www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 01:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Planker
Ny bruger

Geografisk sted: Randers
Hej
Jeg faldt over jeres forum da jeg forsøgte at finde noget info om planker, stolper osv. da jeg ikke har nogen erfaring med helt råt træ, andet end at lave en masse brænde.
Da jeg har købt en del træ som var meningen skulle laves til brænde i løbet af vinteren, kom jeg til at tænke på at det kunne være sjovt at lave nogle planker osv. af noget af alt egetræet, så man måske kunne lave et par højbede, en bænk og hvad der nu ellers lige kunne falde en ind.
Så jeg har købt en gl. rundsav som kan tage stykker på ca. 150 cm. i længden og ca. 35 cm. i diameter. Hvilket jeg syntes er en passende str. til de ting jeg har i tankerne.
Så nu har jeg gået den efter med fedt osv., fået slebet klingen og fået monteret et nødstop. Så den er klar til at gå i gang :)
Så nu melder alle spørgsmålene sig, hvor længe skal det ligge ? når det skal bruges udendørs. Skal det vendes en gang i mellem, når det er pindet op ?
Skal enderne smøres med olie eller andet for at undgå det flækker ?
Det vil sige at jeg søger alt hvad man har brug for at vide af gode erfaringer ang. dette, så håber der er nogle af jer som ligger inde med en masse erfaring som i har lyst til at dele.

Mvh.
Herman

Titel: Re: Planker
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hej Herman og velkommen til.
Jeg har ikke så meget konkret at byde ind med når det handler
om håndtering af egeplanker, men vent endelig med at begynde
saveriet indtil nogen af skrapsakkerne her på forum melder sig
med gode råd.

Indtil da: Du skal nok gøre nogle overvejelser om, hvordan det
skal saves op. Vi, der gerne vil bruge træ til drejning vil ofte save
det ud så selve kernen af træet er helt væk inden plankerne
læges til tørre. Og jo, det vil nok være en god ide at behandle
enderne af træet med noget. En del af os bruger nogte klisterstads,
der hedder Anchorseal. Du kan søge på ordet via søgefunktionen øverst
på siden, men de fleste søgeresultater handler om fællesindkøb og
fordling af det. Måske kan noget snedkerlim eller en rest maling klare det.

VH,
Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Hermand.
Mon ikke Bjøen B på fyn har mere til at stå fra det sidste indkøb.
Men udfyld lige din profil med hvor i landet du bor, og ellers velkommen til et forum med alsidig viden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jo da, jeg har rigelig sealer på lager.
Men umiddelbart kan jeg ikke rigtig forstå at træet skal tørre først, for derefter at komme i kontakt med fugtig jord og det danske klima. Men hva' ve' jeg?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Ny bruger

Geografisk sted: Randers
Mange tak for svarene :)
Jamen jeg venter skam med at save det op til jeg ved 100% hvordan og hvorledes det skal håndteres efterfølgende, ja det vil så sige lige bortset fra en 5 - 6 stykker som er røget igennem. Det var ikke nemt bare at gå og kigge på den, var jo osse nød til at se om den virkede :D
Det der sealer hvad består det af ? Med fare for at komme til at lyde lidt småskør, så er jeg ikke helt pjattet med at blande de "vilde" kemikalier ind i det, da f.eks. asken fra mit brændefyr ryger ud i haven og så behøver der ikke være en masse mærkelige ting i det og de ting som jeg regner med at skulle lave af træet kommer jo på den ene eller anden måde i jordkontakt. Så derved er lim eller maling rester nok heller ikke lige sagen. Så tænkte på om linolie måske kunne bruges, eller er det for "slapt" ?
Min første tanke var osse om det var nødvendigt at skulle tørre først, når det så bagefter skulle i kontakt med det fine klima vi har herhjemme, men tænkte så at hvis det nu blev samlet uden tørring om det så ikke ville trække sig for meget sammen når det nu stod og arbejdede i vejret og f.eks. et højbed som trækker sig sammen med efterfølgende store sprækker, er der jo ikke den store ide i.
Men som sagt er jeg en novice på dette område og håber på nogle gode råd herfra :)

Mvh.
Herman

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Herman.

Grundlæggende er ANCHORSEAL en vandbasseret parafin. Jeg tror ikke din have tar' skade af en smule af det. Det er ganske små mængder der skal bruges. I brug er det betydeligt billigere og drøjere end både snedkerlim og plastikmaling.

For mange år siden stod vi og dyppede endtræ i kogende parafin ... det lugtede ikke specielt godt, og ind imellem gik der ild i gryden. Og ufarligt var det heller ikke med den kogende parafin, hvis gryden tippede.

Jeg bor ikke så langt fra Randers, så du er velkommen til at kontakte mig for en snak om både tørring, forsegling og opbevaring af træ.

Jeg ville aldrig lave hverken havemøbler, højbede eller andet til haven af friskskåret og vådt træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Herman,

Når du skal bruge det til udendørs ting, især til højbede, så er det bare med at komme i gang. Der er ingen grund til at tørre det først. Uden nogen anden behandling, så holder eg nok en 10-15 år i et højbed - og på den tid vil du nok have noget andet.

Bænke osv., som ikke er i direkte kontakt med jord holder nok noget længere. igen er det OK at lave dem af friskt vådt træ. Du skal bare regne med at det kryber idt efterhånden.

Hvis du vil have noget, som holder meget længe i jordkontakt, så er svaret Robinie - falsk acacie, på latin robinie pseudoacacia. Der siges at en robinie hegnspæl holder til tre pælehuller. Alternativet er thuja/cedar.

Robinie er også godt at dreje i, thuja ikke så godt - det er for blødt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Problemet er bare at styre de drivvåde træ, indtil man er færdig.

Der sker ikke noget ved at tørre træet inden det bruges udendørs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]