i.
Velvidende at limen kan slippe, både fordi den krystaliserer og fordi høvle og rettearbejdet på træstavene ikke har været godt nok ... ja, så plejer jeg at ligge emner mellem to klodser og hoppe op på det, eller trampe hårdt.
Revner og knækker det, skal det alligevel ikke i bænken, men bruges til at bibringe familien varme via stoker/brændefyret.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]