www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 18:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
lidt fra mit baluster show :)

70 stk og 4 stk i extra long :) de er møj tynde lige i toppen...

Vedhæftet fil:
DSC_0015_resize.JPG

Vedhæftet fil:
DSC_0011_resize.JPG

Vedhæftet fil:
DSC_0007_resize.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Geografisk sted: Øster Brønderslev
Fantastisk flot.
Hvordan kan nogen herefter finde på at købe kopimaskinefremstillede balustre?

Jens J.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Flot håndværk med elegante linjer og skarpe kanter - det bliver en flot trappe.

Mvh Torben

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

takker :)

Jens forhjåbentlig ikke så mange :) de sender det bare til mig hihi...Jeg har da i et svagt øjeblik overvejet en halv automat til at lave prep arbejde evt, men jeg har tjekket hvor længe det tager at bruge sådan en, og det er hurtigere at lave i hånden.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Jeg håber du få et billede af denne færdig trappe Rasmus, så få vi syn for sagen og så skal den altså ind på dine hjemside!!!!! det kan vise sige at være guld være, kanon flot arbejde, tillykke :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Flot!

Skønt at se noget af det, som i mine øjne er "rigtigt" drejearbejde!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ih hvor er de flotte ,men hvordan holder du humøret oppe med så mange du må da snuppe et par skåle eller noget andet ind imellem,jeg tror ikke at der er ret mange der vil gå dig i bedene ,ikke mig det har jeg ikke tolmodighed til .MVH Hans. :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er repetitionen, der gør en drejer dygtig.
Kampen mod uret er et yderligere incitament.

Rasmus billeder viser forskellen mellem de glade amatører og den dedikerede professionelle.
Jeg er SÅ glad for at du bærer faklen videre , Rasmus!
Det her land trænger i DEN grad til nogle professionelle drejere!!!!!!

Der er masser af gode amatører, som hver især er gode indenfor deres lille område.
En professionel drejer er god til det hele.
Skåldrejning, langsdrejning, detaljering, design. Det hele skal være i orden, ellers må man sige nej til for mange ordrer.

Det kræver vilje og evnen til at stå alene i værkstedet, dag efter dag, uden at miste tålmodigheden eller gejsten.

Iøvrigt, hobbyHans, hvorfor skulle glæden ved at dreje en ( skide) skål være større end glæden ved at dreje en perfekt baluster ( på under 15 minutter!)

Jeg skrev først 10, men så kom jeg i tanke om, at de var lavet i egetræ!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Stig, mon ikke Hans snarere tænkte på afveksling end at skåle skulle være "finere".

Vi har, som du også skriver, ret forskellige tilgange til det at dreje.
Den passion, du lægger i at være dygtig til at dreje ligner dén, jeg lægger i mit
arbejde: Det skal ikke bare være i orden, det skal være så godt som jeg kan gøre det -
og en lille smule bedre end sidst, da jeg også gjorde mit bedste.

VH,
Lars

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hobbyhans : skåle ? dem drejer jeg stort set ikke nogen af.. har måske lavet en 30 40 stykker i alt den tid jeg har drejet. Der er ikke omsætning i dem (endnu) de kommer først med når jeg har tiden til at tune processen (sammen med stig). Det er helt vildt meget Zen at dreje mange af de samme i lange serier de små ændringer i processen, jernets vinkel osv osv osv giver så meget mere end at dreje forskellige ting.

Stig : Jeg takker for roserne, om jeg er allround pro ved jeg ikke, men det kommer nok. og den her fakkel bærer jeg meget gerne videre godt håndværk er alle timerne og pengene værd. Flere hånddrejede ting i folks hjem det er det der skal til.

Mhs til opgaven så er kunden super glad, jeg er ikke tilfreds der var i min lille verden for meget variation på flere af dem. Men sådan er det når man er lidt for meget perfektionist.... (sagde han som maler vægene bag køkkenskabene for at det er helt i orden)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har stor respekt for det arbejde, du udøver som prof-drejer, Rasmus, og iøvrigt alle andre proffer. Jeg synes, at du har lavet et rigtig flot stykke arbejde med de balustre, og godt at der er nogen, som vil og kan.
Når det er sagt, vil jeg også sige, at det er godt, at dette forum er så varieret som det er. Mangfoldigheden gør, at det er noget værd for os alle sammen. Her er både unge og gamle, nybegyndere, mere erfarne og proffer. Det bedste af det hele er, at vi alle vil vise vores ting og give hinanden råd og vejledning. SUPER.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jamen Stig nu plejer jeg ikke at sk... i mine skåle. Det var ikke for at kritisere nogen der drejer i serier men for at sige at når jeg har drejet ti lysestager vil jeg gerne variere ved at snuppe en skål. :lol: :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Om ikke andet har dette overbevist mig om at jeg ikke skal have en drejebænk med sådan en kopi-dims. Jeg er ellers blevet tilbudt en bænk med just et kopiaggregat. Men der er noget der tyder på at det bare vil fylde op i bunken i hjørnet, som er stor nok i forvejen.

I min barndom i 1960'erne besøgte jeg en overgang Brødrene Østergaards Møbelfabrik i Glamsbjerg temmelig ofte. Jeg kunne frit gå rundt i fabrikken og snakke med de forskellige.

Ovre ved et vindue stod den gamle drejer. Tja, når man ikke selv er ti år endnu, så er alle vel gamle. Han drejede nogle "pinde" som minder om dine balustre. De skulle selvfølgelig indgå i nogle af fabrikkens møbler. Det var et af de steder hvor jeg gjorde holdt i lidt længere tid for at kikke på. Her var ikke noget kopiaggregat- endsige CNC-pjat.
Et passende antal ridser med en passer, så var drejeren klar til aktion og i løbet af ingen tid var en ny ting færdig for øjnene af mig. Der blev pudset lidt, men ikke for meget . . . videre!

Jeg husker desværre ikke meget om de andre værktøjer den gamle drejer betjente sig af. Jeg tror det har været for tidligt for HSS-stål, så hans værktøjer har nok været almindeligt værktøjsstål. Alligevel kan jeg aldrig mindes han var henne for at slibe . . . men måske blev jeg bare ikke stående længe nok.

Var de ting han lavede ens? De var i hvert fald ens nok til på afstand af blive opfattet som ens. Ville de have været bedre hvis de havde været fuldstændigt på krillimillimeter ens? Det er jeg faktisk ikke sikker på.

I forbindelse med at jeg har lavet førstesal på huset, har jeg også lavet nogle "kasser" til at omslutte nogle ikke så-pæne-endda skunkstolper. Kassernes hjørner skulle affases og jeg kunne vælge at gøre det med en overfræser og et passende bit eller en høvl. Til min egen forundring kunne jeg bedst lide de affasninger jeg havde lavet med høvlen. Det endte med at jeg brugte overfræseren til det "grove" og høvlede efter.

Hvad er konklusionen? Er der en konklusion?
En konklusion kunne være, at selv om håndværkeren bestræber sig på ensartethed, så er den lille forskel, der fremkommer ved at værktøjet er ført af en levende varm hånd og ikke af en maskine, faktisk noget eftertragtelsesværdigt.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]