www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 09:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Jeg er i færd med at renovere nogle bordknive med palisanderskaft, det går meget godt, og jeg skal nok komme tilbage med billeder når jeg er helt færdig. (Tak til BjørnA for gode råd herom)
Nu viser det sig, at bladet sidder løst i skaftet på en af knivene, jeg har fået bladet af, det sad med en rund stift eller tap, som er spidset til, og hullet i skaftet er ca 2 cm dybere end tappen er lang.
Hvad bruger man til at fastgøre sådan et blad med, jeg har tænkt på 10 sek lim, men der er det store hulrum (relativr store) vil det hæmme hærdningen eller kan nogen give mig en fiks løsning?
Jeg er ikke "knivmand", så jeg har muligvis brugt nogle forkerte benævnelser, men håber det er forståeligt.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
To-komponent Araldit virker fint

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
nilsfrederiksen skrev:
To-komponent Araldit virker fint

Et rigtigt godt råd, det vil virke fint. Nu har jeg jo set de smukke knive, og vil derfor også anbefale at du passer gevaldigt godt på - og undgår at der afsættes epoxylim i overgangen mellem knivstålet og træet. Limen skal fylde hulrummet helt op, men det er vigtigt at du sikre at der ikke afsættes lim på træet (enden af træet, hvor stålkniven stikkes in i hullet).

Kommer der lim på træet, vil der ske en stærk farveudvikling, som ikke ligner resten af træskæftet.

Prøv at se om det er muligt at lukke træet effektivt, f.eks med malertape (afdækningstape, som er meget "føjeligt")

Glæder mig til at se billeder senere. :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Erling J
Ja er også enig at du skal brug Araldit (2 komponents lim).
Noget god råd er at du renser klingen helt for gl. lim med korn 80. Lave nogen god ridser på fladen og affedt knivbladet hvor du skal lim. Disse ting er meget vigtig. Når du har limmet det sammen tørrer det ekstra lim af med noget sprit.

God lyst
Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rigtigt Stuart, men problemet er at træet (palisander ÆGTE)) engang har været behandlet med celluoselak, eller en slags syrehærdende 1-komponent lak, det er s-- ikke til at sige.

Er den gamle lak celluoselak, er spritafrensning ok, er det derimod syrehærdende lak, vil farveændringen kunne blive totalt uforudsigelig. Derfor forslaget om at afdække med f.eks malertape så der ikke kan komme lim på træet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det lyder rigtig nok ;)

Det mest vigtig fra min side var enlig at klodsen falder af hvis klingen ikke bliver renset.
Så må Erling igang med maller tape ;)

God fornøjelse

"No knife...... No life"

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej
Hvis blot det drejer sig om et stykke palisander, skal du bare sige til. Jeg har et ben jeg kan sende. Jeg bruger det ikke mere. Det var nemlig naboens sofabord, som han huggede op...
send en mail!

Med venlig hilsen

Mikael

Bjerg af spåner

Tak for gode råd!
For at gøre det helt klart, så drejer det sig om 12 bordknive ca. 50 år gamle, de har været i opvaskevand, og de 6 var blevet en del udvasket i overfladen, jeg mener ikke de har været i opvaskemaskine, men kan ikke garantere dette, jeg har pudset de 6 og givet dem H-olie 2-3 gange derefter 1x forum polervoks, poleret, og endelig et tyndt lag H-olie, overfladen er ikke skinnende, men vel nærmest som satin.
De 6 behandlede ser er flottere end de 6 som nok ikke har været i opvask, eller kun lidt, man ser træets årringe bedre på de nybehandlede.
Bjørn har foreslået at behandle de sidste med kogende vand med vaskemiddel, og jeg går og tæller på knaperne om jeg tør vove dette; hvis jeg vover og en af dem revner vil jeg gerne gøre brug af Knivmikaels tilbud.

Men tilbage til den løse kniv, bladet er forsynet med en rund tilspidset tap, forsynet med riller som på et søm, i skaftet er boret et hul ø 4,5 og jeg må se hvordan jeg kan få pakket det ind i malertape og få araldit ned i dette lille hul.
Erling_j

spånbunke

Hej Erling

Araldit røres ud. Så rejser du skæftet op, så hullet vendet opad. Så tager du limen og med en tynd stråle lader det dryppe ned i hullet. vent nogle få sekunder og fyld efter... sæt klingen i. Skrab overskydende lim af. Lad hærde et døgns tid...
Alternativt sætter du klingen i hullet - og taget 10-sekundslimen - løfter klingen nogle mm op, og lader nogle dråber (en halv flaske) lim løbe i hullet. Sætter klingen tilbage og venter nogle timer...
River limen i øjene når du sliber, er limen ikke hærdet endnu - vent. Eller find dig i det og slib færdig :-)

Med venlig hilsen

Mikael

spånbunke

Hej Erling

Araldit røres ud. Så rejser du skæftet op, så hullet vendet opad. Så tager du limen og med en tynd stråle lader det dryppe ned i hullet. vent nogle få sekunder og fyld efter... sæt klingen i. Skrab overskydende lim af. Lad hærde et døgns tid...
Alternativt sætter du klingen i hullet - og taget 10-sekundslimen - løfter klingen nogle mm op, og lader nogle dråber (en halv flaske) lim løbe i hullet. Sætter klingen tilbage og venter nogle timer...
River limen i øjene når du sliber, er limen ikke hærdet endnu - vent. Eller find dig i det og slib færdig :-)

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Erling.... lade os få et billede af kniven d snakker om ;)

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner

Jeg har ikke haft tid til at tage et billede af knivene, det skal nok komme.
Til BjørnA: Jeg regner med at komme til træffet i Rømersgade på tirsdag og vil være glad, hvis du kunne afse tid til en drøftelse af resultaterne indtil nu.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg er spændt på at se knivene - vi ses ;) ;) ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]