www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 08 aug 2026, 15:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Faktisk så ER der 35 propper med meget forskellige designs ol, 15 trædrejer har deltaget og som holde sig indenfor retningslinjerne. (jeg har ikke selv talt efter)

Jeg er naturligvis ked af at ikke alle der har fået træ har indsendt et bidrag, men der er mange forskellige grunde til at dette ikke er sket. Nogle grunde som vi faktisk ikke har (ej heller skal have) indflydelse på - men mon ikke de kommer med et bidrag senere.

Men jeg syntes at Stig går for langt ved at erklærer det hele som en fiasko. Denne slags nye tiltag falder jo oftest ikke ud som planlagt. Civilulydighed, fejl placeringer af billeder, og kommentar (som Finn frit kan slette - det var reglen) som smuttede. Det er da små ting set i forhold til resultatet og det høje engagement.

Jeg personlig syntes at jeg har fået meget ud af det. Jeg har måtte dreje flere prototyper, lave mange experimenter (også som ikke lykkes) for at jeg kom frem til mine 2 bidrag. Så for mig startede Stig ikke bare produktionen af 2 vinpropper - det har ført meget med sig. Nye metoder, nyt og fantastisk træ, mange forskellige designed optændningspinde, osv. Alt dette var jeg ikke kommet igennem hvis du Stig IKKE havde taget dette tiltag.

Så Stig i din vrede vil jeg godt tænde lidt glæde over at du har påvirket en amatør til at gå videre og til at tænke meget over design, forfine teknikken, osv..

Jeg syntes at der skal være mere/flere af disse emne "opgaver" - må jeg forslå:
Dåser, Baluster, bord og stolben, kagefade, lyssestager, værktøj, osv.

Alt i alt - jeg syntes det går fint!

Vi ses
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hvis man skulle overveje at fortsætte efter Mogens' forslag, så kan man
jo kigge lidt på hvad andre gør.
Jeg havnede på en hjemmeside for en trædrejer-forening i det vestlige
Irland, og de lokale folk har en løbende serie af udfordringer.
Kig evt. på deres hjemmeside og se, hvad de har valgt at konkurrere
på i den forskellige måneder:
[url]http://www.galwaywoodturners.com/1-Newsletters.html
[/url]

Ikke at jeg tror, at der er en fremtid i en månedlig konkurrence her,
men når en enkelt udfordring har sat så meget aktivitet i gang (selv om
der kom for få produkter ud af det), så er der måske noget at bygge på,
hvis man finder frem til en fast form på afviklingen.
Jeg ser mere den manglende overholden af tider og procedurer som at
folk har ladet sig rive med i iver over en god ide.

VH,
Lars

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup (nord for Århus)
Jeg er meget enig i det Mogens skriver. I et åbent forum kan det ikke undgås, at der kommer fejlposteringer, emner skifter folk snakker/skriver forbi hinanden, sådan er det bare.
For mig selv har det også været en god inspiration og noget at starte ud med. Og jeg vil opfordre til, at vi lærer af denne udfordring og prøver igen! (og igen og igen ogigenogigenoigen)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg synes at det er en brand go ide med de propper,ved gud hvor er der mange der ikke selv ville sætte igang med at dreje propper,men nu hvor man kan se hvor fine de kan være og hvordan de laves så er jeg sikker på ar der er mange drejede propper ude omkring som måske ikke kommer til Forums kendskab,kom bare med noget nyt der er mange blabdt andet mig der nyder godt af hvad andre drejer. Med venlig hilsen Hans. :o :o

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og nu ... ja jeg knækkede dyvlen på den ene prop, men det findes der råd for. Det er lidt underligt, for jeg har drejet toppen med dyvlen sat fast i kæberne, men nu ville jeg bare pollere, og stod med toppen i hånden.
Der er allerede boret en ny dyvel i ... hurra for stumper af liggeunderlag.
Og jeg smider billeder ind i aften, eller i morgen tidlig.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
potepote skrev:
I et åbent forum kan det ikke undgås, at der kommer fejlposteringer, emner skifter folk snakker/skriver forbi hinanden, sådan er det bare.

Det problem kunne måske løses ved at man næste gang skulle sende sine billeder som PB eller email til den, der står for det hele.
På slutdagen skulle de forskellige indsendte billeder så lægges ud i et hug i en .pdf fil.
Men men men det er klart et større arbejde for tovholderen.

Egentlig mener jeg at Finns start var ganske præcis, men hans hårde hånd rystede måske lidt undervejs. ;)
Hvis kravet som her er tre billeder, så må man efterlyse de manglende billeder, hvor der ikke er tre og spørge om hvilke tre der skal bruges, hvis der er flere.
Jeg har vedhæftet et simpelt dokument, hvor jeg med hård hånd har reduceret informationerne til det, der blev bedt om. Hullerne skyldes manglende indsendelse, og en enkelt ugle er blevet sendt ud i mørket. Jeg overvejede helt at udelukke de eksemplarer, hvor der ikke er tre billeder, men hullerne taler jo for sig selv.
Opdelingen skyldes grænsen for hvor store filer, der kan indsendes.

Blot et oplæg til den næste omgang, for ideen med at lave samlede serier er rigtig god. Griver den om sig, kan de dokumenter ligge som låste emner, hvor man let og hurtigt kan hente inspiration.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af ErlingSj 01 dec 2011, 14:26, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Selv en "synder" som jeg selv syntes det har været et utroligt godt tiltag, og håber da bare at Mogens's (Kemi-Hinge) forslag om andre emner hen ad vejen kan blive til noget. Det står jo enhver frit at deltage eller lade være, men jeg har selv haft stor fornøjelse af at kigge på propper, og syntes også at det antal "klik" der har været på alle fotos egenligt er ret imponerende, og vel også - på en eller anden måde er udtryk for at mange forumdeltagere har været forbi "propsiden" :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen

Erling - jeg vil accepter at blive underkendt grundet for få billeder.

Men som også skrevet (også i en anden tråd) og med stor hjælp fra Både Bjørn og Kaj - så er det ikke lykkes mig at få skarpe og gode billeder endnu. Jeg ligger ikke skjul på at fotografering ikke siger mig en døjt og at jeg ikke har det nødvendige udstyr til at opfylde kravene. Det er også et faktum at jeg ikke vil bruge en klink på at anskaffe foto udstyr - så heller bruge penge på et nyt stål, en ny sten, komponenter til overfladebehandling osv. Så hvis deltagelse falder på billede kvaliteten - ja så glæder jeg mig over at have taget handsken op og lavet/lært en masse. Jeg har det sjovt med trædrejning og det er hvad tæller for mig.

Dette var ikke et surt øf eller noget - jeg accepter virkelig at blive underkendt for ikke at følge reglerne.

Udfordringerne - tjaaaa. En pr. md. det tror jeg ikke jeg kan honorer - men en efterårs og en forårs udfordring ville passe fint.

Vi ses
Mogens
Ps - Kaj har være utrolig hjælpsom omkring billederne og mine propper er i eksil hos ham fortiden - så måske det vil resulter i bedere billeder - jeg tror også vi vil mødes på et tidspunkt i fremtiden hvor vi begge har lidt mere tid til at nørde træ og drejning.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Mogens.

Dine billeder kommer, når jeg skal tage billeder af mine egne propper.
Propperne ligger her på bordet, og er klar.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis vi skal gå i helt små sko, så er der vist kun et par deltagere der tog billederne som beskrevet: Fra oven, fra siden, fra bund. Ergo opfyldte flertallet heller ikke de beskrevne regler.

Men det er vel for pokker ikke det det kommer an på. Først og fremmest skal vi kunne glæde os over det vi har fremstillet, og i næste instans glæde sig over det de andre har lavet.

Og lad os for alt i verden ikke komme derhen hvor vi skal til at hente andre programmer, gemme det på andre programmer osv. for at styre tingene. Så taber vi endnu flere på gulvet. :lol: :( ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Kemi-Hinge skrev:
Erling - jeg vil accepter at blive underkendt grundet for få billeder.

Jeg nævnte det kun fordi det var i Finns oplæg. Man kan da sagtens forestille sig, at der skal være "1 til 3 billeder" af 1 til 3 forskellige dimser.
Min tanke er primært, at der ikke skal sendes billeder ind til listen, men derimod til en ankermand, som kan sikre sig at reglerne overholdes, og som til slut kan offentliggøre alle billeder.

Hvad angår dine billeder vil jeg bare sige, at de ideer du har med propperne kommer helt fint frem, og det er det vigtigste. Jeg er i hvert fald ret pjattet med den med pilen.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Erling, jeg har måske ikke en hård hånd, men den har ikke på noget tidspunkt rystet (jo måske af træthed pga. 60 timers arbejde den sidste uge). Hvis der skal lægges mere arbejde i at være tovholder, vil jeg overveje at gøre det igen, når jeg ikke længere er arbejdsramt. Dvs. forhåbenligt om 15år.
I stedet for mere disciplin, havde jeg hellere set flere propper.

Kan vi ikke tale videre om emnet efter nytår, og nu fokusere på at få de sidste billeder på. Og på at vise interesse for de propper, der er vist. Der er ikke kommet mange kommentarer på den tråd.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

spånbunke
Brugeravatar

Kaj - jeg er dig evigt taknemlig for din hjælp og dine kommentar til propperne, fadet osv. Billederne er en bonus - men du skal ikke skynde dig - ting tager den tid ting tager.

Mogens

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: kalundborg området, eskebjerg
vil indrømme jeg har skrevet tidligere at jeg bville tage udfordringen op. men jeg har ikke kunne finde ud af at sætte klog's op i maskinen så har ikke drejet nogle, men syntes de der er kommet er super flotte og kreative ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg må faktisk indrømme at BjørnA har ret ( selvom jeg adskillige gange i propforløbet har haft lyst til at knalde ham een på låget med et stykke Azobe') ( der ville have været en smiley, hvis jeg brugte dem!)

Forløbet har været et syndigt rod, men det at der har været så mange hits på propbillederne, taler sit eget sprog.
Jeg har heller ikke meldt mig mere ud af foretagendet, end jeg stiller op som kommentator omkring propperne, når vi engang når til det. ( Jeg har reserveret " Bad cop" rollen).

Der er nogle utroligt flotte og innovative propper imellem, som jeg glæder mig til at give et par ord med på vejen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Ups, det Azorbe' er tungt og fuldt af splinter, du kunne nu godt have valgt noget lidt blødere - Burma Teak f.eks. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]