www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 20:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby
Jeg skal aldrig mere nævne ordet taks på dette site.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Steen Jensen skrev:
Jeg skal aldrig mere nævne ordet taks på dette site.

Jo- da, Steen, Taks er en dejlig træsort, som er fin at dreje i, når bare man ikke er alergisk overfor netop denne træsort. Er man alergisk er det deværre ofte typisk at man får en kraftig reaktion.

Det der med alergiske reaktioner overfor forskellig træsorter ses ofte, og man opdager det ofte selv ved at man pludselig får en eller anden form for reaktion - løbende næse, røde øjne, udslæt etc - og det selvom man måske har arbejdet med træ i lang tid uden at opleve noget sådan.

Det er jo ofte typisk at der opstår en reaktion igennem påvirkning af træstøv (pudsning), men ofte også på grund af de svampesporer som alt træ kan indeholde.

Mange mennesker, som har arbejdet med træ i mange år kan måske udvikle en alergisk reaktion overfor de flygtige olier/terpentener som naturligt findes i træ. Også følsomhed overfor træets naturlige indhold af formaldehyd kan give reaktioner.

Oplever man reaktioner når man arbejder med træ, bør man selvfølgelig kontakte sin læge for at få fastslået om man evt. har en alergisk reaktion.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Finn Guldbaek skrev:
Hvis ikke nogen protesterer højlydt, vil jeg prøve at sende live på nettet fra hulen i Rømersgade.
Gå ind på "www.ustream.tv" skriv woodturningdk (det er uden punktum) i søgefeltet, klik på "Rømersgade 1", så skulle i kunne se med.
Hvis det virker, prøver jeg at sende 17:30 - 20:00

Finn

i mangel af at jeg desværre ikke kunne stille personligt i Rømersgade og opleve Keld trylle var det super at kunne sidde foran den bærbare pc og følge med live. Det er virkelig et kvalitetsløft for Rømersgade banden. Stor tak dig til Finn fordi jeg kunne følge med, jeg havde faktisk glædet mig helt vildt til at se Keld dreje og det fik jeg så lejlighed til!!!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
HALLØJ!
Jeg havde da taget ordet "stream" lige lovlig bogstaveligt og troede kun, der var adgang "live" i sendetiden.
Til de to-tre på forum, der ikke er klogere end mig:
Man kan stadig hoppe ind og kigge og lytte til hyggen!

God service, Finn!

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Til Lars kedelig

Nu kan du komme til reality reality.
Du indbydes hermed til juletræf i Rømersgade 27, d. 6. dec. kl.16.30 til 20.30, anno 2011.

Da vi hørte at du vil komme lavede vi straks en extra seance så du ikke skal sidde og hænge foran skærmen.

Andre må selvfølgeligt også gerne komme den dag - så kan I se Den Kedelige. Derfor behøver vi heller ikke noget tema, Hi hi.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
http://www.ustream.tv/channel/r%C3%B8mersgade-1

Ovenstående link fører direkte til de fire videoklip, som er gemt i løbet af aftenen.
Beklager at jeg ikke kunne stave til kniplepind.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kedeligt Juletræf? Det må i kalenderen.

Og, Finn, er der ikke spellcheck på kameraet? Det må du have ordnet. Ellers meget fin videokvalitet - men du er jo også expert i det der.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det var simpelthen en aften som "bare ville noget", masser af god viden blev delt ud, fine drejerdetaljer blev vist omkring kniplepindene, og "live transmissionen" som nåede vidt omkring fik jo også direkte kommentarer - lige mens det skete. Flot sat op Finn.

Hele jeres koncept omkring de hyggelige aftener, og med al den udvikling ender jo med at blive stækt vanedannende. :D

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej

Så kom jeg hjem til fyns land.

Tak for nogle dejlige timer, i er hyggelige at være sammen med, jeg kommer nok igen og igen og.. :lol: .

http://www.kniplepinden.dk/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
rosengren og .. jeg vil godt med hvis det er muligt vi kan vel fylde en bil fra fynsland.. (eller starte aftner selv)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Torben.
En Kedelig Aften??? Det bliver næppe noget tilløbsstykke :mrgreen:

Det var lige den aften, jeg frygtede, for der er Vor Frue og jeg ude at spille
og lige efter at Vicmarc'en er flyttet ind aflyser jeg ikke en musikaften :roll:

I må prøve at få Den Skæggede Dame og en fembenet kalv og lidt andet
skræmmende til at lokke folk til :shock:
(Ellers kan en tønde Juleglögg sikkert gøre det!)

Bortset fra det, så tillykke til jer derovre med en dundrende success, I har da vist
vejen for os andre. Og ja, Rasmus, det var en fremragende ide at få noget op
at køre herovre også!

VH,
Lars

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Hej.
TAK til alle for endnu en fantastisk hyggelig og lærerig aften.
Mvh.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
måske vi bare skulle holde fast i at holde drejer træf en dag om måneden, selvfølgelig har Poul mulighed for at nedlægge veto. Det er jo trods alt hans værksted vi invadere!!!

Der behøves jo ikke altid at være et tema, nogen gange opstår temaerne lidt ad hoc, hvis der er træ til det!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lav din egen POKKENHOLT

I går i Kælderen i Rømersgade rejste Keld (Rosengren) en god snak omkring de meget store omkostninger der er på specielle træsorter. Bla. a snakkede vi om Pokkenholt, som jo koster en "bondegård" endda af de store.

Det med pris på Pokkenholt - sammen med de forholtsvis små mængder som gennem tiderne har været til rådighed, har der udviklet sig et fantastisk håndværk i det sydlige/østlige Europa igennem de sidste - måske 1000 år.

Specielt i Øst Europa, hvor der er tradition for at dyrke store mængde æbler, pærer osv. fandt man jo hurtigt ud af at både æble og pæretræ var udmærkede til at erstatte Pokkenholt til musikinstrumenter (blæsere).

Tilbage i tiden lavede man naturlige "Bejdser" , hvor specielt hvisse sorte typer kunne bejdse f.eks æbletræ så man næsten ikke kunne se forskel til ægte Pokkenholt.

I "moderne tider" er disse gamle og giftige bejdser blevet erstattet af "bedre" og ikke helt så farlige bejdser, og jeg har set flere forskellige fabrikker i Balkanområdet (Yoguslavien) som i Titos tid, producerede store mængder af f.eks. blokfløjter, tværfløjter etc.til verdensmarkedet. De var alle lavet af ÆBLETRÆ, som blev bejdset til at ligne Pokkenholt ved at blive bejdset med det man herhjemme kalder NARVFARVE (Sort), som er beregnet til læderindfarvning.

Narvfarve er ret længe om at tørre helt op, men farver særdeles godt. Begrænsningenn er at narvfarven tildels er genopløselig i sprit og f.eks celluosefortynder, hvorfor man bør overfladebehandle med f.eks maylands div. polermidler (på små emner)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har også smugkigget lidt af videoerne.
Det ser spændende ud - og hyggeligt lyder det til på baggrundssnakken.

Apropos baggrundssnak:
Jeg forstår ikke jeres snak om guldregn og at man skal vente 15 år.
Når jeg får guldregn saver jeg det i meterstykker og stiller det under halvtag.
Når jeg så får tid saver jeg det i passende stykker og lægger dem ind i værkstedet.
Så er det klar til brug efter et eller to år.
Guldregn bruges vel meget til lysestager, småfigurer og lign.
Jeg har lavet mindst et par hundrede humørfugle af det og højst et par stykker er revnet.
Jeg laver også en del lågkrukker af guldregn. Dertil rådrejer jeg og stiller det til tørring i værkstedet, så er det klar efter et halvt år!

Men det var jo værkstedsmøder det handlede om.
Jeg håber også snart vi får noget i gang i Østjylland.
Vi har vores trætræf på Djursland, men der er jo et halvt år imellem.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn A

Når jeg ser din beskrivelse med hjemmebygget pokkenholt, tænker jeg at du mener ibenholt, som bedre passer til farvevalget.

Til Den kedelige Lars

Måske kan du blive inviteret efter nytår??????
Vi må nu finde på noget andet til d. 6. dec.

Kommer du i nærheden af Hvidovre så slå på tråden. 29716531

Mvh

Torben

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja - og nej Torben. Ibenholt findes i flere varianter, hvor den "fineste" er den sorte fra Cylon. Ibenholt er meget svær at dreje i, den har særdeles let ved at flække. Ibenholt er " metal hårdt" som Willy Risør beskriver det, og i lufttør tilstand vejer det ca. 1100 kg/m3.

Pokkenholt (Livets træ - Lignum Vitae omfatter en del forskellige voksesteder, men træet er generelt kendetegnet ved dets olieholdige egenskaber. Til f.eks. træfløjter og andre drejede emner som håndtag, til tandhjul, stævnrørspakning etc, er træet særdeles egnet, men for en trædrejer er forskellen til Ibenholt, at det faktisk kan drejes, og da svind procenterne og stabilliteten er rigtig fin, er det den sort som foretrækkes. I sidste ende er den også den nemmeste at farve, netop fordi den har de kemiske egenskaber som den nu engang har, hvorimod Ibenholt - mere eller mindre må "nøjes" med den farve som de enkelte stykker nu engang har.

Æbletræ har ikke nær de samme egenskabe, men har dog, når det har tørret længe nok, nogle ganske fine egenskaber til drejede instrumenter, og så er det meget billigere. ;)

Til brug for f.eks kniplepinde vil jeg tro at Ibenholt er noget nær umulig forarbejde, hvorimod Pokkenholt er egnet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har aldrig hørt om blæseinstrumenter af Pokkenholt.
Til gengæld ved jeg at de fineste blokfløjter laves af ibenholt.

De to har intet til fælles.
Pokkenholt Guaiacum officinale hører til i det caraibiske hav ( på øerne i det, rettere) og sydamerika.
Det har været skattet for dets styrke og holdbarhed. Desuden har det en selvsmørende evme, hvorfor det har været brugt i tidlige standerure og til lejer.
For ca 20 år siden blev jeg bedt om at dreje lejer til et omrøreanlæg i en biogasfremstiller i pokkenholt.
Nylonlejerne kunne ikke klare de store mængder af fint sand i væsken, og man mente at lejer i pokkenholt ville være bedre.

Ibenholt er et fællesnavn for en helvedes masse underarter af Diospyros familien.

Næste gang I står nede hos den lokale grønthandler og køber persimmon/kaki/daddelblomme frugter, så tænk på at de hører til samme familie.
Det er en af de brune ibenholter, men stadig fantastisk træ.
Den er hård og tung, men gerne fuld af bittesmå svindrevner, som ødelægger styrken.
Jeg har en stump af en stamme på loftet, som jeg en gang imellem tager en lille bid af til specielle formål: en strengeholderknop ( eller hva' fa'en det heder i fagsproget?) til en violin, eller et par kraveknapper til en smoking.

Pokkenholt er på de truede arters liste, ibenholt er der masser af.

Senest rettet af stig bredsgaard 02 nov 2011, 20:27, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nå, vi postede samtidig, Bjørn.

Ibenholt er ikke svært at dreje, det kræver bare den rigtige teknik.

Skrabning frem for skæring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rigtigt Stig, men dengang blev Pokkenholt vitterligt brugt til Blokfløjter, tværfløjter, de der buer som holder strengene på en violin, det forreste stykke på en violinbue + nogle flere jeg ikke kan huske.

På de "fine" instrumenter blev overfladerne poleret direkte - og det var en utrolig glød og glans de fik frem

jeg troede også at det var Ibenholt - udelukkende, som blev brugt, men blev temmelig kontant fortalt (på gammelkommunistisk facon/engelsk/tysk, at det havde jeg ikke en s--- begreb om, og så skulle vi sige skål igen ;)

Når man spurgte til hvor træet dog kom fra blev der lidt stille. Ibenholten kunne de jo få fra f.eks Cuba uden problemer

Dette skete i Rumænien og det nuværende Slovakiet dengang i første halvdel af 1980'erne, længe før murens fald.

Senest rettet af BjoernA 02 nov 2011, 20:44, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Nå, vi postede samtidig, Bjørn.

Ibenholt er ikke svært at dreje, det kræver bare den rigtige teknik.

Skrabning frem for skæring.

Alt det drejning jeg så dengang var med skrabere - kulstofstål, og slibestenene var ca. 0,5 til 1 m i diameter, remtrukket i vandbad (sandsten).

De lejer du lavede: mon ikke stålakslen blev slidt op får trælejerne. ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ingen anelse.
Jeg lavede dem, fik mine penge, end of story!

Du skylder mig stadig et billede af en pokkenholt fløjte ( smiley!)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej.
Jeg er rimeligt sikker på at ibenholt-fløjter en noget mere udbredte end pokkenholt-fløjter, men hvis vi må gå lidt uden for blokfløjterne og medtager traversfløjter, så kan du se et eksemplar omtalt her:

http://www.musikhandwerk.de/DE/barock.html

Citat:
"Die QUANTZ-Traverse, die ich aus Pockholz gebaut habe, hat einen unerwartet verblüffenden Klang: Im Vergleich zu allen anderen Holzarten klingt ein Pockholz-Instrument sehr kernig und stark, ohne dabei schrill oder "metallig" zu sein. Es ist die lautstärkste Traverse, die trotz der großen Masse (Fettgehalt) einen angenehmen Klang hat. Das Holz hat eine bräunlich-grün-changirende Farbe; es ist sehr pflegeleicht. Seine Beschaffung und Verarbeitung ist leider sehr teuer und aufwändig."

Længere nede på siden præsenterer en nydelig dame en utrolig smuk ibenholt-fløjte, der også kan leveres i pokkenholt.

(Men det tog mig godt nok noget tid at grave en reference op! Og et billede... NIX!)

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er godt nok mange år siden (og adskillige flasker god Slivowisch - lavet på Æbler, Blommer, pærer - hvad ved jeg) men dengang var det egentligt slibestenene som fangede interessen mest. det var imponerende at se den dygtiglhed de kæmpestore sten blev håndteret med.

De drejebænke de brugte til serieproduktion af f.eks blokfløjter var uden kopianlæg, alt blev lavet med stor dygtighed og extreme præcise øjemål. De kunne deres kram.

Det som Lars skriver: Klangen - var et kvalitetsmærke de satte i højsædet, så meget at selv de højtidelige kommisærer - som ellers kun sad fast forankret ved nogle meget små skriveborde, fik dem op af stolen for at prise produkternes enestående kvaliteter.

jeg hæftede mig ikke så meget ved træsorten som sådan, men var dog imponeret af hvordan de polerede direkte på den drejede overflade. sandpapir brugte man ikke - det var der sikkert ikke råd til i folkeøkonomien - men en imponerende glød og glans - det kunne de.

Jeg mindes ikke at jeg så Ibenholt i produktionen, men der har sikkert været en del af det også. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Dette skulle efter beskrivelsen, være en tværfløjte drejet i Pokkenholt.
texten til fotoet lyder : Auf einer Kopie nach Scherer aus Guayakum-Holz (Pockholz)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

Geografisk sted: næstved
for 20 år siden var jeg nede på den anden side af præstø hos en der drejede blokfløjter af pæretræ
hans nielsen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har faktisk resterne af en klarinet, materialet er grenadil.
Jeg gemmer stumperne til øjne og den slags.

Mvh

Torben

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vi er som sædvanlig på vej ud af et hyggeligt sidespor -
med mindre teamet for næste træf bliver pokkenholt :D :D

Som f.eks. at jeg for nogle år siden læste, at de engelske bobby'er
der patruljerede i de mest skumle gader i London havde brug for
kortere knipler, der bedre kunne "komme til" under snævre plads-
forhold. Og for at holde slagkraften oppe, fik man disse klodsholds-
knipler lavet i - pokkenholt. Dén kan jeg til gengælde ikke finde
noget belæg for sandheden i.

Ku være fint, hvis vi alle blev lidt bedre til at starte en ny tråd
når et sjovt a propos dukker op i knolden :)
VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hold da op hvor er du kedelig, men på det rigtige spor. Hi hi.

Mvh

Torben

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

tjmanden skrev:
Jeg har faktisk resterne af en klarinet, materialet er grenadil.
Jeg gemmer stumperne til øjne og den slags.

Mvh

Torben

Bare et kort om Grenadille: Afrikansk palisander, smuk som få trætyper. jeg fik et stykke forærende af Alan Cristoffersen for nogle år siden. Brugte det til et knivfæste. Det var utroligt at se på.

Grenadille (Afrikansk) anvendes stadig kommersielt, men det forsvinder også på grund af skovrydningen i vækstområderne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]