www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 09:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Hej
Angående ny drejebænk så tænk jer godt om og tag rundt og prøv mange forskellige inden i vælger. En farvestrålende brochyre lokker nemt på vildspor.
EM

Senest rettet af dc-olduser 02 maj 2008, 08:22, rettet i alt 6 gange.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
billeder ????? af den hjemmebyggede

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Rasmus skrev:
billeder ????? af den hjemmebyggede

Nå ja billedet, undskyld det glemte jeg, nå bedre sent end aldrig. :D
Vedhæftet fil:
lars.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
jeg har været en tur nede i værkstedet og stå og kigge på min drejebænk det er altså sur RØV at man ikke kan noget med et brækket krageben, nu ved jeg hvordan stig havde det med sine "lange" fingere. ;)
hmpf

min tilkommene kørte mig i harald nyborg som trøst, så jeg fik mig et lille woodburning kit. det hjalp lidt på humøret, jeg tror dog jeg venter med at bruge det, så jeg ikke får sat ild på garagen med venstre hånd ;)

beklager manglen af store bogstaver, jeg kan ikke nå tastaturet med højre hånd :)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Ak og ve - stakkels Anders :cry:
Vi må håbe at du gror sammen igen.
Kan du ikke knipse et par venstrehåndsbilleder af dit nye brændesæt

Senest rettet af Bent Karlsen 02 maj 2008, 19:49, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg tror ikke jeg går galt i byen med den Wivamac. Kan det passe, at den ikke har større motor end min kineser (1hk)? jeg er ret sikker på, at man kan få en større motor til den, men det er sådan en Leif Andersen drejer på, og selvom han er en mand med tålmodighed, så tror jeg ikke han ville bruge den, hvis den ikke var god nok.. den virker ret stabil.. nu har jeg kun prøvet den 2 gange, og jeg har ikke prøvet virkelig at presse den, men det kunne da være jeg skulle spørge om jeg må prøve det..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
fa...s gude l... nu er det min bænk der er i styker stållanet breæket håber at jeg kan skafe et nyt . nået bras nu er der dømt pause ien uge eller mere inden der komer en ny stump .åvåv

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Anders : Nååååå stakkel... jeg kender det...

Peter : Jeg ville helt helt sikkert prøve den inden jeg handlede.. og kan du komme afsted med at prøve andre ville jeg helt sikkert også det !!

DrejersC : hmmm det minder da nærmest om motion :-) Men det ser skæg ud alligevel...

Klodsmager : Ja den model kender anders ... han har knækket sit som noget af det første... hihi det kan da være du kan lånes hans mens han er ud af produktion :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Anders Petersen :

jeg føler med dig, det er det samme som at tage bøjsjer fra små bøen.

jeg har lige fået noget stammevoks hjem , og skulle i gang med kædesaven,
men nej, i onsdags fik jeg et kraftigt vrid i rykken på jobbet ved tunkt løft.
kan kun sidde her forand skærmen og ærge mig over at jeg ikke kan
komme i gang med kædesaven og renskære mine stammer og smøre dem :(

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Steffen : Jeg kender det og det er så ærgeligt at man har ting der skal leges og er ude pga. maskinfejl eller skader....

jeg sidder her på en dejlig lørdag formiddag og arbejder .... suk ja arbejder... er ved at samle ting til regnskab på det lille udlejningshus jeg har på djursland... (som skal sælges) og indkørsel baghave tørreplads og det hele er fyldt med træ.... suk...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus - nu er det jo ikke fordi jeg ikke har prøvet den.. Jeg været på et intensivt enmandskursus hos Leif, hvor jeg stod og drejede på den bænk i 4 timer, men det var ikke noget, hvor jeg virkelig kunne få lov til at presse den for alvor.. jeg må lige snakke med ham, og høre ham, om jeg må prøve at presse den for at se hvad den virkelig kan..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:
Rasmus - nu er det jo ikke fordi jeg ikke har prøvet den.. Jeg været på et intensivt enmandskursus hos Leif, hvor jeg stod og drejede på den bænk i 4 timer, men det var ikke noget, hvor jeg virkelig kunne få lov til at presse den for alvor.. jeg må lige snakke med ham, og høre ham, om jeg må prøve at presse den for at se hvad den virkelig kan..

Lyder meget som en plan ! desuden er jeg sikker på du kan få lov at besøge Kaj og amokke på hans promat, og du er self velkommen til at komme og slagte løs på min når jeg har fået den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nu er kajs promat noget nær udødelig, men jeg har trods alt et begrænset budget. Det er min børneopsparing, og jeg har i sinde at tjene bænken hjem før eller siden.. Det kunne måske blive et problem med sådan et monstor som Kajs promat. Hvad din er for en ved jeg ikke, men jeg vil da gerne prøve den. Nu har jeg dog fået Leif til at sætte bænken til side i snart et halvt år, for at jeg kunne få lov til at købe den.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det er helt sikkert :-) Den jeg får er en 3520 Jet (powermatic) helt sikkert ikke nogen billig omgang men den skulle være top of the line af hvad jeg har kunne finde frem til. Den er også lidt kortere end min nuværende så den passer bedere ind i værkstedet... må jeg spørge hvad du påtænker at skulle betale for den Wicmac ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

11.000 kr.. skal jeg give for Wivamac'en. Jeg har ikke noget imod at give noget mere, men så skal jeg også have noget for pengene. Jeg overvejer bare at købe en større motor, men jeg må lige have fat i Leif.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmmm jeg tror jeg opretter en ny tråd til det her... tråd lavet i Værktøj, om ny drejebænk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

det er måske en god ide, for det her er ret off topic

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
I en eller anden tråd blev der skrevet at træet var spejlskåret. Hvad er det nu lige det betyder?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Hej Bjørn.Gå ind på denne webside (et link fra min hjemmeside) og læs side 2+3 der er en rigtig god forklaring samt skitser som giver rigtig god forståelse af hvad de forskellige opskæringsmetoder går ud på.Jeg kan godt forklare men jeg tror webet giver mere mening til alle.
http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html ... terial.pdf

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak til dig og eljensen. Også i dag blev jeg lidt klogere. :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En trædrejebænk er vel lavet i træ, ikke osse?
http://www.joltrae.dk/
Klik på egebænk.
Han har også en anden sjov ting: Et ovalværk.

Hej.
En ikke alt for opløftende artikkel så glæd jer så længe det varer,inden længe må vi slå os på stenhuggeri istedet

Aske-syge breder sig hastigt
Træerne død fra toppen og nedefter, og i visse beplantninger har sygdommen ramt 90 pct. af træerne.
Det ser skidt ud for de danske asketræer. Svampesygdommen asketoptørre, der som navnet antyder medfører, at træet dør fra toppen og nedefter, og som første gang blev konstateret herhjemme i 2003, breder sig hastigt, fortæller fagbladet Grønt Miljø.
Professor Jens Peter Skovsgaard ved Institut for Skov og Landskab, Københavns Universitet, som forsøger at holde øje med sygdommen, fortæller, at op mod 90 pct. af træerne i visse plantninger er ramt, i andre kun 20 pct. Der foreligger ikke nogen statistik for hele landet, men professor Skovsgaard konstaterer efter en række besøg i plantninger, at der situationen er væsentligt forværret siden i fjor.
Sygdommen kan ikke kureres, end sige bremses. Så snart de første visne skud viser sig i toppen af træerne, er deres skæbne beseglet. Et andet symptom er dødt bark på tykkere grene. Sygdommen forværres under tørre forhold, fortæller Grønt Miljø.
Mange ege-arter truede
Men ikke kun danske asketræer har det skidt.
78 af verdens ca. 500 ege-arter er truede af udryddelse, viser en undersøgelse, som organisationen af botaniske haver Botanic Gardens Conservation International har stået bag. Dertil kommer, at der mangler oplysninger om ca. 300 arter for at kunne fastslå deres situation. Heldigvis er ingen af de ca. 25 arter, vi dyrker herhjemme, iblandt de truede, mens et par arter, der dyrkes i Storbritannien er imellem.
Truslen skyldes den omfattende skovrydning kloden rundt. I USA, hvor 17 arter er blandt de truede, udgør Sudden Oak Death – pludselige egedød – en supplerende trussel. Sygdommen, der herhjemme går under navnet europæiske visneskimmel og skyldes svampen Phytophthora ramorum er ved Plantedirektoratets kontrolbesøg fundet i rododendron i 32 danske planteskoler og havecentre, men er ikke konstateret i eg.
Vedhæftet fil:
asketop_106907e.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har vist de tørre træer ud i flere askebevoksninger på 60-80 år i en midtsjællandsk skov. Det er nemmere at finde de døde træer om sommeren end om vinteren, hvor alle træerne er afløvede.
Der var grupper på over 40 træer, som alle var døde eller døende.
Det ser sort ud.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Desværre kan det se ud som om klimaet har en del indflydelse på træsorterne og deres muligheder for at overleve.

Elmetræet er efterhånden ren historie her i landet, og nu ser det ud som om asken skal den samme vej.
For et nogle år siden var der en gartner der mente at hans kulturer af elm, der vel var et par meter høje ville overleve, fordi frøene kom fra et sygt elmetræ. Desværre begyndte de at dø allerede året efter.
Med mindre man genetisk kan påvirke forskellige planter, så de bliver resistente overfor sygdomme og skadedyr, vil vi nok se flere arter der bliver truet.

Her i området er rødgran truet af en lille bille/mide de gnaver sig ind under barken og slår træerne ihjel. Der er store arealer her i området der bliver fældet på den konto.

Da jeg var knægt, kan jeg huske der var snak om at bøgen også var truet af et eller andet. Hvad det var, husker jeg ikke, men der var frygt for at det ville uddø. Heldigvis er det ikke gået den vej, med mindre der er noget jeg ikke har hørt.

Måske ender vi om nogle år med at have planter og træer der naturligt lever Sydeuropa, og sydeuropæerne får så til gengæld glæde af tropiske arter... baobabtræer og lignende. Hvad der så sker i troperne må guderne vide... bliver det hele til ørken?

Jeg tor jeg vil lave mig et stort lager af træ, så jeg er sikker på at have noget at dreje i resten af min tid.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er lykkedes at lave en resistent elm, så der er lys forude.

Typografens angreb på nåletræsbevoksninger har i mine øjne mere at gøre med dårlig skovdrift end klimaændringer.

Til gengæld er hestekastanien hårdt angrebet af mine'rmøl og egens visnesyge skal man heller ikke tage for let på.
Så det ser ikke alt for godt ud.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Så er det godt man har samler krampe :-) hmmm skal nok have bygget lager hvis jeg skal blive ved med at samle.. og mest kun får lavet penne hihihi...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja.. det kunne da godt være du har ret i det Rasmus..

Jeg har lige fået min bænk sat op i går, og jeg fik da lige en smule tid til at snurre, men den kører altså den forkerte vej, og den er ikke blevet sat rigtigt op endnu, så det er ikke helt rigtigt.. jeg satser på, at elektrikeren kommer med en frekvensomformer, og at leif får en gevindadapter hjem inden jeg kommer hjem fra ferie, så jeg kan få monteret min patron, for der er heller ikke så meget ved at kunne dreje halve skåle, og så ikke kunne udhule dem.. Men hvor kører den da godt, og hvor er det rart at se lidt spåner igen.. hehe..

Hej Peter
Byt to ledninger (faser ) i dit stik så køre den den anden vej. :idea:
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jep, byt om på et par ledninger, (ikke jord = nul) så skifter den retning. Jeg har lige vendt motoren på min båndsav og havde det samme problem. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det ved jeg godt, men problemet er, at hvis jeg gør det, så risikerer jeg, at planskiven hopper af.. i øvrigt vil den så komme til at køre den forkerte vej over vangen.. Det er egentlig heller ikke noget stort problem.. jeg overvejer faktisk at lære at dreje omvendt.. Planskiven kan ikke spændes fast, så hvis jeg bare vender stikket om, så får jeg helt andre problemer med kredsløbsforstyrrede aluplanskiver og tunge træstykker.. det er jeg ikke interesseret i.. derfor venter jeg til jeg kan spænde min patron op, for så sker der ikke noget..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]