www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 15:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
hihi jeg brokker mig ikke lige med det første det er sikkert...

den blå danser ikke længere... jeg overvejer stadig om jeg skal skyde den af i gul og gratis men jeg kan ikke helt bestemme mig...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Den blå kineser... det bliver nok mere gratis end gul :mrgreen: :mrgreen:

Tror du ikke du kan bygge den om til noget nyttigt.
Bolter den fast i gulvet så den ikke løber rundt i værkstedet. :D :D :D eller forsager andre ulykker.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jo det kan den nok... men det kniber med pladsen derude :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Så hæng den op under loftet... :D :D :D :D :D :D :D :D

Eller lav en skulptur ude i haven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmmm en mulighed en mulighed... ellers kan jeg da bruge vangen som dørstopper og motoren til kasteskyts...

Hej
:idea: Sæt den op på det lokale torv til skræk og advarsel :D
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hihi ja... kunne man gøre... Hvis bare de ganske få ting som at den passed sammen var i orden, ville jeg ikke tøve med at anbefale en begynder at kaste de få penge sådan en koster efter den. Men straks at begynde at spare sammen til noget bedere.. ellers vil jeg fremover sige. køb en lille jet eller noget tilsvarende hvor tingene er i orden så kan det godt være man ikke kan dreje så stort (på papiret) men det er ikke det der tæller...

Hej.
På fredag skulle den være her, jeg har længe manglet en lidt mindre bænk til småtingene og så faldt jeg lige over denne Jet 4224 der var på sommertilbud.

Specifikationer:
Diameter over vange 610 mm
Diameter over anlæg 470 mm
Diameter over bagende 1200 mm
Centerafstand 1065 mm
Spindel- og pinolkonus MK-2
Pinol-slaglængde 115 mm med tomme og mm skala.
Spindelhastigheder : variabel I 0 - 900 o/min
II 0 - 1965 o/min
III 0 - 3500 o/min
Spindelnæse for/bag M 33 x 3.5
Spindelinddeling 24 x 15°
Spindel gennemboring 15.8 mm
Pinoldok gennemboring 9.5 mm
Maskindimension H x B x L 1490 x 654 x 1720 mm
Motor afgivet effekt 3 HK
Motor optagen effekt 4.8 HK
Vægt 410
Vedhæftet fil:
4224.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af dc-olduser 20 jul 2008, 22:51, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Den må da da være ideel til frisbieproduktion. :) Tillykke med det nye lejetøj.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Jeg tilsutter mig lige... tillykke med legetøjet.
Så vil vi gerne se nogle billeder når der er kommet liv i bænken...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Er det ikke en lidt stor bænk til en "lidt mindre bænk til små opgaver" jeg synes den lyder voldsom.. er den ikke magen til Rasmus' bænk eller er den større? Og f**k hvor er det bare over kill.. har du så overvejet den store fra promat jeg tror den hedder 350-400 så 70 cm dia eller hvad med de der kæmpemaskiner, der har 100 cm i dia.. det er jo fuldstændig vanvittigt.. er den ikke næsten større end den du har i forvejen? Men nå.. jeg er næsten ikke misundelig, for i morgen ryger min bænk til promat, og så får den monteret frekvensomformer, forlænger på den korte vange, og lidt andet ekstraudstyr.. derudover køber jeg en VM120 eller 150, men tror jeg ender med 120, da jeg ikke kan få fuld udnyttelse af 150'eren med den helt store skålebakker..

Men tillykke med legetøjet alligevel..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Hej Peter.
Den er større end den Rasmus har købt faktisk er det den største Jet man kan få, der kan drejes både over vangerne godt 60cm. og kan ligesom Oneway monteres med en kort vange udvendig for diametre vel op til 1 meter eller mere hvis man har lyst til det.Jeg har set på Promaten og var tæt på at bestille men fik så et kanon tilbud på Jeten som var svær at sige nej til, så derfor blev det en Jet ikke fordi jeg bryder mig om farven :D men det kan vel ordnes.Med hensyn til størelsen er den jeg har i forvejen ca. 225 kg tungere så ud fra det er den nye Jet jo den lille. :D Jeg har bestilt en VM 150 men har ikke fået den hentet endnu da Michael har været lidt udsvævende for tiden.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Han har nok bare haft travlt med min bænk.. jeg kan tage den med i morgen hvis det er..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Drejers-Corner :
jeg kan kun sige tillykke med legetøjet,

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Hej
Ja så er Jetten landet (0945) bakset ind på værkstedet og pakket ud og afprøvet, : køre som en Singers :D. billeder kommer i aften.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Har du fået en symaskine :o , i steden for en drejebænk
venter spændt på billederne

Ja så er der lidt til gribbene :D
Vedhæftet fil:
kasse.jpg
Vedhæftet fil:
kasse 2.jpg

EM (hvis i lover ikke at savle alt for meget skal i få indholdet at se)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hej.
Så er der et par billeder af sølvpilen, mere info følger når bænken kommer på plads foreløbig er den bare plaseret midt i det hele bare for at få den under tag,da ugen startede havde jeg ingen anelse om at bænk nr. 3 skulle ind på værkstedet i løbet af ugen så derfor er det hele lidt uforberedt.
EM
Vedhæftet fil:
sølvpil.jpg
Vedhæftet fil:
sølvpil 2.jpg
Vedhæftet fil:
sølvpil 3.jpg

Hej.
Her den nye VM150 sammen med VM120, jeg har altid været vild begejstret for min VM120 men jeg må nok sige at den nye VM150 slår alt jeg har prøvet,den har en enorm vandring.VM 150 blev hentet hos Promat sidst på dagen hvor også Peter var med sin Union G så vi fik lige en dans :D (snak).
EM
Vedhæftet fil:
patroner.jpg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

den ser godtnok lækker ud , endnu engang tillykke med den .

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Erik jeg håber du har mere held med din Jet end jeg har med min Union.. Bænken fejler i og for sig ikke noget, men det tror jeg min teknik gør.. i øvrigt blev bænken i sidste ende relativt dyr alligevel.. Jeg har fået sat ny spindel i, ny motor, frekvensomformer, forlængervange (for lang desværre, jeg tog vidst mål før jeg vidste at jeg skiftede spindlen, og troede at jeg skulle have et adapterstykke på) og diverse andet til ca. 7.500 kr. I dag har jeg afprøvet den, og konstateret, at også den også går i stå.. Jeg tror måske det er min teknik den er gal med, for der er en 1 hk motor i den, og det burde altså ikke være et problem med en skål Ø20 cm på 1800 RPM eller hvad?

Men alt andet lige, så bliver overfladen væsentligt flottere, for den går ikke særlig meget i stå, og jeg kan derfor tage en finere spån..

Hej Peter
Ja intil nu har jeg kun positive ting at sige om Jetten, den er total upåvirket uanset hvor tyk en spån man skærer men den har jo også en 3 Hk. motor og er beregnet for en diameter på 60 cm. over vangen og 120 cm. over bagenden men det fornemmer jeg også den vil kunne klare uden at kny.Jeg er ked af at høre at Unionen ikke vil køre som forventet, det kan ikke passe at du kan sætte bænken i stå med en skål Ø20. Med en 1 hk. motor og som jeg husker det fra Promat havde du 4 remskiver at vælge imellem burde det ikke være muligt med mindre du køre i højeste gear på remskiverne, der er også den mulighed at din frekvensomformer er stillet forkert men det er lidt svært at bedømme uden at have drejet på bænken.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg bruger 3. gear, lidt over midterstillingen i hastigheden.. og så sætter den farten ned.. den går ikke i stå som den gamle..

3. gear fuld knald på jeg vil gætte på 2000 rpm, så sænker den hastigheden hvis jeg trykker lidt for hårdt med et stykke sandpapir.. den går ikke i stå, men ned i fart.. har ikke prøvet 4. gear.. det nåede jeg ikke, for remskiven på motoren er begyndt at slide på et eller andet, og det giver en meget foruroligende lyd.. Jeg tør ikke dreje på den, og jeg tør faktisk heller ikke begynde at rode med den.. Det kan jo også være en del af årsagen til, at den ikke helt fungerer som den skal..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej peter,

Hvis din Union maskine er sat rigtigt op med frekvensomformeren - 3 faser (3 x 380 Volt) bør den være næsten umulig at stoppe med en klods på 20 cm. Du må jo nærmest "voldtage" "systemet" for at få den til at gå ned i fart. Som du beskriver at du kan få den til at tabe omdrejninger med et stykke sandpapir lyder helt usandsynligt også - det kunne tyde på at der var et eller andet stillet ukorrekt i frekvensomformeren.

Jeg har selv en 1 hk motor og frekvensomformer, MEN, min frekvensomformer er 3 x 220 Volt - hvilket betyder at MOMENTET er ca. 1/3 del lavere end din maskine med samme motor, forudsat at din maskine/frekvensomformer er stillet til 3 x 380V. Har du 3 x 380V bør der være så kraftigt moment tilstede at det nærmest er umuligt at bremse maskinen med et drejejern. På min bænk skal jeg nærmest "øve vold" på træet for at få den til at tabe omdrejninger (Jeg kan få den til det, men det er svært). Så, alt i alt bør du måske få undersøgt tingene med Promatfolkene. jeg har lidt svært ved at forestille mig at professionelle folk som Promat skulle lave så elementære fejl som at stille en frekvensomformer forkert. :?

Din Union Graduate maskine er stadig noget af det bedste som findes (efter min ringe mening), og jeg er sikker på du vil blive glad for at arbejde med den fremover.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Altså så vidt jeg ved, så er frekvensomformeren 3x220, men jeg er ikke sikker.. (den er sat til et kraftstik, og jeg har overhovedet ingen forstand på den slags ting) jeg vil ikke udelukke, at han har nævnt overfor mig, hvad det er for noget han har stoppet i den, men jeg kan i hvertfald ikke huske det.. Bænken virkede umulig at stoppe med den 0,75 HK motor der sad i inden den blev skiftet, så det burde heller ikke være noget problem nu med en større motor.. Kan man selv indstille sådan en frekvensomformer, eller er jeg nødt til at slæbe det store skrummel til Gislev endnu en gang? Det er ret hårdt ved lakken ;) Jeg har heldigvis ikke malet den endnu..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej peter,

Løft rørret og ring til Promat i morgen - mandag. de kan garanteret fortælle dig præcist hvad de har gjort. Det er jo umuligt for andre at gætte sig til trods alt.

Om maskinen er tilsluttet 3 x 380 V eller 3 x 220 V Kan de også fortælle dig over telefonen, og hvis der er tvivl er jeg sikker på de vil hjælpe best muligt. Der er jo garanti på det arbejde de har udført for dig. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Har også tænkt mig at ringe til ham.. Jeg er også overbevist om, at han ved hvad der er galt..

Hej Peter
Det kunne næsten tyde på at en af remskiverne enten på den nye aksel eller motor er gået løs.(eller slet ikke har været spændt)
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej tæværtimod så havde den sat sig fast. Da jeg lånte naboens aftrækker og med megen besvær fik den løsnet, så var den ludløs igen. nu er den kun frekvensomformeren, der lige skal justeres.. Michael ringer senere, og fortæller hvordan man gør. han havde ikke givet den fuld knald fra start af. Det er i øvrigt kun en 3x220 V.

Jeg har fået mig et 13 mm U fra Stubai, og givet det et tungt skæfte af mahogni. det ligger virkelig godt og tungt på anlægget, og det skærer ret godt. hvordan det holder skæret ved jeg ikke, men det vil nok snart vise sig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Peter,

Så er du jo ved at være "på plads" med bænken. At du har fået en 3 x 220V frekvensomformer på en 1 hk motor vil - alt andet lige, være tilstrækkeligt - selv til store diametre. Som du selv nævnte lidt tidligere havde du godt moment på 0,75 hk 3 x 380 V motoren, og generelt svarer den opstilling du nu har , sådan momentmæssigt, til denne opstilling.

jeg har prøver at have en klods på bagsiden af min bænk på 45 cm i diameter, og havde ikke problemer med at dreje den uden stop (Selvfølgelig kan man stoppe den, men så er det mere dårlig drejning end for lille motor).

Forøvrigt er en 3 x 380 V frekvensomformer også meget dyrere end 3 x 220V.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]