www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 22:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Endnu engang bliver jeg nødt til at udstille min uvidenhed: Jeg har endnu ikke prøvet at dreje nogle kværne. Kan man tage en stamme/gren på 8-10 cm Ø, bore centerhullet igennem marven på grenen og så dreje noget brugbart. Eller skal man flække en stamme på den dobbelte tykkelse for at kunne lave en peberkværn?
Jeg er klar over at skåle der er drejet med marven i midten af bunden, har en tendens til at revne. Vil det samme ske når man fjerner det midterste stykke?
Jeg ser frem til at kunne blive lidt klogere igen!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
De fleste træsorter kan stabiliseres ved at fjerne marven+ omliggende træ, men hvis du så fylder hullet ud med en metalstang og en kværnenhed, mens det tørrer, er du lige vidt.
Hold dig til de arter, hvor tangential og radial-svind er nogenlunde lige stort, lad være med at bruge f.eks. syren, som revner bare man kigger hårdt på det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kan du prøve at nævne et par træsorter, hvor tangential og radial-svind er nogenlunde lige stort?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
eller bore den ud (grov) og grov dreje ydersiden, så i Alko bad med den et par dage op, tørre 2-3 uger.. så skulle du være kørende..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej Bjørn.
Når det er din første kværn så glem alt om vådt træ og kærnetræ, træet skal være tørt og hvis du ikke har tørt træ så skær nogle stave omkring 65X65X300mm og endeforsegle og lad dem ligge til de er tørre det er ikke så problematisk når vi er nede i de små dimentioner at tørre træ uden det revner hvis du holder dig lidt væk fra frugttræ som godt kan være lidt sprælske.Men ellers er det ikke særlig kostbart at købe en par klodser der er tørre når vi er i de små dimentioner.Hvis man skal bruge vådt kærnetræ giver det problemer med låget her kan man jo ikke fjerne kærnen og evt. forboring af vådt træ vil under tøring give et ovalt hul som ikke er let at rette op da vi ikke skal op i mere end ca.ø 28 til en kværn kan man jo knapt fjerne kærnen med noget der er mindre så det ender med at færdig hul bliver 35/36 mmm i stedet så min anbefaling brug tørt træ uden kærne.Held og lykke med projektet. :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Kan du prøve at nævne et par træsorter, hvor tangential og radial-svind er nogenlunde lige stort?

Der er ikke mange, men det handler om at undgå dem, hvor differencen er meget stor: Bøg. 5,8/11,8 eg:4,o/ 7,8
Jeg kan ikke finde min tabel i flytterodet.

Jeg vil give Drejers-corner ret, det er spild af tid at rode med helt træ. Brug stavskårede emner i stedet for.

Hej lidt mere kværneri:
At dreje en salt/peberkværn er en god øvelse for begyndere/knapt så øvede drejere da man øver flere forskellige teknikker: gennembore - vende et emne og få det til at rotere korrekt-formgivning-kopidrejning-lidt æske med låg princip-og frem for alt øve præcision-præcision-præcision for at en kværn skal kunne fungere optimalt skal hullerne være præcise og låg tilpasses så det drejer let dog uden at slaske osv.Mente jeg havde en grundskitse et sted men hvor :?: så den må vente. men jeg fandt et par gamle billeder af et par kværnesæt som måske kan inspirere lidt. Ps husk at bruge rustfrie skruer til montering det ser så grimt ud når man vender en kværn om og ir eller rust koger omkring skruerne.:D
Vedhæftet fil:
valnødkværn.jpg
Vedhæftet fil:
farvekværn.jpg
Det ene låg ser lidt mærkeligt ud men det skyldes billedkvaliteten.
EM

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Bjørn,

Du kan bruge de fleste træsorter til salt/pebberkværne, når bare træet er godt tørt, og det betyder under 8% RF - og det betyder igen OVNTØRRET TRÆ.

Der fremstilles i hunredetusinde vis af sæt årligt lavet i Bøg, Ask, Ahorn.

Man skal nok lige huske at det nok ikke er så godt at bruge træ indeholder/frigiver olie/stærk lugt ect, eller som er "giftigt" på en eller anden facon.

Dette udelukker også mange "eksotiske" træsorter.

Vælger man at lime forskellige træsorter sammen er det godt at huske på at den anvendte lim ikke "har et duftbillede" - eller kan optage olierne fra f.eks pebber.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

bjørn dun kan få noget tørt af mig, evt nogen stave af den amerikanske valnød. den er helt sikkert tør skal blot limes. ellers saves og limes, det kan jeg også hjælpe med hvis det er..

Rasmus

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for hjælpen gutter! Jo, jeg blev lidt klogere! :lol:

Et par kommentarer: Jeg starter nok med det sikre: At lime noget sammen - jeg er dog ikke til 2 farvet á lá Per Froholt design.
Drejers-Corner: Er der næsten ikke større udfordring i en kværn end i et fad eller skål? Som du selv skriver, så er præcision nøgleordet. Går der et eller andet galt med en skål, jamen så kan man som regel bare lave den lidt mindre.
Trædrejerbutikken har 3 tegninger liggende på sin hjemmeside, så der er god hjælp at hente der.

Tak for gode råd, der er lidt af hvert der skal prøves hen ad vejen.

Hej Bjørn
Du skrev Er der næsten ikke større udfordring i en kværn end i et fad eller skål?
Jo på sin vis kan man vel godt sige det , en skæv skål kan godt rumme salat men en skæv kværn er til brændeovnen der er ikke plads til de store svinkærinder et fejltrin er svær at rette op. Når du vælger at lime noget sammen så sørg for at bruge en lim med høj varme index det gælder også for andre ting man evt. vil lime sammen til drejning, når du skærer udvikles der varme og til en kværn hvor du også skal bore kan temperaturen blive ret høj hvis ikke boret er super skarpt så hvis ikke man bruger den rigtige lim kan man risikere at stumperne står en om ørene, så er der stor risiko for at det ikke kun er klodsen der går op i limningen :D en anden ting der skal med er sørg for at tjække længden på skruerne du vil montere med og tag det med i dine berejninger så du ikke drejer en indadgående kant/hulning inden du er lidt over færdig skruelængde ellers risikere du at skruerne går ud gennem siderne :mrgreen: det ser så sjusket ud :D Kan du ikke lide de tradisionelle designs har jeg lige været i drejearkivet og fundet en lidt anden udgave (årgang 1997).Med hensyn til de tejninger trædrejebutikken viser bryder jeg mig ikke om den måde låget er lavet på, lav det i stedet som du laver en æske med låg så kan du dreje hullet/røret så bliver som en tragt foroven det gør det meget lettere at fylde kværnen op og giver den samtidig større rummelighed.For at give mere volumen til de kværne jeg drejer bore jeg typisk et 40/45mm hul og drejer så en lille indsats der sættes i bunden med en inderdiameter der passer til kværnen og en yderdiameter der passer til røret 40/45mm og lader det som går op i røret have form som en tragt så der ikke bliver en kant salt/pebert kan ligge sig på, så får du en volumen der duer særlig til peberkerner er 24/28m ikke ret meget med mindre man laver dem meget høje.
EM
Vedhæftet fil:
img016.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej EM
Tak for dine gode råd!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Famlende forsøg fra en ny bruger på at skrive et indlæg.
Da en af mine sønner (endnu ugift) fyldte 30 måtte han jo have en peberkværn.
Det mest tørre træ jeg havde ( jeg drejer en del i vådt) var vores gamle junckers bøgetræsplade fra køkkenet.
Den blev limet sammen til en 13x13 cm klods på knap 1 meters længde. I midten var stykkerne lagt, så der opstod et 27x27mm stort hul langs hele klodsen.Så kom kineserbænken på arbejde og resultatet ses på billedet.
Jeg har senere anvendt metoden til flere peber/saltkværne og det fungerer OK.
Muligvis Kommer der et pip om bordplader og peberkværne i et fremtidigt nummer af " HUSFLID".
Håber det kan inspirere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er godt nok en flot kværn. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tilslutter mig BjørnA's lovprisning.
Desværre kan jeg ikke forstørre billedet når jeg klikker på det. Det problem har jeg en gang imellem. Er der nogen der ved hvad det skyldes?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ja det kan jeg godt fortælle dig. Billedet er ganske simpelt ikke større. Man kan også se, at billedet kun fylder 6 kb Det må meget gerne fylde 150-250 kb, for at kunne forstørres på, og være godt.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
ja her var jo også en masse tips.
Der skrives om en ugiftig lim med høj varmeindeks til stavlimning - hvad for noget helt præcist skal jeg købe? Hvad bruger I andre?
Glæder mig til at lære mere!

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Fladerne skal ligge helt tæt mod hinanden overalt, tør evt olieholdigt træ med acetone på limfladerne og lim med hvid PVA-lim til udendørs brug og sæt det hele i godt pres ( mange skruetvinger )

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg ved ikke hvad I andre bruger af kværne/værker til jeres peber og saltkværne.

Jeg har ikke selv drejet en peber eller saltkværn, fordi jeg ikke har kunnet findet et værk det
virkelig bare sagde spar 2 til det hele. Noget der er stabilt, stærkt og bare fungerer.

Så var det lige for et par uger siden at konen min havde 25 års jubilæum på sit job, og fik sådan en kæmpe
kasse med grillbestik fra "Old Farmer". Rigtig fedt bestik som vi havde en del af i forvejen, men i kassen
var der en peber og saltkværn, og jeg har aldrig oplevet noget lignende. Hamrende fede kværne,
der virkelig kan sende en rigtig ladning ud over talerken eller ned i gryden. Kværnene kommer fre "OLDE THOMPSON" i USA.
Jeg har skrevet til dem om de vil sælge værker... men desværre sælger de kun hele kværne.
I øvrigt mangler de vist en dansk/europæisk importør her i disse krisetider, hvis der er nogen der har de lyster... men som sagt kun til færdige maskinlavede kværne til salt, peber og krydderier.

Er der nogen der kan anbefale noget godt indmad til en peber og saltkværn????

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har fået den opfattelse at Peugeot kværne var det bedste man kunne få. Men problemet med dem er at de vist heller ikke kan købes løse. Jeg ved at trædrejerbutikken har prøvet at få fingre i dem. Hvad er der galt med Tucan kværnene? Jeg sidder med sådan en foran mig. Jeg synes at den ser OK ud. Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at den kan kværne peberet som du vil have det. :lol:

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn.

Det er jo lige det der er spørgsmålet... hvordan kværner de der dippedutter peber eller salt ud.
Det jeg synes der er forskellen fra mange af de kværne jeg har i huset, og til dem fra Olde Thompson,
er at peber/salt kommer ensartet kværnet ud.

Mange andre kværne, sender fint malet peber ud sammen med noget der næsten er halve peberkorn.
Og så skal indmaden til en saltkværn ikke ruste, bare fordi den indeholder salt... :D :D :D

Jeg kender ikke TUCAN kværne... men hvis de overholder nogen af ovenstående krav,
er de vel gode nok. Hvor køber du dem?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det billigste sted er Trædrejerbutikken.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Den med pegout, er sandt og falsk... der var en gang og man kan nok få nogen bare ikke sådan lige...

Ellers er det dansk udviklede CrushGrind et af dem der får de bedste ord med på vejen.. ellers har froholdt en han siger er verdenes bedste... der har jeg faktisk et du kan lege med hvis det er.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Et lille tip fra en vendelbo når det gælder billige kværne:
Gå på loppemarked og kik lidt på de kværne der står rundt omkring til 5 eller 10 kr. for et sæt. Køb dem der står Peugeot eller et andet godt mærke i bunden af. Skild kværnene ad og efter en god gang rensning har man nogle gode "indmadder" til den nye kværn man har i tankerne. De er sjældent særligt slidte. Sidegevinsten er, at det som regel er lidt hyggeligt at gå på loppemarked ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

helt enig... men jeg har været på jagt og har ikke fundet et eneste sæt gode kværne endnu :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt ærligt: Så synes jeg ikke 38,- er dyrt for en Tucan indsats i 25 cm.
Jeg sidder lige med en reklame for en Peugeot peberkværn i 23 cm. højde nedsat fra 549,- til 349,- . Hvis jeg kunne få det for sådan en ville jeg da være glad. :lol: :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej alle "kværnulanter"
Crush-Grind kan varmt anbefales, selvom den er dyr.
Den kan klare at kværne alt fra tørrede urter og krydderier over salt og peber til kaffebønner.
De lover 25 års holdbarhed og har testet den svarende til 250 års alm brug!
Til den tid må de gerne komme og hoppe på mit gravsted!
Hilsen Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hvor kan man købe Crush-Grind?
Venlig hilse Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Citat:
PS. Hvis der er nogen der har brug for CrushGrind indsatse til peberkværne, så er han lagerførende. 2 forskellige skaftelængder ( 95,- og 99,- incl. moms) og en skafteløs udgave.

Syntes nok at jeg havde skrevet noget om det - det var Sminge

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tak Bjørn.
Jeg har lovet mig selv at bruge forums søgefunktion lidt oftere, hvis jeg ellers kan huske, hvad jeg skal søge efter...

Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]